Agora: rynek reklamy w Polsce spadł w III kwartale o 3 proc. "Cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności"

Według szacunków Agory w III kwartale 2020 roku wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,1 mld zł i spadła o 3 proc. w stosunku do III kwartału 2019 roku. - Jeżeli chodzi o IV kwartał tego roku, nie chcielibyśmy się wdawać w szczegółowe prognozy, ponieważ cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności - ocenia Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Agora: rynek reklamy w Polsce spadł w III kwartale o 3 proc. "Cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności"
Siedziba Agory, fot. materiały prasowe

We wtorek Grupa Agora zaprezentowała swoje wyniki finansowe za III kwartał br. Grupa osiągnęła przychody w wysokości 612,1 mln zł i były one niższe o prawie 1/3 (dokładnie o 29,8 proc.) od tych odnotowanych w analogicznym okresie 2019 roku. Według zarządu oczywistymi czynnikami decydującymi o poziomie wpływów były wybuch pandemii i ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, wprowadzone w celu walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

W III kwartale 2020 r. reklamodawcy zmniejszyli wydatki reklamowe we wszystkich segmentach rynku poza internetem. Najmocniej spadki wydatków na reklamę w III kwartale dotknęły kina, które funkcjonowały w zaostrzonym rygorze sanitarnym i z ubogą ofertą repertuarową (obecnie są zamknięte). Istotne spadki miały miejsce również w segmencie magazynów i dzienników. Duże ograniczenie wydatków na reklamę dotknęło też segment reklamy zewnętrznej ze względu na mniejszy ruch w przestrzeni publicznej. Niższe były również wydatki na reklamę w radiu i w telewizji.

W okresie styczeń - wrzesień 2020 roku wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 6,1 mld zł i zmniejszyła się o 12 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku.

- Jeżeli chodzi o nasze szacunki dotyczące dynamiki rynku reklamowego w całym 2020 roku, podtrzymujemy naszą prognozę, że powinna ona się zamknąć spadkiem w przedziale od 8 do 12 proc. - skomentował sytuację na rynku reklamy Bartosz Hojka, prezes Grupy Agora.

grafika

"Sytuacja ogromnej niepewności"

Pytany o prognozy na IV kwartał br. oraz na przyszły rok prezes Agory odpowiedział, że „nie chciałby się wdawać w szczegółowe prognozy dotyczące ostatniego kwartału tego roku, ponieważ cały czas są w sytuacji ogromnej niepewności”.

- Cały czas obserwujemy, że  klienci podejmują swoje decyzje o wydatkach reklamowych w ostatniej chwili, o kampaniach reklamowych pod wpływem sytuacji w kraju. Biorą pod uwagę wprowadzane obostrzenia i zachowania konsumenckie ich klientów. Dlatego bardzo trudno by nam było szacować zarówno IV kwartał, jak i 2021 rok, od tego pytania na tym etapie chcielibyśmy się uchylić – stwierdził Bartosz Hojka.

Zaznaczył jednak, że zarząd oczekuje, że „IV kwartał br. na całym rynku reklamowym będzie raczej zbliżony swoją dynamiką do III kwartału i na pewno będzie dużo lepszy niż II kwartał”.

- Nie spodziewamy w związku z drugą falą pandemii takich spadków na całym rynku reklamowym, jakie miały miejsce w II kwartale. Natomiast zachowania klientów będą bardzo mocno uzależnione od sytuacji związanej z pandemią, na przykład wiemy od tygodnia, że przychody z reklamy kinowej spadną do zera. Nie jesteśmy w stanie na dzisiaj przewidzieć, jak długo ten administracyjny zakaz, zamknięcie kin będzie się utrzymywać – podkreślił Bartosz Hojka.

Nikola Bochyńska
Autor artykułu:
Nikola Bochyńska
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7