SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co Timeline oznacza dla marek i reklamodawców? (komentarz)

Facebook zaczął właśnie wprowadzać Timeline na fanpage’ach firm i marek. O szansach, jakie ta funkcjonalność daje w komunikacji marketingowej, pisze Dominik Komar z Mindshare.

(screen: Facebook/facebookappPolska)

(screen: Facebook/facebookappPolska)

Po wprowadzeniu osi czasu (Timeline’u) internauta od razu po wejściu na fanpage zauważy, ilu jego znajomych lubi stronę oraz jak aktywni byli w ostatnim czasie - te informacje znajdą się najwyżej na osi. Użytkownik, który trafia na fanpage danej marki, widząc wśród jej fanów swoich znajomych, może uznać treści tam zawarte za bardziej wiarygodne i chętniej „polubić” daną markę czy firmę.

>>> Timeline na Facebooku także dla firm i marek

Przede wszystkim funkcjonalność

W poprzedniej wersji stron nowe posty pojawiały się zawsze na samej górze fanpage’a. Oś czasu pozwala natomiast w łatwy sposób uzupełniać historię marki na Facebooku także „wstecz”, np. o posty dotyczące początków czy ważnych wydarzeń z przeszłości brandu. Obecnie będzie można także zmieniać datę i przenosić już opublikowane posty do dowolnego momentu w osi czasu. Funkcja ta dotyczy tylko właściciela strony - fani nie będą mieli możliwości umieszczania w ten sposób swoich postów. Co więcej, nawigacja wzdłuż osi czasu stanie się łatwiejsza, więc użytkownicy nie będą musieli długo przewijać strony, aby zobaczyć wydarzenia sprzed roku. Bardzo praktyczną z punktu widzenia fanów będzie możliwość wysyłania fanpage’owi prywatnych wiadomości, co pozwoli na tworzenie z bliższych relacji z daną marką. Wszelkie zmiany będą na fanpage’u wyróżniane jako „ostatnia aktywność”, tak więc nie ma zagrożenia pokusą nadużyć, np. gdy właściciel strony będzie chciał zmieniać zasady prowadzonego konkursu, publikując nowe informacje jako „stare”.

Kamienie milowe

Posty będzie można wyróżniać, tworząc m.in. tzw. „kamienie milowe” dla istotnych wydarzeń takich, jak launch nowego produktu czy przekroczenie określonej liczby fanów. Dzięki temu będą one bardziej zauważalne. Będzie można również „podpiąć” wybrany wpis, aby przez maksymalnie 7 dni był zawsze widoczny na górze osi czasu. Może to być przydatne, jeśli mamy fanom do przekazania ważny komunikat i nie chcemy, aby zginął wraz z dodawaniem kolejnych wpisów.

Z punktu widzenia reklamodawców...

... warto wspomnieć, że reklamy wyświetlane po prawej stronie fanpage’a, które ginęły z zasięgu wzroku, gdy przewijaliśmy stronę, teraz będą zawsze widoczne. Oznacza to dłuższą ekspozycję, a więc spodziewanie wyższy CTR. Kolejną zmianą jest to, że fanpage’e firmowe staną się teraz bardziej wizerunkowe. Do tej pory głównym elementem brandingu była pionowa grafika po lewej stronie. Wprowadzenie zdjęcia w tle (cover photo) na górze strony daje o wiele większe możliwości ekspresji i dopasowania wyglądu fanpage’a do stylu marki. Warto przy tym zaznaczyć, że zdjęcie w tle nie będzie mogło zawierać informacji o ofercie (np. zniżce lub zachęcie do zakupu), danych kontaktowych (na które jest miejsce w opisie strony), nawiązań do funkcji Facebooka („lubię to!”, „udostępnij”), ani żadnego call to action.

Aplikacje oraz zakładki (zwane widokami) znajdą się teraz bezpośrednio pod tłem. Facebook zrezygnował przy tym z ikonek na rzecz bardziej widocznych „kafelków”, co pozwala również na większe działanie obrazem. Serwis umożliwił ekspozycję trzech zakładek - pozostałe będą ukryte i dostępne po rozwinięciu. Zakładki / aplikacje będą otwierać się w nowej stronie i wydaje się, że powinny pozwalać na dopasowanie zawartości do całej szerokości strony. Ponieważ podstawowym widokiem strony będzie oś czasu, zniknie opcja posiadania zakładki startowej, z której korzystało do tej pory wiele firmowych fanpage’y.

Multimedia

W końcu, zdjęcia i inne multimedia w postach będą teraz znacznie większe. Teoretycznie powinno przełożyć się to na większe zaangażowanie fanów. Jednak biorąc pod uwagę, że gros aktywności dotyczących marek odbywa się poza fanpage’em, efekt ten może nie być aż tak wyraźny. Biorąc pod uwagę administrację stronami, właściciele oprócz znanych wcześniej Facebook Insights otrzymają prosty panel pozwalający na szybki podgląd statystyk i bieżącą aktywność na fanpage’u, w tym - prywatne wiadomości od użytkowników.

Dzięki wprowadzanym zmianom, Facebook staje się coraz skuteczniejszą platformą komunikacji. Większa atrakcyjność stron wspiera tym samym nie tylko tworzenie pożądanego wizerunku danej marki, ale także pozwala na jeszcze bardziej zaangażowany kontakt z brandem. Aby w pełni wykorzystać nowe możliwości, warto zadbać o wartościowe treści, a w komunikacji uwzględniać możliwości wyróżniania postów, kwestię wyglądu i kolejności zakładek, zdjęcia w tle, itp. Oś czasu zacznie obowiązywać na Facebooku od 30 marca br. Do tego czasu właściciele stron mogą eksperymentować z nowym wyglądem oraz, jeżeli zechcą, uruchomić go wcześniej.


Dominik Komar, manager pionu invention w domu mediowym Mindshare

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Co Timeline oznacza dla marek i reklamodawców? (komentarz)

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Phil
Funkcjonalność =/= funkcja! Funkcjonalność może być co najwyżej cechą funkcji!
odpowiedź
User
Muszka...
...ale wyrosłeś Dominik...
odpowiedź
User
ja
ciekawe jak będą sprawdzać, żeby na zdjęciu w tle nie było call to action :)
odpowiedź