SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora ze wzrostem wpływów o 8 proc. i 10 mln zł straty. Więcej z Heliosa, AMS i „GW”, koszty zamknięcia drukarni

W pierwszej połowie br. grupa kapitałowa Agora zanotowała wzrost przychodów o 7,8 proc. do 578,2 mln zł oraz 10 mln zł straty netto (wobec 9,9 mln zł zysku przed rokiem). Mocno zwiększyły się wpływy z kin Helios i grupy AMS, a koszty obciążyło zamknięcie dwóch drukarni.

Warszawska siedziba Agory, fot. materiały PR Article

Do wzrostu przychodów Agory najmocniej przyczynił się segment filmowo-książkowy, który oprócz kin Helios obejmuje producenta filmowego Next Film i Wydawnictwo Agora. Jego przychody wyniosły w minionym półroczu 242 mln zł, aż o 32,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast zajmująca się reklamą zewnętrzną grupa AMS zwiększyła wpływy o 4,1 proc. do 86,6 mln zł.

Jednak w związku ze spadkami w reklamie prasowej i internetowej łączne wpływy reklamowe Agory zmalały o 3,5 proc. do 257,7 mln zł. Natomiast przychody z usług poligraficznych poszły w dół o 20,6 proc. do 25,5 mln zł.

Koszty operacyjne firmy poszły w górę o 7,5 proc. do 586,9 mln zł. Nakłady na amortyzację podskoczyły aż o 75,1 proc. do 76,7 mln zł, a na restrukturyzację - o 55,6 proc. do 30,7 mln zł. Jest to związane głównie z zamknięciem w wiosną br. drukarni w Tychach i Pile i zwolnieniem ich zatrudnionych tam osób. Wiosną firma pożegnała się ze 147 pracownikami, stara się sprzedać zgromadzony tam sprzęt drukarski.

Zysk EBITDA Agory, bez uwzględnienia nowego standardu rachunkowości MSSF 16, zmalał w skali roku z 33,9 do 32,5 mln zł. Natomiast zgodnie z tym standardem w minionym półroczu wyniósł 68 mln zł.

Wynik netto firmy pogorszył się z 9,9 mln zł zysku do 10 mln zł straty.

W pierwszej połowie ub.r. Agora zanotowała dodatkowe wpływy: 13,9 mln zł ze sprzedaży nieruchomości i 26,7 proc. ze zbycia 41 proc. akcji Stopklatki. Jednocześnie odpisała 15,7 mln zł należności od Ruchu i zawiązała 2 mln zł rezerwy w pionie prasowym.

Helios, Next Film i Wydawnictwo Agora mocno w górę

Przychody z biletów do kin Helios wzrosły w skali roku o 14,6 proc. do 116,1 mln zł w minionym półroczu. Wpływy ze sprzedaży barowej w kinach poszły w górę o 29,1 proc. do 48,8 mln zł, a z reklam - o 10,8 proc. do 13,3 mln zł.

Zajmująca się produkcją i dystrybucją filmów spółka Next Film miała w zeszłym półroczu 32,1 mln zł wpływów, wobec 7,1 mln zł rok wcześniej. Prawie 90 proc. tegorocznych wpływów osiągnęła w pierwszym kwartale, głównie dzięki dystrybucji filmu „Miszmasz, czyli Kogel Mogel 3”, który obejrzało w kinach 2,4 mln osób.

Natomiast przychody Wydawnictwa Agora, publikującego książki, płyty CD i filmu, zwiększyły się o 16,3 proc. do 23,6 mln zł.

Koszty operacyjne pionu filmowo-książkowego wyniosły w minionym półroczu 227,6 mln zł, o 29,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z uwzględnieniem standardu MSSF 16 wydatki na usługi obce poszły w górę o 4,3 proc. do 89,5 mln zł, a na amortyzację - aż o 182,9 proc. do 41,3 mln zł.

Przełożyło się to na wzrost zysku EBITDA z 21,9 do 55,9 mln zł, a bez uwzględnienia MSSF 16 - z 21,9 do 28 mln zł.

Wzrosły wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, mniej z reklam

Pion prasowy Agory zanotował spadek półrocznych przychodów o 5,6 proc. do 98,6 mln zł. Zwiększyły się jedynie wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” - o 8,3 proc. do 48,3 mln zł. Nastąpiło to głównie dzięki wyższym wpływom z prenumeraty cyfrowej „GW”, z której na koniec czerwca korzystało 193 tys. użytkowników.

Natomiast przychody ze sprzedaży czasopism zmalały o 21,3 proc. do 5,9 mln zł (w drugiej połowie ub.r. Agora zrezygnowała z dalszego wydawania pism „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”), z reklam w „Gazecie Wyborczej” - o 11,5 proc. do 34,7 mln zł, a z reklam w czasopismach - o 34,3 proc. do 6,9 mln zł.

Koszty operacyjne ograniczono o 20,9 proc. do 99,3 mln zł, przede wszystkim dlatego, że w pierwszej połowie ub.r. Agora odpisała 16,3 mln zł na należności od Ruchu i 2,2 mln zł na koszty restrukturyzacji.

Strata EBITDA segmentu prasowego skurczyła się z 20,4 do 0,1 mln zł.

AMS w górę, pion internetowy i radiowy ze spadkami

Grupa AMS osiągnęła w minionym półroczu wzrost przychodów o 4,1 proc. do 86,6 proc., a w samym drugim kwartale dynamika była jeszcze wyższa - o 7,2 proc. do 50,7 mln zł. W sprawozdaniu Agory zaznaczono, że ten wzrost wynika przede wszystkim z budżetów przeznaczanych na nośniki cyfrowe i typu premium citylight.

Jednocześnie półroczne koszty operacyjne poszły w górę o 6,4 proc. do 73,5 mln zł, głównie w związku ze wzrostem nakładów na amortyzację o 44 proc. do 14,3 mln zł.

Zysk EBITDA zwiększył się z 23,8 do 27,4 mln zł, a bez uwzględnienia MSSF 16 - zmalał do 22,6 mln zł.

W pionie internetowym półroczne wpływy nieznacznie zmalały - o 0,7 proc. do 86,1 mln zł, natomiast w samym drugim kwartale nastąpił wzrost o 4,3 proc. do 48,5 mln zł.

Jednocześnie koszty operacyjne w pierwszej połowie br. wzrosły o 2 proc. do 79,8 mln zł (wydatki na usługi obce poszły w górę o 13,3 proc. do 44,2 mln zł), co spowodowało spadek zysku EBITDA z 10,8 do 9,4 mln zł.

Wyraźnie zmalały przychody i rentowność pionu radiowego Agory. Wpływy wyniosły w minionym półroczu 50 mln zł (po spadku o 9,4 proc. w skali roku), a te z reklam - 40,5 mln zł (13,9 proc. mniej niż rok wcześniej). Zmalały zarówno wpływy ze sprzedaży czasu antenowego w stacjach Grupy Radiowej Agory, jak też z obsługi w tym zakresie zewnętrznych rozgłośni.

Koszty operacyjne zmalały słabiej - w ujęciu półrocznym o 3,8 proc. do 45,3 mln zł, a w samym drugim kwartale zwiększyły się o 3,8 proc. do 24,3 mln zł. Dużo więcej niż rok wcześniej wydano na amortyzację oraz reprezentację i reklamę.

W konsekwencji półroczny zysk EBITDA zmalał z 10,1 do 8,2 mln zł.

W segmencie druku przychody zmniejszyły się o 19,9 proc. do 28,9 mln zł w pierwszej połowie br., za to koszty operacyjne wzrosły o 2,9 proc. do 39,4 mln zł. Wydatki obciążyło 4,9 mln zł na restrukturyzację, czyli przeprowadzone w kwietniu i maju zwolnienia grupowe.

W konsekwencji wynik EBITDA spadł poniżej zera - z 1,6 mln zł zysku w pierwszej połowie ub.r. do 6,4 mln zł w minionym półroczu.

Agora z serią przejęć i dywidendą, negocjuje do 500 mln zł kredytu

W połowie ub.r. Agora w swojej strategii na lata 2018-2022 zapowiedziała, że przeznaczy prawie 500 mln zł na przejęcie, m.in. w sektorze marketingu internetowego i e-commerce.

W lutym br. za 130,7 mln zł kupiła od Czech Media Invest 40 proc. udziałów Eurozetu, nadawcy m.in. Radia ZET. Zyskała też opcję przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. udziałów od SFS Ventures. Transakcja nie została zgłoszona do akceptacji przez UOKiK, regulator podjął postępowanie w tej sprawie.

Jesienią ub.r. i w czerwcu br. Agora wzięła udział w dwóch rundach finansowania czeskiej spółki ROI Hunter oferującej platformę do marketingu internetowego. W efekcie przejęła 24 proc. jej udziałów za ok. 4,4 mln euro.

W lipcu br. należąca do Agory spółka AMS przejęła 60 proc. udziałów spółki Piano Group, operatora sieci MoveTV obejmującej ponad 900 ekranów w 191 klubach fitness w całej Polsce. Zapłaciła na razie 6,5 mln zł zaliczki.

W marcu br. Agora razem ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios zaczęła negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł. Pod koniec sierpnia przedłużyła do końca grudnia obecny limit kredytowy w wysokości 35 mln zł.

Spółka jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W czwartek na koniec sesji za jej akcję płacono 10,40 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 484,4 mln zł. Głównymi akcjonariuszami firmy są Agora Holding (ma 11,6 proc. kapitału i 35,36 proc. głosów na walnym zebraniu akcjonariuszy), OFE PZU Złota Jesień (17,45 proc. kapitału), MDIF Media Holdings (11,5 proc.) i OFE Nationale-Nederlanden (9,62 proc.).

1 sierpnia Agora wypłaciła swoim inwestorom 23,29 mln zł dywidendy, po 50 groszy na akcję.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora ze wzrostem wpływów o 8 proc. i 10 mln zł straty. Więcej z Heliosa, AMS i „GW”, koszty zamknięcia drukarni

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
MArcin
Ciągle w dół. Michnik RAUS!. Ach, jak ja kocham takie wieści.
56 62
odpowiedź
User
hattrik
Czyli zarząd przyzna sobie 10 mln premii. Taka tam jest zasada :-D
51 55
odpowiedź
User
Ano
Co roku straty a zarząd co roku ma nowe - dobre uzasadnienie :)
47 47
odpowiedź
User
paff
asy
28 36
odpowiedź
User
paff
Raport pełen sprzeczności. Z jednej strony spadek ilości reklam internetowych, a z drugiej strony próbują inwestować w firmy zajmujące się właśnie marketingiem internetowym, albo spadek przychodów z druku bo sprzedali drukarnie. Ciekawe co jeszcze mają do sprzedaży bo tylko to ich przy życiu utrzymuje.
39 34
odpowiedź