Apetyt marek na kreatywne podejmowanie ryzyka maleje

Według raportu “State of Creativity 2025” firmy Lions, która organizuje coroczny festiwal kreatywności Cannes Lions, tylko 13 proc. marketerów i twórców uważa swoje firmy za „skłonne do ryzyka”, jeśli chodzi o kreatywność, podczas gdy 29 proc. jest bardzo niechętnych podejmowaniu ryzyka.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Apetyt marek na kreatywne podejmowanie ryzyka maleje
fot. Unsplash

Raport, opracowany piąty rok z rzędu, obejmuje ankiety przeprowadzone wśród ponad 1000 marketerów i twórców na całym świecie i zawiera jakościowe informacje od liderów branży w rozmowach indywidualnych. 

Ponad połowa respondentów (51 proc.) stwierdziła, że ​​ich spostrzeżenia dotyczące klientów są zbyt słabe, aby rozwijać odważne kreatywne treści, a 57 proc. stwierdziło, że mają trudności z szybką reakcją na momenty kulturowe. 

Marki stawiają na krótkie akcje

Badanie wykazało również, że marki coraz częściej koncentrują się na krótkoterminowych działaniach marketingowych, a nie na długoterminowym budowaniu marki. W badaniu z 2025 r. prawie dwie trzecie (63 proc.) respondentów stwierdziło, że ich marki koncentrują się na takich taktykach, w porównaniu z 53 proc. w 2023 r.

Dyrektorzy marek i agencji stają się coraz bardziej niechętni w podejmowaniu ryzyka, jeśli chodzi o marketing kreatywny, co może negatywnie wpłynąć na wzrost. Zewnętrzne dane cytowane w raporcie potwierdzają twierdzenie, że większa kreatywność prowadzi do lepszych wyników biznesowych. Marki, które podejmują kreatywne ryzyko, generują czterokrotnie wyższe marże zysku niż te, które tego nie robią – wskazują dane WARC i Kantar. Ponadto marki, które są chętne do podejmowania kreatywnego ryzyka, mają o 33 proc. większe prawdopodobieństwo długoterminowego wzrostu przychodów (wg Deloitte).

Awersja do „kreatywnego podejmowania ryzyka”, zdefiniowana w badaniu jako „odważne, niekonwencjonalne pomysły, które kwestionują normy i angażują odbiorców w nieoczekiwany sposób”, sprowadza się do problemów, z którymi mierzą się marketingowcy, takich jak słaba intuicja i nieumiejętność szybkiego reagowania na momenty kulturowe.

Jeśli chodzi o spostrzeżenia, 51 proc. respondentów stwierdziło, że ich zdolność do tworzenia wysokiej jakości spostrzeżeń była słaba lub bardzo słaba. Z kolei tylko 13 proc. stwierdziło, że ich zdolność była bardzo dobra lub doskonała. Głównymi barierami w tworzeniu wysokiej jakości spostrzeżeń były brak zrozumienia i jasności co do tego, co stanowi dobry wgląd, niewystarczający priorytet dla rozwoju spostrzeżeń i niewystarczający czas przeznaczony na eksplorację spostrzeżeń.

Marki niezdolne do reagowania na momenty kulturowe

Z raportu wynika, że silne relacje agencja-marka oraz bardziej zróżnicowane zespoły i metody przyniosły lepsze, bardziej praktyczne spostrzeżenia. Ponadto wykorzystanie AI zwiększyło również wydajność i zmniejszyło stronniczość.

Brak zaufania do spostrzeżeń konsumentów prowadzi również do niezdolności marek do reagowania na momenty kulturowe. Według raportu, 57 proc. brandów ma trudności z szybką reakcją, gdy coś się dzieje, a tylko 12 proc. ocenia swoją zdolność do tego jako „doskonałą”. Inne wyzwania obejmują zbyt wiele poziomów w procesie zatwierdzania oraz ograniczone zasoby i inwestycje. Zalecenia obejmują usprawnienie procesów wewnętrznych i kształtowanie kultury zamiast jej pogoni.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+