SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora ograniczyła stratę. Odbicie w górę w kinach dużo mocniejsze niż w reklamie i prasie

W trzecim kwartale br. Agora przy wzroście wpływów o 38 proc. zanotowała spadek straty netto z 9 do 1,5 mln zł. Przychody z biletów i przekąsek w kinach Helios poszły w górę dużo mocniej niż z reklam i sprzedaży prasy.

Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)

Przychody sprzedażowe grupy Agora w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku ze 193 do 266,4 mln zł. Kwotowo najmocniej wzrosły wpływy z biletów do kin Helios - z 16,2 do 46 mln zł, czyli o 184 proc.

Procentowo mocniej w górę poszły przychody ze sprzedaży barowej w kinach (o 219,8 proc. do 25,9 mln zł) oraz produkcji i dystrybucji filmów (o 471,4 proc. do 4 mln zł. W zeszłym kwartale Helios sprzedał 2,4 mln biletów, o 159,1 proc. więcej niż przed rokiem. To dynamika wyższa niż na całym rynku kinowym, gdzie według danych Boxoffice.pl nastąpił wzrost o 123,1 proc. do ponad 7,7 mln sprzedanych biletów.

Największe źródło wpływów firmy - sprzedaż reklam w prasie, internecie, kinach i na outdoorze - zwiększyło się o 14,2 proc. do 125,5 mln zł. Natomiast wpływy ze sprzedaży prasy, książek i płyt CD/DVD wzrosły o 4,2 proc. do 34,4 mln zł.

Udział sprzedaży reklam w łącznych wpływach firmy zmalał rok do roku z 56,9 do 47,1 proc., natomiast udział biletów kinowych wzrósł z 8,4 do 17,3 proc., a sprzedaży barowej w kinach - z 4,2 do 9,7 proc.

Cały segment filmowo-książkowy Agory osiągnął w zeszłym kwartale wzrost przychodów o 121,3 proc. do 105,1 mln zł. - To głównie zasługa dynamicznie odbudowującej się po pandemii działalności kinowej - zaznaczono w sprawozdaniu finansowym firmy. Natomiast działalność gastronomiczna w ramach tego pionu zanotowała wzrost wpływów o 25,8 proc. do 8,3 mln zł.

Znacząco w górę poszły też przychody segmentu internetowego - o 14,4 proc. do 51,6 mln zł. Wynika to głównie w wyższej sprzedaży reklam przez pion Gazeta.pl i spółkę Yieldbird.

W pierwszych trzech kwartałach przychody grupy Agora wzrosły tylko o 0,3 proc. do 614,2 mln zł. Przesądziło o tym dłuższe zamknięcie kin w pierwszej połowie br. (zostały otwarte pod koniec maja) niż rok wcześniej w związku z epidemią.

- Grupa Agora szybko odbudowuje swoje wyniki - rosną wszystkie kategorie naszych wpływów i to we wszystkich obszarach działalności. Najlepsze od 2008 r. rezultaty trzeciego kwartału zawdzięczamy intensywnej pracy całego zespołu oraz korzystnej sytuacji rynkowej, a zwłaszcza szybującej w górę frekwencji kinowej i rekordowym wydatkom na rynku reklamy w Polsce - komentuje Bartosz Hojka, prezes Agory.

- Co istotne, na sukces Grupy Agora w minionym kwartale wpłynęła poprawa wyników operacyjnych we wszystkich segmentach biznesowych Agory. Cieszą nas też wymierne efekty obranego przed kilku laty kursu na cyfryzację - już niemal połowa przychodów reklamowych Grupy pochodzi z usług cyfrowych, a w przypadku wpływów ze sprzedaży treści w cyfrze udział ten sięga 40 proc. - dodaje.

Koszty z mniejszym wzrostem

Wydatki operacyjne miały znacznie niższą dynamikę od wpływów - w zeszłym kwartale zwiększyły się o 29,3 proc. do 255,2 mln zł. Koszty usług obcych wzrosły o 36 proc. do 93,7 mln zł, a wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych - o 23,3 proc. do 75,7 mln zł.

W ujęciu trzech kwartałów nastąpił spadek kosztów operacyjnych o 1,3 proc. do 680,1 mln zł, także dzięki zmniejszeniu się wartości odpisów aktualizujących z 28,7 do 2,4 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wydatki finansowe grupy Agora w zeszłym kwartale zwiększyły się z 11,4 do 18,1 mln zł, głównie wskutek wzrostu kosztu różnych zmian kursów walut (z 6,9 do 13,3 mln zł).

Agora na plusie operacyjnym

Kwartalny zysk EBITDA firmy poszedł w górę z 33,2 do 49,8 mln zł, a wynik operacyjny - z 4,3 mln zł straty do 11,2 mln zł zysku. Natomiast strata brutto zmalała z 10,5 do 4,8 mln zł, a strata netto - z 9 do 1,5 mln zł.

W pierwszych trzech kwartałach pogorszyła się rentowność na poziomie EBITDA (z 73,4 do 56,4 mln zł zysku ), a poprawiła na poziomie operacyjnym (z 77,2 do 65,9 mln zł straty) i netto (z 97,2 do 70,8 mln zł straty).

Na koniec września br. zadłużenie grupy Agora z tytułu kredytów i leasingu wyniosło 841,9 mln zł (z czego 677,8 mln zł to zobowiązania z tytułu leasingu wynikające z MSSF 16). Jednocześnie firma miała 99,9 mln zł w gotówce i jej ekwiwalentach oraz 0,8 mln zł udzielonych pożyczek. W konsekwencji jej zadłużenie netto miało wartość 742 mln zł.

Agora bez dywidendy, zmiany w zarządzie

Od ponad dwóch dekad Agora jest notowana na warszawskiej giełdzie. W czwartek na koniec sesji jej kurs wynosił 8,11 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 378,2 mln zł. Głównym akcjonariuszem są Agora Holding z walorami stanowiącymi 11,6 proc. kapitału i 35,36 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Po wybuchu epidemii kurs giełdowy firmy zmalał nawet do 4,4 zł pod koniec października ub.r., natomiast w czerwcu i lipcu br. wzrósł do 10-11 zł. W ub. i br. Agora nie wypłacała dywidendy.

Z początkiem czerwca br. członkiem zarządu firmy został Tomasz Grabowski. Nadzoruje pion technologii, działy technologiczne odpowiedzialne za rozwój funkcjonalności dla Gazeta.pl i Wyborcza.pl oraz rozwój innowacji technologicznych i dział big data. Na początku sierpnia do zarządu została mianowana Agnieszka Siuzdak-Zyga, nadzoruje pion Gazeta.pl.

Natomiast w drugiej połowie października z zarządu Agory odeszła Agnieszka Sadowska. Z firmą była związana przez 22 lata, jako członkini zarządu od wiosny 2017 roku nadzorowała segmenty prasy (w tym działalność poligraficzną), internetu i reklamy zewnętrznej.

Dołącz do dyskusji: Agora ograniczyła stratę. Odbicie w górę w kinach dużo mocniejsze niż w reklamie i prasie

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
XX
Mniejsza strata? Należy się premia dla Zarządu :)
odpowiedź
User
Dks
Czyli maja stratę ale piszmy ze to sukces. Innych wydawców cisnijmy ze sobie nie radzą ale Agora jest cacy
odpowiedź
User
Media
Czyli maja stratę ale piszmy ze to sukces. Innych wydawców cisnijmy ze sobie nie radzą ale Agora jest cacy


Oczywiście, że to sukces. Agora to nie tylko GW, a pandemia spowodowała gigantyczne straty w kinach czy gastronomii.
odpowiedź