Przychody Ringier Axel Springer Polska w 2024 roku zwiększyły się r/r o 4,5 proc. do 666,46 mln zł. Złożył się na to przede wszystkim wzrost wpływów z reklam w prasie i internecie z 434,61 do 474,7 mln zł oraz ze sprzedaży prasy drukowanej ze 115,75 do 123,33 mln.
Firma zarobiła na czysto 40,52 mln zł, wobec 27,31 mln rok wcześniej. Dywidenda dla właściciela wyniosła aż 160,7 mln zł, z czego większość przelano już jesienią ub.r. z kapitału rezerwowego.

Wirtualna Polska i Bauer razem z 295 mln zł zysku
Większe zyski netto niż RASP osiągnęli zaś trzej inni wydawcy. W Wirtualnej Polsce Holding serwisy z treściami dziennikarskimi należą do spółki zależnej Wirtualna Polska Media. W ub.r. jej przychody zmalały r/r o 1,1 proc. do 559,96 mln zł, z czego wpływy gotówkowe z reklam – z 538,86 do 533,24 mln zł, a te barterowe – z 27,36 do 26,72 mln.
Na poziomie operacyjnym zysk poszedł w górę z 226,28 do 248,09 mln zł, a w ujęciu netto – ze 151,24 do 174,48 mln. Zyskowność firmy poprawiają dywidendy od spółek zależnych (m.in. Wakacje.pl, Totalmoney.pl i Audioteka Group), których suma w ub.r. wyniosła 91,94 mln zł, wobec 51,29 mln rok wcześniej.
Z kolei Wydawnictwo Bauer w ub.r. wypracowało 384,16 mln zł przychodów, o 0,3 proc. więcej niż przed rokiem. Równocześnie ograniczyło koszty operacyjne o 6,7 proc., dzięki czemu jego zysk w ujęciu operacyjnym poszedł w górę z 99,83 do 118,29 mln zł, a na poziomie netto – ze 100,04 do 120,38 mln.

Duże straty Polska Press i Fratrii
Na drugim biegunie pod względem rentowności jest Polska Press, która od kilku lat notuje spadki przychodów i straty. W ub.r. wpływy wydawnictwa w ujęciu jednostkowym poszły w dół o 27,7 proc. do 263,11 mln zł. Te z reklam zmalały ze 176,77 do 126,27 mln zł, ze sprzedaży prasy – z 60,82 do 54,17 mln zł, z usług poligraficznych – z 60,36 do 54,12 mln.
Przy spadku wydatków operacyjnych o 10,6 proc. do 341,37 mln zł strata operacyjna spółki pogłębiła się z 14,13 do 80,72 mln zł, a strata netto – z 14,27 do 82,13 mln.
Podobnie słabe wyniki, przy skali jej działalności, zanotowała Fratria, która od lat wydaje m.in. "Sieci" i wPolityce.pl, a we wrześniu ub.r. uruchomiła telewizję wPolsce24 obecną w naziemnej tv cyfrowej. Jej przychody skurczyły się o 33,7 proc. do 27,04 mln zł. Przy dużych inwestycjach w nowy kanał wyniki netto spółki poleciał w dół z 6,77 mln zysku do 17,55 mln straty.

Lepiej po względem rentowności radziły sobie spółki zarządzające serwisami i tytułami prasowymi Tomasz Sakiewicza. Niezależne Wydawnictwo Polskie, publikujące "Gazetę Polską", w ub.r. osiągnęło wzrost przychodów o 16,4 proc. do 20,17 mln zł. Do tego doszło 5,26 mln zł pozostałych wpływów operacyjnych, głównie z wpłat od czytelników, dzięki czemu mimo 19,54 mln zł kosztów operacyjnych zysk netto firmy poszybował z 845,6 tys. do 4,49 mln zł.
Przychody spółki Forum wydającej "Gazetę Polską Codziennie" skurczyły się o 53,7 proc. do 6,94 mln zł, a wynik netto – z 1,08 mln zysku do 1,09 mln straty. Natomiast Słowo Niezależne, wydające serwis Niezależna.pl i miesięcznik "Nowe Państwo", zanotowało spadek wpływów o 44,7 proc. do 7,09 mln zł i zysku netto z 1,55 mln do 906,9 tys.
Gorsza rentowność tygodników opinii
Niezależne Wydawnictwo Polskie to jeden z nielicznych wydawców tygodników opinii, który zarobił w ub.r. więcej niż rok wcześniej. Wydawca "Tygodnika Powszechnego" zanotował spadek przychodów o 4,4 proc. do 10,51 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o prawie 9 proc. jego strata netto pogłębiła się z 257,6 tys. do 1,53 mln zł.

Wydawnictwo Polityka przy spadku przychodów o 4,6 proc. do 41,05 mln zł zanotowało niewielki spadek straty operacyjnej: z 2,2 do 2,13 mln. Natomiast dzięki 0,9 mln zł dywidendy od nadawcy TOK FM i 0,5 mln wpływów z odsetek osiągnęło 1,07 mln zł czystego zysku, wobec 546,3 tys. rok wcześniej.
Grupa kapitałowa PMPG Polskie Media, do której należą spółki wydające m.in. tygodniki "Wprost" i "Do Rzeczy", zanotowała spadek przychodów o 29,3 proc. do 33,38 mln zł, a jej rentowność netto poszła w dół z 2,43 mln zł zysku do 8,3 mln zł straty.
Za to Wydawnictwo Westa-Druk, właściciel tygodnika "Angora", przy spadku przychodów o 6,6 proc. do 35,55 mln zł osiągnęło mocny wzrost czystego zysku: z 670 tys. do 2,28 mln zł.

Wolters Kluwer Polska liderem w kategorii biznesowej
Wśród wydawców z sektora gospodarczo-prawnego zdecydowanie największe jest Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. W ub.r. osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 12,1 proc. do 335,13 mln zł, jego koszty operacyjne zwiększyły się o 11,8 proc., a zysk netto nieco zmalał: z 79,35 do 78,23 mln zł. Tym samym firma zarobiła na czysto prawie dwa razy więcej od Ringier Axel Springer Polska.
Grupa Infor PL, wydająca m.in. "Dziennik Gazetę Prawną", przy spadku przychodów o 9,6 proc. do 103,23 mln zł ograniczyła koszty operacyjne tylko o niecałe 3 proc., m.in. w związku ze znacznym zwiększeniem zatrudnienia. W konsekwencji jej wynik netto poszedł w dół z 7,19 mln zysku do 1,09 mln straty.
Wpływy Bonnier Business Polska, właściciela m.in. "Pulsu Biznesu" i Bankiera, sięgnęły 106,56 mln zł, rosnąc r/r o 24,5 proc., a przy nieco słabszej dynamice wydatków operacyjnych czysty zysk poszedł w górę z 6,13 do 9,38 mln.

Grupa Gremi Media, do której należą m.in. "Rzeczpospolita", "Parkiet" i e-Kiosk, w ub.r. wypracowała wzrost przychodów o 4 proc. do 99,86 mln zł, zaś jej zysk netto skurczył się z 2,02 mln do 382 tys. Swoje zeszłoroczne wyniki firma skorygowała w dół wiosną, po wykryciu błędu w rozliczeniach e-Kiosku.
Natomiast w pierwszej połowie 2025 roku przychody grupy Gremi Media wzrosły z 47,41 do 49,77 mln zł. Jednak przy wyższej dynamice kosztów zysk na poziomie EBITDA zmniejszył się z 6,26 do 4,25 mln zł, a wynik netto poszedł w dół z 1,44 mln zysku do 300 tys. straty.
Przychody Wydawnictwa Podatkowego Gofin wzrosły o 8 proc. do 56,2 mln zł, zaś czysty zysk – z 8,9 do 10,14 mln.
Natomiast grupa PTWP wypracowała w ub.r. 21,56 mln zł wpływów ze swoich serwisów internetowych i 1,71 mln z reklam w czasopismach branżowych, wobec odpowiednio 19,89 i 2,04 mln rok wcześniej.
Interia prawie dwa razy większa od Gazeta.pl
W ub.r. Interia, od pięciu lat należąca do grupy Cyfrowy Polsat, wypracowała wzrost przychodów o prawie 9 proc. do 134,43 mln zł. Równocześnie jej koszty operacyjne podskoczyły o 15 proc. do 128,04 mln zł, przez co zysk netto zmalał z 13 do 7,4 mln zł.
W grupie Agora z początkiem kwietnia 2024 roku do osobnych spółek zostało wydzielonych kilka linii biznesowych, m.in. "Gazeta Wyborcza" z paroma magazynami oraz grupa Gazeta.pl. Spółka Wyborcza przez dziewięć miesięcy ub.r. wypracowała 152 mln zł przychodów (z czego 74,98 mln ze sprzedaży "Gazety Wyborczej", jej subskrypcji cyfrowej oraz dwóch czasopism), 1,1 mln zysku operacyjnego i 4,14 mln zł czystego zysku.
Z kolei spółka Gazeta.pl przez trzy kwartały 2024 roku zanotowała nieco ponad 85,31 mln zł przychodów i 1,24 mln zł zysku netto.
Agora z racji obecności na giełdzie podała już swoje wyniki finansowe za pierwszą połowę 2025 roku. Segment prasowy firmy zanotował spadek przychodów o 8,6 proc. do 90,1 mln zł, jego strata EBITDA zmalała z 8,5 do 1,6 mln, a strata operacyjna – z 11,5 do 3,6 mln. Natomiast w pionie internetowym, który oprócz grupy Gazeta.pl obejmuje firmę marketingową Yieldbird, wpływy spadły o 2,8 proc. do 58,5 mln zł, zaś strata na poziomie EBITDA pogłębiła się z 4 do 6,2 mln, a w ujęciu operacyjnym – z 8,3 do równych 10 mln.
Natomiast spółka Time, która oprócz wydawania m.in. "Super Expressu" zajmuje się sprzedażą oferty reklamowej stacji z Grupy Radiowej Time, w 2024 roku zwiększyła przychody o 3 proc. do 322,67 mln zł. Te ze sprzedaży usług, głównie reklamowych, wzrosły z 265,75 do 271,92 mln zł, a ze sprzedaży produktów, m.in. "Super Expressu", z 46,17 do 48,12 mln.
Przy wzroście wydatków operacyjnych o 9,8 proc. rentowność operacyjna firmy poszła w dół z 11,29 mln zł zysku do 9,12 mln straty, a zysk netto skurczył się z 21,69 do 4,52 mln.
Spółka Spes wydająca "Nasz Dziennik" zanotowała spadek przychodów o 5,1 proc. do 17,72 mln zł, głównie wskutek dużo mniejszych niż przed rokiem wpływów z reklam. Natomiast przy ograniczeniu wydatków operacyjnych o 13,8 proc. do 17,71 mln zł jej strata netto zmniejszyła się z 312,3 do 181,4 tys. zł.
Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego, wydawca "Krytyki Politycznej", zanotowało zaś spadek przychodów o 14,3 proc. do 11,25 mln zł, a jego wynik netto poszedł w dół ze 163,5 tys. zysku do 233,7 tys. straty.
Ile zarabiają mniejsi e-wydawcy
Działający od początku lutego 2024 roku Kanał Zero wypracował w ub.r. 27,32 mln zł przychodów i poniósł 22,97 mln kosztów operacyjnych, zarabiając na czysto 3,15 mln. Z kolei Kanał Sportowy wypracował w ub.r. 14,89 mln zł, co wobec 25,34 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 41,2 proc. Przy zmniejszeniu wydatków operacyjnych o 31,6 proc. jego zysk netto zmalał z 5,15 do 1,98 mln zł.
Przychody Iberionu, do którego należy portal Goniec i kilka serwisów tematycznych, sięgnęły 25,56 mln zł, rosnąc rok do roku o 17,7 proc. Przy dużo wyższej dynamice kosztów zysk netto zmniejszył się z 3,64 do 3,04 mln zł.
Filmweb przy wzroście przychodów o 2,1 proc. do 23,71 mln zł zarobił na czysto 3,79 mln zł, nieco mniej niż przed rokiem (3,92 mln).
Przychody Trójmiasto.pl zwiększyły się o 6,9 proc. do 15,55 mln zł, zaś zysk netto – z 741,2 do 797,8 tys.
Zyski w różnych kategoriach tematycznych
Burda Media Polska – wydająca głównie czasopisma i serwisy lifestyle’owe dla kobiet – w ujęciu jednostkowym (czyli bez uwzględnienia m.in. spółki zależnej Shoko zarządzającej drogerią internetową Cocolita.pl) wypracowała w ub.r. wzrost przychodów o 4,5 proc. do 249,15 mln zł. Koszty operacyjne firmy zwiększyły się zaś z 228,9 do 243,49 mln zł, przez co czysty zysk zmalał z 12,16 do 9,92 mln.
Wydawnictwo Story House Egmont, publikujące dziecięce czasopisma, komiksy i gry planszowe m.in. na licencjach Disneya, zanotowało spadek przychodów o 6,8 proc. do 103,18 mln zł. Jednak przy głębszym spadku kosztów operacyjnych zarobiło na czysto 5,55 mln zł, wobec 4,04 mln rok wcześniej.
U publikującej czasopisma specjalistyczne spółki Forum Media Polska przychody zmalały o prawie 12,8 proc. do 60,55 mln zł, a czysty zysk – z 6,06 do 5,76 mln.
Polskie Wydawnictwo Rolnicze, w którego portfolio są m.in. "Topagrar Polska", "Tygodnik Poradnik Rolniczy", "Profi Profesjonalna technika rolnicza", "Elita Dobry Hodowca" i "Biuletyn pieczarek", zanotowało spadek przychodów aż o 31,3 proc. do 29,93 mln zł. Przy czym dzięki mocniejszemu obcięciu wydatków jego czysty zysk podskoczył z 675 tys. do 1,03 mln zł.
Natomiast Wydawnictwo Te-Jot, do którego należą magazyny "Wróżka", "Gwiazdy mówią", "Weranda" i "Weranda Country", wypracowało 12,18 mln zł przychodów, a jego zysk netto zwiększył się z 857,7 do 876,9 tys. zł.











