Wydatki reklamowe globalnie wzrosną o 3,3 proc. W Polsce o 1,7 proc.

Wydatki na reklamę zwiększą się na całym świecie o 3,3 proc. do poziomu 727,9 mld dolarów. W Polsce szacowany jest wzrost rynku o 1,7 proc. - wynika z prognoz Dentsu Global Ad Spend Forecasts.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Wydatki reklamowe globalnie wzrosną o 3,3 proc. W Polsce  o 1,7 proc.
fot. Shutterstock.com

Według prognoz Dentsu Global Ad Spend Forecasts w tym roku wydatki na reklamę zwiększą się na całym świecie o 3,3 proc., do 727,9 mld dolarów. Wzrost szacowany w Polsce wyniesie 1,7 proc.

Globalny rynek reklamy wzrośnie o 4,7 proc. w 2024 roku

Eksperci Dentsu prognozują silny trend wzrostowy – w 2024 r. całkowita wartość globalnego rynku reklamy powinna wzrosnąć o 4,7 proc. – do 762,5 mld dolarów, zaś w 2025 r. – o kolejne 3,8 proc. W przypadku polskiego rynku mediów przewiduje się wzrost o 2,6 proc. w 2024 r. oraz 2,9 proc. w 2025 r.

Biorąc pod uwagę dane, można dostrzec, że rynek reklamowy zawdzięcza swój wzrost w głównej mierze inflacji cen usług medialnych, a nie wzrostowi działalności reklamowej, czemu dowodzi niewielki spadek wydatków na reklamę według cen stałych wynoszący rok do roku - 0,6 proc.

grafika

Również w Polsce wzrost wydatków na reklamę będzie wynikać w tym roku z czynników ekonomicznych. Na koszty mediów oraz gotowość firm do inwestowania w reklamę wpływ będą miały inflacja, ceny energii, wzrost PKB czy odczucia klientów.  

Według analityków dla blisko 60 rynków na całym świecie w 2024 r. inwestycje w reklamę rosnąć będą w szybszym tempie – dokładnie mówiąc o 4,7 proc., do wysokości 762,5 mld dolarów.

– Taki wzrost będziemy zawdzięczać ważnym wydarzeniom społeczno-politycznym i sportowym, jak wybory prezydenckie w USA czy Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej – mówi Jacek Celiński, head od media & performance, dentsu Polska.

Inflacja i ostrożność marketerów

Na polskim rynku reklamowym widoczne są trzy wiodące trendy w zakresie wydatków na reklamę w 2023 r. Są to inflacja, poszukiwanie nowych możliwości oraz ostrożne podejmowanie decyzji marketingowych.

– Galopująca inflacja dotyka cały rynek – klienci, reklamodawcy i agencje tną koszty, co odbija się również na poziomie inwestycji w reklamę. W wyniku trudnych warunków geopolitycznych jak pandemia COVID-19 oraz wojna w Ukrainie, nasi klienci, mocno doświadczeni niepewnością ostatnich lat, wiedzą, że czas kryzysu to także okazja, by aktywnie szukać nowych rozwiązań, także w zakresie inwestycji marketingowych. Z jednej strony są to działania performance’owe, w oparciu głównie o rozliczenia CPS, a z drugiej silny nacisk na jakość komunikacji, na pozyskanie uwagi konsumentów. Natomiast zbliżające się wybory parlamentarne, choć czasowo wzmogą popyt, to nie będą wpływać na plany komunikacyjne marek – dodaj Jacek Celiński.

Sektor internetowy z jednocyfrowym wzrostem

Według raportu Dentsu Global Ad Spend Forecasts w 2023 r. sektor cyfrowy utrzyma tendencję wzrostową, jednak będzie to wzrost jednocyfrowy (7,8 proc.), co jest rzadko spotykane w tej gałęzi. Taka sytuacja miała miejsce tylko dwa razy w ciągu ostatnich 20 lat – w 2009 r. oraz 2020 r. Taka tendencja ma się utrzymać przez następnych kilka lat.

W Polsce media cyfrowe, które odnotowały znaczący wzrost po pandemii, będą się dalej rozwijać, jednak w wolniejszym tempie. Część klientów powróci do zakupów offline i mediów tradycyjnych, co zmusi firmy do przekierowania uwagi z Internetu na kanały offline.

Raport dentsu przewiduje, że pod koniec 2023 r. wydatki na reklamę w kanałach cyfrowych osiągną 58,3 proc. całości wydatków na reklamę, czyli 424,3 mld dolarów. Wysoki wzrost w 2023 r. przewidywany jest dla wschodzących kategorii cyfrowych takich jak retail media (18 proc.), connected TV (15,2 proc.) czy programmatic buying, czyli automatyczny zakup mediów pod emisję reklam w Internecie, gdzie wzrost osiągnie poziom 14,4 proc..

Mniej na reklamę w telewizji

W 2023 roku spodziewany jest spadek wydatków na reklamę w telewizji o 3,1  proc., do 170,2 mld dolarów, jednak już w przyszłym roku tendencja ma być znów wzrostowa. Z wyjątkiem prasy, która w dalszym ciągu odnotowuje spadek inwestycji w reklamę (4.8 proc.), pozostałe kanały medialne nie ustępują pola: stabilny wzrost rok do roku rejestrują reklama zewnętrzna (3,8 proc.), kino (2,1 proc.) i reklama audiowizualna (0,8 proc.).

grafika

Analitycy podkreślają, że w Polsce jednak sytuacja reklamy telewizyjnej prezentuje się bardziej optymistycznie. Prognozuje się, że najwyższy wzrost kosztów na reklamę stanie się właśnie udziałem telewizji z uwagi na spadającą oglądalność przy jednoczesnym wysokim popycie. Telewizja pozostaje bowiem podstawowym medium informacyjnym, mimo iż boryka się z licznymi problemami i zmuszona jest znaleźć sposób na przyciągnięcie widzów.

Raport dentsu prognozuje, że w 2023 r. w Polsce największe wydatki na reklamę znajdą się w handlu detalicznym, branży farmaceutycznej i rozrywce. Ze względu na wybory, znacząco wzrosną również wydatki na media organizacji politycznych.

bg
Autor artykułu:
bg
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"