SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Czas na mobilną reklamę

W przeszłości telefon komórkowy służył wyłącznie do prowadzenia rozmów i wysyłania SMS-ów. Stopniowo pojawiały się w nim kolejne nowe funkcje takie, jak odtwarzacz muzyczny, aparat fotograficzny, radio, mikro płatności, GPS.

Czas na mobilną reklamę

 Dzisiaj smartfony łączą w sobie możliwości tradycyjnego telefonu i komputera z dostępem do Internetu. Równocześnie powstaje coraz więcej mobilnych stron WWW i aplikacji dostosowanych do ekranów telefonów. Świat staje się bardziej mobilny. 70 proc. użytkowników deklaruje, że ma zawsze włączony telefon. To nowy, interaktywny kanał komunikacji z klientem.

Mobilna reklama w liczbach
- W ciągu najbliższych 5 lat liczba użytkowników łączących się mobilnie z Internetem przekroczy liczbę komputerów PC podpiętych do sieci (Morgan Stanley)
- W 2010 roku kupionych zostanie 1,3 mld telefonów komórkowych. 250 mln z nich to będą smartfony (Frost & Sulivan)
- W 2010 roku zostanie sprzedanych więcej smartfonów niż notebooków i netbooków łącznie (Frost & Sulivan)
- W 2010 roku na świecie będzie dostępnych ponad 500 000 aplikacji mobilnych (IDC)
- W 2010 roku przewidywany jest 45 proc. wzrost wartości rynku reklamy mobilnej. Reklama mobilna typu display osiągnie poziom 253 mln USD, reklama w mobilnych wyszukiwarkach 321 mln USD (J. P. Morgan) 
- Według IAB średni budżet mobilnej kampanii reklamowej wzrośnie trzykrotnie do 2011 roku (Interactive Advertising Bureau, Mobile Buyer’s Guide)
- Według eMarketer wydatki na reklamę mobilną mają wzrosnąć z 416 milionów USD w 2009 roku do 1,56 miliardów USD w 2013 roku (eMarketer)
- 83 proc. konsumentów twierdzi, że ich ulubiona marka powinna do nich dotrzeć za pośrednictwem telefonu komórkowego (HipCricket)
- W Polsce będzie 10 mln użytkowników smartfonów w 2012 roku.

Komputer czy komórka?
Dynamiczny rozwój mobilnego Internetu to fakt. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń łączących funkcje  telefonu komórkowego i komputera. Kluczowi gracze rynku telekomunikacyjnego jak Nokia, Samsung, LG, Motorola, Dell wprowadzają do oferty urządzenia typu smartfon. Powstają kolejne systemy operacyjne pozwalające na dostęp do Internetu z poziomu telefonu komórkowego np. Windows Mobile czy Google Android. Według Frost & Sulivan w 2010 roku 36 różnych aparatów zostanie wyposażonych w system Android. Równocześnie spadają zarówno ceny smartfonów, jak i taryfy połączeń. Na zmianę sposobu korzystania z serwisów internetowych odpowiadają też ich wydawcy udostępniając wersję light swoich stron WWW dedykowaną na telefony komórkowe. Dzięki temu mobilny kontent jest coraz ciekawszy.

Kto przy aparacie?
Według AC Nielsen użytkownicy mobilnego Internetu to grupa docelowa szczególnie atrakcyjna dla reklamodawców: 36 proc. to osoby w wieku 35-54 lata, 32 proc. –  25-34 lata, a 16 proc. – 18-24 lata. To dorośli, dojrzali konsumenci, pracujący zawodowo, często przedstawiciele kadry zarządzającej, reprezentujący wolne zawody i przedsiębiorcy, którzy lubią nowości i dysponują środkami na zaspokajanie swoich potrzeb.

Jak się robi kampanię mobilną?
Kampanie reklamowe w mobilnym Internecie realizowane są w różnych formach. Najczęściej reklamodawca zamawia bannery lub linki tekstowe w dedykowanych mikro stronach WWW i aplikacjach mobilnych. Zaawansowane technologie pozwalają na precyzyjne targetowanie przekazu np. zawężenie emisji do określonego modelu telefonu, jego możliwości technicznych i systemu operacyjnego, konkretnego operatora (Era, Orange, Play, Plus), miasta, województwa czy wybranych godzin. Co więcej, kampanie mobilne prowadzą do określonej reakcji odbiorcy. Reklama mobilna nie tylko zmienia sposób dotarcia do klientów, ale też daje nowe możliwości interakcji z nimi takie, jak:

• Click to Call - po kliknięciu w baner następuje połączenie z call center reklamodawcy
• Click to SMS - kliknięcie w reklamę powoduje wysłanie wiadomości SMS
• Click to E-mail - kliknięcie w reklamę powoduje wysłanie wiadomości e-mail
• Click to Location - po kliknięciu w reklamę na stronie docelowej odbiorca widzi na mapie nawigacyjnej telefonu wskazaną przez reklamodawcę lokalizację; opcja ta dodatkowo umożliwia wyznaczenie trasy z miejsca, w którym znajduje się odbiorca do sklepu reklamodawcy
• Click to Landing Page - kliknięcie w reklamę powoduje przejście na stronę WWW
• Click to Video - kliknięcie w reklamę powoduje odtworzenie filmu wideo
• Click to Store – kliknięcie w reklamę powoduje przejście do sklepu internetowego.

Coraz większą rolę odgrywają też inne formy mobilnej reklamy jak mobilne vouchery zawierające promocyjne oferty sklepów, kin, czy restauracji. Takie kupony lub kody promocyjne wysyłane są bezpośrednio na telefon komórkowy użytkowników znajdujących w pobliżu danej lokalizacji.

Nowoczesną i bardzo efektywną formą reklamy mobilnej jest geolokalizacja, dzięki której można dotrzeć z przekazem reklamowym do odbiorców znajdujących się w określonym zasięgu geograficznym np. 5 km.

Rośnie znaczenie reklamy w mobilnych wyszukiwarkach. Wg Kelsey Group, w 2013 roku ma ona stanowić 73 proc. segmentu reklamy mobilnej, podczas gdy reklama typu display (banery na mobilnych stronach WWW) – 18 procent, a reklama w formie SMS – 9 procent.

Kolejną możliwością w świecie reklamy mobilnej są tzw. fotokody, czyli dwuwymiarowe obrazki umieszczone np. w sklepie, czy na billbordach, które po zeskanowaniu, wywołują w telefonie określoną funkcję np. otwierają stronę internetową, odtwarzają film wideo, dodają wpis do kalendarza, czy zapisują wizytówkę w kontaktach.

Kampanie mobilne mogą być rozliczane zarówno w modelu CPM (koszt tysiąca odsłon reklamy), jak i CPC (koszt unikalnego kliknięcia).

Co można zyskać?
Mobilna kampania reklamowa z pewnością zaskoczy odbiorcę innowacyjnością przekazu. To nowatorska, niewyeksploatowana jeszcze forma reklamy, a co więcej emitowana w niezatłoczonej powierzchni reklamowej. Jej atutem są też znacznie większe możliwości interakcji pomiędzy reklamodawcą a klientem. Reklama kierowana na telefon komórkowy jest odbierana w czasie rzeczywistym, a klient może na nią natychmiast zareagować. Dodatkową zaletą jest intymność odbioru. Adresat przekazu może go oglądać w dowolnie wybranym miejscu, wystarczy, że ma przy sobie telefon komórkowy. Dzięki temu często łatwiej i szybciej podejmuje decyzję o zakupie reklamowanego produktu.

Mobilne strony internetowe dopasowujące się automatycznie do rozmiaru ekranu telefonu komórkowego to nowoczesne, innowacyjne medium przenoszące swój wizerunek na reklamowane w nim marki. Efektem kampanii mobilnej będzie nie tylko zwiększenie świadomości marki, ale i wzrost sprzedaży przez bezpośrednie skierowanie klientów do punktów onsługi, w pobliżu których właśnie się znajdują. Reklama mobilna jest od 4,5 do 5 razy bardziej skuteczna w porównaniu z tradycyjną reklamą internetową. Według raportu Ad Effectiveness przygotowanego przez InsightExpress w lutym 2010, sprzedaż produktów reklamowanych za pośrednictwem smartfonów wzrosła aż o 170 procent, a preferencja marki o 85 procent.

Tomasz Samul, prezes firmy Mobilvi

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Czas na mobilną reklamę

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl