Średnia widownia Ceremonii Otwarcia, która emitowana była w piątek 27 lipca br. od 22.00, wyniosła w TVP1, TVP Sport oraz Eurosporcie 4,40 mln osób przy udziale wynoszącym 54,72 proc. w grupie wszystkich widzów 4+ oraz 49,64 proc. w grupie komercyjnej 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Ceremonia Otwarcia największą popularnością cieszyła się w publicznej Jedynce, gdzie oglądało ją aż 3,82 mln widzów przy udziałach wynoszących odpowiednio 47,51 proc. oraz 39,66 proc. W TVP Sport miała ona 361 tys. oglądających (4,50 proc. oraz 6,45 proc.), natomiast w Eurosporcie oglądało ją 222 tys. widzów (2,71 proc. oraz 3,53 proc.).
Dla porównania Ceremonia Otwarcia Igrzysk Olimpijskich cztery lata temu w Pekinie zainteresowała mniej, bowiem 3,74 mln osób (łączna oglądalność TVP1 oraz TVP Sport). Natomiast w Atenach osiem lat temu oglądało ją w Jedynce aż o 2,43 mln widzów więcej (6,83 mln).

Oglądalność Ceremonii Otwarcia Igrzysk Olimpijskich w 2004, 2008 oraz 2012 roku
Dla Wirtualnemedia.pl komentuje Małgorzata Bartoszewicz z Mindshare Polska
Zmiana wielkości widowni Ceremonii Otwarcia IO nie oznacza spadku zainteresowania imprezą. Niskie wartości dla 2008 r. znajdują odzwierciedlenie m.in. w czasie emisji - Igrzyska rozgrywane były w Pekinie, a sama impreza otwarcia transmitowana w piątek od godz. 13.40, gdy duża część widowni była jeszcze w pracy.

Porównując dane z 2008 i 2012 r. obserwujemy wzrost zasięgu technicznego TVP Sport, a co się z tym wiążę - zwiększenie udziału widowni tej stacji. Warto zauważyć także, że w 2004 r. ceremonię otwarcia Igrzysk transmitowała tylko TVP 1, tegoroczny spektakl w Londynie mogliśmy śledzić także na antenach TVP Sport oraz stacji Eurosport, o transmisjach online nie wspominając.
Co ważne, udział widowni ceremonii wśród wszystkich oglądających telewizję w tym czasie wyniósł każdorazowo ponad 52 proc. (w Londynie – 54,72 proc., w 2008 r. w Pekinie – 52,4 proc., w Atenach w 2004 r. – 54 proc.). Oznacza to, że co druga osoba oglądająca telewizję w tym czasie, oglądała właśnie ceremonię otwarcia.
Dane dotyczące oglądalności imprezy otwarcia Igrzysk Olimpijskich pokazują, że z każdym kolejnym rokiem udział widowni w poszczególnych stacjach jest coraz bardziej rozproszony, ale zainteresowanie samą imprezą – jest niezmienne. A same różnice w wielkości widowni znakomicie obrazują zmiany, które dokonały się na przestrzeni ostatnich 8 lat na rynku telewizyjnym: fragmentaryzację oraz jej rozproszenie.











