SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Amber Gold wydał 20 mln zł na reklamy, głównie na prasę

W I połowie br. cennikowe wydatki reklamowe Amber Gold wyniosły 20,56 mln zł, z czego 11,9 mln zł ulokowano w prasie. W dziennikach ostatnie reklamy firmy ukazały się w lipcu, a w czasopismach - na początku sierpnia.

Amber Gold wydał 20 mln zł na reklamy, głównie na prasę

Z danych Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) wynika, że cennikowe wydatki reklamowe Amber Gold (bez uwzględnienia internetu) od stycznia do czerwca br. wyniosły 20,56 mln zł, czyli 10,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Dodatkowo firma aż 45,5 mln zł przeznaczyła na działania reklamowe linii lotniczych OLT Express. Przypomnijmy, że ich reklamy za kopiowanie swoich przekazów marketingowych pozwał LOT, a sąd w połowie maja nakazał OLT wycofanie spornych reklam (przeczytaj o tym więcej).

>>> Upadek Amber Gold uderza w cały sektor finansowy

Z kolei z 20-milionowego budżetu reklamowego Amber Gold aż 11,9 mln zł przypadło na prasę, z czego 2,9 mln zł na „Rzeczpospolitą” (Presspublica), 2,6 mln zł na „Gazetę Wyborczą” (Agora), 1,6 mln zł na „Polskę” (Polskapresse), a 0,8 mln zł na „Dziennik Gazetę Prawną” (Infor Biznes).

Za to od reklam Amber Gold mocno odcinają się przedstawiciele „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska). - Amber Gold już w 2009 roku znalazł się na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego, a pierwsze krytyczne informacje o firmie pojawiły się w 2010 roku. Dlatego chociaż firma przysyłała do działu reklamy „Pulsu Biznesu” zapytania dotyczące zamieszczania swoich reklam, zdecydowaliśmy się ich nie przyjmować - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Witold Mianowski, marketing manager w Bonnier Business Polska. - Nie chcieliśmy tracić wiarygodności - argumentuje.

Takich rozterek nie mają wydawnictwa, które publikowały w swoich gazetach reklamy Amber Gold. - Reklama tego rodzaju działalności nie jest zabroniona, natomiast wydawcy nie są powołani ani upoważnieni do weryfikacji rzetelności informacji zawartych w reklamach - podkreśla Katarzyna Kolanowska, dyrektor wydawnicza „Gazety Wyborczej”. Małgorzata Jędral, p.o. dyrektora sprzedaży bezpośredniej i ogłoszeń w Presspublice, odsyła nas do radcy prawnego spółki.

Przy czym przedstawiciele wszystkich tych tytułów informują, że ostatnie reklamy Amber Gold zostały w nich zamieszczone w lipcu: w ogólnopolskim wydaniu „Polski” 30 lipca, a w ogólnopolskim grzbiecie „Gazety Wyborczej” - 20 lipca. Natomiast Małgorzata Jędral podkreśla, że w „Rzeczpospolitej” w lipcu ukazała się bodaj jedna reklama Amber Gold. - Firma w miesiącach wakacyjnych zdecydowała się wstrzymać działania reklamowe, a intensywną kampanię planowała wznowić we wrześniu - informuje Jędral.

Jednak niektóre gazety i czasopisma nie wahały się w lipcu zamieścić reklam Amber Gold, w których firma - po pierwszych, obszernych doniesieniach w mediach o licznych niejasnościach jej modelu finansowego - zapewniała, że „jest pewna i bezpieczna dla wszystkich klientów” (patrz grafika poniżej). Takie ogłoszenie ukazało się chociażby w numerze „Wprost” datowanym na 16-22 lipca. - Rzeczywiście w lipcu spekulacje medialne dotyczące nieprawidłowości w Amber Gold nasiliły się, ale były to nadal pogłoski. A przecież my nie jesteśmy w stanie zweryfikować faktycznego stanu i systemu działania firmy, która kupuje u nas reklamy - tłumaczy Rafał Grudowski, dyrektor biura reklamy „Wprost” i „Bloomberg Businessweek Polska”.

Zresztą zarówno „Wprost”, jak i „Newsweek Polska” zamieściły reklamy Amber Gold jeszcze w swoich pierwszych sierpniowych wydaniach („Wprost” nr 31, „Newsweek” nr 32). Natomiast w dwutygodniku „Bloomberg Businessweek Polska” reklama firmy znalazła się w numerze datowanym na 6-19 sierpnia, w którym bohaterem okładki i głównego wywiadu był… Marcin Plichta, właściciel Amber Gold (patrz grafika poniżej).

- Ze względu na cykl wydawniczy „Bloomberg Businessweek Polska”, reklamy do tego numery były zamykane jeszcze pod koniec lipca, podobnie jak do 31. numeru „Wprost”. Później już niestety nie można było ich wycofać - wyjaśnia Rafał Grudowski. - Kiedy informacje o nieprawidłowościach w Amber Gold zostały potwierdzone przez odpowiednie organa, zdecydowaliśmy się wycofać kolejne reklamy firmy, chociaż mieliśmy je zaplanowane na sierpień i wrzesień - dodaje Mariusz Szynalik, head group manager w Ringier Axel Springer Polska odpowiedzialny za reklamy w „Newsweeku”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Amber Gold wydał 20 mln zł na reklamy, głównie na prasę

31 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Op
A ile wydały SKOK-i?
9 9
odpowiedź
User
art
Michnik oddaj ludziom kasę !!!
10 9
odpowiedź
User
art
W Metrze należącym do Agory było DWÓCH stałych reklamodawców: Amber Gold i Finroyal. Dlatego "dziennikarze" z Czerskiej (wyborcza i metro) nie pisali NIC o piramidzie. Zrobili czytelników (lemingi) w balona.
11 9
odpowiedź
User
olo
plakat jest dobry
kto projektowal ?
9 8
odpowiedź
User
m1
art widac ze nie lubisz wyborczej, ale czytaj ze zozumieniem;-)
9 9
odpowiedź