SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Carbon Central na 10. edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka

Podczas jubileuszowej 10. edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka kontynuowany będzie projekt Carbon Atlantis. Tym razem pod hasłem Carbon Central, w nowej przestrzeni, z udziałem artystów z Polski, Czech, Słowacji i Węgier.

- Atlantis zmieniamy na Central, bo jesteśmy w centrum Europy, bo chcemy się na moment skupić na sobie, nie zwracać się w przeszłość, nie oglądać na innych, ale jako punkt centralny wybrać wszechobecne tu i teraz - komentuje kurator przedsięwzięcia, Wojciech Kucharczyk.

16 artystów i projektów które wezmą udział w Carbon Central to reprezentatywna mieszanka artystycznych postaw, koncepcji, światopoglądów i stylistyk, od różnych odmian techno, przez hip-hop, psychodeliczne piosenki w elektronicznej zalewie aż po juke i footwork oraz wszelkie jeszcze nienazwane style.

Udział potwierdzili: Palmovka, Sister Body, Ventolin (CZ), Amen Tma, Jacques Kustod, Urbanfailure (SK), Silf (SK/HU), Synus0006 (HU), oraz z Polski: GAAP KVLT, John Lake, Polly Týkk aka Karolina Karnacewicz, Krojc, Mikołaj Tkacz aka Wszystko, Rhythm Baboon, Souvenir de Tanger, Syny.

Ukrywająca się pod pseudonimem Palmovka Lucia Udvardyova wyemigrowała do Londynu, aby zgłębiać muzyką elektroniczną u źródła - w sklepach płytowych i na imprezach techno. Wróciła do Pragi, gdzie skupiła się na eksperymentalnej elektronice zarówno w praktyce jak i w teorii. Poza tworzeniem własnej muzyki założyła wytwórnię Baba Vanga i ceniony blog Easterndaze poświęcony niezależnej muzyce z naszej części Europy, a także rozwijała karierę dziennikarską pisząc m.in. dla serwisu "The Quietus".

Sister Body to czeski duet balansujący gdzieś na granicy noise'u, dubu i ambientu, lubujący się w kasetach magnetofonowych wydawanych w podziemnych wytwórniach na całym świecie. Jedna z nich, amerykańska sPLeeNCoFFiN, tak charakteryzuje ich muzykę: "unikatowe brzmienie łączące minimalistyczny synthwave z mrocznych dubem". Z kolei czeskie Radio Wave pisze o "surowych strukturach rytmicznych, pulsujących dronach i rozstrojonych partiach syntezatorów".

David Doubek za pośrednictwem projektu Ventolin ma zamiar raz na zawsze zażegnać spór związany z wyższością/niższością producentów wobec DJ-ów. Doubek swoje występy nazywa "live personal appearance", co według niego podsumowuje wszystkie niuanse grania elektroniki na żywo. Zainspirowany Jamesem Murphym czy Blackbird, Ventolin specjalizuje się tanecznej elektronice tworzonej na analogowych syntezatorach z okazyjnymi wycieczkami w rejony
bardziej eksperymentalne.

Amen Tma to eksperymentalny słowacki duet zainspirowany muzyką balijską i nietypowymi konstrukcjami rytmicznymi. Powyższe inspiracje Amen Tma przekuwa w abstrakcyjne techno z
psychodelicznymi naleciałościami, które wypełniło debiut grupy, płytę "Insect Phonetics Research". Pochodzący z albumu utwór "The Mounting" trafił na kompilację "Below the Radar 19" magazynu "The Wire".

Jacques Kustod to fikcyjna postać wymyślona przez Andreja Kabala, słowackiego producenta z Bratysławy, członka kolektywu Counterpoint i jednego z twórców wytwórni Exitab. Kustod stawia na muzykę eksperymentalną i noise z wpływami minimal techno i nagraniami terenowymi. Inspiruje go science fiction.

Za projektem Urbanfailure kryje się słowacki artysta Michal Lichý, który karierę zaczynał na początku XXI wieku. Aktualnie zajmuje się rozimprowizowanym noise'em i eksperymentalnym techno, jego korzenie sięgają jednak znacznie dalej - na początku kariery skupiał się na hałaśliwym D.I.Y. punku. W swoim kraju bywa określany jako legenda undergroundu. Jeden z założycieli Urbsounds Collective.

Nazwa Silf nawiązuje do określenia MILF (Mother I'd Like to Fuck) wywodzącego się z kolei branży filmów porno, z tą różnicą, że matkę zastąpiły tu syntezatory. Węgierski duet swoją muzykę określa jako "zsyntetyzowaną erotykę z dodatkiem automatów perkusyjnych". Pierwszych efektów tego podejścia do produkcji posłuchać można na ich EP-ce wydanej w barwach wytwórni Farbweschsel. Przy okazji to duet dwóch postaci znanych również z solowych projektów: Alpar +
S Olbricht.

Lubuje się w mocnym techno, którego nie powstydziliby się tak zwani zachodni producenci. Za cel stawia sobie tworzenie utworów, których "można słuchać bez końca". Mimo elektronicznego instrumentarium, Synus0006 przyjął bardzo klasyczny sposób rejestrowania muzyki - jego utwory nagrywane są "na setkę". Poza własną muzyką promuje też innych twórców - jest założycielem wytwórni Panel Trax Records i B4CK6ROUNDNO1SE.

Ukrywający tożsamość Gaap Kvlt to zakapturzony specjalista od mrocznego, transowego, powolnego techno, w którym inspiracje rodem z krajów Magrebu spotykają się z syntetycznym brzmieniem w duchu industrialnych przestrzeni Detroit. Na koncie ma kasetę "Iconnu",
dwie EP-ki oraz debiutancki album "Void" wydany w barwach wytwórni MontypeRec.

Karolina Karnacewicz aka Polly Týkk to didżejka, promotorka, animatorka kultury. O muzyce pisze dla polskich, czeskich i słowackich tytułów. Od strony praktycznej, interesuje ją przede wszystkim eksperymentalna elektronika i sound art. Współpracowała z licznymi galeriami sztuki oraz organizacjami non-profit, dla których realizowała projekty około muzyczne. Jako didżejka m.in
remiksowała na żywo ścieżkę dźwiękową do filmu "Metropolis", występowała ze specjalną selekcją skupioną na muzyce polskiej i czeskiej, a pod pseudonimem DJ Morgiana grała improwizowane
winylowe dj-sety do legendarnego czeskiego filmu "Morgiana właśnie.

John Lake aka Janek Jezioro na koncie ma szereg wydawnictw dla BDTA, udział w projekcie Iron Noir, a z różnymi projektami koncerty na festiwalach Unsound, Ars Cameralis czy Supermarket Art Fair w Szwecji. Na swoich płytach i kasetach wydaje hałaśliwą i rozimprowizowaną techno-elektronikę, której wspólnym mianownikiem zwykle bywa analogowy motoryczny rytm, do którego "niektórzy nie potrafią nie tańczyć, a inni tylko wiją się ze strachu". Czasem znany również jako Lugozi.

Krojc karierę zaczynał jako gitarzysta Lao Che. W 2011 roku postanowił porzucić gitary na rzecz syntezatorów i rozpocząć karierę solową. Dotychczas nagrał cztery solowe płyty oparte przede wszystkim na brzmieniach analogowych syntezatorów, mogą inspirować go wspomnienia z dzieciństwa, stare kreskówki, twórczość Themersonów, zdarzyło mu się także oddać muzyczny hołd jednej z najbarwniejszych postaci stworzonych przez Stanisława Lema - pilotowi Pirxowi.

Entuzjasta samplowania, beatmaker i niedoszły hip-hopowiec. Mikołaj Tkacz aka Wszystko tworzy w ramach licznych projektów, które ostatecznie postanowił skupić pod wspólnym szyldem Wszystko. Działa w dwóch wytwórniach, rysuje komiksy i "naprawdę nieśmieszne rysunki", a do tego produkuje nagradzane wideo-arty.

Rhythm Baboon to polski przedstawiciel chicagowskich brzmień juke/footwork, które w autorski sposób łączy z popularną na Wyspach Brytyjskich bass music, lubi wykraczać poza ustalone ramy gatunków. Wydaje w ramach labeli Concrete Cut i Polish Juke, a jego produkcje doceniane są również za granicą - trafiały m.in. na kompilacje "Juke Underground" z Chicago czy "Good Street Records" z Wielkiej Brytanii.

Souvenir de Tanger czyli Wiktor Milczarek to warszawski producent, który w swoich utworach opowiada o kulturze arabskiej dźwiękami zachodniej muzyki klubowej. W 2014 roku wydał dwie płyty ("I" i "II"), obydwie ukazały się nakładem niezależnej oficyny wydawniczej BDTA. Rytmiczna muzyka z głębokim basem zagrana na analogowych i cyfrowych urządzeniach, a wprawne ucho z łatwością doszuka się tu inspiracji twórczością legendarnego Muslimgauze.

SYNY to nowy projekt znanego z Napszyklat Roberta Piernikowskiego oraz 1988 (Etamski). Ich wydany w lutym debiut - "Orient" to ukłon w stronę wczesnego polskiego rapu wystylizowany na garażową produkcję, z przesterowanymi i niedbałymi wokalami i groteskową dykcją, cierpkimi tekstami. Całości dopełniają stylizowane na VHS-y teledyski i dresiarski image rodem z końca lat 90.

X Festiwal Tauron Nowa Muzyka odbędzie się w dniach 20-23 sierpnia 2015 roku na terenie Nowej Siedziby Muzeum Śląskiego.

Dotychczas ogłoszono występy poniższych artystów:
Autechre, Dopplereffekt, Objekt, Vessels, Ghostpoet, Portico, Fatima, The Juan McLean, Tyler, the Creator, Kwabs, Kiasmos + CARBON CENTRAL: Palmovka, Sister Body, Ventolin (CZ), Amen Tma, Jacques Kustod, Urbanfailure (SK), Silf (SK/HU), Synus0006 (HU) oraz z Polski: GAAP KVLT, John Lake, Polly Týkk aka Karolina Karnacewicz, Krojc, Mikołaj Tkacz aka Wszystko, Rhythm Baboon, Souvenir de Tanger, Syny.

Rodzaje karnetów/biletów:

4 Dniowy Karnet - uprawnia do udziału w festiwalu w dniach 20.08 -
czwartek, 21.08 - piątek, 22.08 - sobota, 23.08 - niedziela

2 Dniowy Karnet - uprawnia do udziału w festiwalu w dniach 21.08 -
piątek i 22.08 - sobota.

Ceny karnetów/biletów:
4 Dniowe Karnety: ostatnie sztuki 200 PLN
2 Dniowe Karnety: 200 PLN (cena do końca marca)

Dołącz do dyskusji: Carbon Central na 10. edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl