Co piąty Polak dokonuje zakupów spontanicznie

Większość Polaków planuje codzienne zakupy, a spontaniczne decyzjepodejmuje co piąty (20 proc.) z nas. Najważniejszym kryteriumwyboru jest cena.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Wynika z opublikowanych w czwartek badań TNS OBOP,przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji iKonsumentów (UOKiK).

Czterech na dziesięciu konsumentów deklaruje, że wyborunajlepszych spośród dostępnych na rynku produktów i usług dokonujepod wpływem reklam. Ponad połowa respondentów lubi czytaćinformacje o produktach, ale 44 proc. przyznaje, że są one dla nichczęsto niezrozumiałe. Dla ponad połowy ankietowanych głównymkryterium decydującym o zakupie danego produktu jest jego cena.

- Podczas promocji i wyprzedaży często nabywamy towary, na którebez obniżki nie moglibyśmy sobie pozwolić. Aby nie żałować tychwyborów, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą namuniknąć zakupowych pułapek oraz oszczędzić czas na dochodzenieswoich roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą - przestrzegarzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch.

W związku z rozpoczęciem sezonowych wyprzedaży, przypomina oprawach konsumentów korzystających z "superokazji". Radziporównywać oferty różnych sklepów i dobrze przemyśleć, czy danarzecz jest nam rzeczywiście potrzebna. Podkreśla, że nie możnazwrócić do sklepu towaru tylko dlatego, że przestał siępodobać.

Tymczasem, jak wynika z badań TNS OBOP, aż 60 proc. konsumentówjest przekonanych, że sprzedawca ma obowiązek przyjąćpełnowartościowy towar, a jedynie niespełna 30 proc. ma świadomość,że zależy to tylko od jego dobrej woli.

Podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z handlowcemjest paragon. - Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czyzakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, osiedlowym sklepieczy na bazarze - zwraca uwagę Cieloch.

Dodaje, że prawo do reklamacji przysługuje zawsze w przypadkuzakupu wadliwego produktu. - Sprzedawca odpowiada za zgodnośćtowaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w sklepie - najlepiejna piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemyzgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lubdystrybutor) - informuje rzeczniczka.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta