ZOG: reklama w Polsce w dół, na świecie w górę. Euro 2012 rozczarowało

Według ZenithOptimedia Group wartość polskiego rynku reklamowego wyniesie w br. 7,09 mld zł netto, czyli 0,7 proc. mniej niż w ub.r. Na całym świecie wydatki marketingowe wzrosną do poziomu 502 mld dolarów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

ZenithOptimedia Group obniża swoją estymację dotyczącą polskiego rynku reklamowego - jeszcze trzy miesiące temu firma prognozowała, że jego wartość w br. będzie o 1,9 proc. wyższa niż przed rokiem. - Zredukowaliśmy wcześniejsze estymacje z uwagi na mało optymistyczne informacje płynące z rynku, dotyczące wartości wydatków reklamowych w pierwszym kwartale oraz prognozy gospodarcze mówiące o spowolnieniu wzrostu PKB, spadku eksportu, inwestycji i konsumpcji - mówi Anna Marszalik-Kraszewska, dyrektor działu rozwoju badań DriveR w ZenithOptimedia Group. - Ostrożniejsze prognozy wynikają także z weryfikacji wcześniejszych oczekiwań związanych z Euro 2012. Pierwotnie spodziewano się zwiększonej aktywności reklamodawców, ci jednak obcięli swoje inwestycje w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym - dodaje. >>> Spadki w polskiej reklamie. Niepewna gospodarka, Euro nie pomaga Na Euro miała zyskać reklama outdoorowa, ale okazało, że impreza wywołała jedynie mniejsze redukcje wydatków w tym zakresie. Według ZOG wartość reklamy zewnętrznej w całym br. będzie o 2,6 proc. mniejsza niż w ub.r. Z kolei wydatki w największym medium reklamowym, czyli telewizji, spadną o 0,4 proc. ZOG uzasadnia to zmniejszonym popytem na czas reklamowy, który można zaobserwować od kwietnia i który nie odbudował się na czas Euro 2012 ze względu na obawy marketerów o zbyt duże nasycenie reklamowe. Najbardziej zmniejszą się inwestycje marketingowe w prasie: w dziennikach o 16,6 proc., a w magazynach o 12,9 proc. Z drugiej strony większe niż rok temu będą wydatki marketingowe w radiu, kinach i internecie. Według ZOG te wzrosty wyniosą, odpowiednio, 2,5, 3,7 i 11,5 proc. - Tak wyraźne zwiększenie wydatków na reklamę w internecie jest odzwierciedleniem światowego trendu. Na wzrost ten przypada w głównej mierze zwiększenie inwestycji na reklamę w wyszukiwarkach (SEM) oraz na performance. Jednocześnie spodziewane jest wyhamowanie wydatków na reklamę display - wyjaśnia Agata Majecka, dyrektor zarządzająca Performics, digitalowego działu ZOG. >>> Coraz mniejsze wydatki na reklamę w Polsce. 1.6 mld zł w I kw. 2012 r. Zdaniem specjalistów z ZenithOptimedia Group jeszcze bardziej niż w Polsce, o 1,1 proc., spadną w br. wydatki reklamowe w krajach ze strefy euro. „Strefa euro uniknęła formalnej recesji (definiowanej jako spadek PKB przez dwa kolejne kwartały) utrzymując w br. niezmieniony poziom PKB, jest jednak oczywiste, że unijna gospodarka jest w złej kondycji, a z głęboką recesją i bezrobociem borykają się Włochy, Hiszpania, Portugalia i oczywiście Grecja” - uzasadnia ZOG. Podkreśla zarazem, że w tych czterech krajach wydatki reklamowe maleją w szybkim tempie, bo lokalni marketerzy walczą o utrzymanie rezerw gotówkowych, a międzynarodowi rewidują długoterminowy potencjał swoich inwestycji. Natomiast w innych krajach strefy euro wydatki pozostają na stałym poziomie, poza Austrią, Finlandią i Niemcami, gdzie rosną równo z inflacją. Przy czym ZOG prognozuje, że strefa euro uniknie w br. katastrofy gospodarczej (takiej jak np. rozpad eurolandu), po czym nastąpi powolna, ale stabilna poprawa sytuacji gospodarczej. Dlatego w przyszłym roku wydatki reklamowe w tych krajach wzrosną rok do roku o 2,3 proc., a w 2014 - o 3 proc.

grafika

Z kolei wydatki reklamowe na całym świecie w br. wyniosą według ZenithOptimedia Group 502 mln dolarów, co oznacza wzrost w skali roku o 4,3 proc. Firma obniżyła wartość tego wzrostu o 0,8 pkt proc. W 2013 i 2014 roku globalny rynek reklamy ma rosnąć rok do roku, odpowiednio, o 5,3 i 6,1 proc.

ZOG informuje, że budżety reklamowe wstrzymano w kwietniu i maju, kiedy marketerzy stali się ostrożniejsi z uwagi na pogarszającą się sytuację ekonomiczną. „Wybory w Grecji obudziły ponownie obawy o rozpad strefy euro, skłaniając inwestorów do wycofania się z ryzykownych inwestycji. Częściowo przyczyniło się to do spowolnienia wzrostu gospodarczego w krajach rozwiniętych, pogłębiła się też recesja w południowej części strefy euro. W kilku krajach rozwijających się wzrost został spowolniony z powodu stopniowo malejącego eksportu, jednak i tak jest na ogół stabilniejszy niż w krajach rozwiniętych” - czytamy w komunikacie firmy. Natomiast wpływ Euro, igrzysk olimpijskich i wyborów prezydenckich w USA na rynek reklamowy ZOG szacuje na 6,3 mld dolarów. Tyle dodatkowych pieniędzy zostanie wydane na marketing, z czego większość od początku czerwca do początku listopada. Jeśli chodzi o konkretne regiony, to ZOG obniża także prognozy wzrostu dla Azji i Pacyfiku z 7,4 do 6,7 proc. oraz Ameryki Łacińskiej z 9,2 do 7,8 proc. Ożywienie na rynku reklamowym w Ameryce Północnej nadal się utrzymuje, jednak prognozy wzrostu pozostają na niezmienionym poziomie 3,6 proc.. Z uwagi na niepokoje polityczne i społeczne nie zmieniają się również prognozy dla Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej wynoszące 1 proc. W dłuższej perspektywie analitycy ZenithOptimedia Group spodziewają się stabilnego wzrostu wydatków reklamowych w Ameryce Północnej, Europie Zachodniej oraz w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej w 2013 i 2014 roku. W tym czasie w Azji i Pacyfiku, Europie Środkowej i Wschodniej oraz Ameryce Łacińskiej wzrosty powinny osiągnąć wartość od 7 do 10 proc. rocznie.

grafika

Zdaniem ZenithOptimedia Group 60 proc. nowych globalnych wydatków na reklamę w latach 2011–2014 będzie pochodziło z rynków rozwijających się (definiowanych jako kraje poza Ameryką Północną, Europą Zachodnią i Japonią). Połowa tych wydatków będzie pochodziła z zaledwie 10 rozwijających się rynków. Przewiduje się, że same kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) będą odpowiadały za 35 proc. wzrostów na światowym rynku reklamy. Poza nimi jest jeszcze 6 szybko rozwijających się rynków: Indonezja, Argentyna, RPA, Korea Południowa, Tajlandia i Turcja. Według prognoz w każdym z nich wydatki na reklamę wzrosną o 1–4 mld dolarów, co stanowi 15 proc. nowych środków przeznaczonych na reklamę.

grafika

ZenithOptimedia przewiduje, że w 2014 roku Brazylia prześcignie Wielką Brytanię i stanie się piątym co do wielkości rynkiem reklamowym na świecie, a Rosja wyprzedzi Koreę Południową, zajmując 10. miejsce. Kolejnym krajem, który wejdzie do pierwszej dziesiątki będzie prawdopodobnie Indonezja, gdzie spodziewany jest wzrost wydatków reklamowych z 5,3 mld dolarów w ub.r. do 9,3 mld dolarów w 2014. Rynek reklamy w Indonezji jest obecnie nieco mniejszy niż w Indiach (ten w ub.r. był wart 5,8 mld dolarów), ale rośnie znacznie szybciej. Analitycy spodziewają się, że wydatki reklamowe w Indiach osiągną w 2014 roku wartość 7,3 mld dolarów.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu