SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Andrzej Siezieniewski: Radio jest dziś analogową wyspą. Przejście na emisję cyfrową zlikwiduje wszelkie bariery

Chcielibyśmy sformatować nasza ofertę programową w taki sposób, żeby zaspokoić oczekiwania różnych grup społecznych. Jest to możliwe, ponieważ dysponujemy ogromnym potencjałem archiwalnym, jak i wytwórczym - mówi Wirtualnemedia.pl Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia, pytany o plany rozwoju spółki na najbliższe lata.

Andrzej Siezieniewski Article

Jesteśmy skoncentrowani dzisiaj na myśleniu o przyszłości, ponieważ świat, w którym działamy zmienia się bardzo intensywnie. Technologie narzucają sposób działania takiemu medium jakim jest Polskie Radio. Nie możemy tego nie uwzględniać. Swoje działania planujemy oczywiście etapami, dalsza historia jest oczywiście bardziej mgławicowa i trudno jest przewidywać, jak będzie wyglądało radio za pięć czy dziesięć lat. Natomiast wiemy, jak chcielibyśmy, żeby Polskie Radio wyglądało za rok, dwa i trzy.

Kurs, jaki Polskie Radio obrało 1 października 2013 roku, czyli rozpoczęcie nadawania cyfrowego, daje gigantyczną szansę usunięcia wad, które uniemożliwiają realizowanie dzisiaj naszych zadań wobec wszystkich słuchaczy. Program II i IV to są sieci młode, częściowo tylko pokrywające teren naszego kraju. Nie jesteśmy w stanie tej wady w systemie analogowym usunąć, ponieważ nie ma już częstotliwości, którymi moglibyśmy się posługiwać, zatem nie ma możliwości zbudowania tych sieci. Zmianę tej sytuacji może przynieść tylko przejście na emisję cyfrową, co zresztą jest naturalną konsekwencją cywilizacyjnego rozwoju.

W momencie, w którym zbudujemy cyfrową sieć emisji i odbioru sygnału radiowego będziemy mogli mieć nie tylko cztery programy ogólnopolskie, ale również pięć dodatkowych programów precyzyjnie zaadresowanych do konkretnych makrogrup społecznych - do ludzi starszych, młodych obywateli naszego kraju oraz dzieci i ich rodziców. Ludzie chcą dostać ofertę, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, które są różne - stąd mamy informacyjne Polskie Radio 24 czy rozrywkowe Radio Rytm. Ale także planujemy uruchomienie radia edukacyjnego czy kanału dla seniorów, którzy pragną pozostać w klimatach bliższych ich sercu i nie muszą się naginać do muzyki i klimatów, które są im obce. Musimy pamiętać o każdej grupie społecznej. Chcielibyśmy sformatować nasza ofertę programową w taki sposób, żeby zaspokoić oczekiwania różnych grup społecznych. Jest to możliwe, ponieważ dysponujemy ogromnym potencjałem, zarówno archiwalnym, jak i wytwórczym.

Europejska Unia Nadawców opublikowała dokument Vision2020, nad stworzeniem którego pracowało 350 najwybitniejszych ekspertów z całej Europy, usiłując wytyczyć ścieżki rozwoju mediów. Nie uzyskano jednolitego obrazu poza świadomością, że media - czyli ten aparat wytwórczy - muszą być otwarte i elastyczne na wyzwania jakie stawiają przed nimi technologia i indywidualni odbiorcy. ponieważ odbiorca bardzo szybko przyzwyczaja się do tego, co jest mu potrzebne. Chce to mieć, a my musimy mu to dać.

Dzisiaj właściwie wszystko, co wokół nas dzieje się w środkach przekazu jest cyfrowe - telewizja, fotografia i muzyka. Funkcjonujemy w świecie cyfrowym. Jedynie radio pozostało jeszcze analogową wyspą. Jeżeli radio chce nadal pełnić swą publiczna misję - a przecież musi - powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową. Zlikwiduje to wszelkie bariery analogowe.


Andrzej Siezieniewski - prezes Polskiego Radia od 2011 roku, wcześniej pełnił tę funkcję w latach 2002-2006, ale z PR związany od 1972 roku. Pracował m.in. jako redaktor w naczelnej redakcji informacji, zastępca kierownika działu czy korespondent w ZSRR. W 1996 został dyrektorem Informacyjnej Agencji Radiowej, a dwa lata później wszedł w skład zarządu Polskiego Radia. Pracował też w Telewizji Polskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Andrzej Siezieniewski: Radio jest dziś analogową wyspą. Przejście na emisję cyfrową zlikwiduje wszelkie bariery

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
stefek
No to Panie Prezesie przechodźcie, ale tak, że równo z osiągnięciem pełnego zasięgu RP znikacie z emisją analogową :) Wyniki słuchalności stacji w DAB+ mówią same o sobie jak Naród zainteresowany jest wydawaniem kasy na technologię cyfrową... Przechadzając się ostatnio w jednym z elektromarketów zapytałem sprzedawcy - jak sprzedają się odbiorniki cyfrowe - ten odpowiedział mi... bardzo słabo.
Zmiana technologii na DAB+ powiązana z wyłączeniem analogu - to śmierć radia w Polsce.
10 8
odpowiedź
User
Jacek
Zadam tylko jedno pytanie - jak zamierzają wymienić odbiorniki w milionach samochodów? Trzeba tylko przypomnieć, że kierowcy to lekko licząc połowa słuchaczy stacji radiowych
8 8
odpowiedź
User
gość
Ten proces zaczęto od du...y strony, wszyscy wiemy, że kiedy wyłączono nadajniki dużej mocy TVP1 w paśmie VHF należało z tych samych lokalizacji z dużą mocą prowadzić emisję DAB+, a nie uruchamiać jakiś tymczasowych pierdziawek wokół większych miast o zasięgu w porywach do 10 km od nich.
8 8
odpowiedź
User
Aso
A gdzie jest słynny menago Władek Bogdanowski ?
8 8
odpowiedź
User
Polones Copue
Cyfryzacja radia zajmie dużo dłużej, bo nowe samochody kupowane dzisiaj mają analogowe radia i nikt tego nie będzie przerabiał. Te samochody będą jeździły kilkanaście lat. Dopiero od momentu, kiedy każdy nowy samochód standardowo będzie miał zamontowane radio cyfrowe należy zacząć liczyć kilkanaście lat (aż starsze pojazdy pójdą na złom) i wtedy można mówić o cyfryzacji. Stawiam tezę, że słuchacze samochodowi do 3/4 wszystkich słuchaczy radia w Polsce.
8 8
odpowiedź