Mediapanel wprowadza kolejne zmiany. Nowy wskaźnik dla e-commerce

W badaniu Mediapanel ma zostać wprowadzony przynajmniej jeden nowy wskaźnik pokazujący popularność platform e-commerce. Odpowiadające za to badanie spółki PBI i Gemius chcą skonsultować zmianę z podmiotami z tej branży. Obecnie pod względem liczny realnych użytkowników liderem jest w Polsce w segmencie e-commerce Allegro, ale depcze mu po piętach Temu.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Mediapanel wprowadza kolejne zmiany. Nowy wskaźnik dla e-commerce
Fot. freepik.com

– Wspólnie z Gemiusem chcemy pochylić się nad obecnie prezentowanymi wskaźnikami, by opracować dodatkowe, lepiej odzwierciedlające zaangażowanie użytkowników segmentu e-commerce. Ranking tzw. realnych użytkowników stanowi miarę zasięgową, wartościową dla rynku reklamowego, ale zwłaszcza w kontekście osób kupujących w sieci jest wskaźnikiem mało adekwatnym, by pokazywać ich poziom zaangażowania na poszczególnych platformach zakupowych i sklepach online – zauważył w komunikacie prasowym Krzysztof Mikulski, prezes Polskich Badań Internetu.

Zaznaczono, że nowy wskaźnik, dla platform e-commerce, „odzwierciedli specyfikę tej części rynku, a także odpowie na potrzeby branży, tak aby wyniki stały się bardziej wartościowe biznesowo dla tych, którzy z nich korzystają”

– Popularność mierzona samym ruchem czy liczbą wejść na daną stronę lub aplikację może być pewnym punktem odniesienia. Widzimy jednak, że rynek, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy online, potrzebuje bardziej szczegółowych wskaźników – dodaje Marcin Pery, prezes Gemiusa.

– Nie każde wejście na serwis przekłada się na jakiekolwiek dalsze kroki użytkowniczek i użytkowników, nie każdy klik to zakup. Planujemy konsultacje z rynkiem, by urealnić biznesowo tę część naszego badania. To będzie nowa jakość na rynku mediów – zapowiada.

Gemius i PBI podkreśliły, że do dialogu na temat nowego wskaźnika lub wskaźników wszystkie chętne podmioty z branży e-commerce. Zmiany mają zostać dopracowane w ciągu kilku miesięcy.

Temu dogania zasięgowo Allegro

W Polsce liderem zasięgowym w kategorii e-commerce jest Allegro, przy czym od jesieni 2023 roku duże wzrosty odwiedzalności osiągało azjatyckie Temu, zmniejszając swoją stratę do lidera.

Jak szczegółowo opisywaliśmy, według wyników Mediapanelu w lutym 2025 roku Allegro zanotowało 17,85 mln użytkowników, 60,02 proc. zasięgu oraz godzinę, 40 minut i 4 sekundy przeciętnego czasu korzystania, zaś Temu przyciągnęło 17,72 mln polskich internautów (co dało 59,6 proc. zasięgu), każdego średnio na 48 minut i 49 sekund.

W czołowej dziesiątce kategorii e-commerce zwykle są też platformy marketplace Aliexpress, Erli i Amazon, e-sklepy sieci elektromarketów Media Expert i RTV Euro AGD, odzieżowe Shein i Vinted oraz platformy Rossmana i Empiku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7