Przez ostatnie miesiące przedstawialiśmy na Wirtualnemedia.pl wyniki finansowe z 2024 roku najważniejszych podmiotów z sektora mediów i marketingu. Pora na podsumowanie. Na początek wyniki czołowych nadawców i operatorów telewizyjnych.
Wśród nadawców największym podmiotem pod względem przychodów pozostaje Telewizja Polska. Od kilku lat większość jej budżetu stanowią środki publiczne inne niż abonament rtv. Do 2023 roku nadawca wsparcie z kasy państwowej dostawał w postaci rekompensat abonamentowych, a od ub.r. jako dotacje z rezerwy budżetowej.
W 2024 roku spółka zanotowała 3,22 mld zł przychodów, co wobec 4,44 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 27,2 proc. Co prawda wpływy reklamowo-sponsoringowe zwiększyły się rok do roku z 891,74 do 984,97 mln zł, ale suma dotacji budżetowych (także z kasy Ministerstwa Spraw Zagranicznych na treści dla Polaków za granicą) wyniosła 1,68 mld zł, podczas gdy w 2023 r. TVP zaksięgowała 2,33 mld zł rekompensaty.

Nadawcy udało się ograniczyć wydatki operacyjne o 15 proc.: z 3,72 do 3,21 mld zł. W konsekwencji jego rentowność operacyjna poszła w dół z 337,94 mln zł zysku do 175,01 mln straty, a wynik netto – z 264,64 mln zł zysku do 298,04 mln zł straty netto.
Grupa TVN z dywidendami od Canal+
Grupa kapitałowa TVN w 2024 roku osiągnęła wzrost przychodów o 10,3 proc. do 2,49 mld zł. Zdecydowaną większość biznesu nadawcy niezmiennie stanowi sprzedaż oferty reklamowej, która w ub.r. przyniosła 1,87 mld zł wpływów, wobec 1,7 mld rok wcześniej.
Zysk operacyjny grupy TVN poszedł w górę z 461,68 do 720,14 mln zł, zaś zysk netto – z 419,67 do 578,71 mln zł.

Sama spółka TVN, w ujęciu jednostkowym, zwiększyła r/r przychody z 1,91 do 2,12 mld zł, zarabiając na czysto 530,8 mln zł (wobec 347,5 mln w 2023 r.).
Należące do grupy TVN biuro reklamy TVN Media w ub.r. osiągnęło wzrost przychodów z 281,4 do 290,8 mln zł. Zyskowność spółki podbijają dywidendy otrzymywane od Canal+ Polska i aktualizacje wyceny posiadanego pakietu 32 proc. jego akcji. W efekcie zysk netto TVN Media poszedł w górę r/r z 258,2 do 428,9 mln zł.
Wiosną br. TVN przejął od Discovery Polska spółkę Green Content nadającą stację Metro TV. Green Content w 2024 roku wypracowała 18,85 mln zł przychodów, o 3,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Jej zysk netto wzrósł z 877 tys. do 1,81 mln zł.

Z kolei Discovery Polska zwiększyła przychody o 25,9 proc. do 293,54 mln zł i czysty zysk z 30,3 do 33,1 mln.
Jedna spółka Telewizji Polsat ze stratą
Telewizja Polsat nie sporządza skonsolidowanych raportów finansowych, uwzględniających jej wszystkie spółki zależne (także te działające prawie wyłącznie w internecie, jak Interia, naEkranie.pl czy Antyweb). Natomiast w ujęciu jednostkowym nadawca zanotował w 2024 roku spadek przychodów o 3 proc. do 1,71 mld zł, a jego zysk operacyjny poszedł w dół ze 145 do 90 mln zł. Zysk netto podskoczył zaś o 60 proc. – ze 128,03 do 205,16 mln zł, bo firma zainkasowała prawie 180 mln dywidend.
Biuro reklamy Polsat Media w ub.r. wypracowało rekordowe wyniki finansowe w swojej historii. Jego przychody sprzedażowe sięgnęły 341,71 mln zł, rosnąc r/r o 12,1 proc., zaś zysk netto poszedł w górę ze 153,22 do 177,13 mln.

Wzrosły też wyniki przejętej przez Polsat spółki 4fun, nadającej kanały 4fun.tv, 4fun Kids i 4fun Dance. W ub.r. zanotowała 23,3 mln zł przychodów, o 3,8 proc. więcej niż przed rokiem (22,44 mln), zarabiając na czysto 9,19 mln zł (wobec 8,5 mln w 2023 r.).
Za to spadek przychodów – o 6,4 proc. do 111,44 mln zł – zanotowała spółka TV Spektrum, która nadaje stacje Fokus TV, Nowa TV, Eska TV, Polo TV, Polsat News Polityka (dostępne także w telewizji naziemnej), Eska Rock, Eska TV Extra i Vox TV. Jej rentowność netto pogorszyła się z 4,57 mln zł zysku do 48,6 tys. straty.
Z kolei firma Eleven Sports Network w roku obrotowym od lipca 2023 do czerwca 2024 roku osiągnęła 182,69 mln zł przychodów sprzedażowych, o 5,7 proc. mniej niż rok wcześniej (193,75 mln). Jej zysk netto zmalał z 24,37 do 22,19 mln.

Grupa Cyfrowy Polsat z racji obecności na giełdzie swoje szczegółowe dane finansowe publikuje co kwartał. Stąd wiadomo, że w pierwszej połowie 2025 roku Telewizja Polsat wypracowała wzrost przychodów reklamowych r/r o ponad 3,7 proc. do 693 mln zł.
Canal+ zarabia dużo więcej od Vectry
Do grupy Canal+ Polska należy grupa stacji telewizyjnych (głównie filmowych i sportowych), platforma satelitarna, platforma streamingowa i dystrybutor filmowy Kino Świat. W 2024 roku skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się r/r o 4,8 proc. do 2,65 mld zł, a zysk netto zmalał z 273,43 do 255,66 mln.
Grupa Vectra, w której tak jak u pozostałych operatorów kablowych jedną z głównych części oferty stanowi internet stacjonarny, w ub.r. wypracowała wzrost przychodów o 3,7 proc. do 1,74 mld zł. Dzięki ograniczeniu kosztów obsługi zadłużenia rentowność netto firmy poprawiła się z 20,18 mln zł straty do 26,78 mln zysku.

Natomiast Cyfrowy Polsat w ujęciu jednostkowym, obejmującym głównie telewizję cyfrową wraz z usługami towarzyszącymi, zanotował minimalny spadek przychodów: z 2,245 do 2,242 mld zł. Zysk netto spółki zmalał z 639,6 do 405,8 mln zł, m.in. wskutek wyższych niż przed rokiem wydatków na obsługę zadłużenia.
W pierwszej połowie br. jej wpływy zmniejszyły się r/r z 1,13 do 1,1 mld zł, zaś zysk netto – z 255,9 do 152,6 mln zł.
Grupa Kino Polska i TV Puls dalej rosły
Od kilku lat spore wzrosty przychodów i zyskowności osiąga Grupa Kino Polska TV, nadająca przede wszystkim stacje pod markami Filmbox, Kino Polska, a także emitowane naziemnie Stopklatkę i Zoom TV (ta ostatnia pod koniec 2025 r. zniknie z telewizji naziemnej). W 2024 roku jej wpływy zwiększyły się r/r z 294,2 do 315,5 mln zł, a zysk netto – z 51,87 do 66,72 mln.

Natomiast w pierwszej połowie 2025 roku firma przy wzroście przychodów o 4 proc. do 161,47 mln zł zarobiła na czysto 39 mln zł, wobec 36,32 mln przed rokiem.
Kolejne wzrosty osiągnęła też Telewizja Puls, do której należą dwa kanały obecne w telewizji naziemnej. W ub.r. jej przychody poszły w górę r/r o 7,9 proc. do 230,69 mln zł, a zysk netto – 39,72 do 52,95 mln zł, rekordowej kwoty w historii nadawcy.

Ci nadawcy są najbardziej zyskowni
W przypadku Telewizji Puls marża netto, czyli relacja zysku netto do przychodów sprzedażowych, wyniosła 22,9 proc.
Nieco wyższy wynik w tym ujęciu – 23,2 proc.– osiągnęła grupa TVN, przy czym u niej złożyła się na to także dywidenda od Canal+ Polska. Bez uwzględnienia 65,5 mln zł tej dywidendy w ub.r. marża netto nadawcy zmalałaby do 20,6 proc. Natomiast TVN w ujęciu jednostkowym wypracował 25 proc. marży.
Pułap 20 proc. takiej marży przekroczyła jeszcze grupa Kino Polska TV. Jej wynik to 21,1 proc.

Z kolei Telewizja Polsat wypracowała 12,1 proc. marży netto, ale jeśli od 205,16 mln zł jej zysku netto odjąć prawie 180 mln dywidend, ten wynik kurczy się do ok. 1,5 proc. Za to Polsat Media wypracował aż 51,8 proc. takiej marży.
Republika i TV Trwam oparte na darowiznach
Nadawcy dwóch innych stacji z telewizji naziemnej w dużym stopniu utrzymują się z wpłat od swoich odbiorców. Od lat w takim modelu działa Fundacja Lux Vertitatis stojąca za Telewizją Trwam. W ub.r. z darowizn uzyskała 40,58 mln zł, najwięcej od 2021 roku, gdy było to 43,97 mln. Natomiast jej przychody sprzedażowe zmalały r/r z 16,26 do 10,86 mln zł, a rentowność netto podskoczyła z 3,67 mln straty do 2,2 mln zysku.
Spółka Bonum, zajmująca się sprzedażą oferty reklamowej i produkcją programów dla TV Trwam, w 2024 roku zanotowała zaś spadek przychodów o 16,1 proc. do 12,87 mln zł i wyniku netto z 13,5 tys. zł zysku do 1,07 mln zł straty.

Natomiast Telewizja Republika o wpłaty od widzów zaczęła prosić na początku 2024 roku, gdy wraz ze wzrostem oglądalności mocno poszerzyła swój zespół, a latem ub.r. pojawiła się w naziemnej telewizji, co szybko podwyższyło koszty.
Firma w ub.r. wypracowała wzrost przychodów sprzedażowych o 65,5 proc. do 39,12 mln zł, a jej pozostałe wpływy operacyjne (głównie z darowizn) poszybowały z 4,2 do 34,53 mln zł. Przy wzroście wydatków operacyjnych z 22,16 do 71,59 mln zł zysk netto nadawcy zmalał z 3,48 mln do 947 tys.











