##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agencje-marketingu-internetowego-podsumowanie-2016-roku-prognozy-na-2017 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2016-roku-jaki-bedzie-2017-wydawcy-i-sieci ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2016-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2017-rok ##
Radosław Małyska, senior communications planner w Blue 449 | Starlink

Wydarzenie rokuNiespodziewana decyzja spółki Polskie Badania Internetu, która zrezygnowała z GfK Polonia i nowego projektu Pl@net, przywracając tym samym do łask leciwy Megapanel Gemiusa. Decyzja z jednej strony pozytywna, bo domy mediowe przez długi czas były pozbawione aktualnych wyników badań co utrudniało im pracę. Ale z drugiej strony negatywna bo projekt Pl@net wiązał ze sobą duży potencjał na zmianę i lepsze wykorzystanie siły internetowego big data. Parafrazując znane przysłowie: lepszy Megapanel w garści, niż Pl@net na dachu ;)
Sukces rokuNieustanny rozwój technologii programmatic w naszym kraju. Technologia nie tylko jest coraz lepsza, a domy mediowe mają dostęp do ciekawszych 1st i 3rd party data, ale przede wszystkim reklamodawcy przekonują się do niej co widać we wzrostach wydatków. Z miesiąca na miesiąc powiększa się także inventory, które możemy kupić na portalach i innych stronach. Co pokazuje, że wydawcy także zauważyli potencjał tego narzędzia i szansę na zarobek dla siebie.

Patrząc jak programmatic dynamicznie się rozwija, niewątpliwie jest to sukces, ale nie możemy spocząć na laurach, bo mamy na tym polu jeszcze wiele do zrobienia. By w pełni korzystać z potencjału tej technologii powinniśmy bardziej angażować agencje kreatywne na etapie projektowania kampanii i różnicować reklamy do odpowiednich segmentów. To wymaga większej edukacji całej branży reklamowej. Na szczęście wszystko idzie w dobrym kierunku ;)
Porażka, rozczarowanie rokuWielkim rozczarowaniem był komunikat Facebooka o tym, że przez lata prowadzenia kampanii video, błędnie podawał statystyki angażowania się w oglądanie spotów. Wprowadzał w błąd reklamodawców, którzy wydawali tam ogromne ilości pieniędzy licząc, że inwestycja się im zwróci. Czy afera poważnie zaszkodzi Facebookowi? Prawdopodobnie nie, bo wciąż jest wielką siłą i może dyktować warunki, ale w bitwie z YouTube o udział wideo i zabieranie budżetów z telewizji, Facebook strzela sobie solidnego samobója.

Człowiek rokuElon Musk. Genialny wizjoner, który ma realną szansę zmienić świat na lepsze. Wystarczy spojrzeć jak Tesla staje się coraz większym zagrożeniem dla branży paliwowej. Solar City tworzy panele słoneczne dla typowego Kowalskiego przypominające dachówki. A SpaceX przedstawia swój program kolonizacji Marsa. Ja już planuje wykorzystać mój urlop na wycieczkę do ciepłych krajów… tzn. ciepłych planet ;)
Kampania, projekt rokuSiła naprawdę dobrego contentu czyli kontynuacja projektu „Legendy Allegro” z Platige Image z planami na stworzenie universum legend polskich niczym świat „Wiedźmina” (trzymam kciuki!) oraz „Sztuka Składania Historii Intela” z vlogerem Krzysztofem Gonciarzem. Polak potrafi!
Premiera, nowość rokuTegoroczne zmiany w Google AdWords czyli usunięcie prawej kolumny reklamowej z wyszukiwarki i modyfikacja reklamy tekstowej, pozwalająca umieścić więcej tekstu.

Trend rokuWalka branży reklamowej z adblockami. Pojawiają się kolejne niepokojące raporty o postępie tego trendu, w którym Polska jest jednym z liderów. Facebook ogłasza wojnę z popularnymi wtyczkami, twórcy AdBlock Plus odpowiadają zmieniając swój algorytm. CloudTechnologies tworzy technologię dla wydawców, która ma im pozwolić ominąć adblocki, zaś część serwisów zupełnie blokuje swoje treści. Narzekamy tutaj na internautów, a mało kto zauważa, że wszystkie podmioty żyją w symbiozie i brak poważnych zmian tylko nasila ten trend. A jeśli sami jeszcze tego nie zauważyliście to wyłączcie swojego adblocka i wejdźcie na stronę główną popularnego portalu.
Prognoza na 2017 rokRok 2017 to dalszy rozwój kampanii kupowanych w modelu programmatic. Wzrost ilości big data pozyskanych z kampanii, będzie wymagał od agencji mediowych by położyły większy nacisk na edukację pracowników, tak by stali się analitykami, a nie tylko media plannerami / buyerami. Wydawcy udostępnią jeszcze większe inventory i będą eksperymentować z formatami, które do tej pory były dostępne tylko w tradycyjnej formie zakupowej. Powinna zwiększyć się także ilość wartościowego 2nd party data, która obecnie nie jest zbyt duża.

Nieustająca walka z adblockami spowoduje, że branża zacznie powoli odchodzić od intruzywnych zasięgowych formatów i prostych sprzedażowych komunikatów. Kierując się w stronę spersonalizowanej kreacji, która ofertą odpowiada na potrzeby konsumentów.
Kolejny duży trend w 2017 roku będzie bezpośrednio związany z Google mobile-first index. Wydawcy będą zmuszeni dostosować stare strony www do urządzeń mobilnych, bo inaczej stracą ogromne ilości ruchu organicznego.
Wszystko to będzie wymagało od domów mediowych zmiany podejścia do dotychczasowej pracy. Dom mediowy musi być biznesowym integratorem kampanii, który wspólnie z klientem połączy pracę wszystkich podmiotów takich jak agencje reklamowe, socialowe, SEM, SEO, UX i wyciągnie z tego procesu maksimum efektywności. Tak by synergia nie była tylko pustym marketingowym słowem, a realnym i mierzalnym efektem.

Bartosz Sikora, digital business development director w Havas Media Group

Wydarzenie rokuNa świecie nie było wydarzenia branżowego, które zmieniłoby bieg historii mediów cyfrowych. Mieliśmy natomiast kumulację wielkich wydarzeń mediowych, z których każde było pokazem najnowszych rozwiązań digital: igrzyska, wybory w USA i Euro. Potężna rola social mediów, transmisje na żywo, wideo 360, wykorzystanie danych, VR, wearables i wiele innych - te trzy imprezy były dla digitalu tym, czym Superbowl był kiedyś dla kreacji.
W Polsce wydarzeniem roku było zakończenie przez PBI współpracy z GfK i powrót do Gemiusa jako dostawcy badania polskiego internetu. Może być rozpatrywane zarówno w kategorii sukces, jak i porażka w tym zestawieniu, natomiast niewątpliwie ta decyzja zaważy na naszej branży. Za Winstonem Churchillem chciałoby się powiedzieć: To nie jest koniec, to nawet nie jest początek końca, to dopiero koniec początku.

Sukces rokuChiny i ich trójca firm technologicznych BAT czyli Baidu, Alibaba i Tencent. Za dwucyfrowe wzrosty (może poza Baidu) i skuteczną ekspansję w stylu Google na różne obszary spoza branży technlogiczej jak choćby finanse, zdrowie czy transport. Warto patrzeć na wschód bardziej, niż kiedykolwiek.
Największa transakcja w historii polskiego internetu - Naspers sprzedaje Allegro i Ceneo za 3,25 mld dolarów trzem zagranicznym funduszom inwestycyjnym.
Porażka, rozczarowanie rokuNie jest to porażką w rozumieniu biznesowym, ale jednak szczytem obłudy i rozczarowaniem jest to, że Adblock sprzedaje reklamy. „Szlachetna” misja tej organizacji legnie w gruzach.
Wyrok skazujący dla pracownika agencji social media odpowiedzialnej za bezprawne wykorzystanie przez Żytnią zdjęcia ofiary stanu wojennego. Pokazuje niesprawność systemu i absolutny brak odpowiedzialności agencji za własne działania obciążając winą najsłabsze ogniwo.

Człowiek rokuDonald Trump, choć nie za wybitne osiągnięcia, a to, że każdorazowo rozpalał internet swoimi wypowiedziami. Jak widać nie ważne jak mówią, byleby mówili.
Robert Lewandowski - gwiazda nie tylko na boiskach, ale też w mediach społecznościowych, mimo licznych kontraktów reklamowych nie zawiódł na Euro, do tego aktywny inwestor w segmencie nowych technologii.
Kampania, projekt rokuNa wyróżnienie moim zdaniem zasługują dwie kampanie z kategorii media – serial „House of Cards” i premiera filmu „Deadpool”. Pierwsza za idealne wykorzystanie real-time sytuacji wyborczej w USA do promocji serialu, druga za bardzo ciekawą, rozbudowaną i kreatywną zabawę kontekstem w social media. Co ważne obie premiery okazały się sukcesem.
W Polsce bardzo słusznie Grand Prix Mixx Awards zdobyła kampania Allegro „Legendy Polskie”. To przełomowa i wielkobudżetowa kampania polskiej marki, z kolejnymi bardzo udanymi egzekucjami. Na wyróżnienie zasługuje moim zdaniem projekt H&M „Love Songs”, nie tylko wykorzystujący jako jeden z pierwszych livestream na Facebooku, ale też robiący to w kreatywny sposób i wplatający tę technologię w story marki.

Premiera, nowość roku„Pokemon Go” wprowadził nas wszystkich przebojem do segmentu augmented reality. Choć popularność aplikacji uległa korekcie, jej debiut bez grosza wydanego na promocję zasługuje na wyróżnienie w tej kategorii.
Onet.tv to może nie debiut, ale nowa, świetna odsłona znanego serwisu. Z nowymi twarzami, własnymi formatami, transmisjami na żywo z festiwali czy wydarzeń sportowych i treściami dopasowanymi do platform społecznościowych. Tak powinien wyglądać serwis wideo w roku 2016.
Trend rokuDigital jest na tyle szeroką i wszechstronną dziedziną, że trendów jest w nim wiele i czasem ciężko wybrać ten dominujący. Dodatkowo cieszy fakt, że możemy mówić o podobnych trendach u nas i na Zachodzie. To oznacza, że nie pozostajemy w tyle, a na pewno nie pod względem jakościowym.
Trendem tego roku, poprzednich i kolejnych lat jest na pewno szeroko pojęta automatyzacja - zakupu mediów, zdobywania wiedzy o konsumentach, procesu decyzyjnego. Czyli po polsku: programmatic i martech ;)
Dodatkowo to był rok wideo, nie tylko reklamy i kontentu, te rosną spokojnie swoim tempem. Dzięki licznym ułatwiającym to usługom był to rok transmisji na żywo w internecie i wideo 360 - mamy zatem wysyp zupełnie nowych form kontentu.
Prognoza na 2017 rokNa zachodzie mówi się o tym, że w 2017 roku wydatki na reklamę w mediach cyfrowych wyprzedzą telewizję. To prawdopodobne i wiele na to wskazuje, szczególnie w USA. Obserwujmy…
Poza tym to będzie rok coraz bardziej sensownego wykorzystania botów i sztucznej inteligencji - z komunikatorami, asystentami i innymi atrakcjami. Rozwoju tego trendu spodziewam się także w Polsce, ten pierwszy to u nas wciąż science-fiction. Poza tym przewiduję dalszy rozwój rozwiązań, które były nowymi trendami w 2016, wszak trendy mają to do siebie, że trwają dłużej niż rok.
Mariusz Pawełczyk, commercial director CEE w Sociomantic Labs
Wydarzenie rokuNajwiększa transakcja w historii polskiego internetu, czyli zakup Grupy Allegro, w skład której wchodzą: największy serwis aukcyjny w Polsce (według Gemiusa zajmujący pierwsze miejsce w gronie najbardziej rozpoznawalnych serwisów e-commerce), czyli Allegro.pl oraz porównywarka cenowa Ceneo.pl (według Gemiusa lokująca się na piątym miejscu w tym samym rankingu). Nabywcą okazało się konsorcjum funduszy private equity Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Południowoafrykański koncern Naspers sprzedał Grupę za rekordową kwotę 3,25 miliarda dolarów, robiąc tym samym świetny interes – 8 lat wcześniej na jej zakup wydał 1,44 miliarda dolarów. Jednocześnie nie potwierdziły się doniesienia, o tym jakoby zakupem Grupy były zainteresowane Alibaba Group czy eBay.
Z kolei dużym wydarzeniem na świecie był zakup Skyscannera, brytyjskiej wyszukiwarki tanich lotów, przez największe w Chinach biuro podróży online Ctrip. Chiński gigant usług turystycznych zapłacił za przejęcie start-upu ze Szkocji 1,7 miliarda dolarów. Z wyszukiwarki lotów, którą stworzyła 13 lat temu grupa przyjaciół, sfrustrowana trudnościami ze znalezieniem tanich połączeń lotniczych, korzysta obecnie blisko 60 milionów ludzi na świecie.
Sukces rokuW Polsce akcja #CzarnyProtest, która pokazała siłę internetu i tego jak potrafi on zrzeszać ludzi. #CzarnyProtest uzyskał status hasztaga z największym zasięgiem w sieci w 2016 roku – dotarł do 44 milionów użytkowników. Fenomen akcji opierał się w dużej mierze o tzw. social proof, czyli dowód społeczny, a więc sytuację, w której ogromna liczba interakcji, tj. komentarzy, polubień i udostępnień dostarcza użytkownikom mediów społecznościowych prosty komunikat - większość nie może się mylić. #CzarnyProtest stanowił największą akcję społeczno-polityczną w polskim internecie od czasów ACTA.
Na świecie najbardziej zaskakującym sukcesem było medialne (i nie tylko) zwycięstwo Trumpa.. Był on przedstawiany jako „kandydat spoza układu politycznego”, „kandydat ludu”, człowiek wiarygodny dla odbiorców w swoich nawet często kontrowersyjnych poglądach. Sukces Trumpa jego sztab ogłosił „powiewem świeżości w polityce” i zwycięstwem wyborców, którzy chcieli, aby w końcu władze przestali przejmować wciąż ci sami politycy, dbający tylko o partyjne interesy, a nie interesy obywateli.
Porażka, rozczarowanie rokuAlarmujące wyniki popularności AdBlocka – reklamy w przeglądarkach blokuje już blisko 200 milionów osób na całym świecie, z czego 7 milionów Polaków (jesteśmy też w czołówce rankingu krajów, w których internauci najchętniej blokują reklamy). Rozczarowują nie tyle użytkownicy, którzy mają dość nachalnych agresywnych reklam, ale sami reklamodawcy i wydawcy. Wielu z nich w dalszym ciągu korzysta z najbardziej agresywnych formatów reklamowych. Na ich działaniach traci cała branża reklamowa oraz internauci.
Człowiek rokuRobert Lewandowski - nie tylko jeden z najlepszych polskich piłkarzy i kapitan reprezentacji narodowej, ale również najlepiej sprzedające się dziś nazwisko w Polsce. W ostatnim czasie podpisał z niemieckim klubem Bayern Monachium najwyższy w historii polskiej piłki nożnej 5-letni kontrakt na kwotę, która ma opiewać na 100 mln euro (20 mln za każdy sezon). Tym samym stał się najlepiej zarabiającym piłkarzem w Bundeslidze. W okresie tuż przed i w trakcie Euro 2016 praktycznie „wyskakiwał” nam z lodówki. Jednak medialne zainteresowanie piłkarzem po czerwcowych mistrzostwach wcale nie zmalało. Choć zaczął się już sezon pilnie śledzonych przez Polaków sportów narciarskich, Lewandowski wciąż może się pochwalić największą popularnością w mediach, internecie i social media wśród polskich sportowców. Piłkarz brał udział w kampaniach wielu marek m.in. T-Mobile, Huawei, Vistula, Head & Shoulders, Coca-Cola, a także wystąpił w kampaniach społecznych Narodowego Centrum Krwi i UNICEF. Po ogłoszeniu informacji o ciąży żony Roberta Lewandowskiego, sportowiec jeszcze bardziej skorzystał na tym marketingowo, a kolejne marki ustawiają się w kolejce, aby zaangażować go do swoich kampanii.
Serwis, kampania, projekt roku„Czego szukasz w Święta?”, czyli świąteczna kampania reklamowa Allegro, która podbiła świat. Spot reklamowy prezentujący historię starszego mężczyzny, który zaczyna się uczyć angielskiego, żeby na święta pojechać do syna za granicę i poznać malutką wnuczkę błyskawicznie stała się numerem jeden w sieci. Po ponad 2 tygodniach od premiery klipu spot ma już ponad 12 mln wyświetleń na YouTube. Swojego zachwytu nad reklamą nie kryją światowe media – w tym „Guardian”, „Time” oraz portal „Buzzfeed”. Spot był inspirowany reklamą znanego trunku, wyświetlanego w telewizji w RPA kilka lat temu. Kolejnym wielkim sukcesem Allegro oraz Tomasza Bagińskiego jest kontynuowany projekt Legendy Polskie, który przebił wszelkie oczekiwania twórców i stanowi świetny przykład połączenia popkultury z marketingiem.
Premiera, nowość rokuZ początkiem grudnia wystartowała pierwsza internetowa telewizja w Polsce – WP TV, która pojawiła się na platformie MUX, a także będzie nadawana w wybranych sieciach kablowych m.in. UPC Polska. Choć wielu ogłaszało już początek końca telewizji, to nowy trend dotyczący migracji mediów internetowych do TV, sugeruje coś całkiem innego. To olbrzymi krok dla całej branży internetowej, dlatego będziemy się tej inicjatywie bacznie przyglądać w 2017 roku.
Trend roku 2016Reklama internetowa z każdym dniem robi się coraz bardziej mobilna. Trendem, który szczególnie zaobserwowaliśmy w tym roku w branży i wśród naszych klientów był wzrost znaczenia aplikacji mobilnych. Zwykle powstają one po to, aby odpowiadać na potrzeby klienta, ułatwiają komunikację i zachęcają do spontanicznych zakupów (w czym sporo zasługi umożliwienia wykonania szybkich płatności!). Okazuje się, że są naprawdę skutecznym m-narzędziem, i to zarówno pod kątem wysokiego współczynnika konwersji dla reklam (z naszych danych wynika, że jest on o 70 proc. wyższy w porównaniu do m-stron), jak i samej sprzedaży odbywającej się za ich pośrednictwem (o 50 proc. większa sprzedaż w stosunku do stron mobilnych). Olbrzymi potencjał aplikacji wciąż jest tylko w niewielkim stopniu wykorzystywany przez marketerów, jednak w ciągu nadchodzących kolejnych 12 miesięcy z pewnością wiele się na tym polu zmieni.
Prognoza na 2017 rokPo pierwsze, marketing w aplikacjach - coraz więcej firm zacznie przekonywać się do działań marketingowych i sprzedażowych w aplikacjach, a głównym wyzwaniem marketerów będzie podejmowanie działań skłaniających internautów do aktywnego z nich korzystania. Po drugie, walka o jakość w programmatic, której celem jest eliminacja niskiej jakości powierzchni w prowadzonych kampaniach z zastosowaniem nowych technologii oraz zwalczanie nieuczciwych praktyk reklamowych (Ad Fraud). Po trzecie, wzrost znaczenia reklamy natywnej, której potencjał w dalszym ciągu nie jest w pełni wykorzystany, a podobnie jak w przypadku reklamy personalizowanej, natywna również stanowi odpowiedź na agresywne formaty reklamowe, które napędzają użytkowników Adlockowi.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm MEC, Zenith, Mindshare Polska, Norbsoft, Codemedia, They.pl, OMD, Codemedia, IgnitionOne, Cube Group i Infinity Group.
Tomasz Rzepniewski, managing partner MEC odpowiedzialny za digital
Wydarzenie rokuW Polsce jedno z „ciekawszych” wydarzeń 2016 roku rozegrało się w maju, kiedy to po zaledwie 6 miesiącach współpracy PBI rozwiązało umowę na pomiar widowni internetowej z GfK Polonia i ponowne podpisało ją z firmą Gemius. Takie rzeczy tylko w Polsce :)
Do wydarzeń roku na pewno zaliczyć można również sprzedaż Allegro. I nie chodzi bynajmniej o sam fakt zaistnienia transakcji (tego wielu się spodziewało) ale o jej skalę – przypomnijmy, że Allegro sprzedane zostało za kwotę 3,25 mld dolarów - jest to największa transakcja w historii polskiego internetu!
Porażka, rozczarowanie rokuPorażką, której „ojcem” jest moim zdaniem cała nasza branża, począwszy od wydawców, poprzez agencje po marketerów, są wyniki wielu badań wskazujących na to, że w Polsce już niemal co 2 użytkownik sieci blokuje treści reklamowe. Wszyscy mamy w tej kwestii sporo za uszami…ostatni dzwonek, żeby się ogarnąć!
Na świecie - w kontekście szumu wokół Internet of Things - do porażek roku 2016 na pewno zaliczyć można całkiem świeżą informacje o zakończeniu działalności przez firme Pebble, jednego z najbardziej znanych producentów inteligentnych zegarków. Porażka tej firmy jest zresztą w pewnym sensie uzasadniona. Cała kategoria skurczyła się w roku 2016 o ponad połowę.
Do porażek można zaliczyć także zamknięcie przez właścicieli Twittera serwisu Vine. Jeszcze niedawno wszyscy ekscytowali się nowym trendem, fenomenem 6-sekundowych treści wideo, a tu taki klops!
Człowiek rokuJak dla mnie bezdyskusyjnie jest to zarząd Wirtualnej Polski. Jeśli dobrze pamiętam, rok temu oddałem swój głos również na nich, będę więc konsekwentny. Ta maszyna dopiero się rozkręca. Trochę więcej dopowiem w dalszej części :)
Serwis, kampania, projekt rokuW Polsce we wszystkich kategoriach będzie to Allegro! Imponująca wartość sprzedaży serwisu. Świetne kampanie. Wiele zasłużonych nagród na MIXX Awards za projekt „Legendy polskie”. Fenomen ostatniej świątecznej kampanii „Czego szukasz w Święta?”, która robi furorę nawet w światowych mediach. Gratulacje!
A projekty roku ze świata? Aliexpress! Zacznijmy od perspektywy globalnej. Podczas tegorocznego „Dnia Wyprzedaży”, który odbywa się 11 listopada, pobite zostały wszelkie dotychczasowe rekordy. W sumie w ciągu 24 godzin klienci z 230 państw zrealizowali za serwisie Aliexpress ponad 35 mln zamówień! (21 mln w roku poprzednim).
Jak się okazuje Polacy także pokochali Aliexpress. Mamy tam założonych już blisko 3 mln kont! Według badań przeprowadzonych przez Gemius, aż 12 proc. ankietowanych Polaków kupuje na Aliexpress, a GFK Polonia opublikowała już dane z których wynika, że Aliexpress jako najczęstsze miejsce zakupów wskazuje już 36 proc. kupujących. Wszystko przyspieszyło ogromnie w momencie wprowadzenia polskiej wersji serwisu i usprawnieniu systemu płatności.
Premiera, nowość rokuW Polsce - najbardziej widowiskowy wydaje się debiut kanału telewizyjnego Wirtualnej Polski.
Z ciekawszych inicjatyw wspomnijmy też obiecujący (choć wciąż niedoskonały) projekt badawczy Nielsena, czyli Digital Ad Rating, a także monitoring GemiusAdReal. Obie inicjatywy mają rzucić więcej światła na rynek e-wideo, trzymam kciuki za doskonalenie metodologii!
Na świecie mocnym akcentem 2016 roku był niewątpliwie dzień wprowadzenia do oferty reklamowej Youtube tzw. reklam bumperAds, czyli 6 sekundowych, niepomijalnych, reklam wideo na urządzeniach mobilnych. Wspomniałbym też o smartfonie od Google, czyli Google Pixel, a także nowych usługach streamingu LIVE od Google i FB (o tym więcej za chwilę)
Trend rokuW Polsce rozwija się tzw. influencer marketing, czyli szeroko rozumiany trend wykorzystania w komunikacji „influencerów”. W konkursach branżowych co druga kampania wykorzystuje postać znanej osoby z sieci. Na konferencjach mówi się już prawie wyłącznie o tym. Jesteśmy w tym ponoć najlepsi na Świecie! Brawo.
A na świecie (w tym – Polsce)? Zdecydowanie stawiam na Live Streaming. Zresztą jak się okazuje, nie tylko ja. W 2016 roku Google odpala YouTube Connect, a Facebook - FB Live. Są to aplikacje umożliwiające nadawanie treści wideo na żywo. Intensywnie rozwija się również Periscope (Twitter). Myślę, ze to początek czegoś większego… Aaaa i oczywiście „Pokemon Go”!
Prognoza na 2017 rokMyślę, że prognozując co się wydarzy w nadchodzącym roku, nie ma sensu rozdzielać perspektywy światowej i lokalnej. Różnimy się coraz mniej. Co więc nas czeka? Stały wzrost znaczenia programmatic, nie tylko w digitalu, jak również roli danych w marketingu. Bez wątpienia także rozwój dedykowanych rozwiązań DMP.
Upowszechni się podejście mobile first. Zdynamizuje obszar akceleracji start-upowych. Ciekawym trendem w 2017 okazać się może rozwój sztucznej inteligencji i wykorzystanie jej w marketingu (ale nie tylko). Google, Facebook, Amazon i IBM zapowiedzieli powołanie organizacji, która ma działać na rzecz wzrostu świadomości społecznej na temat technologii opartych na wykorzystaniu sztucznej inteligencji i jej potencjalnego zastosowania na rzecz poprawy różnych aspektów naszego życia, jak ochrona zdrowia, edukacja, przemysł i transport. Brzmi ekscytująco!
Piotr Adamczyk, digital strategy lead w Zenith
Wydarzenie rokuWejście do Polski Netflixa. Co prawda, ze względu na średnią ofertę, platforma jeszcze Polski nie zawojowała, ale zdecydowanie dodała swoje trzy grosze do rynku VOD w Polsce i na pewno nie przejdzie bez echa.
Sukces rokuPolska spółka technologiczna - Synerise S.A, która po dwóch latach od założenia, wyceniana jest już na 50 mln zł. Rozwiązania oferowane przez firmę mają szansę zrewolucjonizować sposób w jaki komunikujemy się naszymi klientami – nie tylko w Polsce. Zbieranie ogromnej ilości danych, inteligentna analiza i integracja różnych kanałów komunikacji to bez wątpienia przyszłość nie tylko marketingu ale przede wszystkim biznesu.
Porażka, rozczarowanie rokuBadanie Pl@net Gfk, które miało zastąpić dotychczasowy Megapanel. Nowe statystyki PBI miały dać więcej informacji o ruchu mobilnym i wykorzystaniu multimediów. Miały być podawane szybciej – bo do dziesiątego dnia roboczego każdego miesiąca. Miała być rewolucja na rynku badań Internetu, efekt jest taki, że mamy z powrotem starego Gemiusa po lekkim liftingu.
Człowiek rokuJak co roku - internauta. Z każdym rokiem, dzięki technologii, coraz łatwiejszy do namierzenia i rozszyfrowania. To do niego chcemy jak najlepiej i jak najbardziej precyzyjnie dotrzeć i zagościć w jego sercu i umyśle, a on przed nami ucieka, kasuje cookies i chowa się za adblockami. To dzięki niemu powstają coraz to nowe rozwiązania i branża idzie do przodu.
Kampania, projekt rokuKampania „Legendy Polskie” Allegro pokazuje, że do dobrej reklamy nie trzeba kupować milionów wyświetleń banerów. Przede wszystkim liczy się jakościowy content. Taki oczywiście nie może być tani, więc nie mówimy o redukcji budżetu a jego przesunięcie z mediów na kreację. Na pewno było drogo, ale chyba warto, skoro akcja jest kontynuowana
Premiera, nowość rokuOtwarcie komunikatora Facebook’a na reklamy. W kwietniu ten dotychczas niezagospodarowany obszar stał się powierzchnią reklamową. Pojawiają się już standardowe reklamy, kolejne będą tzw. płatności w wiadomościach oraz boty. Szczególnie te ostatnie mogą zrewolucjonizować komunikację. To będzie przede wszystkim transformacja na poziomie biznesowym. Widać również, że Facebook powoli zaczyna tworzyć własny ekosystem w obrębie swojego serwisu – cos na kształt chińskiego WeChat.
Trend rokuZarówno na świecie jak i w Polsce - reklama w modelu programmatic - rozumiana nie jako zautomatyzowany zakup powierzchni, ale przede wszystkim jako wykorzystująca dane w celu dotarcia do określonych profili odbiorców. Dobrze przeprowadzone akcje wykorzystujące dane to zupełnie nowa jakość w komunikacji.
Prognoza na 2017 rokJeszcze więcej danych i ich wykorzystanie w reklamie w modelu programmatic. Według szacunków Zenith, tegoroczne wydatki na ten rodzaj reklamy w Polsce są ponad 2-krotnie wyższe niż w 2015 roku i w kolejnych 2 latach można się spodziewać utrzymania tego tempa wzrostu. W 2016 roku wydatki na programmatic będą stanowiły 12 proc. wszystkich wydatków na display, a kolejne lata przyniosą dalszy dynamiczny wzrost i w 2018 roku udział programmatic w wydatkach na reklamę display sięgnie 42 proc.
Maciej Świątek, director, client leadership w Mindshare Polska
Wydarzenie rokuFacebook wprowadził nowe ikonki wyrażające emocje w stosunku do materiałów zamieszczanych na tym portalu. Po wielu latach fake'owych informacji o zmianach, w końcu gama wyrażanych uczuć jest większa. Marketerzy wykorzystują tę możliwość np. do prowadzenia sond i konkursów. Najwięksi polscy gracze nie stoją w miejscu. Widać to np. po rozwoju Wirtualnej Polski, otwierającej właśnie swój pierwszy kanał w naziemnej telewizji cyfrowej, albo Onetu, który mocno stawia na kontent video na żywo, stając przez to w szranki z programami telewizyjnymi (np. porankami).
Sukces rokuWyczucie i umiejętność naśladownictwa wykorzystane przez Facebooka w aplikacji Instagram, wprowadzając własne „stories”, co odebrało część ruchu rosnącemu Snapchatowi, a następnie rozszerzenie tej funkcji na Messengera. Internet stał się już tak silnie przyciągającym medium, że gwiazdy z największych programów telewizyjnych lub z pierwszych stron gazet trafiają do największych portali internetowych.
W Polsce niesłychanym moim zdaniem sukcesem jest to, że rok 2016 nie był już określany jako kolejny „rok mobile'u”.
Porażka, rozczarowanie rokuCały projekt poświęcony nowemu standardowi badań internetu, łącznie z wygraniem przetargu przez GFK, opóźnieniem z rozpoczęciem działań, aż do powrotu oferty Gemiusa. Poziom zamieszania, liczba przekładanych deadline’ów mocno nadwyrężyły zaufanie do badań internetu w Polsce ogółem, niezależnie od finalnego rozstrzygnięcia projektu.
Człowiek rokuVlogerzy - mimo, że nie są wszystkim znani, ten rok należał do nich. Przykładem może być wkroczenie z impetem do branży reklamowej i udział w wielkich kampaniach reklamowych.
Serwis, kampania, projekt rokuNa szczególną uwagę zasługują działania Ikei, które w ciekawy i interesujący sposób wykorzystują kontent oraz kampanie Allegro (choćby ostatnia świąteczna odsłona), zachwycające nie tylko pomysłem, ale też statystykami. Podkreśliłbym również działania realizowane przez mBank pod hasłem „Nie robisz tego w realu, nie rób tego w sieci”, które wyróżniał element edukacyjny.
Premiera, nowość rokuZ mojej perspektywy nowością roku 2016 były coraz to bardziej zaawansowane rozmowy w branży na trudne tematy. Jednym z nich jest niewątpliwe viewability, które po głośnej dyskusji dotyczącej AdBlocków stało się kluczowe nie tylko z perspektywy klientów i domów mediowych. Co ważne, pojawiają się już propozycje produktów, odpowiadających na tę dyskusję.
Trend rokuProgrammatic i związane z nim konsekwencje.
Prognoza na 2017 rokSądzę, że w kolejnym roku możemy spodziewać się kontynuacji inwestycji w kontent, który nie tylko przyciąga widzów, ale dostarcza także ogromnych możliwości dla reklamy natywnej oraz przygotowania propozycji pod konkretne potrzeby klientów. Z drugiej strony, będziemy świadkami dalszego rozwoju technologii, pozwalającej jeszcze bardziej zautomatyzować obecne procesy zakupu kampanii. Nacisk zostanie postawiony na wszelkie elementy związane z oceną ich efektywności, w głębszych wymiarach, niż miało to miejsce dotychczas. Będzie się to wiązało także z rozwojem wszelkich dziedzin reklamy dotyczących pracy na danych.
Tomasz Witt, prezes Norbsoftu
Wydarzenie rokuSprzedaż Grupy Allegro za 12 mld złotych to największa transakcja w historii polskiej branży internetowej i jedna z większych w ogóle.
Na świecie wybór Donalda Trumpa na Prezydenta Stanów Zjednoczonych oraz „Pokemon Go” (o czym więcej w trendzie roku poniżej) - obydwa wydarzenia tak samo absurdalne i jednocześnie śmieszno-straszne :)
Sukces rokuUruchomienie usługi Netflix w Polsce - wystarczyło dziewięć miesięcy, żeby spółka Netflix uznała, że nasz rynek jest dla nich ważny i zdecydowała się dodać obsługę, filmy i cennik dla naszego kraju. W styczniu usługa objęła co prawda nasz kraj, ale była to wersja z rynków europejskich, a dopiero we wrześniu pojawiła się wersja dedykowana. Na świecie trudno także nie uznać, że 2016 rok dla Netflixa nie był sukcesem - usługa jest dostępna wszędzie poza Chinami, Syrią oraz okupowanym Krymem (co ładnie widać na tej mapce: https://goo.gl/s5s3UD).
Porażka, rozczarowanie rokuW sumie to co roku powinienem narzekać na tą samą porażkę roku, czyli na spam. Robimy tyle pięknych narzędzi dopasowujących reklamy, systemy do uczenia się użytkownika, dajemy użytkownikom bezpieczeństwo, ograniczamy ataki na jego prywatność, a z drugiej strony nadal nie umiemy sobie poradzić z najprostszym spamem email, sms czy telefonicznym. Moim marzeniem jest płacenie abonamentu komuś, kto uruchomi usługę blokującą spam trafiający do mnie. Przez spam nie mam na myśli każdej reklamy, a jedynie tą kompletnie niedopasowaną, nachalną, niechcianą i marnującą tylko czas, a jednocześnie trafiającą prywatnie do mnie.
Człowiek roku
Michał Brański za uruchomienie z dużym rozmachem i gwiazdami szklanego ekranu telewizji WP. Wielkie gratulacje i trzymam kciuki za rozwój szybszy niż te planowane 5 lat na dogonienie obecnych telewizji. Michał dobrze wyczuł moment, w którym postępujący odpływ widzów sprzed telewizorów, gwarantuje wzrost oglądalności przez komputery i inne urządzenia, czyli tam gdzie WP jest liderem rynku.
Kampania, projekt rokuMam to szczęście, że nie muszę obserwować kampanii reklamowych, bo z nich nie żyję :) na szczęście pojawił się ktoś, kto wie jak się promować. Reklamy Allegro oraz ich projekt „Legendy Polskie” są dla mnie najlepszym produktem reklamowo-PRowym, chyba nawet przebijają reklamy Królewskiego z serii „trzy strzeliłem” :)
Premiera, nowość rokuWdrożenie w Polsce płatności Android Pay jako drugim kraju w Europie (po Wielkiej Brytanii), co nie tyle sprawi, że wszyscy zaczną płacić przez Google, ale znacząco wpłynie na szybkość wprowadzania innowacji i zmian przez naszych, rodzimych graczy chcących uciec globalnej konkurencji. Powodzenia dla Blika i SkyCasha!
Na świecie nowością było uruchomienie usług m-commerce na Facebooku (kupuj nd FB) oraz na Instagramie (kup ze zdjęcia - aktualnie tylko w USA). Usługi te zmieniają tradycyjne spojrzenie na proces zakupu z zaplanowanego w impulsywny w coraz większym stopniu. Wraz ze spadkiem cen dóbr niepotrzebnych nikomu (smartwatche, tablety, ramki do zdjęć, opaski elektroniczne itd.) ich sprzedaż będzie rosnąć głównie w tych nowych sklepach social media, gdzie odpowiedni przekaz video pomoże sprzedać nawet najbardziej absurdalną zabawkę dla dużych dzieci (sam nim jestem :)
Trend rokuPokemony i szukanie ich wszędzie przez pół świata. Najpierw oszalał świat użytkowników, a zaraz po nim świat firm. Przynajmniej dwa razy w miesiącu mieliśmy przez pół roku zapytania o zrobienie równie innowacyjnej gry jak „Pokemon Go”, tyle, że z dużo lepszym pomysłem. Trend ten zniknął tak szybko jak się pojawił, ale wpłynął na kursy akcji, oburzył władze muzeów i cmentarzy, zabił kilka osób i wciągnął w nałóg zapewne kilkaset tysięcy.
Prognoza na 2017 rokW przyszłych latach stawiam na wzrost zainteresowania obsługą głosową coraz większej ilości urządzeń różnych typów. Siri, Google Assistant i Amazon Echo z Alexa wejdą na kolejne rynki (mam nadzieję, że polski także) i zaczną włączać powszechniej muzykę, światło, telewizor czy ekspres do kawy. Ta głosowa obsługa zwiekszy dodatkowo zainteresowanie produktami IoT, które przestaną być dziwnymi zachciankami hipsterów i trafią do tzw. naśladowców.
Standardowo nastąpi wzrost popularności materiałów video (w 2017 roku wg HighQ.com wideo będzie stanowić 74 proc. ruchu internetowego), co niestety będzie się wiązało także, ze wzrostem ilości słabych i głośnych reklam video w sieci :(
Płatności mobilne zarówno w formie dodatkowych usług jak i płatności telefonami (np. HCE) staną się powszechne i akceptowane praktycznie wszędzie (vide ostatnie uruchomienie Blika na Allegro).
Robert Stępniewski digital media buying director w CodemediaJacek Majecki, group account director w CodemediaMarta Gilbas, branded content director w Codemedia
Wydarzenie rokuW Polsce: Wydarzenie roku to zdecydowanie rekordowa transakcja - czyli sprzedaż Allegro przez Naspers za 13 mld zł
Na świecie: Według raportu IAB Europe AdEx Benchmark 2015 już w 2015 roku w 27 państwach europejskich wydatki na reklamę online osiągnęły poziom 36,2 mld EURO, tym samym po raz pierwszy w historii były większe niż na reklamę telewizyjną (33,3 mld EURO). W roku 2016 trend ten był dalej kontynuowany.
Sukces i kampania rokuW Polsce: Patrząc przez pryzmat rozdanych w tym roku nagród za efektywność kampanii reklamowych palmę pierwszeństwa, a zatem sukces roku w branży online ,należy się marce Play i kampanii „Wszyscy przechodzą do Play”. Marka konsekwentne bazuje na strategii wykorzystującej aż celebrytów w komunikacji (w 2016 roku było to aż 68 znanych osób). W 2016 roku do projektu były zaangażowane 6 agencji, w tym dom mediowy odpowiedzialny za strategie zakupu mediów. Efekt tych działań to 7/10 osób, które zmienia operatora, przechodzi do Play. Ciekawe w tym kejsie jest to ze w działaniach tych nie ma innowacyjnych rozwiązań, nie ma wykorzystania najnowszych technologii . Jest za to prostota, czytelna idea i wspomniana wcześniej konsekwencja z wykorzystaniem typowej, tak dobrze wszystkim znanej strategii 360, w której króluje telewizja.
Drugi sukces to sprzedaż Allegro za 13 mld zł.
Na świecieBlisko połowa ludzkości to Internauci. Blisko 70 proc. z nich to użytkownicy social media, a ponad 80 proc. korzysta z nich na urządzeniach mobilnych. Ponad 52 proc. ludzi na świecie posiada urządzenia mobilne. 2016 rok to potwierdzenie nieustający sukcesu Facebooka, na którym konto posiada już 1,6 mld ludzi, a 1 mld korzysta z wersji mobile. Już ponad 40 proc. budżetów digital stanowią wydatki na SEM. Głównym beneficjentem tych wydatków jest Google. Z roku na rok wzrost wydatków na SEM wynosi minimum 11 proc.
Porażka, rozczarowanie rokuNa minus zapisali się dwaj głównie konkurenci na rynku telefonii komórkowej. Samsung zanotował potężną wpadkę w postaci wybuchającego telefonu. W efekcie firma wycofuje z rynku model Galaxy Note 7. 2,5 mln smartfonów musiało być wycofanych z rynku co kosztowało Samsunga około 17 mld dolarów, nie mówiąc o stratach związanych z wizerunkiem. Odbiło się to również na notowaniach firmy na giełdzie. Na giełdzie w Korei akcje Samsunga po ujawnieniu informacji o wybuchających smartfonach spadły o 8 proc. Był to najgorszy wynik od 2008 roku.
Z kolei wycena Apple spadła o ponad 2 proc. Powód to prezentacja modelu IPhone 7 z „nowymi” funkcjonalnościami: nowy kolor, wodoszczelność (Samsung 5 już miał tą opcje) odporność na kurz, podwójny system kamer. Po prezentacji model ten jednak nie zachwycił, a nawet stał się obiektem żartów w internecie. Marka traci również wizerunkowo.
Człowiek rokuW naszej ocenie to Elon Musk ,szef Tesli dzięki któremu być może zapomnimy o rachunkach za prąd. Dachówki solarne, które wymyślił, będą wstanie dostarczyć energię niezbędną do funkcjonowania gospodarstwa domowego.
Premiera, nowość roku (w Polsce i na świecie),Nowość to wejście Netflix na polski rynek, chociaż debiut nie był tak dynamiczny, jak można by tego oczekiwać. Przewidywania wskazywały, że Netflix zdominuje rynek VOD. Tak się jednak nie stało i nic nie zapowiada się aby w najbliższym czasie miało się to zmienić.
Trend roku1. Rewolucja na rynku mobile. Lawinowo rośnie sprzedaż urządzeń mobilnych oraz ich zastosowanie. W Polsce jest już 28,4 mln użytkowników urządzeń mobilnych (na swiecie 3,8 mld). Szybki dostęp do informacji, płatności, multiscreening (70 proc. użytkowników dotyczy efekt multiscreeningu). 25 proc. wszystkich odsłon to odsłony mobilne. 19 proc. użytkowników ogląda wideo via urządzenia mobilne. 20 proc. internautów kupuje regularnie w sieci używając urządzeń mobilnych, a 28 proc. korzysta z bankowości mobilnej. Rosną również wydatki na reklamę mobilną. W 2015 roku wydatki przekroczyły 500 mln zł ,co stanowiło 16 proc. wszystkich wydatków digital. Analitycy estymują ze w 2016 roku nastąpi wzrost nawet o 35 proc.Na świecie wydatki na reklamę mobilna przekroczyły 70 mld dolarów (44 proc. to rynek USA) . Rok do roku wydatki te rosną o średnio 30 proc.
2. Social media: to już nie tylko Facebook (aczkolwiek jest on największym graczem) czy Twitter lub YouTube. To również niezwykle na zachodzie popularny Instagram oraz Snapchat czy serwisy livestreamingowe jak Periscope czy Meerkat. Celem social media jest prowadzenie dialogu z konsumentami, ale i możliwość pozyskiwania informacji wymienianych miedzy użytkownikami na temat brandu, produktu czy oferty. Social media to media, które trzeba umiejętnie wykorzystywać, a jeden błąd może wiele kosztować marketera. Social media to również świetne miejsce na prowadzenie działań e-commerce. Na zachodzie wiele sklepów online prowadzi swoją sprzedaż za pośrednictwem działań na Facebooku. W Polsce mamy 23,7 mln użytkowników social media co stanowi 96 proc. wszystkich internautów (FB ma 21,9 mln realnych użytkowników). Na świecie jest 2,3 mld użytkowników social media, z czego aż 1,6 mld to użytkownicy FB.
W 2016 roku to rosnące na znaczeniu social media ze zdecydowanie większymi budżetami marketingowymi. W końcu widać, że firmy traktują kanały social mediowo holistycznie i nie skupiają się już tylko i wyłącznie na Facebooku. Popularność zdobywa Snapchat, Instagram ze swoim Stories. Dzięki nowym formatom świat mediów społecznościowych stał się zdecydowanie bardziej żywy.
3. Wideo Marketing: ludzie poszukują dobrego kontentu, w szczególności w cenie jest dobry kontent wideo. W Polsce serwisy VOD cieszą się ogromną popularnością wśród internautów. YouTube odwiedza każdego miesiąca blisko 80 proc. polskich internautów, co stanowi ponad 17 mln realnych użytkoeników. Użytkownicy w Polsce godzą się na reklamę, byle tylko mieć kontent za darmo. Na zachodzie to się już zmienia. W październiku w USA pojawił się YouTube Red czyli płatna wersja YouTube’a bez reklam. Oznacza to, że poziom reklam osiągnął już taki poziom, że użytkownicy są gotowi płacić, aby mieć dostęp do kontentu bez konieczności oglądania reklam.
4. Automatyzacja & real time marketingAnalizy oraz optymalizacja są punktem wyjścia do działań programatycznych i kupowania powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym (RTB). Obecnie w Polsce około 25 proc. powierzchni reklamowych kupowanych jest za pomocą różnych platform aukcyjnych.
Drugim ważnym elementem w procesie automatyzacji jest real time marketing, czyli odpowiadanie na potrzeby konsumentów w czasie rzeczywistym. Odgadywanie intencji zakupowych poprzez narzędzia takiej jak Quarticon i automatyczne reagowanie na spływające do systemu dane o konsumentach jest kluczowe w optymalnym wykorzystaniu potencjału sprzedażowego konsumentów oraz w monetyzowaniu pozyskanej wiedzy na temat konsumenta. Czyli big data - marketerzy i wydawcy chcą wiedzieć coraz więcej na temat użytkowników internetu, swoich klientów i potencjalnych konsumentów. Wszystko po to, aby precyzyjniej docierać do grupy docelowej i optymalizować konwersję na sprzedaż
5. Blogosfera, czyli marketing influencerówBudowanie wiarygodności oferty oraz przekazu reklamowego poprzez wykorzystanie blogerów oraz youtuberów będących dla swoich fanów GURU staje się coraz popularniejsze. Działania z wykorzystaniem kontentu video oraz vlogera cieszą się ostatnio dużą popularnością oraz charakteryzują się dużą skutecznością, ale w dość ograniczonym gronie odbiorców.
6. Native, branded content, brand journalism, content marketingNadmiar reklam emitowanych w sieci w tym samym momencie użytkownikowi powoduje, że jego responsywność na „tradycyjną” formę reklamy spada. Użytkownicy poszukują dobrej jakości i wiarygodnego kontentu. Reklama natywna to reklama która udaje że nią nie jest. W dobie coraz większej popularności adblockeró reklama kontentowa nie tylko jest pożądana, ale wręcz konieczna, aby dotrzeć do konsumenta zaangażować go w proces komunikacji i wyróżnić się na tle konkurencji w sposobie prowadzenia komunikacji z grupą celową
7. Technologie Augmented Reality, okulary VR to technologie które angażują konsumenta w proces komunikacji.
Prognoza na 2017 rokKontynuacja trendów (jak wyżej ) z dużym naciskiem na mobile, social, big data, atakże programmatic buying, wideo oraz technologie jak VR.
Prognozy przewidują dwucyfrowy wzrost wydatków na reklamę digital (główni beneficjenci to social media, wideo oraz mobile). SEM pozostanie stabilnie na poziomie 34 proc. Utrzyma się stabilna pozycja internetu jako drugiego medium zaraz po telewizji.
Piotr Chrzanowski, performance manager e They.pl
Wydarzenie rokuZakup Allegro przez konsorcjum funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners oraz zaskakujące plany dotyczące rozwoju wspomnianej platformy. Serwis wkrótce ma sprzedawać wycieczki w najdalsze zakątki świata, a także bilety na wydarzenia kulturalne. Jeżeli weźmiemy pod uwagę aktualny udział Allegro w rynku e-commerce, to wszystko może dojść do skutku.
Sukces rokuJako sukces całej branży można uznać stały wzrost wydatków przeznaczonych na reklamę w sieci. Jak wynika z danych IAB, PwC i AdEx, w samym pierwszym kwartale roku 2016 reklama internetowa zanotowała wzrost 24,9 proc. w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Wydatki w porównywanych okresach wynosiły odpowiednio 801 mln zł w drugim i 641 mln zł – w pierwszym kwartale 2015 r. Dodatkowo najwięcej wydano na działania w branżach motoryzacyjnej (14 proc.), handlowej (12 proc.) i finansowej (10 proc.). Porażka rokuZakończenie wykorzystywania banerów w technologii Flash. Początkowo technologia przestała być wspierana przez przeglądarkę Chrome, następnie przez Mozillę. Istnieje wiele powodów zaprzestania tych działań m.in. duże obciążenie procesora i pamięci RAM. Najważniejsze jest jednak to, że technologia zawierała luki w oprogramowaniu, przez co możliwe było pobieranie poufnych informacji. Przykładem może być szeroko komentowana sprawa związana z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym, które korzystało z usług firmy specjalizującej się w hackowaniu, wykorzystującej braki w oprogramowaniu Flash.
Człowiek rokuWymienię Elona Muska, czyli człowieka, który swoim hasłem „Uczynimy Ziemian gatunkiem międzyplanetarnym” porwał do działania ludzi z wielu branży na całym świecie. Charyzmatyczny przedsiębiorca urzeczywistnił swoje plany, co doprowadziło go do pozycji jednego z najpoważniejszych partnerów NASA. Zacięcie, z jakim od podstaw rozwijał swoje biznesy, nie może nie zostać docenione.
Serwis, kampania, projekt rokuKampania Tubądzin z wykorzystaniem Instagrama – komentowana jako „pierwszy udowodniony przypadek, że Instagram sprzedaje”. W kampanii zostały połączone światy online i offline, dzięki czemu możliwe było zbadanie efektu ROPO. W tej kampanii oprócz kanałów komunikacji zostało wykorzystane autorskie narzędzie They.pl – nuLead. Służy ono do zarządzania leadami sprzedażowymi oraz badania wpływu działań online na sprzedaż offline.
Premiera, nowość rokuWykorzystanie streamingu live jako nośnika reklamowego. W dobie coraz szybszego internetu oraz wszechobecnych urządzeń mobilnych wideo na żywo będzie wykorzystywane w ten sposób coraz częściej. Przykładem może być debata prezydencka w USA, transmitowana na żywo przy użyciu Facebooka.
Trend rokuUtrzymanie trendu wzrostowego w przypadku reklamy graficznej, na którą wydatki wzrosły o 42 proc., natomiast udział o 6 punktów procentowych. Duży wpływ na ten skok ma reklama w social mediach - wartość wydatków wzrosła w tym przypadku o 136 proc. - oraz na urządzeniach mobilnych - wzrost prawie 90 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2015 r.
Marta Pichlak-Miarka, group account director OMD
Wydarzenie rokuWejście Wirtualnej Polski z własnym kanałem telewizyjnym oraz ambitnymi planami, związanymi z osiągnięciem 0,15% udziałów rynkowych na koniec 2017 roku.
To przełomowe wydarzenie, kiedy grupa mająca digitalowe DNA wchodzi na rynek telewizji linearnej. Należy się spodziewać, że grupa WP będzie pionierem wielu interaktywnych rozwiązań i umiejętnie połączy świat online i offline. Już teraz w ramówce kanału prawie 20 proc. stanowią produkcje własne m.in. programy publicystyczne, lifestylowe i rozrywkowe, kanał WP planuje także inwestycje we własne seriale. W trakcie debiutu doszło do jeszcze jednego ważnego wydarzenia dla stacji. Fundusz Innova Capital sprzedał akcje WP z dużą stopą zwrotu, a wartość rynkowa spółki wzrosła czterokrotnie po połączeniu o2 oraz WP.
Sukces rokuDynamiczny rozwój serwisu Spotify, który na koniec roku ma już w Polsce 3,7 mln użytkowników. Dostawca nie udostępnia danych na temat użytkowników płatnej wersji serwisu, niemniej jednak w mojej ocenie, na sukces roku zasługują za skuteczną zmianę nawyków w konsumpcji muzyki oraz zdystansowanie rywali: Apple Music oraz Tidal.
Na świecie, w marcu 2016 Spotify miał już 30 milionów płacących użytkowników. Liczba płacących użytkowników wzrosła aż o 10 milionów w ciągu 9 miesięcy, o czym na Twitterze informował Daniel Ek założyciel i CEO Spotify.
Porażka rokuZakończenie działalności serwisu Kinoplex.pl, który nie osiągnął wystarczającej liczby użytkowników i był nierentowny dla wydawcy.
Kampania, projekt rokuW okresie przedświątecznym najtrudniej zdobyć uwagę konsumentów, tym czasem to właśnie ostatnie tygodnie obfitują w najbardziej przykuwające uwagę kampanie reklamowe. Jedną z nich jest perełka polskiej produkcji: kampania Allegro „Angielski”, która wzrusza nie tylko w Polsce. Jeden z najchętniej komentowanych spotów Bożonarodzeniowych na świecie rozniósł się w niesamowitym tempie viralowo.
Warto również zwrócić uwagę na globalną kampanię OOH Spotify. W layoutach reklamowych wykorzystano dane o użytkownikach serwisu muzycznego do stworzenia dowcipnych layoutów reklamowych, które spina hasło „Thanks, 2016. It's been weird”. W jednym z odsłon kampanii Spotify np. zwraca się z pytaniem do użytkownika który słuchał piosenki o tytule „Sorry” 42 razy, co przeskrobał? W innym dodaje otuchy 3 749 użytkownikom, którzy słuchali piosenki „To koniec świata jaki znamy” w dzień głosowania Brexit.
Trend rokuWszyscy przyzwyczailiśmy się do powszechnego zjawiska multiscreeningu, a w 2016 nauczyliśmy się już walczyć o uwagę konsumenta na drugim ekranie, poprzez synchronizację kampanii TV oraz digital dzięki narzędziom programmatic.
Nowym świętym gralem stało się także poszukiwanie okazji do komunikacji w czasie rzeczywistym. Przykładem Real Time marketingu może być chociażby kampania linii lotniczych Norwegian, promująca bilety do Los Angeles z hasłem „Brad is single”.
W Polsce ciekawą akcję real time przeprowadziła marka Nivea Men, która wykorzystując unikalny system na platformie programmatic, synchronizowała swoje reklamy z wynikami meczy rozgrywanych w ramach Euro 2016. Tuż po strzelonej bramce przez ok 15-20 minut wyświetlana była reklama z hasłem „ Po Gooooleniu” i bez podrażnień. Przez kolejną godzinę po zwycięskim meczu „Naszym poszło gładko” a po przegranej lub remisie: hasło „Nasi walczyli zacięcie”.
Prognoza na 2017Spodziewam się dalszego rozwoju rynku dostawców VoD oraz SVoD. W 2016 z usług SVoD korzystało wg analiz OMD już 1,1 mln Polaków. Obecni na Polskim rynku gracze SVoD mają już prawie 0,5 mln subskrybentów. Amazon Prime prawdopodobnie nie wstrząśnie Polskim rynkiem VoD bez lokalnych produkcji, ale gracze walczący o ten kawałek rynku mogą odczuć jego obecność. Warto śledzić ruchy innych nadawców zarówno internetowych jak telewizyjnych, którzy będą rozwijać swoje usługi VoD zarówno w oparciu o treści,jak i coraz lepszy user experience chociażby w oparciu o silniki rekomendacji.
Martyna Rogozińska, digital strategy director Value Media (Group One)
Wydarzenie rokuPolska – #CzarnyprotestPatrząc na ten ruch, był to nie tylko wspaniały przykład solidarności kobiet i walki o swoje prawa, ale także dobrze przeprowadzona akcja w kanałach społecznościowych. Wydarzenie na Facebooku przyciągnęło 219 tysięcy ludzi, z czego realnie w protestach nazwanych „czarnym poniedziałkiem” uczestniczyło prawie 100 tysięcy osób. Na Instagramie zamieszczono ponad 25 tysięcy postów z hashtagiem #czarnyprotest, które uzyskały ponad 1,6 miliona polubień. W geście poparcia do akcji przyłączyli się również celebryci i influencerzy z całego świata. W sumie pojawiło się na ten temat 623 tysiące wzmianek w internecie. Liczby te pokazują niezwykłą skalę przedsięwzięcia, jednak najlepszą oceną jest sam efekt - cel został osiągnięty.
Świat -Trump wygrywa wyboryPo wyborach prezydenckich w Stanach, pojawiły się głosy że serwisy społecznościowe miały duży wpływ na wyniki wyborów. Przed wyborami Facebooka oskarżano o manipulację postami w taki sposób by postawić Trumpa w złym świetle, z kolei po jego wygranej pojawiły się głosy, że winę za to poniosły kiepskie algorytmy, które wyświetlały w newsfeedzie nieprawdziwe newsy na temat Clinton. Wybory w Stanach niewątpliwie pokazały, jak dużym medium jest obecnie Facebook i jaki ma wpływ nie tylko na rozprzestrzenianie się informacji, ale również na jej kształtowanie. W odpowiedzi na zarzuty, zaczął on pracować nad algorytmem wychwytującym zmyślone newsy. Jednak czy to Facebook powinien stać na straży tego co jest prawdą a co nie? Niewątpliwie dało to początek debacie na temat jego roli oraz ram wolności treści się na nim pojawiających.
Sukces rokuPolska - Robert LewandowskiTo nie jest już zwykły piłkarz, Robert Lewandowski powoli awansuje do roli medium. Ponad 9 milionów followersów na Facebooku i 7,6 mln na Instagramie. W rankingach popularności jest Robert i.. długo, długo nic. Chociaż mogło się to wydawać nieprawdopodobne, jego popularność od zeszłego roku wzrosła parokrotnie, podobnie jak wartość marketingowa. Informacja o ciąży żony „Lewego” w ciągu doby skutkowała 2,6 tysiącem wzmianek oraz przełożyła się na ekwiwalent reklamowy wysokości 3,5 miliona złotych. Trudno aż sobie wyobrazić jego wpływ na miliony osób oraz możliwości jakie ze sobą niesie, ale równocześnie i ciężar który się z tym wiąże. Świat - SnapchatSnapchat w krótkim okresie odniósł gigantyczny sukces. Dziennie na świecie ma już 150 mln użytkowników, którzy oglądają 10 miliardów filmików. Od swojej premiery przeszedł ogromną przemianę, zaczynając od aplikacji do sextingu, następnie zdobywając miliony fanów jako platforma do opowiadania historii. Obecnie zapowiada kolejny zwrot w kierunku platformy fotograficznej, czego pierwszym krokiem ma być wprowadzenie okularów z funkcją nagrywania - Spectacles.
Poza zmianą pozycjonowania, rozwinął w ostatnim czasie ofertę reklamową, a także przygotowuje się do wejścia na giełdę. Jednak to co w największym stopniu świadczy o jego sukcesie to naśladowanie jego rozwiązań przez konkurentów. Zaczynając od wprowadzenia skanowania kodów na Facebooku w celu przekierowania do konkretnych użytkowników. Przez wykupienie przez Facebooka aplikacji MSQRD, co pozwala konkurować mu z jedną z najważniejszych funkcji Snapchata – filtrami do zdjęć. Kończąc na głośno komentowanym wprowadzeniu Instagram Stories, czy funkcji Mój Dzień na Messengerze, za pomocą których użytkownicy mogą dokumentować ważne lub bieżące wydarzenia z ich życia, które znikają po 24 godzinach.
Porażka, rozczarowanie rokuPolska - Badanie Planet GFK PoloniaGdy GFK Polonia wygrała przetarg na prowadzenie badania polskiego Internetu, nastąpiła rynkowa euforia podyktowana nadzieją na przyspieszenie publikacji pomiaru, a także lepszej jakości dane audio i wideo. Pierwsze wyniki nowego badania miały pojawić się już w grudniu 2015, jednak w rzeczywistości GFK nie udało się uruchomić projektu aż do maja 2016. PBI zdecydowało się zerwać umowę i wrócić z pomiarem do Gemiusa, co po tylu miesiącach oczekiwania zaskutkowało zgaszeniem tlącego się gdzieś jeszcze entuzjazmu marketerów. Jednocześnie poczuć można było pewną ulgę związaną z powrotem do starego, znanego wszystkim porządku, co wydaje się największym rozczarowaniem. Metodologia badań Internetu powinna się w najbliższym czasie mocno rozwinąć, zaś obserwując obecną sytuacje, rodzi się pytanie czy doświadczenie zdobyte przy Planet nie ostudzi na jakiś czas woli zmiany. Świat - TwitterTwitter zmaga się z malejącą dynamiką przyrostu nowych użytkowników, cały czas spadają również jego przychody. Nie pomógł mu powrót pomysłodawcy serwisu – Jacka Dorseya, chociaż pokładano w tym duże nadzieje. Przedstawiony na początku roku plan naprawczy, nie wniósł niczego nowego, poza kilkoma oczywistymi stwierdzeniami, które niestety nie posuną serwisu do przodu. Co gorsze, Twitter nie tylko nie rozwija swojego głównego serwisu, ale również zaniedbuje świetnie rokujące projekty, takie jak Periscope. Facebook i YouTube szybko nadrobili straty i uruchomili bardzo dobre narzędzia do dzielenia się filmikami live. Bez pomysłu na rozwój, przyszłość Periscope jest mocno niepewna.
Warto wziąć lekcję z innego serwisu zarządzanego przez Twittera - Vine’a. W październiku została podana informacja o decyzji zamknięcia serwisu. Jeszcze parę lat temu była to aplikacja numer 1 w iTunes, z 200 milionami użytkowników. Niestety w ostatnim czasie czuć było brak pomysłu na jej dalszy rozwój, w konsekwencji czego przyciągała za mało użytkowników i nie zarabiała. Dla Twittera powinien być to najwyższy czas na gruntowne zmiany.
Człowiek rokuPolska - Natalia HatalskaNatalia Hatalska jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej reklamy, dzięki pozycji wypracowanej za pomocą dobrych treści na blogu, inspirujących prezentacji na licznych konferencjach czy uczestnictwie w różnego rodzaju projektach badawczych. W tym roku zrobiła kolejny krok zakładając Infuture Hatalska Foresight Instytut, który ma zajmować się najważniejszymi trendami, opisywać je i pokazywać jakie konsekwencje mają one dla gospodarki, społeczeństwa czy konkretnych marek. Mam wrażenie, że czegoś takiego brakowało na naszym rynku, bo w poszukiwaniu trendów i prognozowaniu przemian, kierujemy się zazwyczaj w stronę zagranicznych opracowań. Uważam że bardzo fajnie, że zaczęło się to rozwijać również u nas i czekam na kolejne inspiracje.
Świat - Jeff BezosDo tej pory osoby stojące za Facbook’iem i Google’m dyktowały zasady w internetowym świecie. Jeff Bezos rozwinął swój biznes na taką skalę, że nie tylko dołączył do grona panujących w online, ale i coraz mocniej łączy go ze światem realnym. Zaczął od zmiany sposobu dokonywania zakupów, rozwinął dobry produkt z zakresu sztucznej inteligencji, pracuje nad transportem za pomocą dronów (a także ludzi na księżyc) oraz zaczyna przejmować kontrolę nad branżą rozrywkową. Na Amazonie możemy kupić już wszystko, w tym zakupy spożywcze, które otrzymamy jeszcze tego samego dnia.
W uzależnieniu konsumentów Bezos poszedł jednak krok dalej, wprowadzając Amazon Dash Button skrócił proces zakupowy do jednego kliknięcia a obecnie testuje sklepy stacjonarne nieposiadające kas ani płatności na miejscu. Po tym jak przejął rynek książek, zaczął konkurować z największymi graczami na polu wideo (Amazon Prime Video i Video Direct), zajął się produkcją własnych seriali oraz programów, a od niedawna zaczął zagrażać również branży audio (Music Unlimited). Wszystkim czynnościom może towarzyszyć nam inteligentny wirtualny asystent – Alexa, który stał się jednym z kluczowych elementów inteligentnego domu. Obserwując jego plany, myślę że nie powinniśmy o nim mówić w kontekście roku, a przynajmniej dekady.
Serwis, kampania, projekt rokuPolska -Allegro, które opowiada historie na światowym poziomieZa „Legendy Polskie”, ale nie tylko. Allegro zadebiutowało ze swoim cyklem filmów pod koniec zeszłego roku, jednak w tym roku bardzo dobrze kontynuuje swój storytelling. Jako jedna z niewielu marek odważyła się stworzyć interesujący kontent dla ludzi, nie do końca mówiący bezpośrednio o marce. W te święta powrócili ze spotem świetnie grającym na naszych emocjach, który został doceniony nie tylko wiralowo w Polsce, ale i za granicą. Gratulacje Allegro za odwagę i wykonanie. Świat - Airbnb, które świetnie trafia do millenialsówAirbnb należy do jednej z moich ulubionych marek pod kątem strategii komunikacji. Świetnie wykorzystują wiedzę na temat dzisiejszych konsumentów opierając swój produkt o potrzebę doświadczania miejsc i poznawania ich z perspektywy "lokalsów" a nie "mainstreamowych turystów all inclusive". Doskonale widać to w ich reklamach, których hasło „live like a local” nawołuje by nie zwiedzać w standardowy sposób miejsc do których jedziemy. Głośno jest również o ich akcjach oferowania niestandardowych noclegów, takich jak replika pokoju z obrazu Van Gogha, noc w akwarium z rekinami czy w sklepie Ikea.
Pojawiła się również niedawno informacja na temat rozszerzenia usług oferowanych przez ich serwis o nowe funkcjonalności ułatwiające podróżowanie, takie jak niestandardowe przewodniki i trasy zwiedzania nagrane przez lokalnych gospodarzy, możliwość zarezerwowania miejsca w restauracji, a także oferowania unikalnych doświadczeń podczas wakacji takich jak lekcja posługiwania się samurajskim mieczem czy szycia sukienki wg lokalnych tradycji. To wszystko sprawia że ich produkt jest świetnie skrojony pod potrzeby ich głównej grupy celowej.
Premiera, nowość rokuPolska - IndahashW ostatnim czasie internetowi influencerzy zyskali niewiarygodny wpływ na kształtowanie gustów i poglądów internautów na całym świecie, szczególnie tych młodszych. Również w Polsce, w dużej mierze stali się ważniejszym źródłem inspiracji niż niejeden znany z telewizji celebryta. Oczywiście za trendem podążyła branża reklamowa, angażując influencerów do promocji swoich produktów. Jednak dopiero Indahash wprowadził rozwiązanie systemowe, znacznie ułatwiając współpracę obu stronom, najpierw na Instagramie, a od niedawna również na Snapchacie. Co ważne, ich narzędzie pozwala współpracować również z osobami o mniejszych zasięgach (co wcale nie znaczy, że mniej cennych) co do tej pory było bardzo trudne. Do gry wkroczył ostatnio programmatic, więc pojawił się spory konkurent. Jednak brawo za pomysł i wykonanie. Świat - „Pokemon Go”„Pokemon Go” pojawił się w lipcu 2016 roku i momentalnie zyskał ogromną popularność, co ciekawe, nie tylko wśród dzieci. To co sprawia, że jest dla mnie debiutem roku to pierwsze w historii wykorzystanie na szeroką skalę technologii rozszerzonej rzeczywistości. Mam wrażenie, że nie tylko otworzyło to na nią zwykłych ludzi, ale i wpłynęło na wyobraźnie marketerów, którzy do tej pory traktowali tego typu technologię jako pieśń przyszłości. Drugi powód to jej rozmiar. Gra biła rekordy w niespotykanym do tej pory tempie. Po 19 dniach od premiery zanotowała 50 milionów pobrań, po miesiącu – 100 milionów, we wrześniu firma ogłosiła 500 milionów pobrań. Ostatni powód to niespotykana do tej pory sytuacja, w której wirtualna gra mobilizuje ludzi do wyjścia z domu i do eksploracji świata realnego. Gra zachęca do ruchu i odkrywania otoczenia oraz propaguje wśród ludzi współpracę oraz wspólne spędzanie czasu. To wszystko sprawia, że jest zdecydowanie inna niż wszystkie.
Trend rokuPolska - rozwój telewizji internetowejChoć telewizja internetowa nie jest niczym nowym, dopiero teraz zaczyna się rozwijać w Polsce na większą skalę. Najwięksi wydawcy zbudowali swoje własne studia, zatrudnili lokalnych dziennikarzy-celebrytów i zaczynają podchodzić do tego medium na poważnie. Wp zainwestowała w format „#dziejesiewPolsce” i zatrudniła Macieja Orłosia do internetowej wersji „Teleexpresu”.
Również Onet rozwija swoją ofertę programową. Wprowadził prezentację nowej ramówki podobnie jak to robią stacje tv, a pierwszy odcinek nowego programu porannego zanotował ponad 1,2 mln widzów. Coraz częściej pojawiają się również seriale dedykowane do Internetu, które wykorzystują jednocześnie nowe technologie, czego przykładem jest „Para nie do pary” - pierwszy polski serial 360. Nowością na naszym rynku jest inwestowanie internetowych graczy w kanały telewizyjne, co niedawno zrobiła Wirtualna Polska. Wydaje się to być kolejnym krokiem do rozpowszechniania coraz bardziej interaktywnych kanałów i zbliżania się do siebie telewizji i internetu. Świat - komunikatory/botyKomunikatory są obecnie najszybciej rosnącymi serwisami społecznościowymi. W tym roku Messenger i WhatsApp przekroczyły próg miliarda użytkowników. Ciągle przybywa im funkcjonalności, czego przykładem jest Wechat, który umożliwia płacenie za zakupy, dzielenie rachunku za obiad (Splitwise), zamawianie taksówki (Uber), czy jedzenia (wolt). Facebook nie pozostaje w tyle i stawia na rozwój Messengera, wprowadzając do niego boty, które dostarczają informacji o pogodzie, szukają lokalizacji na randkę czy taniej knajpy w okolicy. Optymalizują również proces zakupowy, gdyż za ich pośrednictwem możemy zamówić kwiaty czy zrobić zakupy. Pojawiają się w nich również pierwsze reklamy, jednak na razie firmy mogą wysyłać oferty, tylko gdy użytkownik zainicjuje rozmowę.
Rozwój botów widzimy również w Polsce, dlatego czas odejść od myślenia o komunikatorach jako platformach do kontaktowania się ze znajomymi. Najwyższa pora zacząć traktować je jako wirtualnych asystentów, a co za tym idzie, jako platformy reklamowe i komunikacyjne marek z klientami.
Prognoza na 2017 rokWszystkie zmiany będą miały na celu usprawnienie funkcjonowania ludzi i dostarczenie im skrojonego pod ich potrzeby produktu. W przyszłym roku powinien rozwinąć się social commerce. Coraz więcej globalnych graczy, takich jak Facebook, Instagram czy Pinterest inwestuje w technologię ułatwiająca zakupy produktów za pomocą ich serwisów. Niewątpliwie pomogą w tym również wirtualni asystenci m.in. powstające na szeroką skalę boty. Rozwijać się będzie również m-commerce oraz bankowość mobilna, które według badań już teraz plasują nas w europejskiej czołówce pod kątem korzystania z tych rozwiązań.
W dalszym ciągu będziemy obserwować bardzo szybki wzrost programmatic buyingu, w tym formatów natywnych, który sprawi że przekaz będzie jeszcze lepiej dopasowany do potrzeb użytkowników. Zagranicą rozkwitnie zakup programatyczny telewizji. W naszym kraju myślę że jest to jeszcze perspektywa paru lat, jednak poza standardowym digitalem obserwujemy już początki zakupu powierzchni outdoorowej. Niewątpliwie rozwinie się również wirtualna rzeczywistość oraz wideo, w tym wszelkiego rodzaju nagrania 360°. Ułatwi to pokazanie usług czy produktów w pełnym wymiarze i skorzystają z tego takie branże jak rozrywkowa, turystyczna, motoryzacyjna czy nieruchomości.
Mirek Wąsowicz, country director Poland & Russia w IgnitionOne
Wydarzenie rokuW Polsce: Pipeline Summit - świetni prelegenci oraz cenne i praktyczne wskazówki gotowe do natychmiastowego wdrożenia w strategię sprzedaży. Z roku na rok liczba organizowanych konferencji rośnie, jednak duża część z nich nie satysfakcjonuje mnie pod względem merytorycznym - szukam konkretów, a nie tylko ładnie wyglądających case studies, które trudno zaimplementować.
Na świecie: European Automotive Summit w Monachium. Najlepsi digitalowi eksperci branży motoryzacyjnej oraz niesamowita atmosfera wydarzenia, która pozwala na dyskusję i wymianę doświadczeń specjalistom z całego świata.
Sukces rokuW Polsce: Cieszę się, że coraz większa liczba budżetów jest realizowana w programmaticu i z coraz mądrzej podchodzimy do marketingu online opierając go na technologiach, danych i innowacyjnych metodach segmentacji, takich jak scoring.
Na świecie: Coraz efektywniejsze i powszechniejsze użycie technologii w działaniach marketingowych i rozkwitający rynek data driven marketingu. Mamy coraz więcej narzędzi, które pomagają nam w rozwoju produktów i usług, a edukacja w tym zakresie następuje coraz bardziej dynamicznie.
Porażka, rozczarowanie rokuPrzyznam szczerze, że ciężko jest mi wskazać jakąś spektakularną porażkę czy rozczarowanie. Mam wrażenie, że polski rynek reklamy online wciąż jest w fazie rozwojowej i duża część działań to eksperymenty, próby, realizacja całkiem nowych pomysłów. Nie można rozwijać swojego biznesu bez uniknięcia porażek czy potknięć.
Człowiek rokuW Polsce: Michał Brański i Jacek Świderski, którzy ten rok kończą powstaniem naziemnej telewizji WP.
Na świecie: Elon Musk - za osiągnięcia w budowaniu alternatywy dla silnika spalinowego oraz za pracę w kierunku pozyskiwania i przechowywania odnawialnych źródeł energii dla domu.
Serwis, kampania, projekt rokuZarówno w Polsce jak i na świecie moją ulubioną kampanią była akcja Jaguara „Art of Performance Tour”, która została zrealizowana w 26 krajach, w tym w 6 Polskich miastach. Projekt w założeniu miał zachęcić grupę docelową do zapoznania się z samochodami poprzez rejestrację na jazdę testową modeli XE, XF oraz F-Pace. Chcąc dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych klientów w ponad 200 lokalizacjach w Europie, marka zdecydowała się połączyć dane o aktualnym zainteresowaniu samochodami marki Jaguar (dane te otrzymano dzięki retargetingowi) z lokalizacją geograficzną użytkownika (wykorzystanie geo-fencingu) oraz z preferowanym językiem (określenie lokalizacji wydarzenia). Synergia danych w programmaticu pozwoliła na stworzenie wąskich segmentów, które w rezultacie przerodziły się w ponad 3 000 jazd próbnych.
Premiera, nowość rokuVirtual reality - ten rok był rokiem premiery takich urządzeń jak HTC Vive czy Google Daydream View. VR stał się prawdziwym hitem, a wydarzenia i konferencje pokazały, że coraz więcej firm integruje swoje działania z tą technologią. To już nie tylko rozrywka, ale także działania związane z medycyną, leczeniem fobii, architekturą czy branżą nieruchomości.
Trend rokuW Polsce: Polacy częściej korzystają z internetu na urządzeniach mobilnych niż na komputerach - różnica ta jest niewielka, ale symboliczna. Ponadto trendem jest coraz większe znaczenie danych oraz first party data. Jeszcze niedawno wszyscy koncentrowali się głównie na third party data, zapominając o tym, że największą wartością marki jest pełne wykorzystywanie danych, które sami pozyskują.
Na świecie: omnichannel. Widzę to także patrząc na klientów IgnitionOne (nie tylko tych globalnych, ale też Polskich), którzy przejawiają coraz większe zainteresowanie nowymi narzędziami pozwalającymi na łączenie wszystkich punktów styku klienta z marką.
Prognoza na 2017 rokMyślę, że bez rewolucji: coraz większa popularyzacja data driven marketingu – narzędzia są coraz dostępniejsze i prostsze w implementacji, na pewno będą udoskonalane i pojawią się też nowe produkty. Więź między reklamą a technologią będzie się pogłębiać, a rok 2017 jeszcze bardziej upowszechni Virtual Reality. Rozwijać będzie się także machine learning oraz sztuczna inteligencja. Myślę też że rok 2017 może być jednym z ostatnich, w których wydatki na reklamę internetową będą mniejsze niż na telewizyjną.
Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group
Wydarzenie rokuTworzenie mocnej telewizji internetowej przez Grupę WP i Onet. To ogromna zmiana ponieważ portale mają możliwość zatrudnienia dziennikarzy-gwiazd (np. Maciej Orłoś) na korzystnych warunkach dzięki sytuacji w TVP, czy raczej scenie politycznej. Osobowości, które do tej pory znaliśmy z dużego ekranu, stają się osobowościami internetowymi. Co dalej? Sytuacja odwrotna - i youtuberzy zaczną stawiać na telewizję? Już teraz blogerzy i vlogerzy często stają się większymi autorytetami dla młodych ludzi niż gwiazdy show-businessu.
Sprzedaż Allegro przez Naspers. To największa transakcja w polskim internecie. Trudno przewidzieć, jak ta zmiana wpłynie na serwis. Czy celem będzie rozwój i zwiększenie przychodów czy tak jak to zrobiła grupa WP – lepsza monetyzacja poprzez rozwój usług?
Pojawienie się nowego istotnego gracza na rynku mediowym: po zakupie spółki e-mail marketingowej przez Dirlango Łukasza Wejcherta przyszła kolej na zakup Netsprinta, a na koniec roku – przejęcie sieci reklamy mobilnej Adrino. Zobaczymy, kto będzie następny i jak sobie będzie sobie radził ten podmiot łączący e-mail marketing, reklamę kontekstową, programmatic i reklamę mobilną.
Sukces rokuTrudno wymienić ten jeden, największy. Myślę, że na pewno sukcesem jest nieustanny wzrost znaczenia reklamy online w Polsce i świadome rozwijanie się coraz bardziej w kierunku użytkownika. Mało jest już marketerów, którzy nie rozumieją tego medium i uparcie nie planują rozwijania swojej wiedzy i wykorzystania.
Porażka, rozczarowanie rokuPowolny upadek Twittera - jednego z liderów mediów społecznościowych. Twitter ewidentnie przegrywa walkę z Facebookiem. Krótkie, często pisane przez osobowości medialne czy polityków wpisy przegrywają ze zdjęciami na Instagramie i filmami na Facebooku i Snapchacie. Zwolnienie ponad 350 osób mówi samo za siebie - portal nie ma się zbyt dobrze.
Biznesowym flopem okazał się również „Pokemon Go” - nie byłem i nie będę fanem. Być może ktoś myślał, że zarobi na tym miliony, ale masowa ekscytacja jeszcze szybciej się skończyła, niż zaczęła.
Człowiek rokuMichał Sadowski z Brand24 za konsekwencję w działaniu. Zbudował firmę wartą miliony, która osiąga coraz lepsze sukcesy zagranicą, przekonał do siebie chłopaków z LiveChata, a przy tym zostaje zwykłym facetem, który uwielbia kebaby, podróże, sport, muzykę i na wszystko znajduje czas, jednocześnie będąc ojcem i mężem w jednym.
Michał Szafrański za to, że udowodnił, że samemu można także zdziałać cuda. Wydał w self publishingu publikację „Finansowy Ninja” i wygenerował w 5 miesięcy przychód 1,65 mln złotych, co prawdopodobnie jest rekordem w Polsce. Nie wstydzi się jednocześnie pisać wprost o swoich zarobkach, kosztach etc. Jest bardzo merytorycznym ekspertem, ale z dystansem i z uśmiechem na twarzy.
Serwis, kampania, projekt rokuŚwiąteczna kampania Allegro, która błyskawicznie rozeszła się w socialach, a także została doceniona przez zagraniczne media branżowe (m.in. AdWeek) i nie tylko („The Independent”). Kwintesencja reklamy – wywołuje emocje i skłania do refleksji.
Świetne były również strzały: książka DecoMorreno (nikt do końca nie wie, czy ustawione, czy nie ;)), Wedel kombinujący z czekoladą „Białą z kawałkami schabowego” oraz Wedel robiący innym markom psikusy w Halloween, pytając np. na fanpage’u BZ WBK, czy kredyty można spłacać cukierkami.
Premiera, nowość rokuNetflix – w Polsce, w polskiej wersji językowej, z rozrastającą się biblioteką i contentem naprawdę sprzyjającym „netflixingowi” (taśmowemu oglądaniu). Nie trzeba będzie długo czekać, aż poważnie zagrozi nie tylko przemysłowi TV, ale także kinowemu, który ostatnio ma co prawda więcej sukcesów niż porażek, ale zmiana trendów może być nieubłagana.
Druga sprawa: wystrzał popularności platformy AliExpress w Polsce. To może świadczyć o prawdziwym dojrzewaniu Polaków w kontekście e-commerce. Już nam niestraszne zamówienia z Chin, które nieraz płyną statkami po 2-4 tygodnie… Czekamy na Uber Eats!
Trend rokuWbrew zapowiedziom - utrzymanie dynamiki rozwoju mediów społecznościowych. Social media to nie jest chwilowy trend, ale trwała zmiana w sposobie konsumpcji internetu. W tej chwili można powiedzieć, że Zuckerberg zagarnął temat mediów społecznościowych na świecie i to on wyznacza nowe trendy w branży (lub umiejętnie przejmuje je od konkurencji): Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp - to wszystko należy do niego.
Owszem, swoje chwile w tym roku miał także Snapchat, który oparł (i wciąż opiera się próbie akwizycji przez Zuckerberga), ale nic nie wskazuje na to, aby na stałe zagrzał miejsce na rynku. To serwis, z którego najczęściej korzystają młode osoby, a jak na razie pod względem możliwości reklamowych dla marketerów przegrywa z Instagramem.
Wspomniany przeze mnie wcześniej Twitter już od dłuższego czasu stoi w miejscu: brak chętnych na zakup serwisu, a zmiany są wprowadzane bardzo powoli. będzie musiał przejść albo mocnego pivota, albo poszukać innych sposobów monetyzacji i finansowania. A ma na to coraz mniej czasu.
Można powiedzieć, że SM trwale zmieniło zarówno sposób korzystania ze smartfonów. Telefony służą obecnie wielu osobom głównie do korzystania z internetu, a portale społecznościowe (i przede wszystkim Facebook) to swoiste huby informacyjne, od których zaczynamy nasze przeglądanie treści w internecie.
Prognoza na 2017 rokDalsza walka z AdBlockiem poprzez wprowadzanie mniej intruzywnych reklam i wzrost znaczenia content marketingu. Kolejne wyzwanie to dostosowanie się reklamodawców do mobile’u. Zapominanie o smartfonach to jeden z największych błędów, jakie mogą popełnić marketerzy w tworzeniu kampanii digitalowych – a to wciąż się zdarza. Koleje wyzwania to poprawienie jakości danych do wykorzystania w ekosystemie programmatic oraz ulepszenie sposobu mierzenia atrybucji.
Mobile first i monetyzacja ruchu z mobile’u, użycie możliwości, jakie daje programmatic oraz wykorzystanie coraz większej ilości danych, które gromadzimy. 2017 będzie rokiem ogromnych możliwości i popularyzacji innowacyjnych rozwiązań – to najlepszy moment na przeanalizowanie swojej strategii na najbliższe miesiące i zadbanie o to, aby jak najefektywniej wykorzystać możliwości reklamowe w digitalu. Chciałoby się rzecz na koniec: „Technologia, głupcze!”
Jarosław Antychowicz, CEO Infinity Group
Wydarzenie rokuW Polsce: Największa transakcja w historii polskiego Internetu czyli sprzedaż serwisu Allegro za 12 miliardów złotych.
Wisienką na torcie jest dodatkowo najnowsza świąteczna kampania reklamowa serwisu, która odbiła się szerokim echem nie tylko wśród telewidzów i internautów, ale także w mediach w Polsce i za granicą. W przeciągu kilku dni spot zgromadził ponad 4 miliony wyświetleń na YouTube.
Na świecie: Zapowiedź Elona Muska, że autosterowanie wejdzie w wyposażenie wszystkich nowo produkowanych samochodów Tesla. Technologia, która ma zapewnić lepsze bezpieczeństwo sterowania od tego w „ludzkim” wydaniu, robi wrażenie.
Sukces rokuW Polsce: Black Friday, który szturmem bierze e-commerce. Skuteczność mechanizmu rośnie, a liczby mówią same za siebie. Wg szacunków ( i międzynarodowego badania RetailMeNot) tegoroczny Black Friday i Cyber Monday przełożył się na 468 mln złotych, wydanych w e-sklepach, co oznacza wzrost obrotów polskiego handlu online o 34 procent w stosunku do wyników w roku poprzednim. Promocyjne szaleństwo działa!
Na świecie: Zmartwychwstanie Pokemonów w nowej odsłonie czyli globalny szał na grę Pokemon Go, z takim wykorzystaniem geolokalizacji i rozszerzonej rzeczywistości, że wszyscy powariowali. Porażka, rozczarowanie rokuW Polsce: Upadek sieci sklepów Alma. Najpierw puste półki w realu, następnie smutny finał online i zamknięcie Alma24.
Na świecie: Samsung Galaxy Note 7, czyli „hit” na rynku telefonów, który był tak gorący, że aż stanął w płomieniach, a wybuchające aparaty wycofano w USA ze sprzedaży.
Człowiek rokuW Polsce: Peter Szulczewski – twórca serwisu zakupowego Wish.com za wyzwanie rzucone gigantom. Zaledwie pięcioletni Wish jest wyceniany w przedziale od 3,5 do 5 mld dolarów, a Szulczewski odrzucił oferty zakupu serwisu przez Amazona i Alibaba opiewające na 10 mld.
Na świecie: Donald Trump, czy może raczej jego zięć i mózg kampanii Jared Kushner, za innowacyjne wykorzystanie social mediów w wyborach prezydenckich w USA.I za taką żonglerkę technologiami analitycznymi do badania i profilowania elektoratu, by uzyskać minimalną, ale kluczową dla wyniku różnicę.
Serwis, kampania, projekt rokuW PolsceMultikino Chatbot czyli uruchomienie przez sieć Multikino chatbota, który pomaga przy zakupie kinowych biletów. MultikinoBot działa za pośrednictwem Facebook Messengera, prowadzi dialog z użytkownikami i pomaga wyszukać seans, zobaczyć zwiastun, a niezdecydowanym rekomenduje najlepsze filmy. To nowy trend określany mianem „chat commerce” gdzie bot jest trochę jak swoisty asystent klienta służący wsparciem 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Na świecieWykorzystanie wysublimowanej personalizacji w kampanii programmatic w mobilnych reklamach video przez operatora telefonii komórkowej O2 w Wielkiej Brytanii. Zastosowano tam personalizację przekazu video pod kątem posiadanego modelu telefonu oraz jego wartości recyclingowej dla O2, a przy tym zaoferowano, na podstawie tych parametrów, indywidualną propozycję upsellingową dla danego użytkownika telefonu.
Na dokładkę wykorzystano geolokalizację, proponując punkt sprzedaży operatora znajdujący się najbliżej posiadacza telefonu. Tak spersonalizowana kampania była serwowana w blisko 1000 wersjach i przyniosła 128 proc. wzrost CTR w stosunku do kampanii generycznej.
Premiera, nowość rokuW Polsce: Nowością jest formuła Wirtualnego Doradcy Alior Banku - do tej pory największy tego typu projekt w Polsce, który nie tylko podnosi jakość wybranych obszarów obsługi klienta, ale też znacząco obniża jej koszty.
Na świecie: Robot Sofia zaprezentowany na Web Summit 2016, który myśli, mówi i wygląda jak człowiek…No, prawie jak człowiek.
Trend rokuW Polsce: Omnichannel. Nadal i wciąż. Słowo odmieniane przez wszystkie przypadki na większości polskich konferencji i eventów branżowych.
Na świecie:Omnichannel. Światowi giganci rozwijają swoje kompetencje omnikanałowe. Alibaba zakupił ostatnio sieć dyskontów i rozwinął tym samym sprzedaż o punkty fizyczne, Starbucks w USA rozwija usługę dostawy zamówienia do domu lub biura, Amazon tworzy nowe punkty styku z klientem, jak np. Dash Button – specjalne przyciski wyposażone w łączność WiFi instalowane w miejscu używania danego produktu. Co działa tak, że wciśnięcie przycisku przy np. kończącym się proszku do prania powoduje wysłanie zamówienia do Amazona. Idealne rozwiązanie dla firmowych zapasów kawy.











