1158 zł planujemy wydać na zakupy świąteczne

Tegoroczne świąteczne wydatki Polaków będą wyższe o 13 proc. w stosunku do ubiegłego roku i jest to najwyższy procentowy wzrost w Europie. Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina planuje wydać prawie 1160 zł. Najchętniej pod choinką zarówno ofiarowalibyśmy, jak również sami chcielibyśmy dostać książki - wynika z badania Deloitte.

km
km
Udostępnij artykuł:

W 2013 roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi zdaniem badanych wydaliśmy rzeczywiście ok. 1028 zł (wobec wcześniejszych planów 1126 zł). W tym roku kwota ta ma się zwiększyć do 1158 zł.

Bożonarodzeniowy średni budżet w przebadanych krajach wyniesie 1847 zł. Struktura wydatków układa się podobnie jak w Polsce: największa część zostanie przeznaczona na prezenty, a najmniejsza na spędzanie czasu z bliskimi.

W Polsce, odwrotnie niż w roku ubiegłym, wydamy procentowo więcej pieniędzy na prezenty (40 proc.) niż na jedzenie (33 proc.). Udział wydatków na żywność nie uległ zmianie, ale wzrósł (z 30 proc. w 2013 r.) udział wydatków na prezenty. W pozostałych badanych krajach wydatki na produkty spożywcze pochłoną średnio 26 proc. środków, a na upominki - 39 proc. We wszystkich państwach świąteczne spotkania towarzyskie nie obejmą więcej niż 9 proc. całkowitego budżetu na święta. Dla porównania w Polsce wydatki te nie przekroczą 8 proc.

Poza Wielką Brytanią, Niemcami oraz Danią, respondenci (osoby fizyczne) ze wszystkich krajów oceniają negatywnie obecną sytuację gospodarczą (ujemny wskaźnik optymizmu czyli nadwyżka opinii negatywnych nad pozytywnymi). Respondenci z Europy Południowej bieżącą sytuację niezmiennie oceniają źle, podczas gdy kraje Europy Północnej oraz Wschodniej zdają się być w lepszej formie. W Polsce zaobserwowano spadek pesymizmu. Wskaźnik optymizmu dla obecnej sytuacji gospodarczej wynosi 29 pkt. proc., a dla przyszłej minus 14 pkt. proc. (sytuacja pogorszyła się wg 44 proc. polskich badanych, a polepszyła się wg 15 proc.; sytuacja gospodarcza w przyszłości będzie gorsza wg 31 proc. osób, a lepsza zdaniem 17 proc.).

W porównaniu do ubiegłego roku lepiej swoją sytuację finansową ocenia 1/5 Polaków. Pozostała część głosów rozłożyła się niemal po równo pomiędzy tych, którzy uważają, że mają tyle samo pieniędzy co w zeszłym roku oraz tych, którzy deklarują, że dysponują mniejszym budżetem. Wyniki te są niemal identyczne jak w roku 2013. W ocenie przyszłych możliwości finansowych Polacy są bardziej optymistyczni: 32 proc. twierdzi, że ich sytuacja finansowa się nie zmieni, a 24 proc. wierzy, że w przyszłym roku będzie posiadać więcej pieniędzy niż obecnie. W 2013 roku 22 proc. Polaków zakładało, że w 2014 roku ich sytuacja się pogorszy, ale w rzeczywistości pogorszyła się dla 36 proc.

Polacy, podobnie jak reszta badanych, deklarują, że postarają się nie kupować prezentów pod wpływem impulsu. 31 proc. badanych mówi, że "w większym stopniu niż w zeszłym roku" skoncentruje się na praktycznych podarunkach, a 26 proc. zakłada że "w większym stopniu niż w zeszłym roku" będzie robiła zakupy w tańszych sklepach.

36 proc. Polaków (a średnio 41 proc. respondentów we wszystkich badanych krajach) deklaruje, że będzie częściej niż przed rokiem szukało informacji o niższych cenach, specjalnych okazjach, rabatach czy bonach zakupowych w internecie. Jedynie 6 proc. respondentów z naszego kraju częściej niż w roku poprzednim skorzysta z kredytów konsumpcyjnych oferowanych przez instytucje finansowe oraz sprzedawców detalicznych.

Jeśli chodzi o najbardziej pożądany prezent pod choinkę, po roku przerwy w Polsce wygrywają książki, które wybrało 42 proc. respondentów. Wyprzedziły one gotówkę (38 proc.), która była ubiegłorocznym zwycięzcą rankingu. Na trzecim miejscu tradycyjnie znajdują się kosmetyki i perfumy (27 proc.). W pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych prezentów świątecznych po raz pierwszy pojawiły się podarunki w formie wykupionych zabiegów upiększających, masaży oraz zabiegów w gabinetach odnowy biologicznej (np. bony spa). Spośród pozostałych badanych krajów, książki również okazały się najbardziej oczekiwanym prezentem m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech i Niemczech. W większości przypadków, podobnie jak w Polsce, zastąpiły one na pierwszym miejscu pieniądze.

A jakimi prezentami zamierzamy obdarować naszych najbliższych? Pod tym względem także wygrywają książki, które wyprzedziły kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Respondenci z 14 spośród 17 państw biorących udział w badaniu wskazali książki jako najczęściej kupowany prezent pod choinkę. Natomiast wybierając prezenty dla dzieci, tradycyjnie myślimy przede wszystkim o ich rozwoju intelektualnym. Z tego powodu najchętniej kupujemy im zabawki edukacyjne i naukowe (27 proc.), a także książki (18 proc.) oraz zabawki kreatywne (16 proc.). Podobnie jak w zeszłym roku trzy najpopularniejsze prezenty dla nastolatków to książki, gry wideo i słodycze.

Większość respondentów nie zostawia wyboru odpowiednich upominków na ostatnią chwilę. Co piąty badany deklaruje, że prezenty kupuje w listopadzie, a 43 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Wciąż jednak 30 proc. z nas zwleka z nimi do ostatnich dni przed świętami.

W poszukiwaniu prezentów Polacy coraz częściej (wzrost od 2012 roku o 12 pkt. proc.) korzystają ze sklepów internetowych: w tym roku 41 proc. osób będzie szukało inspiracji w sieci. W celu porównania jakości produktu i jego ceny, konsumenci decydują się w przeważającej części na jeden z dwóch kanałów sprzedaży - tradycyjny lub internetowy. Jeszcze dwa lata temu dużo więcej osób wybierało porównywanie w systemie dwukanałowym (2014 r. – 40 proc., 2012 r. – 57 proc.). Kupując prezenty decydujemy się jedynie na jeden kanał - wciąż częściej tradycyjny niż internetowy. 60 proc. konsumentów chce bowiem na żywo zobaczyć, dotknąć i wypróbować produkty oraz uzyskać porady doradcy klienta / sprzedawcy na ich temat. Decydując się na zakup prezentów w tradycyjnych sklepach, najczęściej są to galerie handlowe (32 proc.) oraz supermarkety i hipermarkety (30 proc.). Spada natomiast zainteresowanie sklepami specjalistycznymi (17 proc. - spadek w ciągu roku o 5 pkt. proc.).

Polska jest jedynym z badanych krajów, w którym konsumenci zamierzają robić świąteczne zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych, które wyprzedzają hipermarkety i supermarkety. Popularność dyskontów rośnie z roku na rok: w obecnej edycji badania 63 proc. osób kupi w nich artykuły spożywcze, podczas gdy w 2012 roku odsetek ten wynosił 28 proc. Pomimo dużej popularności sklepów internetowych, Polacy wciąż nie są przekonani do robienia w nich zakupów spożywczych: w tej kategorii zajmują one dopiero piąte miejsce.

Badanie świątecznych zwyczajów konsumenckich zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w październiku 2014 r. w 17 krajach (Wielka Brytania, Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Niemcy, Luksemburg, Belgia, Holandia, Dania, Finlandia, Polska, Ukraina, Rosja oraz RPA) wśród 17.326 respondentów powyżej 18 lat, w tym 763 z Polski. Informacje zostały zebrane przez internet za pomocą kontrolowanego badania panelowego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online