SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Agora ze spadkiem wpływów o 8 proc. Mniej z kin Helios, druku i „Gazety Wyborczej” - więcej z AMS, radia i internetu

W minionym półroczu grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów sprzedażowych netto o 8,1 proc. do 536,3 mln zł oraz 9,9 mln zł zysku netto (wobec 5,4 mln zł straty rok wcześniej). Przychody z biletów w kinach Helios zmalały o 6,3 proc., ze sprzedaży wydawnictw - o 3,8 proc., natomiast z usług reklamowych - wzrosły o 1,8 proc.

Bartosz Hojka, prezes Agory, fot. materiały prasowe Article

Spadek przychodów sprzedażowych Agory wynika przede wszystkim ze zmniejszenia się wpływów w jej segmentach druku, filmowo-książkowym i prasy. Procentowo najbardziej - o 45,5 proc. do 32,1 mln zł - zmalały przychody z usług poligraficznych, co wynika z niższego wolumenu zamówień, zwłaszcza na druk w technologii coldset.

W należących do Agory kinach Helios wpływy z biletów spadły w minionym półroczu o 6,3 proc. do 101,2 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 4,8 proc. do 37,8 proc. Dużo większe spadki nastąpiły w samym drugim kwartale - odpowiednio o 19,7 proc. do 35 mln i 21,1 proc. do 13,8 mln zł. Firma tłumaczy to niższą frekwencją związaną m.in. z bardzo dobrą pogodą utrzymującą się od kwietnia, ograniczeniem handlu w niedziele i przesunięciem niektórych premier ze względu na piłkarskie mistrzostwa świata.

Przychody ze sprzedaży wydawnictw, przede wszystkim prasy na czele z „Gazetą Wyborczą”, wyniosły w pierwszej połowie br. 65,5 mln zł, o 3,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Przyczynami są głównie trudna sytuacja na rynku prasy drukowanej i rezygnacja z wydawania części tytułów.

Z kolei wpływy z usług reklamowych zwiększyły się o 1,8 proc. do 267 mln zł, głównie dzięki wzrostom wpływów z reklamy zewnętrznej (o 3,4 proc. do 83,2 mln zł), internetowej (o 13,5 proc. do 75,6 mln zł) oraz radiowej (o 4,5 proc. do 46,9 mln zł).

Koszty operacyjne Agory wyniosły w minionym półroczu 546 mln zł, o 4,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Mocno zmalały nakłady na zużycie materiałów i energii (o 22,6 proc. do 73 mln zł), reprezentację i reklamę (o 20,3 proc. do 29,1 mln zł) oraz amortyzację (o 12,4 proc. do 43,8 mln zł). Natomiast koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych zwiększyły się o 0,8 proc. do 164,6 mln zł, głównie ze względu na otwieranie kolejnych Kin Helios i podniesienie z początkiem br. minimalnej stawki godzinowej.

W minionym kwartale firma zanotowała 26,7 mln zł zysku ze zbycia 41 proc. akcji spółki Stopklatka, kupionych przez Kino Polska TV. Ta transakcja podwyższyła wynik netto o 22,6 mln zł. Jednocześnie Agora dokonała odpisu w wysokości 13,6 mln zł z tytułu należności przeterminowanych, których prawdopodobnie nie uda się uzyskać od kontrahenta.

Wyniki EBITDA Agory w minionym półroczu wyniósł 33,9 mln zł zysku (wobec 60,3 mln zł zysku rok wcześniej), a w drugim kwartale br. - 2,4 mln zł straty (rok wcześniej było 31,4 mln zł zysku). W zeszłym kwartale firma miała 0,2 mln zł zysku netto, a w zeszłym półroczu - 9,9 mln zł (wobec odpowiednio 0,7 mln zł zysku i 5,4 mln zł straty rok wcześniej).

Na koniec czerwca br. zatrudnienie w grupie kapitałowej Agora wynosiło 2 776 etatów, o 76 mniej niż rok wcześniej. Zmalała liczba pracowników głównie w segmentach druku, prasy, internetu i pionach wspomagających.

W lutym i marcu firma przeprowadziła zwolnienia grupowe w swoim pionie druku, pożegnała się z 47 osobami, czyli ok. 15 proc. wszystkich pracowników tego działu. Na zwolnienia zawiązała 1,4 mln zł rezerwy, szacuje, że mogą one przynieść ponad 2 mln zł oszczędności w skali roku.

Agora na koniec czerwca miała 161 mln zł wolnych środków pieniężnych, w tym 42,7 mln zł w kasie, na rachunkach i lokatach oraz 118,3 mln zł zainwestowanych w krótkoterminowe papiery wartościowe. Natomiast zadłużenie kredytowe Agory wyniosło 88,7 mln zł, z czego 60,5 mln zł stanowiło zadłużenie zewnętrzne Heliosa.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora ze spadkiem wpływów o 8 proc. Mniej z kin Helios, druku i „Gazety Wyborczej” - więcej z AMS, radia i internetu

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
Spadek wpływów z kin to efekt zakazu handlu w niedzielę (multiplexy są w galeriach handlowych). Dziwię się, że to nie jest nagłaśniane w mediach. W ostatnich latach bite były rekordy sprzedaży biletów w kinach, pierwszy kwartał tego roku był dalej dobry, ale w drugim zanotowano duży spadek. To się odbije na całej branży.
21 41
odpowiedź
User
A co
Czy w takim razie lepiej nie zamykać sklepów w Galeriach w niedzielę i nakazać handel całodobowy? Dzięki sprzedaży nocnej gospodarka wzrośnie o 120%!
31 15
odpowiedź
User
Przemek
Ani chybi niedługo będzie zwalnianie kolejnych pracowników i/lub sprzedaż nieruchomości. Ten zarząd jest niereformowalny, za to przekonany o swej genialności za co wypłaca sobie dodatkowe premie. Odkładając na bok sprawy ideologiczne - takich nieudaczników ze świecą szukać.
52 11
odpowiedź
User
Masza
Spadek wpływów z kin to efekt zakazu handlu w niedzielę (multiplexy są w galeriach handlowych). Dziwię się, że to nie jest nagłaśniane w mediach. W ostatnich latach bite były rekordy sprzedaży biletów w kinach, pierwszy kwartał tego roku był dalej dobry, ale w drugim zanotowano duży spadek. To się odbije na całej branży.


Niezupełnie, w bardzo wielu "galeriach" handlowych gastro, wyszynk i kina są otwarte. Co stoi na przeszkodzie, by iść na film?
39 12
odpowiedź
User
Internety GW
Statystyki z emisji reklam mówią wiele.... spadki w internecie również będą nieuniknione.
Już w chwili obecnej wiele placementów jest wolna w wiekszości tygodni.. wiem bo monitoruję - pewnie konkurencja korzysta.
25 9
odpowiedź