SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK: Allegro ma zapłacić 206 mln zł kary za faworyzowanie własnego sklepu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Allegro grzywnę w wysokości 206,17 mln zł. Regulator orzekł, że firma na swojej platformie e-commerce faworyzowała własny sklep.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreślono, że decyzja o karze to efekt postępowania antymonopolowego, podjętego na podstawie skarg zgłoszonych przez sprzedawców konkurujących z Allegro oraz własnych obserwacji Urzędu.

Według UOKiK strategia faworyzowania własnej działalności sprzedażowej została podjęta przez Allegro w maju 2015 r., kiedy to pracownicy spółki odpowiedzialni za jej oficjalny sklep zauważyli, że oferty wystawiane za pośrednictwem tego sklepu na platformie Allegro są nisko pozycjonowane według algorytmu trafności („na samym końcu”).

UOKiK opisuje, jak Allegro faworyzowało swój sklep

Urząd opisuje, że Allegro wykorzystywało niedostępne dla pozostałych sprzedawców informacje na temat funkcjonowania swojej platformy sprzedażowej, np. o stosowanym algorytmie trafności, a także o zachowaniach kupujących na Allegro.pl, do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania na tej platformie.

- Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie allegro.pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp - oficjalny sklep. Niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji. Korzystanie z tych funkcji przez Allegro pozytywnie wpływało na efektywność sprzedaży ofert Allegro na różnych etapach procesu zakupowego, np. na etapie zakupu lub wzbudzenia zainteresowania ofertą Allegro, w tym wpływało na lepsze wyświetlanie i pozycjonowanie ofert Spółki względem ofert wystawianych przez niezależnych sprzedawców - opisano w komunikacie.

UOKiK podkreśla, że działania spółki dotyczące faworyzowania własnego sklepu były niekorzystne dla niezależnych sprzedawców na Allegro.pl, którzy konkurowali z oficjalnym sklepem firmy: produkty niezależnych sprzedawców były mniej widoczne na platformie w porównaniu do własnych ofert Allegro i tym samym mogły być rzadziej wybierane przez kupujących.

- Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną allegro.pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty. Spółka - zamiast podjąć działania pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji - rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, które możliwe było dzięki „podwójnej roli” Allegro - łączenia działalności platformy allegro.pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie - podsumował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Allegro ma zapłacić 206 mln zł grzywny

Prezes UOKiK nakazał Allegro zaniechania faworyzowania własnego sklepu oraz zapłaty kary w wysokości 206,17 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Regulator zaznaczył, że Allegro posiada pozycję dominującą mierzoną nie tylko na podstawie osiągniętego obrotu z tytułu dokonywanych na platformie Allegro.pl transakcji, ale również przy uwzględnieniu wysokości dochodu z usług świadczonych na rzecz zewnętrznych sprzedawców obecnych na platformie allegro.pl oraz platformach konkurencyjnych.

- Wydana decyzja ma duże znaczenie także w związku z dalszym rozwojem działalności sprzedażowej Allegro i przejęciem czeskich przedsiębiorców Grupy Mall oraz WEDO CZ, prowadzących działalność sprzedaży detalicznej w segmencie e-commerce - dodano w komunikacie.

Urząd podkreślił, że jego decyzja nie oznacza, że Allegro nie może prowadzić sklepu na własnej platformie ani zbierać dane o zachowaniach konsumentów lub sprzedających czy tworzyć algorytmy sprzedażowe.

- Zabronione jest natomiast nadużywanie pozycji dominującej. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy, który ją posiada, wolno mniej. Niektóre zachowania dozwolone dla mniejszych przedsiębiorców stają się niedopuszczalne. W przypadku Allegro jest to faworyzowanie w stosunku do innych sprzedawców na swojej platformie własnego sklepu - zaznaczono.

Decyzja prezesa UOKiK jest nieprawomocna, Allegro w ciągu miesiąca może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Allegro nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK. Firma podała, że 99 proc. sprzedaży na jej platformie jest realizowane przez sprzedawców zewnętrznych, a tylko 1 proc. przez własny sklep. - Allegro PL stoi na stanowisku, że nie posiada pozycji dominującej i nie faworyzowała 1P (własnego sklepu - przyp.) w sposób antykonkurencyjny - podkreślono.

Spółka zapowiedziała, że po przeanalizowaniu uzasadnienia decyzji UOKiK podejmie kroki zmierzające do jej uchylenia.

Zaznaczyła, że jak na razie decyzja nie jest prawomocna, więc nałożona kara nie musi zostać zapłacona.

Allegro z karą za klauzule w regulaminach

W czwartek prezes UOKiK nałożył też na Allegro 3,97 mln zł grzywny za wprowadzenie klauzul umożliwiających jednostronną zmianę głównego regulaminu platformy i regulaminu usługi Allegro Smart!

W komunikacie Urzędu opisano, że w regulaminach platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. Prezes UOKiK uznał, że stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone - zezwalają bowiem na dokonanie jednostronnych zmian w umowach nie precyzując jednocześnie jasno zakresu oraz przesłanek ich wprowadzenia.

- Ponadto charakteryzują się dużą ogólnością, dzięki temu platforma może w nieograniczony sposób dokonywać zmian, czego konsumenci nie mogą przewidzieć zawierając umowę. Jest to tym bardziej ważne w przypadku umów z wielomiesięcznym okresem rozliczeniowym opłaconym przez konsumenta z góry. Zdaniem prezesa UOKiK w takich przypadkach istotne warunki powinny być niezmienne przez cały opłacony okres - wyliczono w komunikacie.

- Od lat postulujemy, by regulaminy były formułowane jednoznacznie i w sposób zrozumiały regulowały obowiązki stron umowy. Konsumenci opłacający z góry wielomiesięczny kontrakt mają prawo wierzyć, że konkretne warunki, na które wyrażają zgodę, będą niezmienne. Uprawnienia przedsiębiorcy do jednostronnej zmiany mogą prowadzić do nadużycia jego pozycji poprzez obciążenie konsumentów skutkami tych zmian. Zwłaszcza, gdy konsumenci nie mogą być całkowicie pewni, że odzyskają pieniądze za wykupione płatne usługi - komentuje Tomasz Chróstny.

Allegro zapowiedziało, że złoży odwołanie od tej decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Allegro Smart!: wyższe ceny, bez klauzuli inflacyjnej

21 listopada roczna subskrypcja Allegro Smart! podrożała z 49 do 59,90 zł, a Allegro Smart Student! - z 39 do 49,90 zł. Nie zmienił się cena Allegro Smart! przy zakupie na miesiąc - nadal wynosi 10,99 zł.

Równocześnie Allegro wycofało się z wprowadzenia do regulaminu zapisu pozwalającego podwyższać w oparciu o wskaźniki inflacyjne ceny i minimalnej kwoty zakupów w ramach Allegro Smart!

Z początkiem marca Allegro podwyższyło prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach dla sprzedawców z kontami firmowymi. Tacy sprzedawcy płacą też więcej za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard.

Od listopada sprzedawcy niekorzystający z usługi abonamentowej na Allegro płacą dodatkowo 1 zł od każdej oferty, w której doszło do sprzedaży, a sprzedawcy z kontem zwykłym będą ponosili identyczne opłaty i prowizje jak ci z kontem firmowym.

Z początkiem listopada podwyższono opłatę pobieraną na Allegro za przesyłki produktów do Paczkomatów InPostu i związane z tym usługi dodatkowe, a także za przesyłki do punktów DPD Pickup.

Allegro ze stratą wskutek odpisu dot. Mall Group i WE|DO

Krótko przed publikacją wyników finansowych za trzeci kwartał br. Allegro poinformowało o zrealizowaniu niepieniężnego odpisu w kwocie 2,293 mld zł dotyczącego wartości aktywów firm Mall Group i WE|DO, przejętych wiosną br. Władze spółki przyznały, że kupiła firmy na szczycie cyklu rynkowego, natomiast wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”.

W związku z tym odpisem grupa Allegro w zeszłym kwartale przy wzroście wpływów o 88 proc. do 2,3 mld zł i zysku EBITDA o 14 proc. do 537,3 mln zł zanotowała 2,2 mld zł straty netto. W skali trzech kwartałów przychody poszły w górę o 57,8 proc. do 5,92 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA zmalał z 1,57 do 1,48 mld zł.

Dołącz do dyskusji: UOKiK: Allegro ma zapłacić 206 mln zł kary za faworyzowanie własnego sklepu

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ekonce
Ale mi nowość.
odpowiedź
User
kolis
Żeby na swojej stronie nie można było faworyzować siebie. W takim razie uokik powinno zapłacić karę za faworyzowanie na swojej stronie siebie jako jedynej instytucji do zgłaszania takich spraw xd
odpowiedź
User
Były Leming
pewnie i tak więcej na tym zarobili niż wynosi kara.
odpowiedź