Temu? Jakie Temu? Allegro sprzedaje więcej i śrubuje zysk

Liczba kupujących na Allegro sięgnęła 21 mln, a kwartalna wartość sprzedaży brutto przekroczyła 15 mld zł. Grupa Allegro zwiększyła przychody o prawie 6 proc. (te z reklam o 31 proc.), zarabiając na czysto prawie 300 mln zł.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Temu? Jakie Temu? Allegro sprzedaje więcej i śrubuje zysk
Fot. materiały prasowe Allegro

W pierwszym kwartale 2025 roku przychody grupy kapitałowej Allegro sięgnęły 2,62 mld zł, o 5,9 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce nastąpił wzrost r/r o 15 proc. do 2,39 mld zł, zaś na rynkach zagranicznych wpływy zmalał o 40,8 proc. do 240,1 mln zł.

To efekt rosnących obrotów na platformie Allegro. Na koniec marca było na niej równe 21 mln aktywnych kupujących, o 5,4 proc. więcej niż rok wcześniej. W Polsce ich liczba zwiększyła się o 2,3 proc. do 15,1 mln, zaś za granicą (platforma w ostatnich latach wystartowała w Czechach, na Słowacji i Węgrzech) – o 14,5 proc. do 5,9 mln.

Polski kupujący zostawia ponad 4 tys. zł na Allegro

Wartość brutto sprzedaży (GMW) na Allegro w minionym kwartale wyniosła 15,45 mld zł, po wzroście r/r o 8 proc., natomiast liczba sprzedanych produktów poszła w górę o 12,9 proc. do 344,5 mln. Średnie kwartalne zakupy w przeliczeniu na kupującego zwiększyły się o 3,7 proc. do 3,1 tys. zł (z czego w Polsce o 8,1 proc. do 4,1 tys.).

– Allegro służy obecnie 21 milionom aktywnych klientów, z czego 6 milionów mieszka poza Polską. To spore osiągnięcie i świetny moment, aby dołączyć do firmy. Nie tylko liczba aktywnych kupujących rośnie w Polsce i za granicą, ale także średnia ich wydatków na naszej platformie, co dowodzi, że Allegro wie, jak przyciągnąć wysokiej jakości ruch i jak spełniać oczekiwania konsumentów – podkreślił w komunikacie prasowym Marcin Kuśmierz, od maja br. prezes firmy.

Grupa Allegro coraz więcej wyciska z transakcji sprzedażowych na jej platformie. W zeszłym kwartale wskaźnik take rate (czyli część kwot brutto sprzedaży pobierana przez firmę w formie prowizji i opłat za dodatkowe usługi) wzrósł r/r z 12,11 do 12,43 proc., przy czym w Polsce zwiększył się o 12,18 do 12,58 proc., zaś na rynkach zagranicznych zmalał z 9,42 do 7,55 proc.

– Moim celem jest, by Allegro wciąż koncentrowało się na doskonałych usługach i rozwoju, tak by wręcz zachwycać swoich użytkowników. Moje priorytety na przyszłość są jasne: dalsza poprawa wydajności operacyjnej, rozwijanie nowych produktów i usług jak i tworzenie silnych partnerstw strategicznych. Przede wszystkim chcemy pogłębić nasze zaangażowanie na rzecz wszystkich naszych klientów i pozostać rynkiem pierwszego wyboru dla rosnącej puli konsumentów i sprzedawców z całego regionu – wyliczył Kuśmierz.

– Marża w Polsce wzrosła sekwencyjnie o 0,21 pp do 5,82 proc. GMV w pierwszym kwartale, czyli w tempie z wyższego krańca naszych średnioterminowych oczekiwań, a to dopiero w drugim kwartale nowe stawki współfinansowania będą obowiązywać przez cały kwartał. Obiecujące wyniki miały też nasze nowe platformy zagraniczne, które odnotowały wzrost GMV o 82 proc. rok do roku w pierwszym kwartale przy znacznej poprawie marżowości – zaznaczył Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

grafika

Ponad 300 mln zł z reklam

Kwartalne przychody grupy Allegro z marketplace’u zwiększyły się o 12,6 proc. do 1,88 mld zł, a porównywarki – o 12,9 proc. do 61,1 mln zł, a te z własnych sklepów internetowych poszły w dół o 39 proc. do 257 mln (to skutek wygaszenia platformy Mall na rynkach zagranicznych).

Z kolei przychody z reklam podskoczyły o 30,9 proc. do 301,2 mln zł, a z usług logistycznych – o 88,5 proc. do 81 mln.

– Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że Allegro bardzo solidnie rozpoczęło rok, notując wzrost GMV o prawie 9 proc. w Polsce, podczas gdy sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła ogółem o 2,5 proc. To dowód uznania klientów i zaufania dla bezkonkurencyjnej selekcji, świetnych cen i wygody zakupów na Allegro – zauważył w komunikacie Jon Eastick.

Koszty operacyjne wzrosły nieco słabiej od przychodów – o 6 proc. do 1,91 mld zł. Mocno zmalały jedynie koszty sprzedanych towarów: o 38,8 proc. do 227,3 mln zł. Natomiast wydatki na dostawy poszły w górę o 28,9 proc. do 786,1 mln zł, na pracowników – o 10,9 proc. do 356,6 mln, a na usługi reklamowe – o 10,2 proc. do 317,1 mln.

grafika

Prawie 300 mln zł czystego zysku

Za granicą grupa Allegro nadal jest pod kreską: kwartalna skorygowana strata EBITDA zmalała r/r ze 114,1 do 110 mln zł. Natomiast w Polsce nastąpił wzrost z 820,2 do 859,4 mln.

W efekcie firma wypracowała łącznie 749,3 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, 481,6 mln zł zysku operacyjnego i 296,5 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 706,2, 435,9 i 241,8 mln zł zysku rok wcześniej.

– Nasza dźwignia finansowa wyniosła 0,84x skorygowanego zysku EBITDA, czyli zgodnie z nową polityką alokacji kapitału Allegro, w ramach którego przygotowujemy się do odkupienia 1,4 mld zł akcji w dalszej części tego roku. Ogólnie rzecz biorąc, te wyniki dają nam pewność, że możemy potwierdzić nasze prognozy na cały rok 2025 – podkreślił Jon Eastick.

grafika

Na koniec środowej sesji giełdowej za akcję Allegro płacono 32,975 zł. Przez minione 12 miesięcy kurs spółki zmalał o 12,4 proc., przy czym od początku stycznia br. zyskał 21,8 proc.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Rosja zjadła zysk polskiego giganta odzieżowego. Sinsay napędza sprzedaż

Startuje cyber.gov.pl do ochrony przed zagrożeniami w sieci

Startuje cyber.gov.pl do ochrony przed zagrożeniami w sieci

Oshee współpracuje z Kacprem Tomasiakiem

Oshee współpracuje z Kacprem Tomasiakiem

Zaskakujący wybór Człowieka Roku 2025 magazynu "Time"

Zaskakujący wybór Człowieka Roku 2025 magazynu "Time"

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce
Materiał reklamowy

Valkea: 25 lat, 100 ekspertów, jedna z największych niezależnych agencji marketingowych w Polsce

Zmiany i awanse w Agencji 2012

Zmiany i awanse w Agencji 2012