Zwolnienie Świderka z DGP: Nadzwyczajna uprzejmość wobec reklamodawcy?

Zarząd Oddziału Warszawskiego SDP uważa, że za sprawą zwolnienia Tomasza Świderka z Dziennika Gazety Prawnej może stać nadzwyczajna uprzejmość redakcji wobec reklamodawcy.

kl
kl
Udostępnij artykuł:

Barbara Rogalska, wiceprezes zarządu Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, poinformowała Wirtualnemedia.pl, że organizacja ta czeka na ujawnienie przez strony treści wypowiedzenia umowy o pracę, wręczonego Tomaszowi Świderkowi. – Dopiero wtedy dowiemy się, jak wydawca i redaktor naczelny uzasadniają konieczność rozstania z pracownikiem – powiedziała nam Rogalska. Na razie oficjalny zarzut dotyczy „zatracenia obiektywizmu w działalności publicystycznej” Świderka.

Według prasowych doniesień, powodem wyrzucenia Świderka z DGP miała być zbyt częsta krytyka, wyrażana przez niego w publikacjach wobec członków zarządu, a także rzecznika prasowego Telekomunikacji Polskiej. Niezależnie od medialnych spekulacji - zdaniem OW SDP - coraz częściej duże firmy i instytucje zawierają z wydawcami ramowe umowy o współpracy i oczekują przychylnych publikacji lub powstrzymania się od krytyki prasowej.

- To jedno z najgroźniejszych dla wolności słowa zjawisk. Już niegdyś, również za sprawą redaktora Świderka, jedna ze spółek giełdowych wycofała z „Rzeczpospolitej” reklamy o milionowej wartości. Wówczas chodziło o ogłoszenia powierzchniowe. Teraz mamy sytuację, w której reklama powierzchniowa coraz mniej znaczy dla ogłoszeniodawców i prasy. Ogłoszeniodawcom nadal jednak zależy na pozytywnym wizerunku w mediach – wyjaśnia Rogalska.

Jak zapowiada Rogalska, Oddział Warszawski SDP udzieli red. Świderkowi wszelkiej pomocy. - Będziemy jego spór i postępowanie tych, którzy go zwolnili, monitorować. Będziemy piętnować wszelkie próby kneblowania wolnego dziennikarstwa na zlecenie polityków lub reklamodawców – powiedziała Barbara Rogalska.

Jak dodał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jerzy Kłosiński, wiceprezes Zarządu Głównego SDP, sprawa Świderka powinna na pewno skończyć się w sądzie. - Jeśli redaktor Świderek zostałby zwolniony za krytykowanie jednego z podmiotów gospodarczych, a jego publikacje na ten temat byłyby opracowane rzetelnie i z należytą starannością, to niewątpliwie byłaby to sytuacja bardzo naganna z perspektywy wolności słowa. Byłoby to także przypuszczalnie naruszenie prawa pracy, bo wątpliwe jest, by red. Świderek podejmując się pracy podejmował jakieś zobowiązanie dotyczące nie krytykowania któregoś z podmiotów gospodarczych. Jak było naprawdę, rozsądzić musi jednak sąd – podkreśla Jerzy Kłosiński.

W sprawę Świderka zaangażowała się nawet Międzynarodowa Federacja Dziennikarzy (IFJ), której członkiem jest SDP. Aidan White, sekretarz generalny tej organizacji, zwrócił się w oficjalnym liście do Stephane Richarda, prezesa France Telecom (która jest właścicielem TP SA), z prośbą o wyjaśnienie udziału Telekomunikacji Polskiej w tej sprawie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii