Korzystanie z "łapki w dół" na YouTubie nie ma sensu. Wskazuje na to raport Mozilli

Kliknięcie ikony kciuka skierowanego w dół, która służy do wyrażania dezaprobaty dla treści zamieszczanych w serwisie YouTube, nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu badaczy Mozilli. Okazuje się, że korzystanie z "łapki w dół" wcale nie ma wpływu na to, jakie filmy są nam rekomendowane przez serwis.

ram
ram
Udostępnij artykuł:
Korzystanie z "łapki w dół" na YouTubie nie ma sensu. Wskazuje na to raport Mozilli

Skutecznością ikonki "łapka w dół" na YouTubie zainteresowali się badacze Fundacji Mozilla. Ich analiza opiera się na prześledzeniu rekomendacji dla ponad 22 tys. użytkowników serwisu. Badacze odkryli, że wciskając ikonkę "nie interesuje mnie", "nie lubię", "przestań polecać kanał" i "usuń z historii oglądania", wcale nie wpływamy na to, by podobne treści nie wyskakiwały nam w przyszłości.

Aby zebrać dane, analitycy użyli specjalnego narzędzia RegretsReporter (to rozszerzenie przeglądarki Mozilla) do zbadania algorytmów rekomendacji wyświetlanych przez platformę. Miało ono śledzić, jakie nagrania są polecane użytkownikom YouTube'a podczas eksperymentu. Wyniki zaskoczyły badaczy. Okazało się, że kliknięcie przycisku "nie lubię" powstrzymało jedynie 12 proc. niechcianych treści. Jeszcze gorzej było w przypadku kliknięcia w "nie interesuje mnie to" - 11 proc. Ci, którzy zdecydowali się usunąć film z historii przeglądania, mieli większą szansę, że podobnego nagrania nie zaproponuje im YouTube (29 proc.). Z kolei przycisk "nie polecaj kanału" zatrzymał aż 43 proc. niewłaściwych rekomendacji.

"YouTube powinien szanować opinie użytkowników na temat ich doświadczeń, traktując je jako istotne sygnały o tym, jak ludzie chcą spędzać czas na platformie" - piszą autorzy badania.

YouTube niezadowolony z raportu Mozilli

Rzeczniczka serwisu Elena Hernandez skrytykowała raport Mozilli, mówiąc, że badanie nie uwzględniało sposobu, w jaki zaprojektowano kontrole YouTube'a. I dodała, że to, że wyskakują podobne filmy po raz kolejny mimo wciśnięcia ikonki "łapka w dół" jest właściwe, bo "platforma nie chce blokować wszystkich treści związanych z konkretnym tematem".

Hernandez mówi, że definicja "podobnych" treści Mozilli nie uwzględnia sposobu działania systemu rekomendacji YouTube'a. - Opcja "nie interesuje mnie" usuwa konkretny film, a przycisk "nie polecaj kanału" zapobiega rekomendowaniu kanału w przyszłości - mówi Hernandez. Firma twierdzi, że nie zamierza przestać polecać wszystkich treści związanych z wybranym tematem, opinią lub osobą.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online