SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

60 proc. Polaków zrobi zakupy na święta w sklepie stacjonarnym

Polacy są obok Brytyjczyków najmniej przywiązani do robienia świątecznych zakupów w tradycyjnych sklepach. To jednak wciąż najpopularniejszy kanał przedświątecznej sprzedaży - korzysta z niego prawie 60 proc. Polaków. Coraz bardziej cenimy zakupy w sieci - aż 82 proc. Polaków najbardziej lubi to, że może zrobić zakupy w dogodnym dla siebie czasie.

Article

Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2018” z roku na rok Polacy dostrzegają coraz więcej zalet kupowania w sieci.

Po Brytyjczykach, którzy aż 55 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty wydadzą w sieci oraz  Niemcach, jesteśmy liderami w zakupach online, wyprzedzając tym samym Holandię, która jeszcze rok temu była przed nami. Wciąż większość, bo 58 proc. respondentów, deklaruje, że świąteczne prezenty kupi w tradycyjnych sklepach. To jednak relatywnie mało, biorąc pod uwagę 70 proc. europejskiej średniej – mówi Wojciech Górniak, dyrektor, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte.

Zakupy także przez smartfona

Coraz większą popularnością cieszą się zakupy online za pośrednictwem urządzeń mobilnych. W ten sposób prezenty zamierza kupić 27 proc. pytanych. Pod tym względem ponownie wyprzedzamy inne kraje (średnia dla Europy to 24 proc.).

. Z respondentów, którzy planują zakup mobilnych urządzeń elektronicznych typu smartwatch czy smartband, aż 57 proc. najchętniej dokona tego zakupu właśnie przez aplikację na telefonie lub tablecie. Z komputera skorzysta 56 proc. planujących podarunki o charakterze sportowym lub związane z domem. Tylko 11 proc. z domowych budżetów świątecznych wydamy w internecie na żywność. W tradycyjny sposób wolimy też kupować kosmetyki i perfumy.

Między tradycją a nowoczesnością

Choć Polacy są fanami zakupów internetowych, wciąż jest duża grupa klientów, którzy wolą pójść do stacjonarnego sklepu. Czemu? Kusi możliwość natychmiastowego otrzymania zakupionych rzeczy (81 proc.) oraz bezpośredni kontakt ze sprzedawcą i jego porady (79 proc.).

Dla 76 proc. respondentów ważna jest ochrona ich danych osobowych, którą gwarantuje tradycyjna forma zakupów, a dla kolejnych 71 proc. – bezpieczeństwo płatności. Potwierdza to najczęściej deklarowana forma płatności w stacjonarnych sklepach - aż 57 proc. badanych za zakupy zapłaci gotówką. Na użycie karty kredytowej zdecyduje się nieco ponad jedna trzecia respondentów.

Ponad 80 proc. klientów, którzy wybierają sklepy internetowe, docenia fakt, że mogą zrobić zakupy w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Internet to także baza opinii innych ludzi o produktach, co docenia aż trzy czwarte kupujących w sieci. Prawie tyle samo badanych deklaruje, że kupuje w Internecie ze względu na wygodę wynikającą z dostawy zakupów prosto do domu – mówi Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii marki i badań konsumenckich, Deloitte.

Wybierając tę metodę zakupów niemal połowa klientów (45,3 proc.) płaci za pomocą cyfrowych portfeli jak Apple Pay, Android Pay czy PayPal. Kartę debetową wybiera 39 proc. klientów.

W poszukiwaniu inspiracji

Aż połowa polskich badanych inspiracji prezentowych szuka w sieci, a tylko 37 proc. w tradycyjnych sklepach. To trzeci od końca wynik przed Brytyjczykami i Austriakami. Szukamy w nich zazwyczaj pomysłów na prezenty w kategorii żywność i napoje (48,4 proc.).

Z kolei z internetu najchętniej korzystamy poszukując pomysłów na prezenty do domu (63,2 proc.) i mobilną elektronikę (59,9 proc.), m.in. urządzenia pomagające mierzyć naszą aktywność (activity tracker) czy zegarki (smartwatch). Nieco ponad jedna czwarta w kwestii zakupu prezentu pyta o opinię rodzinę i znajomych.

Wybór Amazona jako pierwszego źródła inspiracji pokrywa się z mapą lokalizacji jego sklepów. Najczęściej pomysłów szukają tu mieszkańcy Niemiec, Austrii, Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Podobnie jak reszta Europejczyków, szukając prezentów najczęściej korzystamy z wyszukiwarek (55,3 proc.). Na drugim miejscu (49 proc.) są strony poszczególnych marek lub producentów, a na trzecim (43,7 proc.) strony z kuponami.

Jesteśmy drugim za Portugalią krajem, który inspirację znajduje także w social mediach (25,8 proc.). Wykorzystujemy je już nie tylko jako formę kontaktu z innymi, ale też przeglądamy za ich pośrednictwem produkty, które planujemy kupić bliskim (60,5 proc.) i sprawdzamy ich ceny (58,8 proc.)

Badanie online przeprowadzono w dniach 27 września – 22 października 2018 roku, wśród blisko 9,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 60 proc. Polaków zrobi zakupy na święta w sklepie stacjonarnym

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl