SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Daniel Křetínský, właściciel Radia ZET kupuje 49 procent udziałów w „Le Monde”. Francuski minister kultury zaniepokojony

Daniel Křetínský, właściciel koncernu Czech Media Invest, do którego należy Radio ZET przejął 49 procent udziałów we francuskim dzienniku „Le Monde”. W planach ma też nieoficjalnie zakup magazynu „Elle”. Przejmowaniem francuskich mediów przez zewnętrzne podmioty jest zaniepokojony francuski minister kultury, a pracownicy „Le Monde” oczekują zachowania swojej niezależności.

Daniel Křetínský, fot.: Czech Media Invest Article

Informacje na temat planów przejęcia przez Daniela Křetínskýego mniejszościowych udziałów w ukazującym się od 1944 r. dzienniku „Le Monde” pojawiły się w drugiej połowie października br.

Teraz według informacji podanych przez zachodnie media doszło do zawarcia umowy przewidującej zakup przez Křetínskýego 49 proc. udziałów w „Le Monde”.

Kwoty transakcji nie ujawniono. Sprzedawcą udziałów jest Matthieu Pigasse, zaś pakiet kontrolny nad „Le Monde” pozostaje w rękach Xaviera Niela, który na razie nie zamierza się go pozbyć.

Przejęcie znacznej części udziałów przez nowego właściciela budzi pytania ze strony pracowników wydawnictwa, którzy oczekują w najbliższym czasie spotkania z Křetínským i deklaracji z jego strony, że nie będzie wpływał na politykę wydawniczą „Le Monde” i pozwoli redakcji zachować niezależność.

Z kolei Franck Riester, francuski minister kultury w wywiadzie radiowym przyznał, że przejmowanie całości lub części tamtejszych mediów przez zagraniczne podmioty może nieść ze sobą pewne ryzyko, nie sprecyzował jednak dokładnie jakiego rodzaju.

Křetínský na francuskim rynku medialnym poszukuje także innych możliwości zainwestowania. Na początku października br. koncern Lagardère (poprzedni właściciel Radia ZET) zgodził się sprzedać kilka należących do niego we Francji tytułów, m.in. magazyn „Elle”, a jego zakupem ma być zainteresowany  Křetínský. Wcześniej czeski biznesmen za prawie 5 mln euro przejął większościowy pakiet w społeczno - politycznym tygodniku „Marianne”.

Czech Media Invest w branży medialnej

Czech Media Invest wydaje w Czechach cztery dzienniki (m.in. „Blesk”, „Aha!” i „Sport”) oraz szereg magazynów i serwisów internetowych. Ponadto ma dwie drukarnie oraz zajmuje się wydawaniem książek i dystrybucją prasy. Cztery lata temu należący do firmy Czech News Center Holding przejął czeski oddział Ringier Axel Springer (który miał drukarnię i wydawał m.in. „Blesk” i „Aha!”). Kwotę tej transakcji szacowano na 170 mln euro.

Daniel Křetínský jest szefem Czech Media Invest, a także właścicielem koncernu energetycznego EPH (ma 94 proc. jego udziałów). Dwa lata temu 31 proc. udziałów spółki zależnej EPH odpowiadającej za infrastrukturę sprzedał grupie inwestorów za 1,6 mld dol. „Forbes” w br. wycenił majątek Křetínskiego na 2,6 mld dol.

W Polsce firma Czech Media Invest jest właścicielem Grupy Eurozet (nadawca Radia ZET, Antyradia, Meloradia i Chillizet), którą właśnie wystawiła na sprzedaż.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Daniel Křetínský, właściciel Radia ZET kupuje 49 procent udziałów w „Le Monde”. Francuski minister kultury zaniepokojony

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
narut s partią
spoko, odkupi pge, orlen czy inny kghm...
12 25
odpowiedź
User
Pankracy
Niedobrze.
Wszystko wskazuje na to, że ktoś chce "Kalemu ukraść krowę".
34 10
odpowiedź
User
A co
Tak się śmieją z naszego rządu, że broni polskiej racji stanu i domaga się repolonizacji mediów. Co to Francuzom przeszkadza, że ich media będą czeskie? Francuski rząd zachowuje się nacjonalistycznie i są czechofobami! Francja tylko dla Francuzów?
50 14
odpowiedź
User
Adamus23
Dokładnie to całkiem inaczej niż w Polsce. Francuzi już są zaniepokojeni że zagraniczny inwestor chce kupić "tylko" 49 % udziałów w jednej gazecie a do drugiej się przymierza a u nas większość mediów to 100 % kapitał zagraniczny, głównie niemiecki. Taki "Fakt" w 100 % należy do Niemców, najbardziej poczytny dziennik. Podobnie jak popularny portal "Onet. Tak więc warto w tej kwestii brać przykład z Francuzów czy Niemców, szanujących własne media bo potem jest gorzej.
Jeszcze w 2000 roku AWS chciał sprywatyzować TVP2 twierdząc że jeden kanał wystarczy. Na szczęście to się nie udało ale oddał w 30-sto letnią dzierżawę A4 (Kraków-Katowice).Jakie skutki tego mamy to kierowcy będą odczuwać do 2030 roku płacąc słono za przejazd płatnm 61 km odcinkiem.
41 13
odpowiedź
User
spostrzegawczy
a ja myślałem, ze to zdjęcie Michnika z 1972 roku
14 12
odpowiedź