SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Cyfrowy Polsat: 7,7 mld zł wpływów i 751 mln zł zysku w br. Więcej usług abonamentowych, mniej prepaidowych

W trzech kwartałach br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,68 mld zł wpływów ze sprzedaży i 750,7 mln zł zysku netto, a w samym trzecim kwartale - 2,73 mld zł wpływów i 227,1 mln zł zysku. Wzrosła liczba świadczonych przez firmę jednostkowych usług abonamentowych, a zmalała - prepaidowych.

Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu Article

Według nowego standardu rachunkowości MSSF 15 od stycznia do września br. przychody sprzedażowe Cyfrowego Polsatu wyniosły 7,68 mld zł, z czego 4,46 mld zł stanowiły wpływy detaliczne od klientów, 2,12 mld zł - przychody hurtowe, 987,8 mln zł - wpływy ze sprzedaży sprzętu, a 115,5 mln zł - pozostałe wpływy.

W samym trzecim kwartale br. łączne przychody sprzedażowe wyniosły 2,73 mld zł, w tym wpływy detaliczne - 1,63 mld zł.

Według poprzedniego standardu rachunkowości (MRS 18) przychody Cyfrowego Polsatu w minionym kwartale - bez uwzględnienia przejętej w połowie br. Netii - wyniosły 2,43 mld zł, o 1,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Koszty operacyjne firmy w trzech kwartałach br. miały wartość 6,39 mld zł (według MSSF 15). 1,76 mld zł przypadło na koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich, 1,45 mld zł - na amortyzację, utratę wartości i likwidację, 931,3 mln zł - na kontent, 836,1 mln zł - na koszt własny sprzedanego sprzętu, a 500,2 mln zł - na wynagrodzenia i inne świadczenia dla pracowników.

Zysk operacyjny Cyfrowego Polsatu od stycznia do września br. wyniósł 1,31 mld zł, a w samym trzecim kwartale - 396,5 mln zł. Koszty finansowe netto miały wartość w tych okresach odpowiednio 273,1 i 101,6 mln zł, a podatek dochodowy - 247,8 i 76 mln zł.

Firma w trzech kwartałach br. osiągnęła 750,7 mln zł zysku netto i 762,7 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej, a w trzecim kwartale br. - odpowiednio 227,1 i 226,2 mln zł.


Marża EBITDA Cyfrowego Polsatu od stycznia do września br. wyniosła 35,9 proc., a od lipca do września - 33,6 proc., natomiast marża operacyjna - odpowiednio 17 i 14,5 proc.

Na inwestycje firma w trzech kwartałach br. przeznaczyła 633,4 mln zł.

Na koniec minionego kwartału Cyfrowy Polsat miał łącznie 16,85 mln sprzedanych usług jednostkowych (RGU), o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba usług w modelu kontraktowym wzrosła w skali roku o 3,9 proc. do 14,06 mln. Najbardziej (o 5 proc. do 7,21 mln) zwiększyła się liczba usług telefonii komórkowej. Natomiast liczba usług płatnej telewizji poszła w górę o 3,2 proc. do 5,04 mln, a liczba usług internetowych - o 1,5 proc. do 1,81 mln.

Przy czym liczba klientów abonamentowych zmalała o 1,4 proc. do 5,71 mln.

Wzrosły średnie miesięczne wpływy (ARPU) od abonenta - według MSSF15 z 80,5 do 84 zł w minionym kwartale, a z 80,7 do 82,9 zł w trzech kwartałach br. Wskaźnik liczby usług na klienta zwiększył się z 2,34 do 2,46, a wskaźnik odejść (churn) - spadł z 8,8 do 7,9 proc.

Z kolei liczba sprzedanych usług prepaidowych na koniec minionego kwartału wynosiła 2,79 mln, o 3 proc. mniej niż kwartał i rok wcześniej. Przyczynił się do tego głównie spadek liczby usług telefonii komórkowej - o 2,8 proc. do 2,55 mln.

Natomiast przeciętny przychód od klienta prepaidowego wzrósł z 20,2 do 20,8 zł.

- To kolejny kwartał dający nam wiele powodów do zadowolenia. Doskonałe efekty przynosi konsekwentna realizacja strategii multiplay. Świadczymy już ponad 14 mln usług kontraktowych, 30 proc. klientów Grupy korzysta z ofert łączonych, a dzięki temu odnotowaliśmy rekordowo niski wskaźnik churn, który w skali roku wyniósł zaledwie 7,9 proc. Widać już także pierwsze efekty strategicznych działań zainicjonowanych po dołączeniu do naszej Grupy spółki Netia - komentuje Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.


Na koniec września br. zadłużenie netto Cyfrowego Polsatu wynosiło 10,28 mld zł (o 90 mln zł mniej niż kwartał wcześniej), a zadłużenie brutto - 11,44 mld zł. Składały się na nie głównie 10,39 mld zł z połączonego kredytu terminowego i 1 mld zł z obligacji.

Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy zmalał przez kwartał z 2,91 do 2,83.

Pod koniec października Cyfrowy Polsat poinformował, że planuje oszacować popyt na jego nowe obligacje oraz zaproponować warunki i harmonogram ich emisji. Firma chce taniej spłacić obligacje o nominalnej wartości 1 mld zł, które planowo ma wykupić w lipcu 2021 roku.

- Trzeci kwartał tego roku to zarazem pierwszy kwartał pełnej konsolidacji wyników finansowych Netii i Eleven Sports Network. Osiągnęliśmy silne wyniki finansowe, które są odzwierciedleniem zdrowej kondycji biznesowej Grupy i przewyższają średnią prognoz analityków. To zasługa bardzo dobrych wyników sprzedażowych w obydwu segmentach i konsekwentnej realizacji strategii multiplay. Jednocześnie na wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w tym kwartale pozytywny wpływ miało włączenie do oferty hurtowej nowych kanałów telewizyjnych, w tym sportowych stacji premium - opisuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.

- Wysokie wolne przepływy pieniężne zapewniają nam z kolei komfort, jeżeli chodzi o bieżące realizowanie założeń strategii biznesowej, planów inwestycyjnych i regularną spłatę zadłużenia - dodaje.

Od grudnia ub.r. Cyfrowy Polsat przejął 66 proc. akcji Netii: za pierwszy pakiet 33 proc. zapłacił Mennicy Polskiej oraz FIP 11 FIZAN 638,8 mln zł, a kolejne skupił od inwestorów giełdowych, m.in. za pośrednictwem należącej do Zygmunta Solorza spółki Karswell - miesiąc temu odkupił od niej 17,5 proc. akcji za 342,9 mln zł.

Natomiast w maju br. Telewizja Polsat za 38 mln euro przejęła 50 proc. udziałów (plus jeden) Eleven Sports Network, a pod koniec ub.r. - za 103 mln zł od Grupy ZPR Media pięć kanałów telewizyjnych oraz mniejszościowe udziały w nadawcy dwóch innych.

W środę na koniec sesji giełdowej za akcję Cyfrowego Polsatu płacono 21,80 zł, przy takim kursie kapitalizacja firmy wynosi 13,9 mld zł. Do Zygmunta Solorza i kontrolowanych przez niego podmiotów należy 57,34 proc. kapitału spółki.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat: 7,7 mld zł wpływów i 751 mln zł zysku w br. Więcej usług abonamentowych, mniej prepaidowych

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Drzazga
TVN o takich wynikach może tylko pomarzyć...
15 11
odpowiedź
User
Sandzi
Wyniki całkiem całkiem ALE jadą NA KREDYT 11,5 mld długów
12 8
odpowiedź
User
rycho
podatki zostana w Polsce czy na Cyprze?
13 8
odpowiedź
User
seba
chyba doświadczyłem kasowania komentarzy, po tym jak napisałem, że większośc abonentów Cyfrowego to rodacy za granicą.
taka polska kablówka nie do końca legalna ale wszyscy full pakiety biorą bo i tak wychodzi taniej niż od lokalesa
10 8
odpowiedź