SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Andrzej Siezieniewski: Radio pozostało analogową wyspą, a powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową

- Jesteśmy skoncentrowani dzisiaj na myśleniu o przyszłości, ponieważ świat, w którym działamy zmienia się bardzo intensywnie. Technologie narzucają sposób działania takiemu medium jakim jest Polskie Radio. Nie możemy tego nie uwzględniać - mówi Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia, o planach rozwoju na najbliższe lata.

Andrzej Siezieniewski Article

W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia, tłumaczy, że w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat nadawca zamierza kontynuować przejście na emisję cyfrową i zwiększać zasięg anten w technologii DAB+.

- Kurs, jaki Polskie Radio obrało 1 października 2013 roku, czyli rozpoczęcie nadawania cyfrowego, daje gigantyczną szansę usunięcia wad, które uniemożliwiają realizowanie dzisiaj naszych zadań wobec wszystkich słuchaczy - wyjaśnia Andrzej Siezieniewski. - Program II i IV to są sieci młode, częściowo tylko pokrywające teren naszego kraju. Nie jesteśmy w stanie tej wady w systemie analogowym usunąć, ponieważ nie ma już częstotliwości, którymi moglibyśmy się posługiwać, zatem nie ma możliwości zbudowania tych sieci. Zmianę tej sytuacji może przynieść tylko przejście na emisję cyfrową, co zresztą jest naturalną konsekwencją cywilizacyjnego rozwoju - dodaje.

Prezes Polskiego Radia podkreśla, że w momencie, w którym uda się zbudować cyfrową sieć emisji i odbioru sygnału radiowego nadawca będzie mógł precyzyjnie zaadresować pięć dodatkowych programów do konkretnych makrogrup społecznych. - Ludzie chcą dostać ofertę, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, które są różne - stąd mamy informacyjne Polskie Radio 24 czy rozrywkowe Radio Rytm. Ale także planujemy uruchomienie radia edukacyjnego czy kanału dla seniorów, którzy pragną pozostać w klimatach bliższych ich sercu i nie muszą się naginać do muzyki i klimatów, które są im obce - zaznacza Prezes Polskiego Radia. - Musimy pamiętać o każdej grupie społecznej. Chcielibyśmy sformatować nasza ofertę programową w taki sposób, żeby zaspokoić oczekiwania różnych grup społecznych. Jest to możliwe, ponieważ dysponujemy ogromnym potencjałem, zarówno archiwalnym, jak i wytwórczym - podkreśla Siezieniewski.

Prezes PR zauważa, że w obecnych czasach właściwie wszystko w środkach masowego przekazu jest cyfrowe - wymienia tu telewizję, fotografię i muzykę. - Funkcjonujemy w świecie cyfrowym. Jedynie radio pozostało jeszcze analogową wyspą. Jeżeli radio chce nadal pełnić swą publiczna misję - a przecież musi to robić - powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową. Zlikwiduje to wszelkie bariery analogowe - zaznacza Andrzej Siezieniewski.

Europejska Unia Nadawców (EBU), w zarządzie której zasiada prezes Polskiego Radia, opublikowała w ub.r. raport „Vision2020”, w którym starała się wytyczyć ścieżki rozwoju mediów. - Nie uzyskano jednolitego obrazu poza świadomością, że media - czyli ten aparat wytwórczy - muszą być otwarte i elastyczne na wyzwania jakie stawiają przed nimi technologia i indywidualni odbiorcy. Ponieważ odbiorca bardzo szybko przyzwyczaja się do tego, co jest mu potrzebne. Chce to mieć, a my musimy mu to dać - mówi Siezieniewski, opowiadając o przyszłości Polskiego Radia.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Andrzej Siezieniewski: Radio pozostało analogową wyspą, a powinno iść z duchem czasu i przejść na emisję cyfrową

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fu
Dwójka i czwórka/bis miały już większy zasięg, ale dzięki genialnym posunięciom kolejnych szefów ograniczali zasięg, zwalniali częstotliwości i tracili słuchaczy, w tym mnie. Kiedy PR II zniknął z częstotliwości 92.3 przestałem słuchać radia i polubiłem ciszę.
Może się mylę, ale moim zdaniem starsi ludzie pozostaną przy analogowych odbiornikach, młodzi pozostaną w internecie.
22 9
odpowiedź
User
adam
Owszem, wyspą pozostało, ale Polskie Radio, bo żaden normalny nadawca, który liczy pieniądze nie wejdzie w przestarzałą technologię, jaką jest DAB+. Ale państwowe pieniądze lepiej się wydaje, łatwiej wychodzą z kieszeni.
17 12
odpowiedź
User
Spec
Niech sobie Polskie Radio przechodzi na nadawanie cyfrowe... Wyłączenie nadawania analogowego oznacza koniec radia w dotychczasowej formie. Nikt o zdrowych zmysłach nie kupi jednorazowo kilku odbiorników DAB+ do gospodarstwa domowego, samochodu itd... Techologia DAB+ nie przystaje do obecnych czasów, jest po prostu przestarzała. Kolejną sprawą są problemy z zasięgiem i wątpliwa - lansowana przez "specjalistów" cyfrowa jakość, zwana bulgotem (niski bitrate). Co do popularności tej technologii najlepiej zapoznać się z wynikami sprzedaży odbiorników cyfrowych - posiadają je zainteresowani + grupa zapaleńców. to tyle na ten temat.
19 10
odpowiedź
User
pavv
Zadzieram kiecę i 6 nowych radyjek kupować lecę! Naiwni optymiści!
17 8
odpowiedź
User
And
Kupilem w zeszlym roku samochod - nowy. Nawet w opcji nie bylo radia cyfrowego. Gdzie i za ile mam kupic radio cyfrowe? I zadaje sobie pytanie po co? Jestem zadowolony z tego co gra a jak mnie nudzi to wlaczam muze ze smartfonu i gra w samochodzie - taka tchnika....:)
Czy Pan Pezes o tym slyszal?
19 9
odpowiedź