16 mln wyświetleń na Facebooku i prawie 5 mln na YouTube ma zakazana reklama Iceland Foods z orangutanem w roli głównej (wideo)

Zakazana w Wielkiej Brytanii reklama świąteczna brytyjskiej sieci supermarketów Iceland Foods z powodu tego, że jest zbyt polityczna ma po kilku dniach od emisji 16 mln wyświetleń na Facebooku, blisko 5 mln wyświetleń na YouTube, a petycję w jej obronie podpisało już ok. 670 tys. osób.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
16 mln wyświetleń na Facebooku i prawie 5 mln na YouTube ma zakazana reklama Iceland Foods z orangutanem w roli głównej (wideo)

Trwający półtorej minuty spot „Rang-Tan”pokazuje rozmowę kilkuletniej dziewczynki z orangutanem. Dziecko pyta go, skąd się nagle znalazł w jej pokoju. Zwierzątko odpowiada, że nie ma się gdzie podziać, bo nie ma już domu. Las, w którym mieszkał doszczętnie wycięli ludzie po to, by założyć tam uprawę pod produkcję oleju palmowego, a jego rodzina nie przeżyła.

Tą świąteczną kampanią sieć marketów Iceland Foods chciała przypomnieć konsumentom, że w jej sklepach i produktach jej marki własnej od początku tego roku nie jest już stosowany olej palmowy.

Olej palmowy stosowany jest do produkcji żywności, kosmetyków, biopaliw. Pozyskiwany jest z palm olejowych, które wymagają specjalnych warunków uprawy. Najlepsze tereny pod ich uprawy znajdują się na terenach, gdzie rosną lasy deszczowe, m.in. w Indonezji i Malezji.

Te są wypalane i karczowane, by móc posadzić tam palmy. Lasy tropikalne są zamieszkiwane przez orangutany. Ich karczowanie powoduje śmierć tych zwierząt. W ciągu 6 lat, do 2015 roku włącznie z tego powodu zginęło na Borneo 100 tys. orangutanów, co stanowi połowę ich populacji.

Reklama wykorzystana przez Iceland Foods miała zwrócić uwagę na to, z czym wiąże się pozyskiwanie oleju palmowego i że prowadzi do śmierci setek tysięcy zwierząt.

Spot, w którym głosu użyczyła aktorka Emma Thompson powstał i był już wcześniej wykorzystywany przez organizację Greenpeace.

Clearcast, organizacja w Wielkiej Brytanii weryfikująca reklamy uznała, że spot nie może być emitowany w telewizji bo łamie zasady, które zabraniają politykowania w reklamach komercyjnych produktów. Wg organizacji spot Iceland Foods – skoro powstał dla Greenpeace – jest polityczny.

Stanowisko Clearcast poparła organizacja Advertising Standards Authority, która wezwała nadawców tv do wstrzymania emisji spotu Iceland Foods. Kanały Channel 4 i ITV zastosowały się do tych wytycznych i nie emitują bożonarodzeniowej reklamy brytyjskiej sieci marketów.  

Marketer o decyzji obu organizacji poinformował w social mediach i zamieścił spot „Rang-Tan” na YouTube oraz w social mediach (8 listopada br.). Na Facebooku w ciągu kilku dni film obejrzało ok. 16 mln osób, a na YouTube blisko 5 mln widzów.

grafika

Petycję w sprawie zakazanego spotu na platformie Change.org podpisało ok. 670 tys. zł, a w akcję poparcia zaangażowało się wiele znanych w Wielkiej Brytanii osób. Wśród nich m.in. James Gordon, showman z USA.

Sieć Iceland Foods, mimo zakazu emisji spotu, prowadzi dalsze działania związane ze zwróceniem uwagi Brytyjczyków sytuację orangutanów wynikającą z produkcji oleju palmowego, który na co dzień spożywają w wielu produktach spożywczych. Na ulicach kilku miast w Wielkiej Brytanii pojawił się naturalnej wielkości orangutan. Jest to kukła sterowana przez człowieka. Orangutan ten wkrótce ma pojawić się też w sklepach sieci Iceland Foods, gdzie będzie „szukać nowego domu”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"