SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

12 z 16 terenowych ośrodków TVP na minusie. Warszawski oddział z najgorszym wynikiem

Tylko cztery z szesnastu oddziałów terenowych Telewizji Polskiej zakończyły 2019 rok na plusie. Rekordową stratę zanotowało TVP Warszawa - 10,918 mln zł.

siedziba Telewizji Polskiej, fot. TVPArticle

W odpowiedzi na interpelację posła PO Tomasza Kostusia minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński poinformował o sytuacji finansowej wszystkich 16 ośrodków terenowych Telewizji Polskiej.

Z jego odpowiedzi wynika, że rekordową stratę zanotował oddział warszawski, którego strata wyniosła powyżej 10 mln złotych. Najlepsza sytuacja finansowa jest w TVP Wrocław oraz TVP Lublin. Po I kwartale 2020 roku mazowiecki oddział TVP nadal miał notować stratę rzędu 832 tys. zł, na minusie miał być też oddział śląski.

Zysk/strata oddziałów na koniec 2019 roku / stan na I kwartał 2020 roku:

Zachodniopomorski oddział TVP: - 678 tys.  złotych / stan po I kwartale 2020 roku: 1,21 mln
Podlaski oddział TVP: - 1,34 mln zł / po I kwartale: 643 tys. zł
Podkarpacki oddział TVP: - 472 tys. zł / po I kwartale: 879 tys. zł
Mazowiecki oddział TVP: - 10,918 mln / po I kwartale: - 832 tys. zł
Opolski oddział TVP: - 2,256 mln zł / po I kwartale: 385 tys. zł
Łódzki oddział TVP: - 2,388 mln zł / po I kwartale br.: 1 mln 93 tys. zł
Małopolski oddział TVP: - 168 tys. zł / po I kwartale: 564 tys. zł
Śląski: 246 tys. zł / po I kwartale: 201 tys. zł
Dolnośląski: 2,266 mln zł / po I kwartale 2,671 mln zł
Lubuski: - 385 tys. zł / po I kwartale: 1 mln 30 tys. zł
Zachodnio-pomorski: - 678 tys. zł / po I kwartale: 1, 219 tys. zł
Pomorski: - 3,319 mln zł / po I kwartale: 729 tys. zł
Kujawsko-pomorski: 627 tys. zł / po I kwartale: 682 tys. zł
Warmińsko-mazurski: - 1,325 mln zł / po I kwartale: 683 tys. zł
Świętokrzyski: - 2,293 mln zł / po I kwartale: 347 tys. zł
Wielkopolski: - 300 tys. zł / po I kwartale: 1, 786 mln zł
Lubelski: 1,5 mln zł na koniec 2019 roku.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uzasadniło, że dane dotyczące sytuacji finansowej poszczególnych ośrodków policzono jako różnicę pomiędzy przychodami z abonamentu, z działalności komercyjnej, przychodami na rzecz jednostek wewnętrznych spółki a kosztami ogółem.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł - wynika ze sprawozdania abonamentowego nadawcy.

Czytaj więcej: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów

TVP ze wzrostem wpływów i 2,8 tys. pracowników

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł - wynika ze sprawozdania abonamentowego nadawcy.

Duży wzrost łącznych zarobków zarządu w mniejszym stopniu wynika z tego, że przez 9 miesięcy była w nim jedna osoba więcej. Już w sprawozdaniu za 2018 rok TVP zaznaczyła, że po odwołaniu Macieja Staneckiego nie utworzono rezerwy na jego odprawę ani odszkodowanie z racji zakazu konkurencji.

Natomiast jesienią 2017 roku Kurski i Stanecki w miejsce umów o pracę zawarli z nadawcą umowy o świadczenie usług zarządczych. Te kontrakty gwarantowały im wypłatę do końca ub.r. premii za 2017 rok. - Kwota należnych wynagrodzeń zostanie określona w odrębnej uchwale rady nadzorczej. Z uwagi na brak możliwości wiarygodnego oszacowania wartości wynagrodzeń zmiennych należnych członkom zarządu za 2017 roku spółka nie utworzyła rezerwy z tego tytułu w księgach rachunkowych 2018 roku - poinformowano w sprawozdaniu TVP za 2018 rok.

W lutym br. Jacek Kurski – jeszcze jako prezes – podczas posiedzenia sejmowej Komisji Kultury i Środków, której był gościem zaznaczał, że sam zaoszczędził publiczne środki, ponieważ zarabia 7-krotność średniej krajowej (najwyższa możliwa suma na kontrakcie to 15-krotność). - Poprosiłem radę nadzorczą na najniższe możliwe wynagrodzenie, proponowano mi wyższe, ale sam poprosiłem o takie, wynosi ono 7-krotność średniej krajowej – poinformował wtedy.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej. I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł. Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne.

W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm. Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

Z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl w całym 2019 roku wiceliderem rynku telewizyjnego była TVP1, której udział zmniejszył się o 0,51 proc. do 9,68 proc. Czwartą lokatę w zestawieniu (pierwszy był Polsat, a trzeci TVN) zajęła TVP2 – ta stacja miała 8,34 proc. udziału w rynku, co stanowi wzrost o 2,21 proc.

Łącznie daje to niemal połowę (dokładnie 18,02 proc. udziałów) Telewizji Polskiej z 36,32 proc., jakie posiada tzw. wielka czwórka w rynku oglądalności.

Czytaj więcej: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 12 z 16 terenowych ośrodków TVP na minusie. Warszawski oddział z najgorszym wynikiem

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Jak na minusie to zlikwidować.
A tak na poważnie to połączyć to połączyć ośrodki regionalne TVP i PR.
Samo umiejscowienie w 1 lokalizacji przyniesie mln oszczędności rocznie
odpowiedź
User
widz
Kiedy ośrodki regionalne w HD, prezesie Kurski?
odpowiedź
User
Zosia
W oddziałach TVP są bardzo niskie stawki dla pracowników. A skoro niewielkie pieniądze to trudno spodziewać się ciekawego, dobrze zrobionego programu lokalnego, który przyciągnie reklamodawców. Serwują tam same nudne informacje...
odpowiedź