SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Demotywatory i Kwejk straciły 1/4 użytkowników

Czołowe polskie serwisy z humorem, Demotywatory.pl, Kwejk.pl, Besty.pl i Wiocha.pl, zanotowały w minionym roku duże spadki. Krzysztof Wikliński, współwłaściciel Kwejk.pl, wskazuje konkretną tego przyczynę - zmiana algorytmu Facebooka.

Demotywatory i Kwejk straciły 1/4 użytkowników

Dwa największe w Polsce serwisy z zabawnymi obrazkami i filmikami rekordową popularność osiągnęły w pierwszych miesiącach ub.r. Demotywatory.pl w styczniu i lutym miały prawie 5 mln użytkowników, natomiast Kwejk.pl - który w 2011 roku „urósł” praktycznie od zera do poziomiu 4 mln real users (więcej na ten temat) - 4,2-4,3 mln użytkowników. Jednak już w sierpniu Demotywatory zanotowały milion real users mniej niż w lutym, a do listopada straciły kolejne 200 tys. użytkowników. Kwejk jeszcze w maju osiągnął rekordową odwiedzalność (prawie 4,4 mln real users), ale potem z miesiąca na miesiąc notował duże straty i we wrześniu miał już 1,6 mln użytkowników mniej, przy czym w kolejnych dwóch miesiącach zyskał ich 250 tys. Zasięgi obu serwisów od początku ub.r. zmalały mniej więcej o jedną czwartą - w przypadku Demotywatorów z 26 do 19,4 proc., a w przypadku Kwejka - z 22,6 do 15,6 proc.

Grupa Demotywatory.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius)
  real users zasięg
I 2012 4 981 080 25,98%
II 2012 4 996 417 25,89%
III 2012 4 613 196 23,80%
IV 2012 4 314 157 22,15%
V 2012 4 256 932 21,86%
VI 2012 4 299 765 21,98%
VII 2012 4 219 602 21,67%
VIII 2012 3 995 371 20,54%
IX 2012 3 721 024 19,15%
X 2012 3 601 879 18,52%
XI 2012 3 760 239 19,40%
WIRTUALNEMEDIA.PL
Kwejk.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius)
  real users zasięg
I 2012 4 331 071 22,59%
II 2012 4 239 545 21,97%
III 2012 3 872 541 19,98%
IV 2012 4 053 887 20,81%
V 2012 4 385 238 22,52%
VI 2012 3 952 940 20,21%
VII 2012 3 636 574 18,67%
VIII 2012 3 051 165 15,69%
IX 2012 2 758 818 14,20%
X 2012 2 980 297 15,32%
XI 2012 3 016 320 15,56%


Spadki dotknęły też kolejne pod względem zasięgu serwisy z humorem. Besty.pl w styczniu ub.r. miały 3,4 mln użytkowników, a w listopadzie - o 1,2 mln mniej (spadek o 35 proc.). W przypadku Wiocha.pl spadek od stycznia do października wyniósł 560 tys. real users - z 2,08 mln do 1,52 mln.

Przedstawiciele Demotywatory.pl i Besty.pl nie chcieli komentować tych spadków. Karolina Janczyk, specjalista ds. marketingu w Demotywatorach, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wolała skupić się na tym, jak serwis reaguje na tę sytuację. - Oczywiście pracujemy nad poprawą stanu rzeczy, co widać w serwisie - m.in. uruchomiliśmy z końcem roku nową, bardziej przejrzystą i estetyczną szatę graficzną - zaznaczyła. Natomiast przedstawiciele Besty.pl w ogóle nie chcieli rozmawiać na ten temat.

Za to Krzysztof Wikliński, współwłaściciel Kwejk.pl, wskazuje konkretną przyczynę spadku odwiedzalności serwisu: czerwcową zmianę algorytmu Facebooka, wskutek której treści zamieszczane na fanpage’ach stały się widoczne dla zdecydowanie mniejszej liczby użytkowników. „Po tej modyfikacji na stronach z wielką liczbą fanów widać, jak duża jest dysproporcja między całkowitą grupą użytkowników a liczbą tych zaangażowanych w komunikację” - komentowaliśmy wspólnie z Cheesecat.com w listopadzie (więcej na ten temat). Tymczasem Demotywatory mają największy polski fanpage - z prawie 1,6 mln użytkowników, a Kwejk jest pod tym względem czwarty - z 1,2 mln użytkowników (zobacz szczegółowe dane).

Według Krzysztofa Wiklińskiego wskutek zmiany algortymu ruch na Kwejku pochodzący z Facebooka spadł o 30 proc. w skali roku. - Widać to bardzo dokładnie na naszym wykresie z Google Analytics: ruch utrzymuje się stabilnie do czerwca, a wtedy w zasadzie z dnia na dzień, kiedy Facebook wprowadził zmiany, następuje spadek - opisuje.

Przy czym Wikliński zaznacza, że od tego czasu Kwejk z miesiąca na miesiąc poprawia swoje statystyki. - Liczba obrazków dodawanych przez użytkowników systematycznie rośnie od początku powstania serwisu. Tak samo jak liczba odwiedzin bezpośrednich i pochodzących z wyszukiwarek, liczba odsłon na użytkownika oraz średni czas spędzony na stronie - wylicza.

Zdaniem współwłaściciela Kwejka zmiany na Facebooku w podobnym stopniu dotknęły wszystkie strony czerpiące ruch z tego portalu. - W tej chwili Facebook najbardziej promuje treści tekstowe i obrazkowe. Jak najwięcej ruchu chce zachować u siebie - opisuje. W reakcji na tę sytuację Kwejk umożliwił swoim użytkownikom logowanie się poprzez konto na Facebooku i zaczął im wyświetlać obrazki, które oglądali ich znajomi.

>>> Jak przyjazny dla marek jest Facebook?

Krzysztof Wikliński dodaje, że do wyników Megapanelu należy podchodzić z dużym dystansem. - Pamiętajmy, że badanie to pokazuje szacowane wyniki, a zarówno nasz serwis, jak i inne strony z treściami humorystycznymi nie mają wykupionego audytu site-centric. Dlatego wyniki te należy traktować podobnie jak szacunki Alexy: z dużym marginesem błędu - ocenia.

Równie spokojnie do spadków liczby użytkowników Kwejka i Demotywatorów odnosi się Michał Brański, członek zarządu Grupy o2. - Serwisy są dobrze zarządzane i mimo upływu lat trzymają się OK. Ich sukces nie był przypadkowy, stoją za tym nietuzinkowi, inteligentni ludzie - chwali Brański w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. Dodaje jednak, że segment e-humoru jest wysoce konkurencyjny, m.in. ze względu na bezprecedensową szybkość, z jaką pomysły na serwisy są klonowane przez innych graczy. Jednocześnie Brański przypomina, że jego firma też uruchomiła kilka witryn tego typu: Ryjbuk.pl, Celebixy.pl, Demoty.pl i Wowy.pl. - Osiągnęły one rentowność, ale przychodowo są poniżej poziomu pełnej satysfakcji - opisuje.

Stabilnej pozycji czołowych serwisów z humorem zagraża kilka czynników. - Facebook i transformacja fanppage’ów w kierunku miniblogów, niska bariera wejścia w segment, jak i fakt, że wszyscy gracze, łącznie z portalami, serwisami gazet i wiekowymi wortalami, również publikują od niedawna tego typu treści - wylicza Brański. Przyznaje przy tym, że ma wrażenie przesytu humorem w internecie. - Łudzę się, że to odczucie jest podzielane przez innych i nastąpi, w kontrze do junk humoru, powrót do jakościowych treści - deklaruje.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Demotywatory i Kwejk straciły 1/4 użytkowników

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
asf
bardzo dobrze. Przecież to są durne strony a właściciele czerpią z tego zyski
28 14
odpowiedź
User
aston
Wiadomo nie od dzisiaj ze facebook coraz wiecej zostawia dla siebie, a jak ktos czerpie ruch z niego, daleko nie pojedzie. wszystkie marki powinny to zrozumiec.
16 8
odpowiedź
User
tictac
jakie były te zmiany na facebooku? W artykule nie ma tej informacji...
11 10
odpowiedź
User
jarek
Nie same obrazki przestały się podobać tylko obrazki z Kwejka i Demotywatorów. Od dawna to co się tam pojawia powoduje jedynie ból zębów.
20 9
odpowiedź
User
Melodi
TYLKO FOZIE
17 10
odpowiedź