SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2021 roku, prognozy na 2022

W ramach naszego cyklu podsumowań 2021 roku w mediach i marketingu tym razem zajmujemy się branżą telewizyjną. O najważniejszych wydarzeniach minionego roku i prognozach na 2022 rok portalowi Wirtualnemedia.pl mówią: Dorota Żurkowska-Bytner, Ewelina Czuba, Katarzyna Baczyńska, Tomasz Teodorczyk, Bogusław Kisielewski, Justyna Ganczarek, Krystian Kuczkowski, Zbigniew Pruski, Piotr Borusiewicz, Przemysław Petryszyn, Andrzej Kozłowski, Ryszard Sibilski, Edyta Sadowska i Sławomir Kurek.


Dorota Żurkowska-Bytner, dyrektor Eurosportu w Polsce, członek zarządu TVN i Discovery Polska

Wydarzenie 2021 roku.
Tym, co w mijającym roku było bardzo ważne, to mobilizacja i solidarność mediów wobec prób ograniczania  niezależności sektora. Odpowiedzią na zapowiadane wprowadzenie podatku od mediów, który miał dotknąć nie tylko dużych graczy rynkowych, ale również mniejszych lokalnych wydawców, był lutowy protest 71 redakcji „Media bez wyboru”. To wydarzenie pokazało, że możemy działać razem i skutecznie bronić całą branżę. Równie ważna okazała się sprawa koncesji TVN24 oraz projekt noweli ustawy o radiofonii i telewizji, czyli „lex TVN” dotyczący kwestii właścicielskich na całym rynku mediów w Polsce. W tym czasie niezwykle ważne dla całego zespołu było ogromne wsparcie i gesty solidarności, jakie otrzymaliśmy od naszych widzów, ponad 1300 dziennikarzy i redakcji, artystów, ekspertów rynkowych, organizacji branżowych, partnerów handlowych i wielu innych, którym serdecznie za to dziękuję. było to dla nas ogromne wsparcie, w wyjątkowym dla nas roku, w którym przypadała 20 rocznica powstania TVN24, a w którym musieliśmy mierzyć się próbami ograniczenia naszego funkcjonowania.
Wydarzeniem roku jest także sport w TVN Grupa Discovery. Dzięki najnowocześniejszym technologiom możemy oferować naszym widzom jeszcze ciekawsze i bardziej angażujące doświadczanie sportu, dzięki interaktywnej formie relacji. Już podczas Igrzysk Tokio 2020 staraliśmy się zapewnić widzom niezapomniane wrażenia nie tylko dzięki transmisjom w kanałach Eurosport, ale również w Playerze, który dawał fanom sportu ogromną swobodę i bogactwo treści wokół dyscyplin olimpijskich. Nie inaczej jest teraz, gdy skoki narciarskie oraz kilkanaście innych dyscyplin zimowych do kwietnia przyszłego roku będzie można oglądać na wielu kanałach i platformach grupy, włącznie z naziemnym TVN-em, co jest dla kanału historyczną zmianą. Już wkrótce również Igrzyska Olimpijskie w Pekinie, których relacjami z pewnością zaskoczymy wszystkich fanów sportu.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Rok 2021 to dynamiczny wzrost aktywności w digitalu. Nauczeni doświadczeniami i przyzwyczajeniami z roku poprzedniego, gdy wszystkich zaskoczyła pandemia, jeszcze silniej dostrzegliśmy, że przyszłość jest w onlinie. Widzowie dzisiaj doskonale wiedzą, co i w jaki sposób chcą oglądać. Trendem więc stała się powszechna personalizacja treści: dostarczanie kontentu „szytego na miarę”. Te oczekiwania i potrzeby zarówno widzów, jak i reklamodawców, w pełni adresuje telewizja hybrydowa (HbbTV).
W 2022 roku z pewnością będziemy obserwować rozwój technologiczny, również w reklamie telewizyjnej. Jednym z kierunków będzie DAI (Dynamic Ad Insertion), czyli rozwiązania telewizji adresowalnej, która umożliwia emisję dedykowanych reklam dopasowanych do indywidualnych charakterystyk odbiorców w telewizji. Taki model pozwoli nadawcom łączyć zalety tradycyjnej telewizji liniowej z możliwościami świata digital, w tym przede wszystkim z większą precyzją dotarcia, lepszym dopasowaniem reklam czy możliwością bezpośredniego mierzenia efektów. Możemy się wkrótce doczekać prawdziwej rewolucji w reklamie telewizyjnej…

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Z pewnością jednym z efektów pandemii jest przyspieszenie zmian na rynku mediów i podejścia do ich konsumpcji. To, co w normalnych warunkach wymagałoby dekady, zajęło zaledwie kilka miesięcy. Okazało się, że internet i telewizja linearna doskonale się uzupełniają. Na znaczeniu zyskało konsumowanie mediów we własny, indywidualny sposób przy wykorzystaniu wielu dostępnych platform. Te trendy widać jeszcze silniej niż w pierwszym roku pandemii.
Ostatni rok pokazał nam również, że rzetelne i jakościowe dziennikarstwo jest tym, czego poszukują i co doceniają widzowie. Istotą prawdziwego dziennikarstwa jest informowanie o ważnych sprawach, dążenie do prawdy, odwaga w podejmowaniu trudnych tematów, uczciwa praca na rzecz widzów. To szczególnie ważne w tak trudnym czasie, kiedy wszyscy Polacy potrzebują rzetelnych informacji. Dzięki dziennikarzom naszych stacji w ostatnim roku poruszyliśmy wiele istotnych tematów takich jak m.in. narastający problem zaburzeń psychicznych u najmłodszych, kondycję służby zdrowia, dyskryminację mniejszości, prawa kobiet czy problemy uchodźcze. To niełatwe, ale bardzo ważne zadanie, zwłaszcza w sytuacji, gdy obserwujemy zaostrzający się kurs polityczny i przykłady podporządkowania sobie kolejnych mediów nie tylko w drodze przejęć przez spółki państwowe. Jednak liczne nagrody dla naszych dziennikarzy są najlepszym dowodem, że warto być wiernym tym podstawowym wartościom.
Pandemia pokazała nam także jak ważna jest empatia, zrozumienie i uważność na drugiego człowieka. W odpowiedzi na to pojawiło się wśród naszych treści wiele formatów, które poruszają ważne społecznie tematy i dają głos tym, którzy nie byli do tej pory słyszani. Przykładem jest m.in. program „Down the Road. To tylko kilka dni” z udziałem osób z niepełnosprawnościami czy „Totalne remonty Szelągowskiej” których celem jest wyróżnienie tych, którzy na co dzień pomagają innym, stawiając ich potrzeby ponad swoje.
Na niesieniu pomocy tym, którzy potrzebują wsparcia od lat koncentruje swoje wysiłki Fundacja TVN. Tegoroczną, 20. rocznicę jej założenia postanowiliśmy uczcić w wyjątkowy sposób, tj. organizując budowę Centrum Psychiatrii Dziecięcej przy Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. W związku z tym, że problemy psychiatrii dziecięcej zyskują na znaczeniu w dobie pandemii, będziemy wiele na ten temat mówić za pośrednictwem wszystkich naszych kanałów, platform i social mediów.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
W sytuacji dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, rosnących oczekiwań konsumentów oraz coraz liczniejszych platform streamingowych ogromnym wyzwaniem staje się umiejętność zdobycia czasu i uwagi widza. Jak możemy to zrobić? Przede wszystkim oferując mu ciekawy i angażujący kontent. Wielokanałowość i personalizacja treści w oparciu o preferencje konsumenta i big data będą więc w nadchodzącym roku, a pewnie także w dalszej perspektywie, najważniejsze.
W naszym serwisie VOD Player.pl oferujemy widzom niezwykle szeroki wybór treści. Są to zarówno ich ulubione lokalne programy, jak i formaty znane w skali globalnej. Tworząc nasze portfolio, słuchamy użytkowników, identyfikujemy i analizujemy ich potrzeby, ale i eksperymentujemy. Jestem dumna z tego, że tworzymy najbardziej przekrojową bibliotekę na polskim rynku VOD - od filmów i seriali, przez programy rozrywkowe, sport, lifestyle i motoryzację, po bajki dla dzieci i produkcje dokumentalne. To, co wyróżnia nasz zespół na tle innych i na co będziemy stawiać w dalszym ciągu ogromny nacisk w 2022 roku to rozwój kompetencji digitalowych. To dzięki nim możemy oferować telewizję przyszłości.


Ewelina Czuba, dyrektor Biura Reklamy TVP

Wydarzenie 2021 roku.
Ze względu na specyfikę roku 2021 do tej kategorii należy zakwalifikować dwa wydarzenia. Najpierw Euro 2020, a później Igrzyska Olimpijskie w Tokio 2020. Mimo, rocznego opóźnienia spowodowanego pandemią koronawirusa,  wydarzenia cieszyły się ogromną popularnością. Rozgrywki Mistrzostw Europy w piłce nożnej obejrzało w TVP łącznie 26,5 mln widzów, a online - w tvpsport.pl oraz w aplikacji mobilnej TVP Sport łączna liczba odtworzeń dla meczów Euro wyniosła 27,7 mln (dane: Nielsen / TVP1 / TVP2 / TVP 4K / TVP Sport / 11 czerwca-11 lipca/ 4+ / COV; Gemius Prism / TVP Sport - www+app / 11 czerwca - 11 lipca / RU). Z kolei zmagania olimpijczyków w Tokio na antenach TVP śledziło 17, 7 mln Polaków i ponad 2,1 mln użytkowników online, którzy wygenerowali blisko 13 mln odtworzeń (dane: Nielsen TVP1/TVP Sport/ 23 lipca -  8 sierpnia / 4+/ COV ; TG:ALL 7+). Te dane udowodniły, że sport jest silniejszy od pandemii.
Wyżej wymienione wydarzenia były niewątpliwie ucztą nie tylko dla kibiców, lecz także dla marketerów. Poza tym, stanowią dobry prognostyk na 2022 rok, w którym czekają nas dwie duże imprezy sportowe: Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie oraz Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Katarze.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Jako najważniejszy z trendów wskazałabym łączenie światów telewizji i online. Każdy liczący się nadawca posiada i rozwija swoje platformy VOD, a widz sięga po najlepsze treści kiedy, jak i gdzie chce. Walka o uwagę widza przeniosła się na wiele nowych frontów. W świecie online dostępne są już nie tylko filmy i seriale,  lecz także wydarzenia sportowe i rozrywka.
Trend rozwija się tak dynamicznie, że trudno jest nadążyć za nim badaczom rynku.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Z pewnością pandemia przyspieszyła procesy i zmiany, które były nieuniknione, ale rozwijały się umiarkowanie dynamicznie. Wśród tych procesów najważniejsze to rozwój serwisów VOD oraz poszerzenie grupy komercyjnej o pokolenie silver.
Pandemia była dużym testem dla telewizji. Dała duże przyspieszenie serwisom VOD, przede wszystkim tym finansowanym reklamami. Nasz serwis TVP VOD zanotował 3,4 mln użytkowników (marzec 2021) w najlepszym miesiącu podczas pandemii, co oznacza 27 proc. wzrostu w stosunku do poprzedniego miesiąca (luty 2021).
Mimo to pandemia nie osłabiła telewizji. Nadal dzienny czas oglądania to 3,5 godziny w grupie osób w wieku 16-59 lat oraz ponad 4 godziny u wszystkich badanych. Wygląda na to, że pandemia tylko wzmogła popyt na najlepsze treści wideo.
Spadki popytu, które okazały się przejściowe, kazały na nowo zdefiniować czym jest grupa komercyjna. Wraz z końcem roku 2021 zakończyła się era grupy 16-49. Wszyscy nadawcy zaczęli uwzględniać większe spektrum widzów, przede wszystkim uwzględniając widzów po 50 roku życia. Pandemia przyspieszyła to, co było nieuniknione - docenienie generacji silver oraz przejście całego rynku na szersze grupy sprzedażowe.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Komercjalizacja każdego widza. W celu jej pogłębienia stacje poszerzają swoje grupy sprzedażowe, a agencje badawcze ścigają się w tym, kto najwierniej odda różne rodzaje oglądanych treści wideo. W przyszłym roku zadebiutuje zapewne Addressable TV (DAI), który to start zapowiedział przewodniczący KRRiT. DAI będzie kluczową zmianą, która pozwoli w telewizji wycenić i zaoferować każdy kontakt z reklamą niezależnie od wskaźników demograficznych. Należy jednak pamiętać, że to rynek właśnie - podobnie jak dziś ma to miejsce w online - podejmuje decyzję, który kontakt z treścią jest wart zakupu i po jakiej cenie.


Katarzyna Baczyńska, head of media w One House

Wydarzenie 2021 roku.
Rok gry politycznej: 10.02.2021 - data, którą wszyscy powinniśmy zapamiętać, czyli „Tu miał być Twój ulubiony program”. Akcja o dużym oddźwięku społecznym, ale nie na tyle długotrwałym, aby uchroniło nas to przed wielowątkowym „lex TVN”. A przed nami jej nowy wątek - w lutym 2022 koncesja kończy się TVN7.
Rok cudów: kiedy na naszych oczach, z miesiąca na miesiąc, dokonuje się cudowne rozmnożenie widowni poprzez dodanie danych OOH. I pomimo zastrzeżeń, nowe dane stają się standardem rozliczeniowym na rynku wartym kilka miliardów złotych na przestrzeni zaledwie trzech miesięcy.
Rok nowego mediowego ładu: nowelizacja Ustawy KRRiT ze zmianami wchodzącymi od listopada, czyli w samym środku najbardziej gorącego okresu dla nadawców, reklamodawców i agencji. Potężne zmiany w zakresie sponsoringu, które wielu klientom uniemożliwiły przeprowadzenie zaplanowanych z dużym wyprzedzeniem działań.
Rok sportu: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej przeniesione z roku 2020. Ale czy to za sprawą ich odroczenia, czy rozgrywek odbywających się w kilku miastach, czy też wreszcie tego, że turniej odbył się w covidowym cieniu, emocje które nam towarzyszyły były jakby mniej gorące niż zawsze. Sam turniej cieszył się też mniejszym zainteresowaniem reklamodawców. W kolejnych miesiącach przesunięte z poprzedniego roku Igrzyska Olimpijskie, także relatywnie słabo wykorzystane marketingowo. A pod koniec roku wielki transfer transmisji skoków narciarskich - koniec pewnej ery, w której na pierwszym planie było TVP1 i niedzielny rosół.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Systematyczne skracanie średniego dziennego czasu spędzanego przed telewizorem. O ile w 2020 odnotowaliśmy lekkie wzrosty zarówno w grupie 4+ jak i w młodszej grupie komercyjnej 16-49 w związku z kolejnymi lockdownami, o tyle ten rok przyniósł znaczące spadki, nie tylko rok do roku, ale też porównując dane z „przed Covidowym” rokiem 2019. Spadek w miesiącach I-XI w grupie wszystkich widzów wyniósł „zaledwie” 3,4 proc., a w grupie A16-49 - niemal 8 proc.
Jedno wielkie zarządzanie równie wielkim kryzysem: ogromne problemy z realizacją kampanii w związku z topniejącymi zasobami. W XI i XII rozegrał się wspomniany sponsoringowy dramat.  Na początku 2022 roku sytuacja wcale nie będzie lepsza w związku ze zmianą grup komercyjnych.
Konsekwentne udowadnianie, że „z pustego i Salomon nie naleje” jest tylko frazesem. Dołączenie widowni OOH, zmiana grup rozliczeniowych, zniesienie limitów reklamowych w godzinie zegarowej. Czyli - pompowanie kurczącego się rynku. Czy to już wszystko? Nie sądzę - teraz przed nami optymalizacja długości trwania bloków reklamowych (co zresztą już ma miejsce). I poszukiwanie cienkiej czerwonej linii za którą cierpliwość widza się skończy. A jak pokazuje coraz krótszy czas spędzany przed telewizorem - zmiana odbioru treści Video ze ścieżki linearnej na Digital jest procesem który postępuje stale. Nadawcy doskonale zdają sobie z tego sprawę - stąd coraz silniejsze inwestycje w content emitowany najpierw na platformach VOD a potem - w tradycyjnej telewizji. Od kilku sezonów na dużą skalę tą taktykę stosuje Discovery / Player, kontynuując swoją przygodę z prozą Remigiusza Mroza - po „Chyłce” czas na „Behawiorystę”.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Za nami Covidowe Euro, Covidowe Igrzyska a nawet - Covidowa Eurowizja. Wszystkie te wydarzenia medialne i społeczne zaświeciły w tym roku nieco słabszym blaskiem i były realizowane w zupełnie innych okolicznościach.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Operacyjnie - efektywne i bezpieczne planowanie kampanii telewizyjnych wobec ogromnej niestabilności danych, nowych grup rozliczeniowych, krótkiego okresu referencyjnego uwzględniającego dane OOH i zwiększenia panelu Nielsena. Zwłaszcza początek roku będzie trudny dla wszystkich uczestników rynku, ze szczególnym uwzględnieniem osób, które je realizują po stronie agencji.
Strategicznie i taktycznie - weryfikacja założeń marketingowych z uwzględnieniem zmian w Politykach Handlowych poszczególnych Biur Reklamy (bardzo późno opublikowanych co wymusza ekspresowe decyzje zwłaszcza dla kampanii planowanych na Q1), oraz zmian wynikających z nowelizacji Ustawy KRRiT, dalsza redefinicja roli linearnej telewizji w media mix klientów w związku ze spadającymi oglądalnościami. Przed nami też pierwsze Mistrzostwa Świata w piłce nożnej rozgrywane na jesieni w Katarze.
Analitycznie - wyzwaniem jest cały czas pełny jednoźródłowy pomiar konsumpcji treści video w telewizji i Internecie. Według zapowiedzi prasowych pierwsze dane pochodzące z badania Telemetria Polska mają być dostępne w tym roku (projekt badania mediów zainicjowany przez KRRiT uwzględniające telewizję, radio i internet).
Technologicznie - z jednej strony zmiana standardu naziemnej telewizji cyfrowej w Q2 2022 związana z koniecznością wymiany telewizorów lub dekoderów w 2 mln gospodarstw domowych. Z drugiej: podpisanie listu intencyjnego między GPW a KRRiT oraz PIKE w sprawie budowy platformy technologicznej obsługującej dynamiczną podmianę reklam DAI (Telemetria Operator).


Tomasz Teodorczyk, director of content and brands, Poland & CEE A+E Networks

Wydarzenie 2021 roku.
Niezaprzeczalnie największym wydarzeniem dla branży jest powstanie koncernu Warner Bros. Discovery, czyli efekt fuzji WarnerMedia i Discovery. Silni gracze rynkowi nie tylko zwiększyli swój zasięg, ale także cudownie uzupełnili wachlarz kompetencji. Znane z produkcji dokumentalnych Discovery otrzymuje olbrzymi potencjał tworzenia treści fabularnych oraz dostęp do istniejącej już biblioteki treści Warnera i HBO. Z pewnością ustawia to obie firmy w pozycji poważnego konkurenta dla Netflixa czy Disneya; obie dysponują niezwykle bogatą ofertą programową, także dla rynków lokalnych. Oczywiście w Polsce ta fuzja ma jeszcze wymiar polityczny, ponieważ właściciele obu firm zapowiedzieli utrzymanie na rynku kanału informacyjnego TVN24, pojawiły się także sygnały o połączeniu tej stacji z kanałem CNN. To nieuchronnie prowadzi nas do wspomnienia o kolejnym ważnym wydarzeniu tego roku, czyli przegłosowaniu tzw. ustawy „lex TVN”, która może dokonać poważnych zmian w krajobrazie polskiego rynku audiowizualnego.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Głównym trendem na rok 2021 według ekspertów było tzw. "content fatigue”. Badacze prognozowali, że po roku przebywania w domach widzowie będą zmęczeni rozrywką audiowizualną i jeśli będą mieli okazję, wybiorą inną jej formę. Jednak rosnąca liczba subskrypcji na platformach, jak i wpływy reklamowe w telewizji linearnej oraz ilość treści, jaką produkuje się lokalnie w Polsce pokazują, że widzowie przyzwyczajeni do większej konsumpcji mediów chcą więcej treści. Poszukują programów o coraz wyższej jakości, ponieważ mają wiele stacji tematycznych i usług streamingowych do wyboru. A zatem trendem na 2022 może być jeszcze większa liczba produkcji, zwłaszcza przeznaczonych do dystrybucji w sieci tak, aby wypełnić tę rosnącą potrzebę.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Na pewno trzeba zwrócić uwagę na prężny rozwój rynku VOD i SVOD, który nastąpił w latach obecnej pandemii, podczas której nasi widzowie spędzali większość czasu w domu. Warto także zwrócić uwagę, że branża stała się bardziej elastyczna pod względem produkcji, powstają nowe ciekawe formaty dostosowane do nowych warunków. Np. telewizja HISTORY od początku pandemii tworzy serię „Lekcje historii”, która jest połączeniem serii dokumentalnej i programu edukacyjnego, pomyślanej jako pomoc dla uczniów i nauczycieli zmuszonych do pracy zdalnej. Ten format przenieśliśmy ze spotkań na żywo, które od lat organizowaliśmy wspólnie z Multikinem i daliśmy mu nowe życie w sieci oraz na antenie. Zmienił się nieco krajobraz kalendarza telewizyjnego - jeszcze dwa lata temu naturalnym czasem premier i wzmożonej aktywności marketingowej była jesień i wiosna, obecnie reklamodawcy widzą w telewizji linearnej całoroczny potencjał i to także przekłada się na ofertę programową.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
W okresie pandemii wiele firm odkryło, że monetyzacja OTT może być lukratywnym źródłem dochodów. Nielsen poświęcił tej kwestii oddzielny raport, po raz pierwszy traktując ją jako oddzielne zagadnieniem. Marki muszą szybko wprowadzać nowe rozwiązania, aby nie stracić potencjalnych przychodów. Dla A+E Networks oznacza to kontynuację prac nad naszymi ofertami SVOD, min. wprowadzeniem usługi SVOD HISTORY Play na Węgrzech, które mamy zaplanowane na początek roku 2022 - co będzie dużym wydarzeniem na tamtejszym rynku i pierwszym uruchomieniem tej usługi na rynkach Europy Centralnej.

Bogusław Kisielewski, Prezes Kino Polska TV

Wydarzenie 2021 roku.
Konsolidacja rynku. Jesienią „komórkowy” Play przejął UPC Polska, największego w naszej części Europy operatora kablowego. To ten rodzaj transakcji, który zmienia układ sił na rynku. Play będzie mógł teraz zaproponować swoim klientom dużo bardziej kompleksową usługę - już nie tylko telefon i internet, ale również telewizję, której do tej pory nie miał w ofercie.
Inna transakcja dotyczy nas. We wrześniu Canal+ przejął 70 proc. udziałów grupy medialnej SPI International, która jest większościowym udziałowcem Kino Polska TV SA. Dzięki temu obie grupy będą mogły tworzyć wzajemne synergie wzmacniające ich pozycje na (nie tylko) polskim rynku.
Z naszego punktu widzenia wydarzeniem 2021 roku był również duży sukces wizerunkowy koprodukowanego przez Kino Polska TV SA filmu „Wszystkie nasze strachy”, który otrzymał Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Świetnie, że film poruszający tak trudny temat, który powstał w ciężkich warunkach pandemicznych, uhonorowano tak prestiżową nagrodą.
Do tegorocznych wydarzeń zaliczam też start naszego kanału DIZI emitującego tureckie seriale oraz premierę niezwykłego show randkowego „Magia nagości. Polska", dzięki któremu o Zoom TV  mówiła cała Polska.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Wzrost popularności i znaczenia usług OTT, co ma przełożenie na konkretne decyzje biznesowe ich właścicieli. W Stanach Zjednoczonych Netflix uruchomił serwis internetowy Tudum, który zawiera content dotyczący oferty programowej Netflixa. To rozwiązanie, które z pewnością zatrzyma użytkownika usługi na dłużej i udoskonali jej system rekomendacji. Myślę, że Netflix wytyczył kierunek, którym będą podążać również inne serwisy OTT.
W Polsce wzrost znaczenia usług OTT widać choćby na przykładzie ich agregacji przez operatorów kablowo-satelitarnych. Tylko w tym roku Vectra zaproponowała swoim klientom dostęp do Netflixa, a UPC - do aplikacji Amazon Prime.
W 2022 roku w Polsce ma zadebiutować gigant streamingowy Disney+, więc konkurencja na rynku usług OTT będzie jeszcze większa.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia przyczyniła się do wzrostu znaczenia rozrywki telewizyjnej. Po latach zaklinania rzeczywistości „nagle” okazało się, że szeroko rozumiana telewizja wcale nie umiera, tylko właśnie przeżywa swój złoty wiek. Widać to nie tylko na przykładzie coraz większej popularności serwisów OTT, ale również telewizji linearnej. W pandemii ludzie dostrzegli kanały tematyczne, urósł na przykład segment kanałów filmowo-serialowych, w tym kanały z naszego portfolio: Stopklatka, Kino Polska i Kino TV.

Pandemia wymusiła pracę zdalną, całkowicie zmieniając sposób patrzenia zarządów na funkcjonowanie firm. Okazało się, że to nie fizyczna obecność ludzi tworzy zgrane zespoły i przyczynia się do wzrostu biznesu, tylko kompetencje, dobry przepływ informacji i świadomość celu, który chce się osiągnąć. To przypadek Kino Polska TV, choć myślę, że nie jest on odosobniony.


Justyna Ganczarek, dyrektor marketingu i sprzedaży w Telewizji Puls

Wydarzenie 2021 roku.
Mijający rok to przede wszystkim seria fuzji w walce o konkurencyjność na rynku i zapewnienie atrakcyjnego kontentu, czyli m.in.: WarnerMedia z Discovery, P4 (Play) z UPC czy Canal+ z SPI International.  Mówiąc o wielkich globalnych wydarzeniach, nie można pominąć transmisji ze sportowych wydarzeń jak Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej czy Letnie Igrzyska Olimpijskie. Również Telewizja Puls, wraz z wydawnictwem BAUER, podjęła się na początku tego roku organizacji widowiska, jakim była uroczysta gala wręczenia Telekamer Tele Tygodnia. Widzowie są spragnieni rozrywki, w czasach pandemicznych bardziej niż kiedykolwiek - dlatego na początek 2022 również szykujemy transmisję z gali Telekamer. Z naszej perspektywy wydarzeniem roku 2021 było nawiązanie współpracy z nowym brokerem, jakim jest Polsat Media. Była to niewątpliwie istotna zmiana na rynku reklamy w Polsce. Została również dodana nowa waluta do rozliczania kampanii - dane o oglądalności telewizji poza domem. Cieszymy się, że widz oglądający telewizję poza domem wreszcie został uwzględniony w pomiarach.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Bardzo mocne odbicie rynku reklamy. Rok 2021, pomimo nadal trwającej pandemii, pokazał siłę reklamy telewizyjnej i duże zapotrzebowanie na czas reklamowy w tym medium, co pozwoliło na powrót do inwestycji przez stacje telewizyjne. Rok 2022, podobnie jak mijający, upłynie więc pod znakiem nakładów w kontent. Czeka nas dalsza popularyzacja oglądalności kontentu on-line, w tym wejście nowych graczy do Polski jak Disney+ czy HBO Max. Przed nami uwolnienie  częstotliwości pod pasmo 5G i w związku z tym bardzo ważny dla nadawców naziemnych proces refarmingu, czyli zmiany częstotliwości nadawania telewizji naziemnej, który rozpocznie się już w marcu. Trzeba zadbać o jak najlepsze poinformowanie widzów, aby nie stracili swoich ulubionych kanałów. W 2022 roku nadal  będą trwały prace nad nowym podejściem do badań, nad którymi pochylają się teraz m.in. Krajowy Instytut Mediów  czy Nielsen. Ma to pomóc w poprawie standardu mierzenia oglądalności na wszystkich urządzeniach i we wszystkich kanałach dystrybucji. Pozostają kwestie legislacyjne, samoregulacyjne czy współpracy podmiotów na rynku (Joint Industry Comitee, MOC TV, Giełda Papierów Wartościowych), w takich kwestiach jak DAI, czy must carry, must offer, must measure.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia przyspieszyła przeniesienie wielu aktywności, w tym pracy, do sfery digital. Pokazała też, że my jako Telewizja Puls, bez problemu byliśmy w stanie szybko przetasować się na boisku i odnaleźć w nowej wymagającej rzeczywistości. Zdaliśmy ten egzamin na 5-tkę. Wielu nowych widzów miało okazję poznać naszą ofertę i zostali z nami po rozluźnieniu obostrzeń. Potrafiliśmy wykorzystać zmiany w konsumpcji i rok 2021 jest naszym rekordowym rokiem.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
W naszej ocenie największym wyzwaniem będzie jak najefektywniejsze przejście przez proces refarmingu, bez turbulencji, tak, aby widzowie nie stracili swoich ulubionych kanałów - bo to oni są najważniejsi. Równocześnie to szansa na dostęp do  kanałów naziemnych - w tym naszych TV Puls i Puls 2 - w lepszej jakości obrazu i dźwięku.


Krystian Kuczkowski, dyrektor biura programowego TVP

Wydarzenie 2021 roku.
Euro 2020 rozgrywane w roku 2021 to wydarzenie numer jeden. Dla świata rozegranie turnieju i obecność kibiców na trybunach to była namiastka powrotu do normalności. Mecz Dania-Finlandia nieoczekiwanie stał się niezwykłą lekcją dla wszystkich. Lekcją z człowieczeństwa, solidarności, przyzwoitości… i pierwszej pomocy. Dla mediów z całego świata był to trudny moment. Zapamiętajmy go na długo. W tym kontekście chciałbym zwrócić uwagę na  wysoki standard realizacji wydarzenia Euro 2020 w Telewizji Polskiej. To muszą docenić nawet nasi najwięksi krytycy. Wszystkie mecze pokazaliśmy w TVP1, TVP2, TVP Sport i nieodpłatnie w najlepszym standardzie nadawania w TVP4K oraz online. Najlepsi na rynku komentatorzy i eksperci dostarczyli widzom emocji i fachowych analiz. Wszystko opakowane zostało w sposób, w jaki w Polsce jeszcze nie pokazywano piłkarskiej imprezy. Gratulacje dla ekipy TVP Sport.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Utrwaliły się zmiany i trendy w konsumpcji mediów z początku pandemii w 2020 roku. Niezmiennie natomiast widzowie wolą śledzić wydarzenia „na żywo” w telewizji linearnej. Transmisja sportowa w platformie streamingowej jest wciąż jeszcze mniej atrakcyjna. Mecze piłkarskie polskiej reprezentacji to nasze największe hity. Zakładam, że będzie tak również w 2022 roku.  A TVP będzie nadal blisko widza, tworząc telewizję „na żywo”.
Ponadto, w mijającym 2021 r. TVP udowodniła, że w tzw. prime-time jest także miejsce dla filmów dokumentalnych i mogą one osiągać kilkumilionową widownię. Chcemy iść tą drogą. W przygotowaniu są kolejne produkcje.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Ograniczenia pandemiczne wpłynęły oczywiście na całą branżę. Rozwój urządzeń mobilnych oraz platform internetowych stanowi coraz większą konkurencję dla telewizji linearnej w warstwie filmowej i serialowej. Rok 2021,  po trudnym 2020, był w TVP wypełniony transmisjami wydarzeń sportowych, koncertami, festiwalami. Telewizja Polska odpowiadała w ten sposób na potrzeby i oczekiwania widowni. Euro 2020, ME w siatkówce, Igrzyska Olimpijskie, Letnia Trasa Dwójki, Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu i inne koncerty zgromadziły wielomilionową widownię. Nadal pracujemy zdalnie, w reżimie sanitarnym i stosując się do wszystkich obowiązujących przepisów. To utrudnia produkcję i podnosi jej koszty.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Wielką szansą i wyzwaniem jednocześnie jest zmiana standardu nadawania Naziemnej Telewizji Cyfrowej. Nasz cel to nie stracić w wyniku zmian technologicznych ani jednego widza TVP,  a dzięki lepszej jakości nadawania i większym możliwościom chcemy pozyskać nową widownię.
Niewątpliwie ważnym sportowym wydarzeniem w nowym roku będzie mundial w Katarze, oby z udziałem polskiej reprezentacji. Impreza, specyficzna ze względu na czas i miejsce, odbędzie się po raz pierwszy na przełomie listopada i grudnia. To też ogromne wyzwanie na 2022 rok.


Zbigniew Pruski, commercial director CEE w BBC Studios

Wydarzenie 2021 roku.
Rok 2021 nie szczędził nam znaczących wydarzeń branżowych. Najczęściej i najgłośniej komentowanym tematem w obszarze branży telewizyjnej w Polsce był „Lex TVN”, ale nie można też nie wspomnieć o przejęciu 70 proc. akcji w spółce SPI International przez CANAL+ oraz zakupie UPC Polska przez grupę Iliad (właściciela m.in. Play). Mimo pandemii to kolejny intensywny rok pod względem konsolidacji rynku mediów.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Dla mnie 2021 to rok odważnych polskich produkcji telewizyjnych („Prince Charming”, „Magia nagości”) i kolejny rok poruszania trudnych, ale ważnych tematów („Wszystko o moim dziecku”, „Mogę cię zniszczyć”). Coraz częściej treści edukacyjne czy budujące świadomość przemycane są w pozornie rozrywkowej formie („Pure”, „Atypowy”). Kiedyś dotyczyło to szczególnie programów dla najmłodszych, dziś wiek widza zdaje się nie mieć znaczenia. Dzięki atrakcyjnej oprawie seriale i produkcje telewizyjne uczą nas wrażliwości na innych i inność, ale też uważności na samego siebie. To silny trend, który mam nadzieję utrzyma się w kolejnych latach.
Nadawcy nie raz podjęli w tym roku ryzyko zabierając się za tematy budzące kontrowersje lub za formaty, które już stały się ikonami w innych krajach, wysoko podnosząc poprzeczkę swoim następcom. Format BBC pt. The Office, który z dużym sukcesem zaadaptował Canal+ to dla mnie dowód, że warto stawiać przed sobą wyzwania i nie wybierać łatwych rozwiązań. Oby więcej takich produkcji.
Poza tym mocno zauważalne jest inwestowanie w kontent, który z dużymi sukcesami podróżuje po całym świecie, produkcje, których nie ograniczają różnice kulturowe czy język. Hiszpanie oglądają „Kobietę na krańcu świata” z Martyną Wojciechowską, Australijczycy „Króla” na podstawie książki Twardocha, tureccy widzowie są rozkochani w kolejnych odsłonach „Doktora Who”, a koreański serial „Squid Game” podbił serca widzów na całym świecie stając się jednocześnie najpopularniejszym tytułem w historii Netflixa. Wierzę, że jest to trend, który będzie się tylko rozwijał.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
To już kolejny rok pandemii, więc nauczyliśmy się dobrze funkcjonować w tej nowej rzeczywistości. To chyba główna różnica między 2020 a 2021. Dla nas w BBC Studios pandemia stała się czasem na przedefiniowanie priorytetów. Bardziej niż kiedykolwiek skupiliśmy się na tym, żeby nasi pracownicy i ich bezpieczeństwo było na pierwszym miejscu. W efekcie nasze wyniki mimo kryzysu są naprawdę dobre.
Myślę, że ograniczenia w przemieszczaniu się i nowe sposoby pracy niejako wymusiły na branży jeszcze większą kreatywność i lepsze wykorzystanie nowoczesnych technologii. Wydarzenia biznesowe, nawet tak duże jak targi „BBC Studios Showcase” z sukcesem przeniosły się do online’u. Częściej niż do tej pory to CGI, a nie samoloty zabierało nas w miejsca trudniej dostępne. Nawet fragmenty największych przyrodniczych produkcji jak np. „Zielona planeta”, którą w Polsce zobaczymy na początku 2022 na kanale BBC Earth, były po części nagrywane w studiach zaaranżowanych na strychach i w łazienkach naszych pomysłowych filmowców.
Jak na ironię w pandemii o wiele częściej i łatwiej mogliśmy zapewnić kontakt z naszymi gwiazdami. Podczas promocji „Planety doskonałej” w panelu z Sir Davidem Attenborough mogło wziąć udział 40 dziennikarzy z samej Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, w przypadku wydarzenia na żywo taki region reprezentowałyby maksymalnie 2-3 osoby.
Co więcej kampania promująca serię w Polsce, w ramach której na początku roku powstała nowa wersja piosenki „Kolorowy wiatr” (znanej z filmu „Pocahontas”) w wykonaniu Krzysztofa Zalewskiego i Smolika, stała się najbardziej nagradzaną kampanią w historii polskiego oddziału BBC Studios. Myślę, że to wszystko pokazuje, że trudne warunki pracy to wyzwanie, ale niejednokrotnie bardzo mobilizujące.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Myślę, że wyzwania jakie stoją przed branżą telewizyjną nie będą różniły się znacznie w kolejnym roku. Ogromna konkurencja wymaga od nas wytężonej pracy. Niepewna rzeczywistość sprawiła, że konsumenci zwrócili się w kierunku marek budzących zaufanie, co marce BBC - od zawsze utożsamianej z rzetelnością i misyjnością - na pewno pomogło w tym trudnym czasie. Ale nie spoczywamy na laurach. Ani widzowie, ani klienci nie pozostaną lojalni, jeśli nie dostarczymy im produkcji i usług na najwyższym poziomie.


Piotr Borusiewicz, TV Director w UM

Wydarzenie 2021 roku.
Największą gwiazdą tego roku jest TV. Mieliśmy historycznie najwyższy wzrost popytu. W odpowiedzi, w połowie roku Stacje TV zdecydowały się na zmianę standardu badań, według których rozliczają widownię, pomnażając w ten „magiczny sposób” ilość towaru na sprzedaż.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Miliardy złotych wydawane na reklamę wydały się bardzo atrakcyjne dla rządzących, którzy chcieli wprowadzić podatek od tych środków. Odpowiedzią części mediów był protest i ustawa nie przeszła.
Utrzymanie wzrostu inwestycji technologicznych. Coraz większy nacisk na kwestie ekologii i inkluzywności w podejściu marketerów. Zwiększający się udział serwisów subskrypcyjnych.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia, która miała zniknąć po 2 latach przerodziła się w „wieczną pandemię” i wszyscy pogodzili się z życiem wśród ograniczeń. Główny nacisk na planowanie aktywności odbywa się w okresie średnioterminowym. Wykorzystujemy pojawiające się „okna możliwości”.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Brak stabilności gospodarczo politycznej. Inflacja środków produkcji. Problemy z łańcuchami dostaw. Braki kadrowe we wszystkich branżach.


Przemysław Petryszyn, szef Active Family

Wydarzenie 2021 roku.
Kryzys na granicy a w kontekście mediów, odsunięcie dziennikarzy od relacjonowania. Zbyt ważny temat dla  polskiej i światowej opinii publicznej, aby wprowadzać embargo informacyjne. Od faktów zostali odcięci ludzie o różnych poglądach na temat tej sprawy. Tym bardziej, że nie była to operacja niejawna. Co się tam działo czego nie można było pokazać nawet przychylnej władzy widowni?

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Myślę, że 2022 będzie niekorzystny dla wprowadzania innowacyjnych formatów w telewizji bowiem jesień będzie należeć do Mistrzostw Świata w Katarze.  Wydaje mi się, że telewizje postawią na kontynuacje a platformy VOD raczej będą szykować się na rok 2023 z ewentualnymi przejęciami praw.
Trendy 2021: Nie zauważyłem nic spektakularnego w telewizyjnej rozrywce oprócz testowania progu tolerancji widowni dwoma formatami. Pierwszy to Magia Nagości telewizji Zoom a drugi to Prince Charming Player'a i TTV. Oba pod obstrzałem Krajowej Rady Radiofonii. Ale do odważnych świat należy i widać to w wynikach.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia wymusiła nowe patrzenie na finanse w naszej branży. Mimo wzrostu oglądania tv w czasie lockdown’u niestety pojawiały się drastyczne spadki w insertacji reklam. Tym samym mamy kolejny punkt w katalogu ryzyka branżowego pod tytułem lockdown, chociaż na pierwszy rzut oka pasuje do katalogu szanse.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Nic oryginalnego. Przede wszystkim wyszukiwanie i wymyślanie kontentu, który będzie wyhamowywał spadki oglądalności. Niestety z roku na rok walka o widza staję się coraz krwawsza dla branży. Tik-tok, Facebook, Instagram są dla telewizji o wiele groźniejsze niż VOD. Przeładowany setkami filmików widz traci ochotę nawet na VOD nie mówiąc o linearnej telewizji.


Andrzej Kozłowski, prezes zarządu w Emitel S.A.

Wydarzenie 2021 roku.
Sporo działo się w 2021 roku na świecie. A to, co dzieje się wokół nas tradycyjnie relacjonują media, pokazuje telewizja. Najważniejsze wydarzenie 2021 roku? Może głośny wywiad telewizyjny Oprah Winfrey z Meghan Markle i Księciem Harrym na antenie CBS? Nie, to oczywiście żart…
Wyróżniłbym dwie duże imprezy sportowe, które zostały przesunięte ze względu na pandemię Covid-19, tj. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej oraz Igrzyska Olimpijskie w Tokio. Piłkarskie Euro2020 przyciągnęło przed telewizory rekordową widownię. Łącznie mecze obejrzało około 5,2 miliarda widzów, rozgrywki transmitowało aż 137 nadawców z całego świata, a średnia oglądalność podczas finałowego meczu pomiędzy Włochami i Anglią osiągnęła poziom 328 milionów. Warto też w tym kontekście wspomnieć o filmie „Azzurri: Droga Włochów na Wembley”, który pojawił się na platformie Netflix niedługo po finale, w którym triumfowali Włosi. Chyba pierwszy raz w historii przygotowującej się do turnieju i rozgrywającej mecze drużynie towarzyszyła za kulisami kamera - dzięki temu powstał kapitalny dokument o zwycięskiej drużynie Manciniego.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Jednym z ważniejszy trendów mijającego roku, który moim zdaniem zapoczątkował wybuch pandemii już rok wcześniej, jest zmierzch kina i trwałe przejęcie widowni przez platformy streaming’owe. Jeszcze niedawno eksperci zapowiadali, że streaming „uśmierci” tradycyjną telewizję. Tymczasem telewizja linearna ma się dobrze a rozwój platform VoD i zmieniające się preferencje widza, jeżeli chodzi o konsumpcję treści, najbardziej zaszkodziły branży kinowej. Wszyscy wyczekiwali światowej premiery kinowej filmu „Nie czas umierać (jednocześnie pożegnania Daniela Craig’a z rolą Agenta 007), nie tylko kolejnej edycji przygód Jamesa Bonda, ale też, jako impulsu, który przyciągnie widzów z powrotem do kin. Wydaje się, że pewien rozdział jest już zamknięty i widz pozostanie na kanapie z pilotem telewizyjnym w ręku. Kino oczywiście całkowicie nie zniknie, ale myślę, że format funkcjonowania, jaki znamy wymaga korekty.
Siła ekranu telewizyjnego wiąże się z kolei z innym trendem, który powinien wzmocnić się w roku 2022, mianowicie dalszym rozwojem oferty „connected TV” (CTV). Połączenia dwóch światów – tradycyjnej telewizji oraz Internetu tworzy nowe możliwości dla producentów treści, nadawców i reklamodawców. Telewizja to medium, które zapewnia rozrywkę, informacje, łączy widzów, którzy przeżywają wspólnie silne emocje. Rozwój CTV, który moim zdaniem będzie jednym z kluczowych trendów w nadchodzącym roku, pozwoli nadawcom wzmocnić więzi z widzem, a być może nawet przyciągną przed telewizory nowego widza, który świadomie rezygnował z telewizji na rzecz Internetu.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia zmienia wszystko, nie odważę się jednak na podsumowanie w tej chwili. Czas na konkluzje przyjdzie, kiedy pandemia się skończy, a na razie tego końca nie widać.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Nikogo zapewne nie zaskoczę, jeżeli odniosę się do projektu realizowanego przez Emitel, tj. refarmingu i zmiany standardu nadawania telewizji naziemnej. Do tego przedsięwzięcia przygotowywaliśmy się kilka lat, od kilkunastu miesięcy nasz zespół prowadzi prace związane z przebudową sieci nadawczej, ale najważniejsze - można powiedzieć finał - wciąż przed nami. W marcu przyszłego roku rozpoczniemy przełączanie emisji telewizyjnych na nowy standard DVB-T2/HEVC. Proces został podzielony na cztery etapy i zakończy się 27 czerwca. To olbrzymie wyzwanie techniczne oraz finansowe dla Emitel. Projekt pochłonie rekordowe w historii naszej firmy nakłady inwestycyjne, w prace zaangażowanych jest kilkuset specjalistów. Choć jest to spore wyzwanie to w mojej ocenie wysiłek przyniesie szereg korzyści - zyskają przede wszystkim widzowie, którzy otrzymają lepszą, jakość i bogatszą ofertę.


Ryszard Sibilski, prezes Endemol Shine Polska

Wydarzenie 2021 roku.
W Polsce z pewnością propozycje nowelizacji Ustawy Medialnej Lex TVN i zamieszanie z przeciąganiem przedłużenia koncesji TVN24. Sprawy dominowały dyskusje publiczną i ostatecznie zostały pozytywnie rozwiązane, ale niesmak pozostanie na długo.
Na świecie: wprowadzenie szczepionki która pokazała, ze świat jest w stanie się obronić przed zagrażającym niebezpieczeństwem… jeśli tylko chce.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Tu trendy lokalny i globalny są zdecydowanie zbieżne. Rewolucja mediów streamingowych dzieje się na naszych oczach i zdobywa świat. To nie tylko możliwość skomponowania przez widza własnej biblioteczki medialnej do oglądania w czasie i w sposób do indywidualnego wyboru, ale również sięgnięcia do zasobów międzynarodowych z niespotykaną dotychczas swobodą. Polski widz dostaje możliwość śledzenia twórczości innych rynków medialnych, ale działa to w obie strony. Polskie projekty, filmy i seriale są oglądanie na świecie i lokują się na czołowych pozycjach globalnej oglądalności. Polski rozrywkowy kontent zaczyna zdobywać widzów na wielu terytoriach a nawet kontynentach
To również absolutny i niekwestionowany sukces rynkowy modelu subskrypcyjnego mediów elektronicznych, który jeszcze niedawno był kwestionowany w starciu z reklamowym.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Sposób pracy. Oczywiście programy telewizyjne, seriale czy filmy nadal są i będą kręcone na planach zdjęciowych i w studiach, natomiast praca biurowa na trwałe przeszła gruntowna metamorfozę. Praca zdalna stała się trwałym elementem organizacji i zarządzania na linii pracodawca pracownik.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Dla nadawców telewizyjnych to walka o utrzymanie status quo przy migracji ogromnej części widowni do Internetu i streamingu. Tu nie ma prostych rozwiązań i podejście wymaga wielkiej kreatywności i elastyczności modeli biznesowych.
Pandemia spowodowała, że rzadziej chodzimy do kina, a więcej czasu spędzamy w domach. Rośnie zapotrzebowanie na dobrą rozrywkę dostępną na wyciągnięcie ręki.
Rynek zbytu na usługi i produkty rozrywkowe rozkwita w niespotykany dotychczas sposób.
Wszyscy gracze na rynku nadawców telewizyjnych i streamingu internetowego potrzebują nowych pomysłów i treści na ogromną skalę. Dla producentów i twórców kontentu to ogromna szansa na rozwój. Wyzwanie to sprostanie tym oczekiwaniom.


Edyta Sadowska, prezes zarządu i dyrektor generalna Canal+ Polska

Wydarzenie 2021 roku.
Nie sposób nie wspomnieć oczywiście o sytuacji związanej z przyznaniem koncesji dla stacji TVN24 i tzw. ustawie „Lex TVN”, którą finalnie zawetował prezydent Andrzej Duda.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Telewizor ponownie stał się centrum domowej rozrywki, gdzie nie tylko śledzimy wiadomości i oglądamy treści na żywo, ale również korzystamy z dużej liczby aplikacji konsumując treści online. To oczywiście jeden z „efektów ubocznych” trwającej pandemii i zmieniających się ponownie przyzwyczajeń, niemniej internet, który miał stać się zagrożeniem dla klasycznej telewizji, stał się jej częściowym sprzymierzeńcem. Dostawcy telewizji znakomicie wykorzystują ten moment, rozszerzając ofertę serwisów OTT. Warto wspomnieć również o trendzie na rynku seriali, gdzie tworzy się coraz więcej lokalnych treści nastawionych od razu na globalną ekspansję i sprzedaż na międzynarodowe rynki.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Podobnie jak w innych sektorach - zmieniające się dynamicznie wskaźniki makroekonomiczne, w tym rosnąca inflacja czy rosnące koszty stałe i zmienne wymusiły poszukiwanie oszczędności i lepszą optymalizację, np. oferty, tak aby nie przenosić kosztów na klientów.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Dalsza ekspansja międzynarodowych graczy i zapowiadane premiery takich usług jak Disney+ czy HBO Max, które będą pogłębiały walkę o portfel i przede wszystkim czas widzów. Polacy już teraz stają często przed wyborem - z której subskrypcji korzystać, z której zrezygnować lub którą „podzielić” ze znajomymi. Przyszły rok te wybory jeszcze bardziej skomplikuje.


Sławomir Kurek, zastępca dyrektora ds. kanałów dystrybucji TVP
Wydarzenie 2021 roku.
Za wydarzenie roku należy uznać przesunięte na rok 2021 EURO 2020, ze szczególnym uwzględnieniem rozmachu transmisji imprezy prowadzonego przez Telewizję Polską.  Oczywiście, w pierwszej kolejności należy wspomnieć o uruchomieniu przekazu w jakości UHD na kanale TVP 4K, w tym także po raz pierwszy w naziemnej telewizji cyfrowej.  Równie istotny był szeroko i bezpłatnie dostępny przekaz z EURO 2020 w internetowych serwisach TVP. Dzięki temu mecze ”na żywo” były dostępne na wielu urządzeniach, w tym mobilnych, praktyczne w całym kraju.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Rozwój konsumpcji treści audiowizualnych w online, czy to w modelu liniowym, czy też w postaci VOD i innych formach nieliniowych.  Możliwość wyboru czasu, sposobu czy miejsca korzystania z treści audiowizualnych przez widzów stała się czymś coraz bardziej oczywistym i ten trend będzie się nadal umacniał.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Doświadczenia z okresu pandemii wskazują, jak ważny jest dostęp do rzetelnych i sprawdzonych źródeł informacji, dzięki którym społeczeństwo otrzymuje przekaz pozwalający na podjęcie odpowiednich życiowych decyzji, w tym dotyczących szczepień, ograniczenia ryzyka zarażenia i innych obszarów funkcjonowania. Sytuacja ta potwierdziła i nadal pokazuje, jak ważną rolę odgrywają silne media publiczne, wolne od wpływów mogących osłabiać trwającą walkę z pandemią koronawirusa.

Największe wyzwanie na 2022 rok.
Największym wyzwaniem czekającym rynek telewizyjny w 2022 roku będzie zmiana standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2/HEVC. Nadawane naziemnie programy zyskają na jakości technicznej, a dzięki wprowadzeniu do użytku przez widzów sprzętu najnowszej generacji będą dostępne nowe funkcjonalności, dające widzom dodatkowe możliwości nowoczesnej konsumpcji treści audiowizualnych. Z tego względu wyposażenie widzów w odpowiedni sprzęt odbiorczy będzie głównym wyzwaniem, zarówno pod względem technicznym jak również informacyjnym i logistycznym.

Dołącz do dyskusji: Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2021 roku, prognozy na 2022

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Janko
Ani słowa o "numerze" Piotra K., którego aktualny pracodawca zachował się tak, jak kibole czyli "Polacy, nic się nie stało". A stało się. a cała ta sytuacja pokazała dobitnie, że dominującą cechą polskich mediów jest programowy niemal BRAK SZACUNKU DLA ODBIORCY!
odpowiedź
User
Ewa
Ani słowa o "numerze" Piotra K., którego aktualny pracodawca zachował się tak, jak kibole czyli "Polacy, nic się nie stało". A stało się. a cała ta sytuacja pokazała dobitnie, że dominującą cechą polskich mediów jest programowy niemal BRAK SZACUNKU DLA ODBIORCY!
Jaki Piotr K. ?
odpowiedź
User
Stef
Wątpię czy ktoś oprócz mnie przeczytał to w całości. A naprawdę warto, poprawia humor i podwyższa własną samoocenę.
odpowiedź