4 trendy, które zdominują HR w 2017 roku

Początek roku to dobry czas na podsumowanie, a także zastanowienie nad aktualnymi trendami i kierunkami, które będą determinowały pracę działów personalnych przez najbliższy rok. Co się zmieni? Z pewnością należy spodziewać się wzrostu popularności  narzędzi typu „social”  i  rozwiązań chmurowych. W dalszym stopniu dużym zainteresowaniem będzie cieszyć się obszar związany z procesami „miękkiego” HR oraz technologie umożliwiające optymalizację procesów kadrowych.  W tym roku na znaczeniu zyskają również inteligentne usługi.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

1.    Rozwój firmowych portali społecznościowych

Z rozwiązań zaczerpniętych z najpopularniejszych serwisów społecznościowych coraz chętniej korzystają przedsiębiorstwa wdrażając takie rozwiązania wewnątrz firmy. Jest to cenny kanał wykorzystywany w komunikacji wewnętrznej, który istotnie wpływa na zaangażowanie pracowników. Rozwój narzędzi typu „social” zyskuje na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście dzielenia się wiedzą, współpracy, czy udziału w zadaniach projektowych. - Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, na zaangażowanie pracownika ma wpływ wiele czynników, tj. charakter stanowiska, sposób zarządzania, środowisko pracy, elastyczność zadań, mobilność miejsca i narzędzi pracy, czy interakcje z innymi członkami zespołu. Dlatego, pracodawcy powinni dbać o tworzenie takich warunków pracy, które adekwatnie nawiązują do tych zagadnień. – mówi Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska i ekspert w obszarze technologii dla HR.

2.    Przyszłość pod hasłem „constant feedback”

W 2017 roku działy personalne dużo uwagi będą, tak jak w ostatnich latach, poświęcać procesom „miękkiego” HR, jednak w nieco zmienionej formie, dostosowanej do aktualnej sytuacji na rynku pracy i otoczenia biznesowego. Potrzeba dopasowania metod zarządzania do oczekiwań millenialsów oraz tzw. pokolenia Z, już dziś powoduje konieczność zmian w dotychczasowym podejściu, chociażby do ewaluacji pracowników. Jak się okazuje według przeprowadzonego badania przez Deloitte[1], aż 58 proc. menedżerów wyższego szczebla twierdzi, że tradycyjne metody zarządzania wydajnością nie zwiększają zaangażowania pracowników, ani ich efektywności. W związku z tym, roczne oceny pracownicze powoli odchodzą do lamusa, a ich miejsce zajmuje nowy trend – tzw. constant feedback. Jest to nowe podejście do zarządzania efektywnością, oparte na bezpośrednim i częstym kontakcie między pracownikiem i menedżerem, przy wykorzystaniu opinii innych współpracowników – dodaje Teresa Olszewska.

3.    Prym rozwiązań chmurowych i inteligentne usługi

Wdrażanie technologii wspierających procesy kadrowo-administracyjne można uznać za powszechnie obowiązującą normę, narzędzia wspierające „miękki” HR są coraz bardziej popularne, szczególnie w średnich i dużych firmach. Należy zauważyć, że w ostatnim czasie pracodawcy coraz częściej decydują się na wdrożenie takich rozwiązań w chmurze, w formie usługi internetowej (tzw. cloud computing / SaaS). Ten trend zyska na znaczeniu w 2017 roku, szczególnie w obszarze „miękkiego” HR. Według Teresy Olszewskiej, spodziewany wzrost będzie wynikać m.in. z większej koncentracji firm na zarządzaniu jakością i efektywnością procesów HR, co można osiągnąć m.in. poprzez wykorzystanie najlepszych praktyk zawartych w chmurowych rozwiązaniach.  

Czynnikiem, który wpłynie na obszar HR w 2017 roku, będzie pojawienie się tzw. inteligentnych usług, bazujących na metodologii uczenia maszynowego. To jest następna generacja rozwiązań samoobsługowych dla pracowników i menedżerów. W tę funkcjonalność wyposażony jest m.in. system SAP SuccessFactors, który dzięki powiązaniom pomiędzy poszczególnymi obszarami funkcjonalnymi, na podstawie transakcji zrealizowanej w jednym miejscu, potrafi podjąć odpowiednie kroki w innym module w sposób automatyczny. Co to oznacza w praktyce? Przykładowo, w związku z zatwierdzeniem urlopu menadżera, podczas jego nieobecności, system może automatycznie przekierować do innych osób jego zadania w procesach workflow, poinformować rekrutera o konieczności zmiany terminów spotkań rekrutacyjnych z jego udziałem, czy przesunąć rezerwacje na szkolenia. Wszystko to dzieje się w systemie w sposób inteligentny, bez konieczności ręcznej interwencji użytkownika, co znacznie usprawnia procesy HR w firmie.

4.    Postępująca digitalizacja

Trend, który utrzymuje się już od kilku lat, to stałe dążenie do optymalizacji procesów administracyjnych. W tym kontekście będziemy obserwować podstępującą digitalizację i automatyzację. Według raportu „Trendy HR 2015 – Nowy świat pracy”, opracowanego przez firmę Deloitte, aż 70 proc. liderów biznesu oraz HR uznaje tę potrzebę za ważny problem. - Za koniecznością digitalizacji procesów przemawia także zapowiadana zmiana przepisów prawa. Zgodnie z projektem ustawy z dnia 4 listopada 2016 r., już wkrótce pracodawcy mogą zostać zwolnieni z konieczności prowadzenia dokumentacji pracowniczej w wersji papierowej, co pozwoli firmom całkowicie zdigitalizować akta osobowe. E- dokumenty będą przechowywane w elektronicznej teczce pracowniczej i będą miały taką samą moc prawną jak tradycyjne, papierowe. To pozwoli na oszczędność czasu, kosztów oraz wzrost efektywności i wydajności działu HR – mówi Teresa Olszewska.

[1] Badanie wewnętrzne firmy Deloitte, Reinventing Performance Management (źródło:  Harvard Business Review - kwiecień 2015). 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów