65 proc. Polaków obejdzie się bez social media. Większość za in vitro i karą śmierci, przeciw imigrantom i Noblowi dla Wałęsy

Wiele zaskakujących, poważnych, ale i zabawnych informacji na temat polskiego społeczeństwa przyniósł sondaż "Sto pytań na stulecie niepodległości", przeprowadzony w ramach kampanii społecznej "Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską", prowadzonej wspólnie przez Fundację Batorego i Kulturę Niepodległą. Badanie przeprowadziła agencja Difference na panelu Ariadna.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
65 proc. Polaków obejdzie się bez social media. Większość za in vitro i karą śmierci, przeciw imigrantom i Noblowi dla Wałęsy
fot. Shutterstock.com

W ramach sondażu badane były poglądy Polek i Polaków na bardzo różne tematy – od bardzo fundamentalnych, dotyczących opinii na temat Unii Europejskiej, religii, czy nas samych, po mniej poważne i zabawne, dotyczące naszych codziennych wyborów, przyzwyczajeń czy preferencji.

62,1% Polek i Polaków uważa, że nauka religii powinna odbywać się na plebaniach, podczas gdy tylko 37,9% jest za lekcjami religii w szkołach. 55,9% woli tradycyjną trumnę, ale 44,1% wybrałoby urnę. 54,1% uważa, że Nobel dla Lecha Wałęsy to było nieporozumienie, podczas gdy 45,9% czuje dumę w związku z tym faktem. 37,6% Polek i Polaków wybiera pomidorową, podczas gdy 62,4% woli rosół.

74% badanych jest za antykoncepcją, a 82% za finansowaniem in vitro. W tym samym czasie 63,6% osób uważa Jana Pawła II za świętego, 85,2% jest zdania, że Bóg istnieje, a 63,9% za najważniejsze wartości uznaje te wyrażone w haśle "Bóg, honor, ojczyzna". Przykładów tego typu paradoksów jest więcej. Przypisywane zazwyczaj partiom lewicowym idee, dotyczące chociażby ekologii, również zyskują przychylność Polaków. 80,8% z nich, gdyby miało wybierać między energią z wiatru czy węgla, wybrałoby tę pierwszą, a 76,1% uważa, że globalne ocieplenie to nie żarty. 58% popiera feminizm i 58,4% jest za legalizacją marihuany.

Z kolei 71% badanych uważa, że disco polo to zabawa, a 29%, że obciach. Dla 46% węgiel to polska duma, a dla 54% - polski problem.

grafika

























Badanie agencji Difference przeprowadzone zostało w dniach 14-17 grudnia 2018 r., na panelu Ariadna, metodą CAWI, na próbie ogólnopolskiej osób od 18 lat wzwyż (N=1044). Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkiwania ogółu Polaków.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu