Cyfrowy Polsat powalczył w sądach. Uniknie ponad połowy kary ws. Euro

Grzywna nałożona przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat za utrudnianie klientom w czasie Euro 2016 dostępu do dwóch niemieckich stacji pokazujących mecze uprawomocniła się. Przy czym po kilku latach sporu sądowego jej kwotę obniżono o prawie 60 proc.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Cyfrowy Polsat powalczył w sądach. Uniknie ponad połowy kary ws. Euro
fot. Shutterstock.com

Euro 2016 w całości było transmitowane przez Cyfrowy Polsat w kanałach Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3, do których dostęp należało osobno wykupić (dla części klientów kosztował 79 lub 99 zł, dla tych przedłużających umowę lub korzystających z pakietu Premium Max był tez dodatkowych opłat). Oferta była dostępna także za pośrednictwem innych platform satelitarnych i operatorów kablowych. Jednocześnie u wielu operatorów satelitarnych i kablowych, także w Cyfrowym Polsacie, były dostępne niemieckie kanały ZDF i Das Erste, w których pokazywano wszystkie mecze Euro 2016.

Niektórzy klienci Cyfrowego Polsatu skierowali do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skargi dotyczące pakietu z transmisjami Euro 2016. Dotyczyły one sposobu informowania o warunkach dostępu do tych transmisji (m.in. wprowadzania w błąd co do dostępności Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3 w ramach obecnych pakietów), jakości transmisji na należącej do firmy platformie internetowej Ipla oraz utrudniania dostępu do kanałów ZDF i Das Erste.

UOKiK kazał Cyfrowemu Polsatowi zapłacić 35 mln zł

W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że Cyfrowy Polsat w czasie Euro 2016 usunął te dwa niemieckie kanały z listy stacji wyświetlających się po wybraniu na dekoderze opcji automatycznego wyszukiwania. Abonenci nie zostali o tym uprzedzeni. Do 16 czerwca 2016 r. do godz. 14.30 wystarczyło wybrać na dekoderach Cyfrowego Polsatu numery 470 i 471, żeby odbierać ZDF i Das Erste. Natomiast siódmego dnia Euro 2016, na pół godziny przez meczem Anglia - Walia, operator usunął te stacje z automatycznej listy kanałów.

Urząd uznał też, że Cyfrowy Polsat nienależycie odpowiadał na zgłoszenia klientów dotyczące braku dostępności tych kanałów. W decyzji regulatora stwierdzono, że firma przekazywała nierzetelne i niepełne informacje, nie wskazując użytkownikom, jak mogą uzyskać dostęp do obu stacji

- Brak rzetelnej informacji o wprowadzonych zmianach i o alternatywnych sposobach uzyskania dostępu do kanałów ZDF i Das Erste powodował dezorientację u konsumentów. Wielu z nich mogło nie wiedzieć, że nadal mogą za darmo oglądać transmisje meczów. W związku z tym mogli niepotrzebnie wydać pieniądze. Nasza decyzja ma być sygnałem dla przedsiębiorców, że takie działania są niedopuszczalne - argumentował Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.

Pod koniec 2019 roku szef Urzędu nałożył na Cyfrowy Polsat 34,92 mln zł kary: 20,07 mln zł za usunięcie ZDF i Das Erste w czasie Euro 2016 oraz 14,85 mln zł za przekazywanie klientom niepełnych, nierzetelnych informacji w tej sprawie.

Kilka lat sporu sądowego

Cyfrowy Polsat odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ten zaś w lutym 2022 roku podtrzymał w całości grzywnę. Spółka była za to górą w drugiej instancji: w listopadzie 2022 roku Sąd Apelacyjny uchylił zaskarżony wyrok w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ten zaś - o czym informowaliśmy w sierpniu ub.r. - jeszcze raz oddalił odwołanie Cyfrowego Polsatu. Firma się nie poddała i złożyła apelację, a Sąd Apelacyjny 5 czerwca br. uchylił część kary w kwocie 20,07 mln zł, dotyczącą usunięcia dwóch niemieckich stacji z oferty.

W sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu z pierwszego półrocza br. podano, że firma 12 lipca zapłaciła 14,85 mln zł prawomocnie zasądzonej kary. Zaznaczono, że operator rozpatruje możliwość złożenia skargi kasacyjnej.

W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych w modelu abonamentowym 13,09 mln usług jednostkowych (RGU), niemal tyle samo co przed rokiem. W obszarze płatnej telewizji nastąpił spadek o 146 tys. (3 proc.) do 4,75 mln RGU. - Na erozję bazy wpływ miała malejąca popularność technologii satelitarnej, jak również utrzymujący się proces konsolidacji klientów kontraktowych pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego - zaznaczono w sprawozdaniu firmy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu