Nadawcy publiczni dostaną kolejne setki mln zł z budżetu. Tyle oszczędziła TVP

Telewizja Polska, Polskie Radio i regionalne rozgłośnie publiczne w 2025 roku dostaną jeszcze 800 mln zł z rezerwy budżetowej. Wiceminister kultury podkreślił, że TVP przez ostatnie półtora roku wypracowała 600 mln zł oszczędności.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Nadawcy publiczni dostaną kolejne setki mln zł z budżetu. Tyle oszczędziła TVP
Budynek TVP, fot. Arkadiusz Ziolek/East News

Na posiedzeniu sejmowej komisji finansów publicznych wiceminister finansów Hanna Majszczyk poinformowała, że kolejna dotacja z budżetu państwa dla nadawców publicznych zostanie przekazana na realizację misji publicznej. Nie sprecyzowała, jaka część z kwoty 800 mln zł trafi do poszczególnych spółek.

Zapewne tak jak przy wcześniejszych transzach zdecydowaną większość otrzyma Telewizja Polska. W przypadku 800 mln zł może do niej trafić ponad 700 mln.

Dotowanie mediów publicznych z kasy państwowej krytycznie ocenili na posiedzeniu komisji przedstawiciele opozycji. Henryk Kowalczyk z PiS ocenił, że chociaż spółki mediów publicznych od końcówki 2023 roku formalnie są w stanie likwidacji, to działania likwidacyjne są tam pozorne.

– W tym momencie w normalnym trybie obrotu gospodarczego dotowanie spółki w likwidacji jest absolutnie wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Zresztą widzowie pokazali, jak traktuję tę telewizję w likwidacji, ona zostanie zlikwidowana całkowicie przez brak oglądalności – stwierdził.

Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Maciej Wróbel przypomniał, że spółki mediów publicznych zostały postawione w stan likwidacji po tym, jak prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową dającą nadawcom publicznym kolejną rekompensatę abonamentową. Zwrócił uwagę, że owa rekompensata w 2023 roku wyniosła 2,8 mld zł.

Według Wróbla postawienie spółek mediów publicznych w stan likwidacji może zostać cofnięte w każdym momencie. Warunkiem jest jednak zapewnienie im trwałego finansowania.

W głosowaniu za pozytywnym zaopiniowaniem kolejnej dotacji dla nadawców publicznych opowiedziało się 19 członków komisji finansów publicznych, a przeciw było 11.

0,3 mld zł mniej dla TVP i Polskiego Radia

Telewizja Polska, Polskie Radio i 17 regionalnych rozgłośni publicznych wprost z budżetu państwa są dotowane od początku 2024 roku. Jak niedawno informowaliśmy, wrześniowa transza wynosi 90 mln zł, z czego do Telewizji Polskiej trafi 60 mln zł, a do Polskiego Radia – 16,4 mln.

Odpowiadając na pytania posłów Maciej Wróbel poinformował, że licząc z planowanymi 800 mln zł, nadawcy w 2025 roku dostaną 2,01 mld zł z budżetu państwa. W ub.r. było to 2,34 mld.

Wiceminister kultury zaznaczył, że Telewizja Polska przez ostatnie półtora roku przy o miliard niższym budżecie wygenerowała oszczędności wynoszące 600 mln zł.

Od września ub.r. nadawcy publiczni ponownie otrzymują też kolejne wypłaty abonamentu RTV, które Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dla większości tych spółek wstrzymała w styczniu ub.r. Uzasadniała to wątpliwościami związanymi z postawieniem firm w stan likwidacji przez ministra kultury.

Maciej Wróbel na posiedzeniu komisji poinformował, że według szacunków resortu w depozytach sądowych pozostaje ponad 300 mln zł transz abonamentu skierowanych tam przez KRRiT.

Jak już informowaliśmy, w zeszłym tygodniu Krajowa Rada zdecydowała, że w przyszłym roku z prognozowanych 603,3 mln zł przychodów abonamentowych Telewizja Polska dostanie 51 proc., a Polskie Radio i publiczne rozgłośnie regionalne – po 24,5 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]