SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W nowym badaniu KRRiT mecze Euro 2020 w TVP z wyższą oglądalnością niż w pomiarze Nielsena

Instytut Łączności w ramach programu Telemetria Polska prowadzi analizę oglądalności wybranych pozycji programowych. Z danych TePanel wynika, że niektóre mecze Euro 2020 mogą cieszyć się większą popularnością niż wynika to z danych Nielsen Audience Measurement.

Mecz Hiszpania-Polska na Euro 2020Article

Pomiar oglądalności meczów Euro 2020 realizowany na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji TePanel podaje wyższą oglądalność meczów, zwłaszcza tych z udziałem reprezentacji Polski. Różnice pomiędzy danymi dotyczącymi oglądalności meczów pomiędzy pomiarem TePanelu a pomiarem będącym obecnie standardem różnią się w zależności od meczu - od kilku do nawet kilkudziesięciu procent.

Instytut Łączności przekonuje, że pomiary będące obecnie standardem nie obejmują widzów oglądających spotkania poza domem.

Nielsen Audience Measurement uwzględnia jednak w swoich badaniach gości przebywających w innych gospodarstwach i mierzy też oglądalność w strefach kibica.

11,4 mln, czy 8,52 mln widzów meczu Polska-Hiszpania?

TePanel obejmuje 1200 uczestników badania, choć w ciągu roku ich liczba ma wzrosnąć do 4000. Od 1 lipca panel Nielsena zostanie zwiększony o 510 do 3050 gospodarstw domowych, a liczba osób objętych badaniem wzrośnie do 8400.

Z pierwszego badania wynika, że mecz Polska - Hiszpania oglądało łącznie 11,4 mln osób. Z danych NAM wynika, że było to 8,52 mln.

Rozbieżność wystąpiła też przy meczu Polska - Słowacja. W TePanel to odpowiednio 10,3 mln, a w NAM 7,5 mln. Z TePanelu wynika też, że prawie 2,5 mln osób oglądało sobotni mecz Polski z Hiszpanią poza domem.

Kołodziejski: Globalni gracze coraz śmielej opanowują nasz rynek

Wyniki i założenia TePanelu zaprezentowano na konferencji w Instytucie Łączności. Z gośćmi połączył się zdalnie przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski. Przypomniał, że w programie są wykorzystywane dane z dekoderów telewizji kablowej i przekonywał, że nowy panel jest potrzebny m.in. z powodu rosnącego znaczenia platform OTT. - Technologia telewizyjna i radiowa posunęła się tak daleko, że nie możemy dzisiaj bazować na tradycyjnych, starych pomiarach. Musi wprowadzać nowe elementy. Jeżeli tego nie zrobimy, to polski rynek telewizyjny i radiowy przegra z globalnymi graczami. Temu poświęcone są wszystkie prace, z którymi się z państwem dzielimy. Nie chodzi o konkurowanie z tą, czy inną pracownią. Chodzi o wypracowanie zupełnie nowego standardu, modelu badań, bo globalni gracze przez internet coraz śmielej opanowują coraz większą część naszego rynku - mówił Kołodziejski.

Zobacz także: KRRiT powołała Krajowy Instytut Mediów. Jego szefem Mirosław Kalinowski

Czym jest metoda soundmatching?

W ramach prac badawczo-rozwojowych zrekrutowano prawie 1200 osobowy TePanel. W toku prac potwierdzono także, że metoda soundmachingu działa, i jest metodą bardzo czułą. Polega ona na porównywaniu wzorców dźwięku słyszanego przez mierniki w otoczeniu badanego i wykrywaniu wśród nich dźwięków charakterystycznych dla sygnału telewizyjnego lub radiowego. W wynikach oglądalności widać między innymi wzrosty oglądalności w trakcie popularnych programów ale także spadki widowni w czasie reklam. Inne prawidłowości, takie jak na przykład sezonowość oglądania – czyli dłuższy czas oglądania zimą a krótszy w ciepłe dni – także jest widoczny. W trakcie różnych eksperymentów badawczych udało się zweryfikować różne założenia konstrukcji TePanelu. Uzyskano wyniki konsumpcji mediów, które zachowują się zgodnie ze znanymi regułami, jakimi ona podlega.

Najskuteczniejsze bezpośrednie pozyskiwanie panelistów

Analiza rezultatów 11 eksperymentów rekrutacyjnych oraz późniejszych zachowań panelistów pozwoliła Instytutowi Łączności – PIB na przygotowanie kompleksowych rekomendacji dla KRRiT w obszarze przygotowania oraz wdrożenia Badania Założycielskiego oraz zwiększania i utrzymania panelu telemetrycznego. Rekrutując do panelu Instytut Łączności współpracował z 3 firmami badawczymi - Difference, Indicator oraz konsorcjum Research Collective i Kantar Polska. Rekrutacjom oraz badaniu  założycielskiemu towarzyszyła zewnętrzna kontrola, której wnioski również wykorzystano w tworzeniu rekomendacji. Kluczowa konkluzja to obowiązkowa realizacja zewnętrznej kontroli w miejscu zamieszkania respondentów oparta o indywidualne wywiady kontrolne F2F. W wyniku prac okazało się, że najskuteczniejszą w rekrutacji jest metoda CAPI - polegająca pozyskiwaniu nowych panelistów przez kontakt bezpośredni w miejscu ich zamieszkania, a realizacja powinna być oparta o próby losowe (GUS TERYT). Metoda ta jest ważna w kontekście dotarcia do potencjalnych panelistów, ich rekrutacji oraz pozyskania wiedzy o gospodarstwie domowym.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W nowym badaniu KRRiT mecze Euro 2020 w TVP z wyższą oglądalnością niż w pomiarze Nielsena

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Frokop
Piosenka euro reklama usunięta końcu
odpowiedź
User
xxx
Oczywiście, że Nielsen nie jest idealny i mam nadzieję, że już niedługo ktoś skutecznie podważy jego świętość, bo wszyscy go traktują jak wyrocznię.
odpowiedź
User
Karol
Oczywiście, że Nielsen nie jest idealny i mam nadzieję, że już niedługo ktoś skutecznie podważy jego świętość, bo wszyscy go traktują jak wyrocznię.


Bardziej wiarygodny jest Nielsen niż badania TVP.
odpowiedź