SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nielsen w 2019 roku zwiększył przychody, ale zanotował stratę

Zajmująca się badaniem oglądalności telewizyjnej firma AGB Nielsen Media Research w ub.r. zanotowała wzrost przychodów operacyjnych o 4,9 proc. do 25,73 mln zł, a jej strata netto zmalała z 2,63 do 2,58 mln zł.

Agnieszka GosiewskaArticle

Przychody AGB Nielsen Media Research w całości zostały osiągnięte z usług telemetrycznych. Wpływy w kraju zmalały rok do roku z 19,14 do 17,5 mln zł, a z zagranicy - z 5,4 do 8,23 mln zł.

- Do odbiorców badań w Polsce należą największe stacje telewizyjne, agencje reklamowe i domy mediowe oraz bezpośrednio niektórzy reklamodawcy. Do klientów spoza Polski należą stacje telewizyjne, producenci programów telewizyjnych oraz inne instytuty badawcze - opisano w sprawozdaniu firmy złożonym w KRS.

Najwięcej w ostatnich latach mówiło się o współpracy AGB Nielsen Media Research z Telewizją Polską. Publiczny nadawca wielokrotnie krytykował badanie oglądalności realizowane przez firmę, uzgodnił zasady audytu panelu telemetrycznego, jednocześnie zawierał kolejne umowy na rok dotyczące danych z tego pomiaru, mimo że uruchomił własny model szacowania oglądalności na podstawie danych od klientów Netii.

AGB Nielsen Media Research należy do koncernu Nielsen. Przychody firmy od innych podmiotów z tego koncernu zwiększyły się rok do roku z 3,53 do 5,67 mln zł, z czego te od luksemburskiej spółki The Nielsen Co. (Europe) - z 3,18 do 5,28 mln zł.

Koszty 4 proc. w górę

W ub.r. wydatki operacyjne AGB Nielsen Media Research wyniosły 24,83 mln zł, po wzroście o 4,1 proc. z 23,85 mln zł rok wcześniej. Zdecydowana większość to koszty usług obcych, które zwiększyły się z 20,59 do 21,09 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia poszły w górę z 2,58 do 2,74 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 342,5 do 397,9 tys. zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 14 osób. W połowie ub.r. na emeryturę po 23 latach pracy w spółce przeszła jej prezes Elżbieta Gorajewska, na to stanowisko powołana została Agnieszka Gosiewska.

Koszty podatków i opłat zwiększyły się z 16,4 do 200 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 292,5 do 389,1 tys. zł.

Wydatki na zakupy od spółki The Nielsen Co. (Europe) poszły w górę z 18,99 do 19,29 mln zł.

Strata wskutek podatku dochodowego, większy panel telemetryczny

Zysk sprzedażowy AGB Nielsen Media Research wzrósł z 695,6 do 901,2 tys. zł, zysk operacyjny - z 658,3 do 912,8 tys. zł, a zysk brutto - z 647,4 do 846,4 tys.

Natomiast wynik netto firmy był nadal ujemny, o czym przesądził podatek dochodowy: w ub.r. firma zapłaciła go 3,42 mln zł, a rok wcześniej 3,28 mln zł. W konsekwencji jej strata netto zmalała z 2,63 do 2,58 mln zł.

Wskutek tej straty kapitał własny spółki zmalał z 2,57 mln zł do -3,7 tys. zł. Kapitał zakładowy to niezmiennie 4 mln zł, a zapasowy - 1,2 mln zł.

W połowie ub.r. AGB Nielsen Media Research zaczął prace na powiększeniem swojego panelu telemetrycznego z 2 do 3,5 tys. gospodarstw domowych. Zapowiedziano, że proces ten zakończy się jesienią br.

W sprawozdaniu nie poinformowano o żadnych negatywnych konsekwencjach, które przyniosła firmie epidemia koronawirusa. Zaznaczono, że spółka większość umów będzie podpisywała w złotych, żeby uniknąć ryzyka kursowego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nielsen w 2019 roku zwiększył przychody, ale zanotował stratę

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maksio
1. Nie wiem kiedy będzie zwiększony "panel" do 3,5 tys. gosp. dom(być może tzw.: "covid" był/jest "wymówką" dla terminu "oddania do użytku funkcyjnego" zamierzonego panelu - nie wiem)...

2. Nie wiem czy ten "streaming meter" będzie mierzył oglądalność telewizji tylko "stacjonarnie"(w gosp. dom. pisząc ogólnie) czy mobilnie(również poza gosp. dom. pisząc ogólnie).
Jak na dzisiejsze czasy: mierzenie tylko "stacjonarne": jest oderwane od rzeczywistości(chyba) moim zdaniem i co się z tym wiąże dla "realności wyników badania".
Chyba to też powinno być tyle gosp. dom. objętych "streaming metrem" ile spośród planowanych 3,5 tys. ma Internet(by było reprezentatywnie) - nie tak ?
odpowiedź
User
Maksio
3. Panel: 10 tys. gosp. dom. do mierzenia oglądalności telewizji w Polsce to już by było chyba ok(akceptowalnie) - dla "realności wyników badania".
3.1. Poza "tym wszystkim" pasowałoby chyba, żeby "badanie oglądalności telewizji" w Polsce "od NAM" było "przejrzyste i do wglądu, kontroli realnej" dla m.in. nadawców telewizyjnych(struktura panelu itp.) - chyba, że już tak jest.
odpowiedź