SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża piwna w mediach

Znacznie zmniejszyły się wydatki reklamowe branży piwnej w telewizji

25 maja 2003 roku weszła w życie znowelizowana Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, która pozwala na reklamowanie piwa w mediach elektronicznych po godzinie 20.00. Wcześniej obowiązywała ustawa z 18 września 2001 r., która zezwala na reklamę piwa alkoholowego w godzinach 23.00 - 6.00 rano.

Jak wynika z danych AGB Polska po wejściu ustawy ograniczającej reklamę piwa znacznie zmniejszyły się wydatki reklamowe branży piwnej w telewizji. W okresie 18 września - 31 grudnia 2001 wyniosły one 11 mln zł. W porównaniu do tego samego okresu w 2000 roku, wydatki zmalały prawie 6-krotnie. Wśród marek reklamujących się w 2000 po wejściu w życie Ustawy znalazły się: Królewskie, Lech Premium, Tatra, Tyskie, Warka, Żywiec.

Stacje telewizyjne przygotowały się na wejście kampanii reklamowych piwa zmianą ramówki po 23.00. Atrakcyjniejsza ramówka po 23.00 oznaczała jednak droższy czas reklamowy.

Wraz z rozpoczęciem obowiązywania nowelizacji Ustawy, czyli z dniem 25 maja 2003, Biuro Reklamy Telewizji Polskiej S.A. rozesłało list do producentów piwa informujący o podwyżce cen reklam o 15%. Podwyżka jest związana z 10% podatkiem nałożonym na media przez ministra do spraw kultury fizycznej i sportu.

Wejście w życie nowelizacji spowodowało znacznie ograniczenie wydatków na reklamę piwa. W tygodniu rozpoczynającym się 26 maja 2003r. wpływy z reklam i billboardów sponsorskich wykupionych przez branżę piwną przyniosły stacjom telewizyjnym tylko 1.755.665zł. Dla porównania wpływy w tygodniu rozpoczynającym się 12 maja 2003r. wyniosły 3.992.080zł.

Najbardziej aktywnym reklamodawcą po 25 maja były Browary Żywiec - 103 emisje za 640 tysięcy złotych. Na drugim miejscu były Browary Warka - 73 emisje za 509 tysięcy złotych, a na trzecim Kompania Piwowarska - 56 emisji za 362 tysiące złotych. Dla porównania w tygodniu 12 - 18 maja 2003 r. Browary Żywiec wykupiły 131 emisji za 620 tysięcy złotych, Browary Warka 169 emisji za 1.150 tysięcy złotych, natomiast Kompania Piwowarska - 187 emisji za 1.398 tysięcy złotych.

Porównanie dwóch tygodni w telewizyjnej reklamie piwa: przed wprowadzeniem ustawy (12 - 18 maja 2003r.) i po wprowadzeniu ustawy (26 maja - 1 czerwca 2003r.).

 

26.05  - 01.06 2003

12.05 – 18.05 2003

Reklamodawca

Wpływy

Wpływy

BROWARY ZYWIEC S.A.

639900

619550

BROWARY WARKA

508600

1150000

KOMPANIA PIWOWARSKA S.A.

361500

1397800

CARLSBERG OKOCIM

245665

423290

BROWAR BELGIA

0

401 440

źródło: AGB Polska

Według danych Media Monitoring głównym medium reklamowym branży piwnej jest telewizja, która od 2001 roku przejmuje 83 - 89% wydatków reklamowych w prasie, radio i telewizji. Na drugim miejscu jest prasa, która przejmuje od 9 do 17% wydatków. Radio zadowala się udziałami poniżej 1%.

 

2001

2002

1 stycznia - 30 kwietnia 2003

Medium

Wartość

Wartość

Wartość

TV

258 451 785

191 577 940

37 066 730

PRASA

26 747 083

38 647 115

6 419 938

RADIO

3 606 822

1 728 887

164 284

Razem

288 805 690

231 953 942

43 650 952

źródło: Media Monitoring

Reklama piwa w telewizji

W 2001 roku emisje reklam i billboardów sponsorskich piwa w telewizji stanowiły 3,1% wszystkich reklam telewizyjnych, w 2002 roku - 4,2%, natomiast do 31 maja 2003 roku - 3,0%.

Rok

2001

2002

1.01 – 31 maja 2003

Piwo

14020

23163

8033

Wszystkie spoty

448010

550466

265615

Udział

3,1%

4,2%

3,0%

źródło: AGB Polska

Miesięczne wydatki branży piwnej w telewizji według marek i producentów na przestrzeni lat 2001 - 2003

W 2001 roku największym reklamodawcą telewizyjnym pod względem wydatków w branży piwnej była Kampania Piwowarska. W 2001 roku wydała ona 66.210 tysięcy złotych, w 2002 roku - 70.848 tysięcy złotych, natomiast w 2003 roku do 31 maja - 21.295 tysięcy.

W 2001 roku na drugim miejscu uplasowały się Browary Warka 57.316 tysięcy złotych. W 2002 roku drugie miejsce zajęły natomiast Browary Żywiec z wydatkami 53.667 tysięcy złotych. W rankingu za okres 1 stycznia - 31 maja 2003 na drugim miejscu ponownie pojawiają się Browary Warka z wydatkami 13.065 tysięcy złotych.

W 2001 r. łączne wpływy z reklamy telewizyjnej i emisji billboardów sponsorskich wyniosły 5.957.526 tys. zł, w 2002r. wpływy spadły do 6.276.874 tyś. zł, w 2003r. (do 31 maja) - 2.623.524 tys. złotych.

Wpływy uwzględniają spoty reklamowe i billboardy sponsorskie. Analizy oparto na oficjalnych cennikach stacji. Nie uwzględniają one rabatów. W zestawieniach uwzględniono następujące stacje telewizyjne: TVP1, TVP2, TVP3, Polsat, Polsat2, RTL7/TVN7, Canal+, TVN, Polonia1, TV4, TV Puls, Tele5.

Dołącz do dyskusji: Branża piwna w mediach

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl