ROZWIŃ

Amazon podwoił zysk. Najmocniej rośnie w chmurze

W zeszłym kwartale Amazon przy wzroście przychodów sprzedażowych netto o 10,5 proc. do 187,79 mld dolarów prawie podwoił zysk netto. Najmocniej rosnącym segmentem koncernu jest Amazon Web Services.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Amazon podwoił zysk. Najmocniej rośnie w chmurze
Siedziba Amazona w Seattle, fot. Shutterstock.com

Na 187,79 mld dolarów przychodów sprzedażowych netto, które Amazon wypracował w czwartym kwartale 2024 roku, złożyło się 105,47 mld dolarów z usług (14,2 proc. więcej niż przed rokiem) raz 82,23 mld z produktów (po wzroście o 7,2 proc. rok do roku).

Wydatki operacyjne koncernu zwiększyły się dużo słabiej – o 6,3 proc. do 166,59 mld dolarów, z czego najmocniej w górę poszły koszty sprzedaży: z 92,55 do 98,89 mld. Wzrosły też nakłady na dostawy (z 26,09 do 27,96 mld), technologię i infrastrukturę (z 22,04 do 23,57 mld) oraz sprzedaż i marketing (z 12,9 do 13,12 mld), za to koszty ogólne i administracyjne zmalały z 3,01 do 2,86 mld.

W efekcie kwartalny zysk Amazona na poziomie operacyjnym poszedł w górę z 13,21 do 21,2 mld dolarów, a zysk netto – z 10,62 do 20 mld (a w przeliczeniu na akcję: z równo jednego do 1,9 dolara).

Prawie 60 mld dol. rocznego zysku Amazona

W całym 2024 roku koncern osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 11 proc. do 637,96 mld dolarów. Przy wzroście kosztów operacyjnych o 7,1 proc. do 326,29 mld dolarów zysk operacyjny podskoczył z 36,85 do 68,59 mld, a zysk netto – z 30,42 do 59,25 mld.

grafika

Amazon Web Services urósł o jedną piątą

Procentowo najmocniej rosnącą częścią biznesu Amazona jest Amazon Web Services. W zeszłym kwartale jego przychody sprzedażowe poszły w górę r/r o 19 proc. do 28,79 mld dolarów, a zysk operacyjny – z 7,17 do 10,63 mld.

Jeśli chodzi o pozostałą działalność, to w USA i Kanadzie koncern zwiększył kwartalne wpływy sprzedażowe o 10 proc. do 115,59 mld dolarów i zysk operacyjny z 6,46 do 9,25 mld. Natomiast na pozostałych rynkach jego przychody wzrosły o 8 proc. do 43,42 mld, a rentowność operacyjna poszła w górę z 419 mln straty do 1,31 mld zysku.

grafika

W podobnym tempie jak AWS wzrosły kwartalne wpływy reklamowe Amazona – o 18 proc. do 17,29 mld dolarów. Zaś przychody z usług subskrypcyjnych zwiększyły się o 10 proc. do 11,51 mld (w obu przypadkach dynamika nie uwzględnia zmian kursów walutowych).

grafika

W pierwszym kwartale 2025 roku Amazon spodziewa się przychodów netto w przedziale 151–155,5 mld dolarów, co oznaczać będzie wzrost rok do roku o 5–9 proc. Ta prognoza zakłada niekorzystne zmiany kursów walutowych w wysokości 2,1 mld dolarów (czyli 1,5 pkt proc.).

Natomiast zysk operacyjny koncernu ma wynieść od 14 do 14 mld dolarów (rok wcześniej było to 15,3 mld).

Po publikacji tych wyników i prognoz kurs Amazona w handlu posesyjnym malał o nieco ponad 2 proc. Na koniec czwartkowej sesji za akcję koncernu płacono 238,825 dolarów, o 41,2 proc. więcej niż 12 miesięcy temu.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Allegro nagrodzi menedżerów. Skupiło akcje za prawie 150 mln zł

Allegro nagrodzi menedżerów. Skupiło akcje za prawie 150 mln zł

PKP Intercity przekonuje, że "Podróż to my"

PKP Intercity przekonuje, że "Podróż to my"

Anna Gajewska z awansem w oLIVE media

Anna Gajewska z awansem w oLIVE media

"Marka osobista" – nowy podcast w Onet Audio

"Marka osobista" – nowy podcast w Onet Audio

Polscy naukowcy tworzą nowy chroniony obszar w Antarktyce
Materiał reklamowy

Polscy naukowcy tworzą nowy chroniony obszar w Antarktyce

Emilia Metryka social media managerką w Social Lama

Emilia Metryka social media managerką w Social Lama