SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Aflofarm liderem reklamy radiowej, ale z mniejszymi wydatkami

W 2012 roku zdecydowanie najwięcej na reklamę radiową wydał Aflofarm Farmacja Polska, przy czym w skali roku zredukował budżet o 17 proc. Za to duże wzrosty tych wydatków zanotowały Metro Group, Olimp Laboratories, PTK Centertel i Euro-Net Warszawa.

Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. cennikowe wydatki Aflofarm Farmacja Polska na reklamę radiową wyniosły 302,3 mln zł. W porównaniu z 2011 roku firma zmniejszyła je o 61,2 mln zł, czyli o 16,8 proc., ale i tak pozostała zdecydowanie największym reklamodawcą radiowym - jej budżet był większy niż łączne wydatki dwóch kolejnych marketerów.

Spadek budżetu radiowego Aflofarmu można uzasadniać dużym wzrostem wydatków firmy na reklamę telewizyjną. W ub.r. cennikowo wyniosły one 468,4 mln zł, aż o 49 proc. więcej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły).

- Te ruchy budżetowe Aflofamu nastąpiły w drugiej połowie roku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Kulesz, buying manager w ZenithOptimedia Group. - Oprócz wyraźnej korekty budżetu radiowego, można zaobserwować zmianę doboru stacji - dodaje.

>>> Eska Rock, Jedynka, Tok FM i Radio ZET zarobiły dużo więcej z reklam w 2012 r.

Drugim największym reklamodawcą radiowym pozostała Metro Group (należą do niej sieci hipermarketów Real, MediaMarkt i Saturn oraz hurtowni Metro & Makro Cash and Carry), której wydatki wyniosły 167,7 mln zł, o 28,6 proc. więcej niż w 2011 roku. Na trzecie miejsce awansował producent suplementów diety Olimp Laboratories, który wydał 121 mln zł, aż o 87 proc. więcej niż rok wcześniej.

Po mniej niż 100 mln zł na reklamę radiową przeznaczyły PTK Centertel (operator sieci Orange) i Euro-Net Warszawa (właściciel sieci elektromarketów RTV Euro AGD). Wydatki Centertela wzrosły przez rok o 44,1 proc., co można wiązać z kosztami przeprowadzonej w połowie ub.r. kampanii rebrandingu TP na Orange. Natomiast Euro-Net Warszawa wydał o 20,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Cennikowo wartość reklamy radiowej wzrosła w ub.r. o 13,2 proc., jednak według danych Starlinka - za trzy pierwsze kwartały - faktycznie spadła o 4 proc. (zobacz szczegóły). - Skłaniam się ku przekonaniu, że w całym roku 2012 radio było na reklamowym minusie - ocenia Krzysztof Kulesz. - Estymacje Starlinka są zdecydowanie bliższe prawdy z kilku powodów. Cenniki stacji wzrosły w ub.r. o około 7 proc., duża część czasu reklamowego jest kupowana w pakietach, a przez Kantar Media raportowana jako zakup pojedynczych stacji, natomiast zmiany w budżecie mediowym Aflofarmu wymusiły na stacjach - lub w znaczącej mierze na to wpłynęły - zmianę polityki handlowej - wylicza Kulesz.

Cennikowe wydatki reklamowe w radiu
Wirtualnemedia.pl20122011
Aflofarm302 311 533 zł363 506 270 zł
Metro Group167 663 660 zł130 382 740 zł
Olimp Laboratories121 035 725 zł64 696 670 zł
PTK Centertel98 278 801 zł68 214 762 zł
Euro-Net Warszawa88 207 345 zł73 122 237 zł
wydatki ogółem3 413 666 543 zł3 015 936 574 zł

 


 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Aflofarm liderem reklamy radiowej, ale z mniejszymi wydatkami

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl