SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Akcje Allegro w debiucie zdrożały o 63 proc., firma warta ponad 70 mld zł

W poniedziałek przed południem akcje Allegro tuż po debiucie na warszawskiej giełdzie zdrożały o ponad 50 proc., a w ciągu całej sesji wzrost wyniósł 62,79 proc. Kapitalizacja firmy wynosi obecnie 70,17 mld zł.

Prezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. AllegroPrezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. Allegro

Mniejszościowy pakiet akcji Allegro oraz pula walorów nowej emisji zostały sprzedane inwestorom instytucjonalnym (trafiła do nich zdecydowana większość oferowanej puli) i indywidualnym w drugiej połowie września po 43 zł za sztukę. Była to maksymalna wartość z wyznaczonego przedziału 35-43 zł.

Walory trafiły do obrotu na rynku głównym warszawskiej giełdy w poniedziałek o godz. 9:15. Na otwarciu notowań ich cena podskoczyła do 65 zł, potem zmalała do ok. 60-62 zł, po czym szybko ustabilizowała się na poziomie 65 zł.

Kurs w wysokości 65 zł oznacza wzrost o 51,2 proc. z 43 zł. Jednocześnie przekłada się na kapitalizację Allegro w wysokości 66,51 mld zł. Przed godz. 11 wartość obrotów akcjami Allegro przekroczyła 2 mld zł.

Firma jest zdecydowanie najwyżej wycenianą spółką na warszawskiej giełdzie. Poprzedni lider CD Projekt po wzrostach z wiosny br. na krótko przekroczył poziom 40 mld zł.

10 spółek notowanych tylko na warszawskiej giełdzie z największą kapitalizacją (przy wszystkich spółkach oprócz Allegro stan z końca sesji 9 października):
1. Allegro - 70,17 mld zł
2. CD Projekt - 36,35 mld zł
3. PGNiG - 29,64 mld zł
4. PKO BP - 27,81 mld zł
5. KGHM - 23,99 mld zł
6. PZU - 21,66 mld zł
7. Dino Polska - 21,1 mld zł
8. PKN Orlen - 19,6 mld zł
9. Cyfrowy Polsat - 17,54 mld zł
10. ING Bank Śląski - 17,04 mld zł

Po godz. 13 kurs Allegro wynosił już 68 zł, co oznacza wzrost o 58,3 proc. i przekłada się na kapitalizację w wysokości 69,6 mln zł. Obroty walorami spółki sięgnęły 2,7 mld zł, co jest rekordem w przypadku pierwszego dnia notowań firmy na warszawskiej giełdzie.

Natomiast po godz. 14 cena akcji wzrosła do 70 zł, a obroty do 3 mld zł. Ostatecznie na koniec sesji za walor spółki płacono 70 zł, co daje wzrost o 62,8 proc. Kapitalizacja Allegro przy takim kursie wynosi 70,17 mld zł.

W komunikacie w sobotę wieczorem Allegro podsumowało wyniki swojej oferty publicznej: sprzedano 213,55 mln akcji po 43 zł za sztukę (to maksymalna wartość z proponowanego inwestorom zakresu 35-43 zł). Tym samym łączna wartość oferty wyniosła 9,182 mld zł.

204,2 mln akcji Allegro kupili inwestorzy instytucjonalni, a 9,34 mln walorów wyniosła pula dla inwestorów indywidualnych. W przypadku tych drugich złożono tak dużo zapisów na akcje, że poziom ich redukcji wyniósł ok. 84,85 proc.

Dodatkowo w ramach oferty pierwotnej zaproponowano do 32,03 mln akcji dodatkowego przydziału. Allegro poinformowało o tym pod koniec września.

900,5 mln zł na zmniejszenie zadłużenia, rekordowy debiut na GPW

W ramach oferty sprzedano 23,25 mln akcji Allegro nowej emisji. Środki z ich zbycia, po odliczeniu kosztów ofert, wynoszą 900,5 mln zł i zostaną przeznaczone na zmniejszenie zadłużenia „w celu uzyskania lepszej dźwigni finansowej netto, co w ocenie Grupy pozwoli jej na większą elastyczność finansową”.

- Pozostałe kwoty po refinansowaniu zostaną przeznaczone na ogólne cele korporacyjne Grupy - zapowiedziano w komunikacie. Allegro zaznaczyło, że poniesie jeszcze 25,5 mln zł wydatków na zaoferowanie akcji za rok wszystkim pracownikom grupy kapitałowej. Każdy pracownik dostanie prawo do objęcia 233 akcji (przy cenie 43 zł wartych 10 tys. zł).

Obecnie właścicielami Allegro są fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven. Po debiucie giełdowym firmy przez 180 dni nie będą mogły sprzedawać jej kolejnych akcji. Natomiast walory posiadane przez dyrektorów i członków wyższej kadry kierowniczej spółki oraz akcje przyznane w ramach programów inwestycyjnych będą objęte zakazem sprzedaży przez 360 dni od debiutu.

Akcje Allegro zostaną włączone do obrotów na rynku głównym warszawskiej giełdy w poniedziałek 12 października o godz. 9:15, 15 minut po rozpoczęciu sesji. Wskaźnik akcji w wolnym obrocie (free float), bez uwzględnienia puli stabilizującej, wyniesie 20,9 proc.

Oferta Allegro to największy debiut w historii warszawskiej giełdy. Poprzednim rekordzistą było PZU, które w 2010 roku przy wejściu na giełdę sprzedało akcje za 8,1 mld zł.

Allegro szybko trafi do WIG20

Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, w zeszłym tygodniu podczas czatu zorganizowanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych stwierdziła, że Allegro może trafić do indeksu WIG20 już trzeciego dnia sesyjnego po debiucie, o ile spełni odpowiednie warunki.

- Decyzja o korekcie nadzwyczajnej podejmowana jest przez administratora (GPW Benchmark) po weryfikacji spełnienia warunków. Do publicznej wiadomości podawana ona jest w komunikacie na dwa dni przed przeprowadzeniem korekty. W przypadku Allegro istnieje potencjalnie możliwość, aby spółka weszła do WIG20 w ramach tzw. fast-track - opisała Olszewska.

Zaznaczyła, że nadzwyczajna korekta portfela indeksu WIG20 jest możliwa, jeśli spółka debiutująca na giełdzie w pierwszy dniu notowań osiągnie minimum 5 proc. wartości wskazanego indeksu z tego dnia.

Allegro w br. zwiększyło wpływy i zysk

Według danych zamieszczonych w prospekcie emisyjnym w pierwszej połowie br. przychody Allegro zwiększyły się o 51,7 proc. do 1,77 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 81,3 proc. do 981,6 mln zł jego zysk netto poszedł w górę ze 195,7 do 289,6 mln zł. Zdecydowaną większość przychodów firmy stanowią wpływy z opłat i prowizji na platformie Allegro. W zeszłym półroczu wyniosły one 1,45 mld zł (w poniższych grafikach kwoty są w tys. zł), wobec 962,6 mln zł rok wcześniej.

Wpływy reklamowe platformy Allegro zwiększyły się z 70,4 do 122,9 mln zł, a przychody handlowe (czyli z własnego sklepu działającego na platformie) - z 37,2 do 82,6 mln zł.

Do Allegro należą też porównywarka cenowa Ceneo. Jej półroczne przychody z usług porównywarkowych poszły w górę z 74,6 do 102 mln zł, a z reklam - z 19 do 19,8 mln zł. Natomiast pozostałe wpływy firmy zwiększyły się z 4,3 do 6,8 mln zł.

W prognozie wzrost wpływów o 35 proc.

Dynamika przychodów Allegro w zeszłym półroczu była znacznie wyższa niż w całym ub.r. Wtedy przychody sprzedażowe firm zwiększyły się o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

W prognozie na lata 2019-2021 Allegro stwierdziło, że jego wpływy będą szły w górę średniorocznie o ok. 35 proc. Nieco wyższy ma być natomiast wzrost wartości produktów sprzedanych na platformie (w skrócie, z angielskiego, GMV).

W pierwszej połowie br. GMV poszło w górę z 10,36 do 16,01 mld zł. W prezentacji Allegro z zeszłego tygodnia zwrócono uwagę, że ta wartość w 2018 roku zwiększyła się o 13,9 proc., a w ub.r. o 25,4 proc. Na koniec czerwca na platformie było 12,3 mln aktywnych kupujących, o 13 proc. więcej niż na koniec ub.r.

Mocno w górę koszty dostaw i marketingu

Wydatki operacyjne Allegro w zeszłym półroczu wyniosły 981,6 mln zł, co wobec 541,4 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 81,3 proc.

Jeszcze mocniej, ponad dwukrotnie, poszły w górę koszty usług marketingowych (ze 126,6 do 273,3 mln zł), dostaw (ze 104,4 do 246,2 mln zł) oraz sprzedanych towarów (z 36,6 do 82,3 mln zł).

Wydatki na dostawy podniosła rosnąca popularność programu Allegro Smart! oraz to, że w drugiej połowie marca w związku z epidemią koronawirusa Allegro pozwoliło wszystkim użytkownikom aktywować go za darmo przez trzy miesiące.

Znacząco wzrosły też inne kategorie kosztów firmy, m.in. wydatki pracownicze (ze 181,5 do 264,6 mln zł), koszty płatności (z 67,6 do 74,2 mln zł) oraz usług IT (z 17,6 do 27,2 mln zł).

Na koniec 2018 roku z Allegro Smart! korzystało 684 tys. kupujących, na koniec ub.r. - 1,5 mln, a na koniec czerwca br. - 2,1 mln (czyli 17 proc. wszystkich aktywnych kupujących na platformie). Allegro podkreśla, że Smart! przyczynia się do intensywniejszego korzystania z platformy zarówno przez nabywców, jak i sprzedawców.

- Abonenci programu Smart! ponadprzeciętnie często korzystają z Allegro – odwiedzają platformę 1,4 razy częściej niż pozostali użytkownicy i składają 2,5 razy więcej zamówień niż osoby nieposiadające abonamentu. Klienci ci również dynamiczniej reagują na kampanie informacyjne i marketingowe Grupy, generując średni wzrost GMV na aktywnego kupującego będącego abonentem programu Smart! w wysokości 55% w trakcie pierwszych 12 miesięcy uczestnictwa w programie - opisano w komunikacie Allegro.

290 mln zł zysku netto

Wyraźnie w górę poszły też wskaźniki rentowności Allegro. Zysk operacyjny zwiększył się z 408,2 do 560,4 mln zł, zysk brutto - z 246,3 do 376,7 mln zł, a zysk netto - ze 195,7 do 289,6 mln zł.

Zdecydowaną większość rentowności zapewnia platforma Allegro. Jej zysk EBITDA zwiększył się rok do roku z 577,4 do 739,4 mln zł, natomiast w przypadku Ceneo ten wskaźnik wzrósł z 49,9 do 60,7 mln zł.

6,2 mld zł kredytów do spłaty

W ramach debiutu giełdowego sprzedawana jest nie tylko część obecnych akcji Allegro, lecz także nowa seria walorów, z której zbycia firma chce pozyskać ok. 1 mld zł. Zapowiedziała, że przeznaczy te środki na zmniejszenie zadłużenia.

Na koniec czerwca br. spółka miała 6,17 mld zł zobowiązań kredytowych, wobec 6,34 mld zł rok wcześniej. W części krótkoterminowej (do spłaty przez najbliższe 12 miesięcy) zadłużenie wzrosło z 335,7 do 338,8 mln zł, a w długoterminowej zmalało z 6 do 5,83 mld zł.

W planach ekspansja zagraniczna, Allegro Smart! z potencjałem wzrostu

Wśród celów Allegro w najbliższym czasie oprócz rosnącego zadowolenia kupujących i sprzedających wymieniono wymieniono rozówj Allegro Smart! - Na dzień 30 czerwca 2020 r., jedynie 17 proc. aktywnych kupujących miało subskrypcje Smart!, co daje duże pole do wzrostu w przyszłości - zauważyła firma.

- Allegro zamierza w dalszym ciągu wykorzystywać swoje sukcesy w obszarze dostaw, przez zwiększanie udziału dostaw realizowanych w ciągu jednego do dwóch dni, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw następnego dnia, dalszy rozwój sieci skrytek w terenie i punktów nadawczo-odbiorczych, ekspansję w obszarze innowacyjnych usług dostawczych, w tym zwiększenie udziału dostaw tego samego dnia oraz wprowadzenie dostaw „ultraszybkich” lub „natychmiastowych”. Te inicjatywy będzie wspierać uruchomienie Allegro Fulfilment, które będzie wykorzystywane jako narzędzie uzupełniające w wybranych przypadkach, jak w przypadku sprzedawców międzynarodowych i innych wybranych sprzedających, celem skrócenia czasu dostawy i zapewnienia precyzyjności realizacji obiecanych dostaw - opisano.

Jako inny cel wskazano dalszy rozwój w obszarze reklamy i porównywania cen. - Allegro uważa, że istnieje duży potencjał zwiększenia przychodów z reklam poprzez dalszą monetyzację swojego szerokiego zasięgu, ulepszenia w technologii reklam i dzięki sprzyjającym trendom rynkowym w zakresie reklamy internetowej. Grupa uważa, że posiada atrybuty umożliwiające jej pozyskanie dużego udziału w rynku reklam cyfrowych poprzez skalowalne, zautomatyzowane i wspomagane przez sztuczną inteligencję rozwiązania wykorzystujące ruch i dane Grupy. Ponadto Grupa odnosi korzyści z działalności Ceneo, wiodącej porównywarki cenowej w Polsce, zwiększającej ruch przekierowywany do platformy e-commerce Grupy, oraz zapewniającej rozszerzony zasięg reklam - wyliczyła firma.

Allegro widzi też możliwości dalszego rozwoju w zakresie usług finansowych, które w ostatnich latach rozwijała we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, m.in. bankami. Niedawno firm uruchomiła Allegro Pay, ofertę własnego fintecha Allegro, którego testy beta będą kontynuowane do końca br. - Grupa jest jednak przekonana, że istnieje duży potencjał integracji świadczonych usług finansowych z jej platformą podstawową, służącej lepszemu wykorzystaniu szans oferowanych przez polski rynek, którego wartość jest szacowana na ok. 300 mld PLN w całym obszarze kredytów konsumpcyjnych i pożyczek dla małych średnich przedsiębiorstw - dodano.

Firma zapowiada też ekspansję biznesową i geograficzną. - Grupa uważa, że istnieje wiele możliwości wzmocnienia jej obecności biznesowej w wybranych pokrewnych obszarach, które obejmują B2B, sprzedawców międzynarodowych oraz pokrewne piony rynkowe, w których Allegro obecnie nie prowadzi działalności lub prowadzi działalność na małą skalę, lub poprzez rozbudowę rozwiązań łańcucha wartości, takich jak usługi logistyczne. W średniej perspektywie czasowej Grupa ma również ambicję rozwoju poza terytorium Polski - napisano w komunikacie.

Allegro przejęte za 3,25 mld dolarów, rok temu kupiło eBilet

Fundusze Permira, Mid Europa Partners i Cinven przejęły Allegro pod koniec 2016 roku, płacąc 3,25 mld dolarów. Przedtem przez 8 lat właścicielem firmy był fundusz Naspers, zapłacił za nią 950 mln funtów

Wiosną ub.r. Allegro przejęło firmę eBilet, za 80 proc. jej udziałów płacąc 88 mln zł. Z kolei jesienią 2018 roku wprowadziło usługę nielimitowanej liczby dostaw zakupów w modelu abonamentowym Allegro Smart. Od połowy marca do połowy czerwca w związku z epidemią koronawirusa można z niej było korzystać za darmo,

Allegro to najpopularniejszy serwis e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w maju zanotowało 18,38 mln realnych użytkowników, 1,76 mld odsłon oraz 16 minut i 33 sekundy średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a aplikacja mobilna Allegro - 4,83 mln użytkowników.

Na początku br. Allegro w rankingu mierzącej ruch internetowy firmy Similarweb znalazło się na dziesiątym miejscu wśród platform e-commerce z całego świata.

2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro w ub.r.

W ub.r. Allegro.pl osiągnęło wzrost przychodów sprzedażowych o 31 proc. do 2,39 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 46,9 proc. do 1,18 mld zł jego zysk netto poszedł w górę z 230,08 do 399,02 mln zł.

Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.

Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.

 

Dołącz do dyskusji: Akcje Allegro w debiucie zdrożały o 63 proc., firma warta ponad 70 mld zł

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
azza
Ostatnia szansa przed wejściem Amazona żeby się nachapać, bo potem Allegro się ze*ra na rzadko i będzie koniec bajki.
odpowiedź
User
Tom
na liście same polskie wydmuszki
odpowiedź
User
zx
Ubery czy inne mają jeszcze bardziej kosmiczne wyceny, chociaż generują nadal straty. Niczego i nikogo nie nauczył kryzys z 2008 roku, kiedy to ratingi i giełda rekomendowała zakup lewych akcji bez pokrycia, a później ktoś powiedział sprawdzam i w ciągu kilku dni posypał się domek z kart. Tutaj będzie to samo, ale gorzej, bo jeśli dom ze złą hipoteką można sprzedać, tak majątku takich firm nie sposób będzie odzyskać, bo co niby sprzedadzą? Bazę danych zdenerwowanych klientów?
odpowiedź