SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ceny paliw na stacjach nie powinny wzrastać

Uwzględniając piątkowe zmiany na rynkach ropy i walutowym, z dużym prawdopodobieństwem możemy oczekiwać spadku hurtowych cen paliw jeszcze na koniec tego tygodnia, a w konsekwencji oddalenie znaczącego wzrostu cen na stacjach w przyszłym tygodniu, oceniają analitycy Biura Maklerskiego Reflex w komentarzu tygodniowym.

Ceny paliw na stacjach nie powinny wzrastać


Średnie ceny detaliczne u poszczególnych dystrybutorów paliw

 Eurosuper 95Superplus 98ONLPG
 cenazmiana *Cenazmiana *Cenazmiana *Cenazmiana *
PKN Orlen5,640,025,880,035,770,012,86 0,00
Grupa Lotos5,640,035,880,025,77 0,012,86 0,00
Koncerny5,650,01  5,78 0,002,89 0,00
Prywatni5,630,025,820,015,75 0,002,84 0,00
średnia 23-02-20125,640,025,840,015,76 0,002,85 0,00
* zmiana w zł/l liczona w ujęciu tydzień do tygodnia


 

Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:

Duża nerwowość na rynkach surowcowych, na szczęście dla kierowców, nie przeniosła się gwałtownie na stacje. Ruchy cen paliw obserwowane w tym tygodniu doprowadziły co prawda do wzrostu średniego poziomu cen benzyn Eurosuper 95 i Super Plus 98  odpowiednio o 2 i 1 grosz na litrze, ale w odniesieniu do wzrostu cen ropy to zmiany niewielkie. Obecnie za litr benzyny bezołowiowej 95 płacimy średnio 5,64 zł i bezołowiowej 98 – 5,84 zł. Kolejny tydzień na niezmienionym poziomie utrzymują się ceny  diesla i autogazu, tj. odpowiednio 5,76 zł/l – 2,85 zł/l. 

W mijającym tygodniu kontynuowane były podwyżki na rynku hurtowym, jednak tempo wzrostu w porównaniu z poprzednimi tygodniami zmalało.  Udało się to niemal wyłącznie dzięki umocnieniu złotego wobec dolara. O ile jeszcze w ubiegłym tygodniu dolar był wyceniany na poziomie nawet 3,25 PLN, to  teraz za dolara na rynku międzybankowym płacimy niewiele ponad 3,10 PLN.

Uwzględniając piątkowe zmiany na rynkach ropy i walutowym, z dużym prawdopodobieństwem możemy oczekiwać spadku hurtowych cen paliw jeszcze na koniec tego tygodnia, a w konsekwencji oddalenie znaczącego wzrostu cen na stacjach w przyszłym tygodniu.

Niemniej dla posiadaczy samochodów benzynowych następny tydzień będzie oznaczał dalsze ( 2 – 4 groszowe) podwyżki cen, natomiast ceny diesla i autogazu nie powinny rosnąć. Ceny  benzyny bezołowiowej  95 będą kształtować się na poziomie 5,60 – 5,80 zl/l, oleju napędowego  5,62 – 5,88 zł/l, i autogazu 2,69 – 2,92 zł/l.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 24-02-2012 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4503 PLN/1000l (wzrost o 48 PLN/1000l w porównaniu do cen z 17-02-2012),  Superplus 98 – 4569 PLN/1000l (wzrost  o 48 PLN/1000l), olej napędowy 4521 PLN/1000 l (wzrost o 26 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 3321 PLN/1000 l (wzrost o 13 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 24-02-2012 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4503 PLN/1000l (wzrost o 30 PLN/1000l w porównaniu do cen z 17-02-2012),  Superplus 98 – 4570 PLN/1000l (wzrost o 29 PLN/1000l), olej napędowy 4521 PLN/1000 l (wzrost o 19 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych  3330 PLN/1000 l (wzrost o 11 PLN/1000l).

Ceny ropy Brent w mijającym tygodniu przekroczyły poziom 124 USD po raz pierwszy od sierpnia 2008 roku. Wzrostom cen sprzyja z jednej strony osłabienia dolara z drugiej rosnące napięcie wokół konfliktu na linii Iran-Zachód. Minister  Iranu do spraw ropy naftowej poinformował kilka dni temu o zaprzestaniu sprzedaży ropy firmom francuskim i brytyjskim. Iran tym samym wyszedł naprzeciw ustaleniom UE w sprawie nałożenia embarga. Przedstawiciele największych koncernów brytyjskich i francuskich (Total, BP) poinformowali, że przestali dokonywać zakupów irańskiej ropy już w styczniu. Kolejna misja inspektorów MAEA zakończyła się niepowodzeniem. MAEA nie może dogadać  się już z Iranem od trzech lat. Inspektorzy MAE nie zostali wpuszczeni na teren ośrodka wojskowego Parchlin gdzie zgodnie z ostatnim raportem MAE mogą być prowadzone próby z irańską głowicą jądrową. Zgodnie z informacjami podanymi przez agencję Dow Jones Newswires Iran jest w stanie wznowić dostawy ropy do Wielkiej Brytanii i  Francji ale tylko pod warunkiem podpisania długoterminowych umów.  USA zadeklarowały swoją pomoc Indiom w poszukiwaniu alternatywnych dostaw ropy. Indie są trzecim największym po Chinach i Japonii odbiorcom ropy irańskiej. Iran wysyła do Indii 0,34 mln bbl/d co stanowi 16% jego eksportu. Obecnie Indie konsumują 3,5 mln bbl/d ropy naftowej i są 4 największym na świecie jej konsumentem (po USA, Chinach i Japonii). Międzynarodowy Fundusz Walutowy prognozuje wzrost cen ropy o 20-30% w razie całkowitego wstrzymania dostaw irańskiej ropy do krajów OECD.  Dodatkowo Izrael coraz głośniej mówi o ataku obiektów nuklearnych Iranu argumentując swoją decyzję tym, że lada chwila Iran ukryje swoje instalacje jądrowe głęboko pod ziemią co znacznie utrudni ich zniszczenie.

Nastroje rynku poprawiły również nieco lepsze dane z USA,  Niemiec i Chin. PMI Chin wzrósł do 49,7 pkt i jest najwyższy od 4 miesięcy.  PKB Niemiec w IV kwartale wzrósł w skali roku 1,5%. Niemcy są największym konsumentem ropy w UE. W USA przestała natomiast spadać konsumpcja benzyn. W minionym tygodniu popyt na benzyny wzrósł do poziomu 8,63 mln bbl/d i jest najwyższy od grudnia 2011 roku. Na rynku coraz głośniej mówi się o wzroście  cen ropy Brent w tym roku do poziomu 14-150 USD.
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ceny paliw na stacjach nie powinny wzrastać

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mar
CENY???
EKOLOGIA???
Ludzie nie wiedzą jaka jest różnica między ekologią a sozologią a wypowiadają się na ten temat!!
To nie jest temat ekologów bo oni tego nie rozumieją (są nie pełno sprytni) tylko dla sozologów i ludzi normalnie myślących.
Technologia została wymyślona przeszło 170 lat temu (Ogniwo wodorowe konstrukcji Williama R. Grove'a z 1839 roku) i została udoskonalona przez NASA na potrzeby programów kosmicznych (potrzebowano wody i energii w kosmosie) wodę do cele spożywcze. Ta woda chyba dla obecnych ekologów to trutka a nie mówiąc o anergii.
Najnowsze osiągnięcie to ogniwo alkoholowe działające na tej samej zasadzie możecie to zobaczyć:
http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Lap ... &_ticrsn=5
http://kopalniawiedzy.pl/etanol-kataliz ... iwowe,6716
http://mvw.komunalny.pl/index.php?name= ... ow&id=6569
http://www.ultracellpower.com/assets/XX ... 5-2011.pdf
http://www.pcworld.pl/news/156931/Alkoh ... zedaz.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogniwo_paliwowe
http://ce.computers.toshiba-europe.com/ ... D=METHANOL

200% sozologii (spaliny to woda dwutlenek węgla a spirytus nie jest toksyczny w nadmiarze) o 1000% bezpieczniejszy spirytus niż tradycyjne paliwa a nie mówiąc o wodorze.
Tyle zalet, silniki elektryczne wiele lat bez napraw lżejsze, mocniejsze, bez olejów, bez przekładni itd. Koszt produkcji1l spirytusu w bez akcyzy i podatków ok.3zł. Jedno podstawowe pytanie dlaczego ?? nie powstał pojazd z ogniwem alkoholowym!! przez tak długi okres znania tej technologii i działania ekologów. Komu zależy aby ten wynalazek nie funkcjonował?? Przecież ogniwo powstało w prawie tym samym czasie co została przedestylowana ropa naftowa przez Łukasiewicza.
Wyobraźcie sobie: Bliski Wschód, tankowce, przemysł samochodowy, wielkie koncerny i.t.d. A następna wizja to Ameryka łacińska plantacje trzciny cukrowej, Polscy rolnicy przemysł gorzelniczy tyle możliwości Gdzie ekolodzy (coś z nimi nie tak) ?!!!!!! dlaczego nie krzyczycie!!!!!
Ludzie mianujący się ekologami powinni napić się tego paliwa może zmienił by im się tok myślenia!

PS Paliwko trzeba rozrzedzić !!!
Mariusz
odpowiedź