SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2019 rok według Grzegorza Wachowicza, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV EURO AGD

O sukcesach i porażkach, wydarzeniach i trendach mijającego roku oraz prognozach na nadchodzący 2020 rok opowiada Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds handlu i marketingu w RTV Euro AGD.


SUKCES ROKU
Zapowiadany od kilku już lat globalny kryzys ekonomiczny okazał się po raz kolejny świętem przechodnim. Co prawda eksperci przewidują spowolnienie w polskiej gospodarce w 2020 r. i spadek PKB do ok. 3 proc., ale póki co trzymamy się nieźle. Nastroje konsumenckie (nieco gorsze w ostatnich miesiącach) były przez większość roku optymistyczne, co przełożyło się na konsumpcję gospodarstw domowych. Wyniki Black Friday pokazały, że Polacy nie odczuwają obaw o swoją przyszłość ekonomiczną i chętnie korzystają z wszelkich okazji do zakupów.

PORAŻKA/ROZCZAROWANIE ROKU
Oficjalna premiera nowego produktu jest dużym wyzwaniem. Bywa, że nie zawsze przebiega zgodnie z planem, o czym w listopadzie miał nieprzyjemność przekonać się Elon Musk podczas prezentacji swojego pickupa Cybertruck, którego pancerne szyby nie wytrzymały eksperymentu. To spowodowało spadek wartości akcji Tesla Motors, co wcale nie znaczy, że spadek zainteresowania klientów…

CZŁOWIEK ROKU
Olga Tokarczuk, wybitna pisarka i intelektualistka, a teraz także laureatka Nagrody Nobla. Promocja Polski w najlepszym i najszlachetniejszym wydaniu. W znakomitym wykładzie noblowskim przypomniała nam, że poprzez rodzaj prowadzonej narracji mamy ogromny wpływ na rzeczywistość, a tym samym powinniśmy mieć równie duże poczucie odpowiedzialności.

SERWIS/KAMPANIA/PROJEKT ROKU
Internet zmienił układ sił między retailerami i kupującymi. Klienci dzięki sieci zyskali ważne narzędzie dialogu z marką, mogą dzięki temu wyrażać swoje opinie, opisywać doświadczenia, upubliczniać swoje stanowisko wobec poczynań danej marki. Ale internet daje przestrzeń także na anonimowy i dość bezkarny hejt, wyrażanie opinii niezgodnych z prawdą lub po prostu wulgarnych. Kampania OLX z mocnym hasłem „W internecie bądź sobą, chyba że jesteś chamem, wtedy bądź kimś innym” celnie trafiła w problem.

I jeszcze ważny głos w kwestii społecznej – wspólna akcja sieci Rossmann i Niebieskiej Linii, czyli ogólnopolskiego pogotowia dla ofiar przemocy w rodzinie. Od kwietnia sieć zachęcała kobiety do korzystania z niebieskich eyelinerów na znak solidarności z ofiarami przemocy domowej. #niebieskaliniarossmann podjęła temat istotny i, niestety, wciąż aktualny.

TREND ROKU
Zdecydowanie wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie. AI pozwala na optymalizację procesów – poczynając od analizy dużych zbiorów danych, predykcję kosztów, zasobów magazynowych czy zapotrzebowania produktowego, poprzez poprawę obsługi klienta, na jeszcze lepszym dopasowaniu przekazu marketingowego kończąc. Bez AI wiele branż nie byłoby już w stanie funkcjonować i prowadzić codziennej działalności operacyjnej.

Nie można też zapominać, że trendem o kluczowym znaczeniu jest i będzie przez najbliższe lata Internet Rzeczy (IoT). Liczba urządzeń podłączonych do sieci dynamicznie rośnie: według Strategy Analytics na koniec 2018 r. na całym świecie wyniosła 22 mld, a do 2030 r. ma wzrosnąć do 50 mld. A to wciąż dość ostrożne szacunki. Rozwiązania wykorzystujące IoT znalazły już zastosowanie w wielu dziedzinach – w produkcji, inteligentnych budynkach, infrastrukturze miejskiej, medycynie czy telekomunikacji.

IoT w handlu daje możliwość lepszego planowania dostaw i przygotowania ścieżek zakupowych, skrócenia kolejek, czasu zamówienia czy poprawy ekspozycji na półkach. Ale Internet Rzeczy może mieć również bezpośrednie znaczenie dla klientów, bowiem rośnie popyt na domowe urządzenia smart. Badanie przeprowadzone przez RTV EURO AGD wykazało, że aż 70 proc. Polaków w przyszłości chciałoby mieć w domu inteligentny sprzęt, taki jak lodówka, pralka, ekspres do kawy czy odkurzacz, które będą komunikowały się z użytkownikiem automatycznie.

PROGNOZY NA 2020 ROK
W nadchodzącym roku jeszcze więcej przedsiębiorstw zdecyduje się na inwestycje w sztuczną inteligencję. Teraźniejszość i przyszłość w najbardziej zaawansowanych technologicznie organizacjach retailowych to wykorzystanie AI w zarządzaniu procesami handlowymi. W tym oczywiście mieści się zarządzanie łańcuchem dostaw (włączając zamówienia, magazynowanie, regulowanie szerokości i głębokości asortymentu w sklepie), zarządzanie ceną (obejmujące pozycjonowanie cenowe względem konkurencji, marże, politykę promocyjną, cykl życia produktów). Taka ilość danych i zmiennych, które wpływają na codzienne działania biznesowe wymagać będzie digitalizacji całego procesu decyzyjnego. AI będzie też pomagać w personalizacji oferty i komunikacji do klienta.

Kolejnym ważnym trendem w handlu będzie łączenie świata online oraz offline – danych uzyskanych w sieci z danymi i informacjami z placówek stacjonarnych, sposobów działania w internecie z tymi w sklepach fizycznych. W RTV EURO AGD już to realizujemy. W naszym sklepie w Galerii Młociny wprowadziliśmy nowy sposób komunikacji z klientami zbieżny z tym, co pokazujemy w danym momencie w naszym sklepie online. A z drugiej strony, doradcy w sklepie mają łączność bezprzewodową i tablety, dzięki którym są w stanie łatwo sprawdzić, jakie produkty mamy w ofercie, także w e-commerce, i co jest obecnie dostępne. Granica między online oraz offline zaciera się. Kluczowe będą wygoda, komfort i czas klienta.

Dodatkowo, coraz większa świadomość klientów i zainteresowanie tym, jak wpływamy na planetę, spowoduje szybki rozwój wszelkich rozwiązań ekologicznych, może też działać na korzyść współdzielenia usług i zasobów, a tzw. sharing economy będzie inspirować do tworzenia nowej oferty dla nowoczesnego konsumenta.

Dołącz do dyskusji: 2019 rok według Grzegorza Wachowicza, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV EURO AGD

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
monia
muszę przyznać że obsługa w galerii młociny jest na najwyższym poziomie
odpowiedź
User
Jaskółka Z.
Jeżeli reklamacje klientów nadal będziecie rozpatrywać w obecny sposób, w najbliższym czasie pojawi się furtką dla nowego gracza na rynku rtv AGD.
odpowiedź
User
były klient
Jeżeli reklamacje klientów nadal będziecie rozpatrywać w obecny sposób, w najbliższym czasie pojawi się furtką dla nowego gracza na rynku rtv AGD.


Zgadzam się! Brak odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni, gdy jest to czas na odstąpienie (kupowane przez Internet). Jakaś wzmianka w elektronicznym portalu, że nie może być zwrotu, bo jest się przedsiębiorcą, a kupowałem jako konsument... Szkoda słów.
odpowiedź