Wydawca „Super Expressu” i broker Grupy Radiowej Time: mniej ze sprzedaży prasy, więcej z reklam, ubyło 40 pracowników

Firma Time, wydająca „Super Express” i grupę czasopism oraz sprzedająca ofertę reklamową kilku stacji radiowych, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 5,4 proc. do 285,42 mln zł i zysku netto z 32,43 do 36,17 mln zł. Zmalały jej wpływy ze sprzedaży prasy, a wzrosły przychody reklamowe, zatrudnienie zmniejszyło się o ponad 40 etatów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Przychody krajowe Time’a zwiększyły się z 270,08 do 284,68 mln zł, a te z zagranicy - z 552,9 tys. zł do 1,1 mln zł.

Sprzedaż „Super Expressu” 6,2 proc. w dół

Wpływy ze sprzedaży produktów zmalały z 49,29 do 45,48 mln zł, ta statystyka obejmuje przede wszystkim sprzedaż prasy. W sprawozdaniu firmy podano, że w ub.r. łącznie sprzedano 2,7 mln egz. wydawanych tytułów prasowych, o 7,1 proc. mniej niż w 2020 roku.

Zdecydowaną większość tego wyniku stanowi sprzedaż „Super Expressu”, która zmalała o 6,2 proc., natomiast wydawanych przez firmę magazynów „Murator”, „Dobre Wnętrze”, „M jak mieszkanie” i „Moje Mieszkanie” - o 24,4 proc. Bez uwzględnienia czasopism „Zdrowie” i „Podróże”, które zamknięto w 2020 roku, oraz miesięcznika „Architektura-murator” wycofanego z audytu ZDKP łączny spadek sprzedaży tytułów prasowych wydawcy wyniósł 6,6 proc., a w przypadku magazynów - 14,7 proc.

Więcej z reklam

Natomiast przychody spółki Time ze sprzedaży usług zwiększyły się z 221,141 do 240,09 mln zł. Większość tej kwoty stanowią wpływy z reklam: w „Super Expressie” i magazynach, serwisach internetowych oraz stacjach radiowych (firma odpowiada za sprzedaż brokerską oferty Radia Eska, VOX FM, Radia SuperNova, Eski Rock.

Według danych Kantar Media udział tych stacji w wartości rynku reklamy radiowej (wg stawek cennikowych) zmalał w ub.r. z 16,7 do 16,3 proc., przy czym kwotowo przychody zwiększyły się o 5 proc. Agencja mediowa Publicis Groupe szacuje, że polski rynek reklamy radiowej urósł w ub.r. o 13,9 proc. (czyli 94,9 mln zł) do 776 mln zł.

Ze stacji obsługiwanych przez Time’a najmocniej zmieniły się wyniki słuchalności Radia SuperNova, które pojawiło się w maju ub.r. w miejsce Radia Wawa. Od lutego do kwietnia br. miało 0,6 proc. udziału w rynku, podczas gdy jego poprzedniczka rok wcześniej notowała 1,4 proc (wg danych Radio Track).

Z kolei serwisy i aplikacje internetowe Grupy ZPR Media w kwietniu br. zanotowały 14,73 mln użytkowników, 48,99 proc. zasięgu oraz 19 minut i 56 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a sam portal SE.pl miał 10,47 mln użytkowników, 34,83 proc. zasięgu oraz 8 minut i 52 sekundy przeciętnego czasu korzystania (według badania Mediapanel).

grafika

Wpływy operacyjne Time’a od innych firm z holdingu ZPR Media sięgnęły w ub.r. 31,21 mln zł (wobec 26 mln zł rok wcześniej), z czego 22,11 mln zł pochodziło od Internetowego Domu Mediowego net, 2,66 mln zł od Radia Eska, a 1,5 mln zł od Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych.

Time ma udziały w niektórych z tych firm, z tego tytułu uzyskało 12,02 mln zł wpływów finansowych (głównie z dywidend), z czego 9,99 mln zł od Radia Eska.

grafika

Zatrudnienie dół o ponad 40 etatów

Koszty operacyjne Time’a zwiększyły się słabiej niż przychody sprzedażowe - o 4 proc. do 252,49 mln zł. Ponad połowa do wydatki na usługi obce, które zwiększyły się ze 129,54 do 137,61 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 57,93 do 60,02 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,29 do 10,37 mln zł.

W firmie przeciętne zatrudnienie w ub.r. wynosiło 547,80 etatów, wobec 590,27 przed rokiem. Łączne wynagrodzenie członków zarządu zwiększyło się z 707,5 do 942 tys. zł, a osób z rady nadzorczej - zmalało ze 103,6 do 93,6 tys. zł.

Z kolei koszty zużycia materiałów i energii zmalały z 16,33 do 15,2 mln zł, a amortyzacji - z 14,1 do 12,45 mln zł.

Pozostałe przychody operacyjne skurczyły się z 4,15 mln zł do 463,3 tys. zł (w 2020 roku firma dostała m.in. 3,14 mln zł dopłat do pensji z państwowego funduszu w ramach tarczy antykryzysowej), a pozostałe koszty operacyjne - z 3,65 do 1,69 mln zł.

Time z mniejszym kapitałem i 15 mln zł dywidendy

Zwiększyły się wszystkie wskaźniki zyskowności firmy. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 28,01 do 32,94 mln zł, zysk operacyjny - z 28,52 do 31,71 mln zł, zysk brutto - z 38 do 42,45 mln zł, a zysk netto - z 32,43 do 36 17 mln zł. W ub.r. spółka zapłaciła 6,28 mln zł podatku dochodowego, wobec 5,57 mln zł rok wcześniej.

Akcjonariuszami Time’a są inne spółki z holdingu ZPR kontrolowanym przez Zbigniewa Benbenka: Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (75 proc.), Murator IBS (15 proc.) i Finkorp (10 proc.).

Pod koniec ub.r. firma przejęła od swoich inwestorów walory stanowiące 29,4 proc. kapitału i umorzono je, przy czym akcjonariusze dostali świadectwa pozwalające otrzymać ewentualną dywidendę za ub.r.

Wspólnicy w połowie maja na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku netto dostali 15,02 mln zł dywidendy (wypłacono ją w zeszły piątek), natomiast 21,15 mln zł trafi na kapitał zapasowy.

Na koniec ub.r. w kapitale zapasowym było 79,27 mln zł (rok wcześniej: 67,04 mln zł). Ponadto spółka miała na rachunkach bankowych 36,32 mln zł, wobec 31,09 mln zł przed rokiem.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów