SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Abonament wciąż problemem dla TVP. 2013 rok ma być na plusie

Po trudnym 2012 roku, początek tego był udany dla TVP. Publiczny nadawca zarobił w styczniu i lutym 25 mln zł. Plan finansowy przyjęty przez zarząd TVP zakłada zamknięcie tego roku na plusie. Mają w tym pomóc rosnące wpływy z abonamentu i restrukturyzacja spółki.

Ubiegły rok telewizja publiczna zamknęła z 218 mln zł na minusie. Deficytowe były zakupione przez TVP prawa do relacji z Igrzysk Olimpijskich w Londynie i Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Spółka zamknie pierwszy kwartał na plusie, mimo że plan finansowy zakładał stratę.

 – Formalnie możemy już mówić o dwóch pierwszych miesiącach. Mamy zysk na poziomie mniej więcej 25 mln zł, znacznie lepiej niż w zeszłym roku, znacznie lepiej niż zakładał plan – mówi prezes TVP Juliusz Braun. – Cały pierwszy kwartał zamkniemy również na plusie, choć pierwotny plan zakładał nawet pewną stratę, więc tutaj, odpukać, ale wszystko idzie dobrze.

Aby w dalszym ciągu szło dobrze, TVP cały czas prowadzi restrukturyzację.

 – Tworzymy jedną dużą jednostkę informacyjną – Telewizyjną Agencję Informacyjną i dużą jednostkę produkcyjną – Agencję Produkcji Telewizyjnej i Filmowej. To wymaga zmian w strukturze wielu jednostek, ale po pierwsze to ma usprawnić prace, po drugie ma sprawić, żeby działalność była bardziej oszczędna – wyjaśnia Juliusz Braun.

Publiczny nadawca chce stopniowo redukować zatrudnienie. Zgodnie z planem w tym roku zlikwiduje kolejnych 200 etatów. Zwolnień grupowych jednak nie będzie.

Według sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2012 roku wzrosły wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Wyniosły 550 mln zł, czyli o 80 milionów więcej niż wynikało z prognoz KRRiT. Nadwyżka trafi do Polskiego Radia i TVP. Władze telewizji publicznej czekają jednak na rozwiązania ustawowe, które pomogą lepiej egzekwować abonament od widzów i słuchaczy.

 – Cieszymy się, że coraz więcej osób płaci abonament, natomiast trzeba pamiętać, że nadal robi to bardzo niewielka część zobowiązanych i to jest problem. Rozmawiałem ostatnio z panią dyrektor niemieckiej telewizji MDR o finansach i powiedziała, że w Niemczech sąd orzekł, że trzeba płacić abonament. Odpowiedziałem jej, że w Polsce sąd orzekł tak samo, tylko nic z tego nie wynika – mówi Juliusz Braun.

Jego zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłaby opłata audiowizualna, którą musiałoby wnosić każde gospodarstwo domowe.

 – Uważamy, że racjonalne jest odejście od rejestrowania odbiorników, właśnie tak jak w Niemczech, i wprowadzenie opłaty audiowizualnej, powszechnej, od każdego gospodarstwa domowego. To jest model, który w Europie zaczyna być coraz szerzej stosowany – tłumaczy Braun.


 

Dołącz do dyskusji: Abonament wciąż problemem dla TVP. 2013 rok ma być na plusie

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hanna
Co jak co, ale poczucie humoru to on ma! Radze wydrukować tego newsa i wyciągnąć w styczniu 2014 gdy okaże się, że znów jest strata. To, że pierwszy kwartał jest na plusie mnie nie dziwi, na konto TVP spłynął abonament, musi być na plusie, nie ma innego wyjścia. Szanowny Panie! TVP transmituje Igrzyska od lat, czy może się mylę? Czy pierwszy raz w życiu to robiliście? Jednak co by się nie wydarzyło może Pan spać spokojnie. Zna Pan kogo trzeba. nawet gdyby miał Pan miliard straty.
odpowiedź
User
Kłamie jak z nut
Rok temu mówił, że strata wyniesie 60 mln., ale widocznie nie mieli kalkulatora i wyniosła 218.8 mln. Rok temu mówił, że "ze swoimi dyrektorami" zrobi dobry program i zwiększy oglądalność. Program jest gorszy z tygodnia na tydzień. Oglądalność w stosunku do roku poprzedniego 2.5-5 punktów % niższa. Główna część zeszłorocznej straty (177 mln) to brak reklam, czyli niska oglądalność, czyli nędzny program. Ale partyjnej nomenklatury, jak za komuny, nikt nie rozliczy.
odpowiedź
User
Banał
Codzienne kłamstwa, to jedyny autorski wkład Brauna w "nowy wizerunek" TVP. Już wstępna analiza rynku wskazuje, że ani reklam, ani abonamentu nie będzie.
odpowiedź