SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2,6 mln Europejczyków skorzystało z mobilnej telewizji

Do końca 2007 roku z mobilnej telewizji korzystało już 2,6 milionaEuropejczyków, przede wszystkim z państw zachodnich - poinformowałafirma doradcza Frost & Sullivan. Jednak według specjalistów ztej instytucji w najbliższej przyszłości usługa ma szansę na bardzoszybki rozwój także w Europie Wschodniej.

Od 2005 roku europejscy operatorzy telefonii komórkowejodnotowują stały spadek średnich przychodów generowanych przezjednego użytkownika, ponieważ rynek jest już całkowicie nasycony -uważają eksperci z Frost & Sullivan. Firmy zmieniły więctaktykę i zaczęły dostarczać najnowszej generacji usług orazaplikacji do urządzeń przenośnych. Dzięki temu do końca 2007 roku zmobilnej telewizji (DVB-H) skorzystało już 2,6 milionaEuropejczyków.

Szczególnie imponujący jest sukces włoskiego operatora telefoniikomórkowej 3 Italia, który wprowadził mobilną telewizję w 2006 rokuw trakcie finałów mistrzostw świata w piłce nożnej i odnotowałzdumiewające zainteresowanie. Włoska firma pozyskała 400 tys.abonentów w ciągu zaledwie 10 miesięcy, a pod koniec 2007 roku jużprawie 900 tys. Włochów korzystało z mobilnej platformytelewizyjnej 3 Italia. Na początku czerwca 2008 roku firmauruchomiła kanał telewizji bezpłatnej, który osiąga przychodydzięki emisji reklam.

W obecnej sytuacji forma doradcza Frost & Sullivan uważa, żeprzyszłość rynku usług i urządzeń przenośnych w Europie Wschodniejzależy właśnie od rosnącej popularności telewizji mobilnej. Wróżnych krajach tego regionu zaczynają być testowane nowetechnologie, takie jak MediaFLO, T-DMB, DVB-H oraz TDtv. W PolsceUrząd Komunikacji elektronicznej (UKE) ogłosił przetarg na 38kanałów w największych miastach kraju. W Rosji rynkowy lider, MTS,jest już gotowy do uruchomienia usługi mobilnej telewizjioferującej 20 kanałów. Na Węgrzech cztery spółki: Vodafone Hungary,Nokia-Siemens Networks, T-Mobile Hungary oraz Antenna Hungariawspólnie uruchomiły w styczniu 2008 roku próbną sieć DVB-H wBudapeszcie. Natomiast od końca 2006 roku firma T-Mobile CzechRepublic przeprowadza próbne transmisje w Pradze, korzystając zpomocy spółki z branży medialnej, Radiokomunikacje, a w Bukareszcietesty prowadzi Orange Romania.

Sukces telewizji mobilnej w Europie Wschodniej zależy w opiniiekspertów z Frost & Sullivan od zasięgu sieci 3G i nowszych,które zapewniają technologię unicast (transmisję strumienia videodo urządzeń przenośnych za pośrednictwem sieci telefoniikomórkowej), oraz jednostkowych rozwiązań. Operatorzy i dostawcymuszą również budować infrastrukturę wysokiej jakości, na przykładDVB-H, oraz płacić za jej utrzymanie. Oprócz tego na rynku powinnybyć dostępne urządzenia przenośne, posiadające odpowiednie funkcjeaudiowizualne oraz łatwe w użyciu interfejsy. I wreszcie cena musibyć na tyle atrakcyjna, aby przyciągnąć szeroką publiczność -uważają specjaliści z firmy Frost & Sullivan.

Dołącz do dyskusji: 2,6 mln Europejczyków skorzystało z mobilnej telewizji

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl