SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

615 tys. zł kary od UOKiK-u za fikcyjne promocje na pokazach handlowych

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 614,5 tys. zł na poznańską spółkę Topmed Plus, która sprzedając produkty na pokazach handlowych mylne sugerowała klientom promocje cenowe.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKTomasz Chróstny, prezes UOKiK

Na pokazach handlowych Topmed Plus sprzedawano zestawy produktów obejmujące m.in. maty masujące, materace, wyciskarki do soków czy garnki. Na pokazy zapraszano głównie starsze osoby.

Firma sugerowała klientom, że kupują zestawy po promocyjnych, obniżonych cenach. Tymczasem postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało, że były to standardowe stawki z cennika.

Przykładowo w umowie jako cenę wyjściową zestawu firma podawała 7990 zł, a jako cenę po uzyskaniu upustu - 2790 zł. Tymczasem w jej cenniku widniała stawka 2790 zł, ale klient wierzył, że „zaoszczędził” 5200 zł. Według analizy ponad setki umów sprzedaży przez UOKiK rzekome „rabaty” wahały się od 800 do nawet 30 400 zł.

- Obserwując ceny rynkowe tych produktów, które kupiłem - to moim zdaniem w pokazie nie zastosowano upustów - stwierdził 82-letni mężczyzna, który brał udział w pokazie.

- Sugerowanie konsumentom fikcyjnej korzyści cenowej to nieuczciwa praktyka rynkowa. Z ankiet, które przeprowadziliśmy wśród klientów Topmed Plus wynika, że ponad 90 proc. z nich zdecydowało się na zakup właśnie ze względu na oferowany upust. Ponad 80 proc. klientów potwierdziło, że sprzedawca przekonywał ich, że rabat obowiązuje tylko w dniu pokazu. W ten sposób spółka oszukiwała konsumentów - ocenia Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

615 tys. zł kary i zakaz fikcyjnych promocji

Prezes UOKiK-u nakazał Topmed Plus, aby zaprzestał stosowania zakwestionowanej praktyki. Ze względu na ważny interes konsumentów nałożył w tym zakresie rygor natychmiastowej wykonalności.

Ponadto nałożono na firmę 614,5 tys. zł kary oraz nakazano jej, żeby o tej decyzji prezesa UOKiK-u zawiadomić listownie wszystkich konsumentów, z którymi zawarł na pokazach umowy sprzedaży po 1 lipca 2017 r.

Decyzja UOKiK-u nie jest prawomocna, ukarana firma może odwołać się od niej do sądu.

Inne kary UOKiK-u dot. pokazów handlowych

W sierpniu ub.r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 4 mln zł kary na spółkę Exito sprzedającą na pokazach urządzenia medyczne i AGD. Według regulatora firma wprowadzała w błąd głównie starsze osoby, zachęcając je fikcyjnymi loteriami i promocjami cenowymi.

Z kolei w maju ub.r. regulator nałożył na spółkę Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) ponad 35 tys. zł kary za telefonowanie do różnych osób bez ich wcześniejszej zgody z zaproszeniami na prezentacje sprzedażowe garnków.

UOKiK radzi seniorom ws. pokazów handlowych

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o karze na spółkę Topmed Plus podano też rady dla seniorów dotyczące pokazów handlowych:
- Ostrożnie podchodź do zaproszeń na bezpłatne wykłady czy badania. Ustal, czy nie są połączone ze sprzedażą.
- Uważaj na „promocje”. Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna – porównaj ją z prezentowanymi przez innych przedsiębiorców, w tym w internecie.
- Upewnij się, czy „wygrana” lub „prezent” na pewno są darmowe.
- Nie podejmuj decyzji pod presją czasu.
- Uważnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, weź kopie dokumentów.
- Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie.
- Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
- Na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie masz 14 dni.
- W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

Dołącz do dyskusji: 615 tys. zł kary od UOKiK-u za fikcyjne promocje na pokazach handlowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl