Agora ujawnia swoje wyniki finansowe

Wyniki za rok 2002 czyli niższe zyski, wyższe przychody

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W poniedziałek Agora zaprezentowała swoje wyniki finansowe za 2002. Oto najważniejsze dane:

całkowite przychody grupy Agory wzrosły o 1,1% a marża EBITDA osiągnęła 23,9%.

przychody segmentu prasy codziennej Agory wyniosły 675,1 mln zł., a marża EBITDA osiągnęła poziom 30,1%.

na rynku radiowym przychody ze sprzedaży reklam wzrosły o 17,2% do 40,8 mln zł, podczas gdy wydatki na reklamę radiową spadły o 2,8%, w tym w radiach lokalnych o 13,8%.

W 2002 r. Agora wygenerowała 187,5 mln zł z działalności operacyjnej. Na koniec roku Grupa dysponowała 49,5 mln zł wolnej gotówki oraz pociągnęła 139,5 mln zł kredytu z dostępnej linii kredytowej w wysokości 500 mln zł.

Wyniki finansowe* ( skonsolidowane za I-XII 2002 r)

+

Podsumowanie realizacji strategii rozwoju

Gazeta Wyborcza - lepiej niż rynek

Przychody ze sprzedaży ogłoszeń Gazety Wyborczej w 2002 r. spadły o 20,6%, podczas gdy wydatki na reklamę w płatnej prasie codziennej spadły o 22,2%.

Udział Gazety w przychodach z reklamy dzienników płatnych wzrósł o 0,6 pkt.% i wyniósł 47,8%.

Średni nakład sprzedany Gazety Wyborczej wyniósł 424,1 tys. egzemplarzy (spadek o 8,4%). Według danych ZKDP w 2002 roku liczba sprzedanych egzemplarzy ogólnoinformacyjnych dzienników ogólnopolskich spadła o 9,8%.

Przy średniej cenie netto (bez VAT) wyższej o 10,9% w stosunku do ubiegłego roku przychody ze sprzedaży Gazety w 2002 r. wzrosły o 1,5% do 175,1 mln zł i stanowiły 22,3% przychodów Grupy.

Marża EBITDA segmentu prasy codziennej Agory osiągnęła poziom 30,1%.

Grupa radiowa - większy udział

Przychody radiostacji lokalnych ze sprzedaży reklam wzrosły o 17,2% do 40,8 mln zł, podczas gdy wydatki na reklamę radiową spadły o 2,8%, w tym w radiach lokalnych o 13,8%.

W 2002 r. udział radiostacji lokalnych Agory w rynku reklamy radiowej wzrósł o 2,0 pkt.% i wyniósł 12,2%. Radiostacje Agory zajmują trzecią - po RMF FM i Radiu Zet - pozycję na rynku reklamy radiowej w Polsce.

Czasopisma - w strukturach Agory

Całkowite przychody magazynów w okresie kwiecień-grudzień 2002 r. wyniosły 46,1 mln zł, w tym przychody z reklam 19,6 mln zł.

Perspektywy na rok 2003

Kondycja rynku reklamy w czwartym kwartale 2002 r. oraz w pierwszym miesiącu 2003 r. świadczy o powolnym wyhamowywaniu trendu spadkowego. Jednak spółka przewiduje dalszy realny kilkuprocentowy spadek wydatków na reklamę w 2003 r.

O ile wyniki dojrzałych przedsięwzięć Agory są w dużym stopniu zależne od koniunktury reklamowej, o tyle nowe przedsięwzięcia mogą rozwijać się szybciej niż rynek. Uwzględniając konsolidację nowych przedsięwzięć, zarząd zakłada, że całkowite przychody Grupy w 2003 r. mogą wzrosnąć o ponad 10%.

Z drugiej strony nowe przedsięwzięcia powiększą bazę kosztową Grupy, a także wpłyną negatywnie na jej wynik netto m.in. ze względu na istotne odpisy wartości firmy z konsolidacji w wysokości około 10,3 mln zł oraz konsolidacji straty netto AMSu.

Spółka spodziewa się średniej obniżki ceny papieru w 2003 r. o 11% w EURO. Jednocześnie spółka oczekuje wzrostu kursu EURO w stosunku do zeszłego roku.

W 2003 r. zarząd po raz kolejny zamroził podwyżki płac. Podjęliśmy kroki zmierzające do dalszego ograniczenia kosztów na każdym poziomie operacyjnym.

W 2003 r. Grupa nie planuje znaczących nakładów na środki trwałe. Wyłączając AMS, wydatki te wyniosą 33 mln zł.

Trwa walka o kształt ustawy o RTV. Trudno przewidzieć jej losy w 2003 r. Niektóre plany akwizycji zostaną wstrzymane do czasu zakończenia prac nad ustawą.

Prezes Wanda Rapaczyński komentuje:

Od dwóch lat trwa głęboka recesja na rynku reklamy. W tym czasie polskie media musiały zmierzyć się z 16% spadkiem wydatków reklamowych. Wydatki na reklamę w prasie codziennej spadły jeszcze bardziej - o przeszło 30 %. Ale daliśmy sobie radę: "Gazeta Wyborcza" umocniła swoją pozycję rynkową i wypracowała ponad 30% marżę EBITDA, wysokie przychody osiągnęła grupa radiowa. Jednocześnie zrealizowaliśmy ważną część strategii rozwoju: mamy 16 magazynów i AMS, zainwestowaliśmy w kolejne radiostacje. Teraz pracujemy nad restrukturyzacją przejętych przedsięwzięć. Będziemy gotowi, aby w pełni wykorzystać odbicie rynku. Naszym zdaniem nie nastąpi ono w tym roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online