70% Polaków nie ma zaufania do księży

Jedynie 30% Polaków ufa kapłanom – wynika z badania European Trusted Brands, przeprowadzonego przez Reader’s Digest. Odestek osób ufających duchownym jest w naszym kraju jednym z najniższych w Europie.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Kapłanom ufa jedynie 30% polskich respondentów, podczas gdy średnio w Europie, zaufanie do przedstawicieli duchowieństwa deklaruje 38% ankietowanych. To wyniki 13. edycji badania European Trusted Brands, które co roku przeprowadza miesięcznik Reader’s Digest.

Najbardziej sceptycznie do osób duchownych podchodzą mieszkańcy Czech oraz  Słowenii − w obu krajach jedynie 18% badanych jest zdania, że księżom można zaufać. Nieufni są również Belgowie (21%) oraz Holendrzy (26%). Największym zaufaniem kapłani cieszą się w Finlandii (72%), znacznym − w Rumunii (50%), Szwajcarii (49%) oraz w Niemczech (48%).

Zaufanie do księży w Polsce od kilku lat spada powoli, aczkolwiek systematycznie. W 2010 i w 2011 roku duchownym ufało 34% rodaków, w 2012 – 31%. Podobną tendencję zauważyć można również w innych krajach poddanych analizie, szczególnie  w Rosji oraz Holandii. W 2010 roku zaufanie do kapłanów deklarowało 59% Rosjan i 40% Holendrów, obecnie duchownym ufa jedynie 46% mieszkańców Rosji i 26% Holendrów.

Badanie European Trusted Brands pokazało jednocześnie, że w kilku krajach występuje odwrotna tendencja. Wzrost zaufania do przedstawicieli duchowieństwa w ostatnich latach odnotowany został m.in. we Francji (30% w 2010 r. vs 40% w 2013 r.) oraz w Portugalii (36% w 2010 r. vs  43% w 2013 r.).

***

European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.

Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.

Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.

W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet. 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji