Instagram promuje zdjęcia roznegliżowanych modelek i modeli. Sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników

Algorytm platformy Instagram częściej wyświetla użytkownikom zdjęcia kobiet w bieliźnie lub kostiumach kąpielowych i mężczyzn z nagim torsem niż inne treści - wynika z badań organizacji Algorithm Watch. Według analiz tego typu zdjęcia pojawiają się w feedach internautów o 54 proc. częściej od innych wpisów pochodzących z obserwowanych kont. Facebook odrzuca wyniki badania twierdząc, że nie są miarodajne.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Instagram promuje zdjęcia roznegliżowanych modelek i modeli. Sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników

Instagram funkcjonuje w sieci od 2010 r. W 2012 r. został przejęty przez Facebooka za ok. miliard dol. Obecnie serwis globalnie ma ponad miliard użytkowników.

Preferowane roznegliżowane zdjęcia

Początkowo mechanizm Instagrama wyświetlał posty na kontach użytkowników w kolejności chronologicznej. Później jednak algorytm został zmieniony w taki sposób że w feedzie główne miejsce zaczęły zajmować treści rekomendowane przez serwis oraz te, które potencjalne mają zainteresować użytkowników na podstawie ich zachowań na platformie.

Teraz organizacja non-profit o nazwie Algorithm Watch przedstawiła wyniki badań z których wynika, że algorytm Instagrama w dość szczególny sposób dobiera materiały które w pierwszej kolejności widzą internauci.

W okresie od lutego do maja 2020 r. badacze Algorithm Watch analizowali profile 37 rozmaitych twórców z punku widzenia kont 26 wolontariuszy. Badanie odbywało się z użyciem wtyczki zainstalowanej w przeglądarce internetowej, która automatycznie otwierała stronę główną Instagrama i śledziła treści pojawiające się na kontach wspomnianych wolontariuszy. W ten sposób dokonano obserwacji w sumie 2,4 tys. zdjęć.

Wyniki analiz wykazały, że zdjęcia kobiet w bieliźnie lub kostiumie kąpielowym z obserwowanych kont pojawiały się o 54 proc. częściej niż inne wpisy pochodzące z tych profili. W wypadku mężczyzn z nagim torsem częstotliwość pojawiania się takich fotografii była wyższa o 28 proc.

Badacze zaznaczają, że wyniki analiz mogą wskazywać na to, iż algorytm Instagrama jest nastawiony na to by zwiększać zaangażowanie odbiorców za pomocą treści o podtekście erotycznym, jednak aby to potwierdzić konieczne byłoby dokładne prześledzenie algorytmu Instagrama.

Z kolei Nicolas Kayser-Bril, jeden z analityków  Algorithm Watch zdradził, że spośród twórców wspomnianych wcześniej 37 profili większość widzi konieczność publikowania co jakiś czas roznegliżowanych zdjęć, aby zapewnić sobie większy ruch i reakcje ze strony użytkowników Instagrama.

W odpowiedzi na wnioski opublikowane przez Algorithm Watch Facebook odrzucił je utrzymując, że z jednej strony badanie zostało przeprowadzone na zbyt wąskiej grupie użytkowników i kont, z drugiej zaś konkluzje badaczy świadczą o braku wiedzy na temat funkcjonowania algorytmu Instagrama.

Facebook w pierwszym kwartale br. osiągnął wzrost przychodów o 18 proc. do 18,7 mld dolarów i 4,9 mld dolarów zysku netto. Wyniki przekroczyły oczekiwania analityków. Firma Marka Zuckerberga odczuwa już jednak pierwsze efekty pandemii koronawirusa: w marcu jej przychody zmalały, a w kwietniu nie zwiększyły się rok do roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele